WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Gymnasieval --> Inriktning --> Yrke (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1044512)

jonny 2010-11-01 09:52

Jag får känslan av att du ber om råd och sen bara blir arg när du inte får de svar du tänkt dig.

KarlRoos 2010-11-03 00:40

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20376118)
Jo det har också slagit mig.
Dock kanske jag borde läsa Samhäll med inrikting på småföretagande osv i gymnasiet om jag vill starta eget.
Dock vet jag inte vad / vilken inriktning mitt "företag" ska ha då det blir dock svårt :)

Du behöver inte välja någon "småföretagsinriktning" i gymnasiet, sådant är bara patetiskt. Ungefär som att välja webbdesign om du vill bli webbdesigner, man får lära sig tabeller, att skriva markup med stora bokstäver och att "doctype inte är viktigt".

Bara kör på när du har något, annars plugga tills du är nöjd. Och plugga brett, d.v.s. natur.

Sedan ett till tips, börja inte svära och bli sur när folk lägger sin fritid på att försöka hjälpa dig här på forumet. Känns helt onödigt.

trådlöst 2010-11-03 00:51

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos (Inlägg 20376422)
Du behöver inte välja någon "småföretagsinriktning" i gymnasiet, sådant är bara patetiskt. Ungefär som att välja webbdesign om du vill bli webbdesigner, man får lära sig tabeller, att skriva markup med stora bokstäver och att "doctype inte är viktigt".

Bara kör på när du har något, annars plugga tills du är nöjd. Och plugga brett, d.v.s. natur.

Sedan ett till tips, börja inte svära och bli sur när folk lägger sin fritid på att försöka hjälpa dig här på forumet. Känns helt onödigt.

Tack för att du kyler ner mig (kan misstolkas grovt) men ibland kan alla bli arg och ni kanske tänker: du lär ju inte passa som polis eller ambulans när du har kort stubin.
Men det är så faktiskt när någon/några inte fattar att man inte behöver vara exakt med antal arbetstimmar direkt eller liknande, för jag vet ändå vad som gäller, ob (obekväma tider) osv..

Så du tycker jag borde rent utav sagt "skita" i IT-Design ?
Och t.ex satsa på Samhäll?

Jag är inte så bra på kemi och fysik och biologi och matte för att gå natur, visst, jag kan dessa ämnen men jag är inte så bra på de, så därför ser jag mera Samhäll som ett annat alternativ.

KarlRoos 2010-11-03 12:39

Citat:

Ursprungligen postat av trådlöst (Inlägg 20376424)
Tack för att du kyler ner mig (kan misstolkas grovt) men ibland kan alla bli arg och ni kanske tänker: du lär ju inte passa som polis eller ambulans när du har kort stubin.
Men det är så faktiskt när någon/några inte fattar att man inte behöver vara exakt med antal arbetstimmar direkt eller liknande, för jag vet ändå vad som gäller, ob (obekväma tider) osv..

Så du tycker jag borde rent utav sagt "skita" i IT-Design ?
Och t.ex satsa på Samhäll?

Jag är inte så bra på kemi och fysik och biologi och matte för att gå natur, visst, jag kan dessa ämnen men jag är inte så bra på de, så därför ser jag mera Samhäll som ett annat alternativ.

Natur Matte/data, då läser du mycket matte men bara kemi A och biologi A (till skillnad från andra natur linjer där dessa är prio). Även om du inte är bra på matte så går det alltid att plugga, jag är inte heller särskilt bra på matte men med lite plugg så fixar man ett VG i dem och drar in massor av meritpoäng ;)

Det är bättre att ligga i lite i gymnasiet och hålla så många dörrar öppna som möjligt, samhäll är begränsande, media är ännu mer begränsande. Tänk inte så mycket på precis vilket yrke du vill ha, tänk stort istället så får du en större lista med potentiella yrken om du någon gång skulle ändra dig. Lycka till med ditt val och fokusera inte så mycket på "antal timmar", tillslut kommer du med största sannolikhet att hitta ett yrke som passar din livsstil, även om man kanske får sänka sina krav något.

akelagercrantz 2010-11-03 14:02

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos (Inlägg 20376462)
Natur Matte/data, då läser du mycket matte men bara kemi A och biologi A (till skillnad från andra natur linjer där dessa är prio). Även om du inte är bra på matte så går det alltid att plugga, jag är inte heller särskilt bra på matte men med lite plugg så fixar man ett VG i dem och drar in massor av meritpoäng ;)

Det är bättre att ligga i lite i gymnasiet och hålla så många dörrar öppna som möjligt, samhäll är begränsande, media är ännu mer begränsande. Tänk inte så mycket på precis vilket yrke du vill ha, tänk stort istället så får du en större lista med potentiella yrken om du någon gång skulle ändra dig. Lycka till med ditt val och fokusera inte så mycket på "antal timmar", tillslut kommer du med största sannolikhet att hitta ett yrke som passar din livsstil, även om man kanske får sänka sina krav något.

Tycker detta inlägg summerar det nästan alla har försökt att säga i denna tråd hittills, bra skrivet.

trådlöst 2010-11-03 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av akelagercrantz (Inlägg 20376475)
Tycker detta inlägg summerar det nästan alla har försökt att säga i denna tråd hittills, bra skrivet.

Ja håller med dig, på en bra nivå också där "antal" timmar inte ska spela så stor roll.

Ni kan tycka jag vill ganska mycket nu osv..
Jag har alltid velat jobba som Pilot.
Jag vet att det är en del tester och svårt, men ingeting är omöjligt.
Jag läser lite runt om på internet om folk som utbildat sig till pilot osv genom Lunds universitet (Pilot inriktning) då, och det är ju ett krävande yrke som sagt.
Man får inte direkt fastanställning på något företag, det är många certifikat som man skall ha, och sedan har man grymt obekväma tider, sover på hotell ganska mkt osv.
Fast jag har inte något emot det, jag tror det kan vara mitt val, det är för tidigt och säga nu, vem vet om jag äns lyckas få högskolebehörighet till Lunds universitet? Eller hur är det? Om man t.ex läser samhäll - it / får man behörighet då? Dv.s att jag lägger till matte D och fysik a/b och kemi a/b eller vad det är (har ej koll på vad man skall ha).

Då slipper jag iaf läsa Biologi och medicin i natur vilket är helt onödigt om jag skall utbilda mig till pilot?

Jag har seriöst funderingar på att ringa till landvetter och försöka få nummer till någon pilot för att bara snacka med ngn (tror inte jag skulle få ngt nummer) men ponera att man kan få det, det är nice.

Sen har jag en granne som är utbildad pilot, vet dock inte vilka licenser/certifikat han har...han jobbar just nu på Burger King, just p.ga att han inte har någon annan utbildning än sin flyg utbildning, och han har inte antal flygtimmar för att bli anställd, sen har jag frågat han så mycket och det känns tråkigt att få svar från någon som inte haft fast anställning eller dylikt.
Men tipsa mig om allt ni har och kommentera detta inlägg.

KristianE 2010-11-03 21:06

Jag hörde från en kund att en helikopterpilotutbildning ska du räkna
med att lägga nån mille på.

Tror inte pilotutbildningar för kommersiellt flyg är mycket billigare.

William 2010-11-03 21:20

Själv ska jag gå på Lunds Tekniska Gymnasium, med inriktning Webbdesign,
Programmerare eller något inom det området.

Jag ska egentligen gå på gymnasiet nu, men fick gå om en klass. Och det ångrar jag så sjukt mycket.

trådlöst 2010-11-03 22:49

Citat:

Ursprungligen postat av William (Inlägg 20376525)
Själv ska jag gå på Lunds Tekniska Gymnasium, med inriktning Webbdesign,
Programmerare eller något inom det området.

Jag ska egentligen gå på gymnasiet nu, men fick gå om en klass. Och det ångrar jag så sjukt mycket.

Jaha okej, så du är "ledig" nu eller vadå? Jag förstod inte vad du mena, är förvirrad..

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20376522)
Jag hörde från en kund att en helikopterpilotutbildning ska du räkna
med att lägga nån mille på.

Tror inte pilotutbildningar för kommersiellt flyg är mycket billigare.

Tror inte en helikopterpilotutbildning kostar 1mille, då har din kund räknat upp alla möjliga certifikat osv, samt hans boende och fritid, då har det kanske blivit 1 miljon, men utav det jag läst lite på nätet på ett forum så kostar "Hela" utbildningen ca 700 000 kr, lr så går man genom lund universitet.

Det som är ganska lustigt nu är dock att jag vill bli Polis.
Fast det krävs ändå 2 års livserfarenhet tror jag, innan man söker till skolan/utbildningen.
För dom tar ju in dom som har lite livserfarenhet osv.

Så man kan ju alltid utbilda sig till ambulans (sjuksköterska 1 år) sedan kanske jobba som det om det nu finns ngt jobb, då har man 2 års livserfarenhet? Eller måste man jobba ytterligare ett år till? Sen kan man ju utbilda sig till polis där efter och efter något/några år kanske vidare till Säpo?

Jag tror dock jag kan hantera stress, kan ju som sagt flera språk och har bra psykisk hälsa förrutom astman, skulle nog klara fystester som att t.ex simma osv inga problem, syn/hörsel: inga problem... Så jag vet inte vad som kan hindra mig :P

jonny 2010-11-04 08:16

Jag hoppas verkligen att folk har åtminstone 18 års livserfarenhet innan de blir antagna till polishögskolan. Förmodar att du menar arbetslivserfarenhet? ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson