WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Tipsa om ditt bästa gerillamarknadsföringsknep! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1043507)

MikaelB 2010-09-01 20:06

Citat:

Ursprungligen postat av spajk (Inlägg 20367585)
vi tänkte köra något i stil med, "Just nu är det 28+ och sol i Kapstaden. Läs mer på www.hemsidan-som-vi-har.se"

jag tror att isskrapor funkar riktigt bra, för det är just som du säger. Man lägger den i bilen sen ligger den där tills den förstörs och det är ju inte första taget.

För att en sådan sak ska fungera på i alla fall mig så krävs det nog lite mer. Tex "Visste ni att vi säljer billigare resor till värmen än dom flesta andra?" eller något annat i den stilen.

Sticka ut är viktigt i ett sådant läge tror jag, eftersom person knappast kommer ta med sig isskrapan in till skrivbordet och kollar för att han/hon ändå sitter vid en dator... Resesidor och försäljare är ju hela internet fullt av iaf :) Annars tror jag att idéen att sälja solresor genom att påtala det för en som skrapar rutor fungerar, men att person väljer just er tror jag inte är säkert om ni inte också sticker ut.

Anders Larsson 2010-09-02 10:53

Citat:

Ursprungligen postat av MikaelB (Inlägg 20367614)
För att en sådan sak ska fungera på i alla fall mig så krävs det nog lite mer. Tex "Visste ni att vi säljer billigare resor till värmen än dom flesta andra?" eller något annat i den stilen.

Sticka ut är viktigt i ett sådant läge tror jag, eftersom person knappast kommer ta med sig isskrapan in till skrivbordet och kollar för att han/hon ändå sitter vid en dator... Resesidor och försäljare är ju hela internet fullt av iaf :) Annars tror jag att idéen att sälja solresor genom att påtala det för en som skrapar rutor fungerar, men att person väljer just er tror jag inte är säkert om ni inte också sticker ut.

Några sätt att komma runt det är ju att pusha för en mobilanpassad hemsida, med QR-code att scanna. Eller "Skicka ett sms till xxxx och få ett personligt erbjudande". Båda sakerna hjälper till att driva action just där i bilen. Man kanske ändå behöver sitta där och vänta på att imman på insidan ska fläktas bort eller så.

Sen, beroende på hur starkt varumärke och vilken marknadsandel man har, gör det kanske ingenting om en del av marknadsföringen "spiller över" på andra aktörer.

MikaelB 2010-09-02 11:08

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson (Inlägg 20367676)
Några sätt att komma runt det är ju att pusha för en mobilanpassad hemsida, med QR-code att scanna. Eller "Skicka ett sms till xxxx och få ett personligt erbjudande". Båda sakerna hjälper till att driva action just där i bilen. Man kanske ändå behöver sitta där och vänta på att imman på insidan ska fläktas bort eller så.

Sen, beroende på hur starkt varumärke och vilken marknadsandel man har, gör det kanske ingenting om en del av marknadsföringen "spiller över" på andra aktörer.

Ja det låter som en vettig lösning för att gå runt det problemet och även det senare håller jag med om.

Många roliga, intressanta och bra tips i denna tråden hur som :)

Gustav 2010-09-02 20:30

Det här kanske inte faller under gerillamarknadsföring, men jag öppnade IKEAs reklamkatalog först av alla brev och paket i posthögen för någon vecka sedan. De använder sig av exakt samma blå och transparenta plastöverdrag som Skatteverket gör.

Jag tror att ett misstag som många företag gör är att de försöker göra sina reklamutskick roliga, färgglada och spännande, när de egentligen borde få kuverten att se ut som fakturor eller post från någon myndighet. Ett kuvert som det står "Nu kan du bli miljonär!" på åker i papperskorgen utan att öppnas. Ett blankt fönsterkuvert kommer däremot alltid att öppnas (i alla fall av alla som betalar sina fakturor och det är ju dem man vill ha som kunder). Dessutom blir mottagaren glad av att se att det var reklam och inte en besvärlig blankett från någon myndighet. Kan man få mottagaren att både öppna kuvertet och att bli lycklig över dess innehåll, så tycker jag att man har lyckats bra med sitt utskick.

Viktor 2010-09-02 20:38

Såg den här på Pusha idag:

http://www.dagensmedia.se/nyheter/di...cle2463813.ece

Hjorten 2010-09-02 22:01

Citat:

Ursprungligen postat av Viktor (Inlägg 20367735)

Det löjliga med den videon är att dom är i just Stockholm, men alla pratar engelska. Det störde mig något otroligt, även om det är en häftig grej med trummaskinen.

Gustav 2010-09-03 02:53

Citat:

Ursprungligen postat av Hjorten (Inlägg 20367742)
Det löjliga med den videon är att dom är i just Stockholm, men alla pratar engelska. Det störde mig något otroligt, även om det är en häftig grej med trummaskinen.

Jag vet inte om du skämtar nu? I så fall får jag stå med dumstrut.

Själv så pratar jag alltid engelska om jag vänder mig till en internationell publik. Eller rättare sagt; jag väljer det språket som de flesta av mina lyssnare förstår och som jag själv kan tala. Varför skulle det spela någon roll vart jag befinner mig rent geografiskt?

Citat:

Nittio procent av Propellerheads försäljning ligger enligt Anders Norman i USA och Storbritannien.

mynameisfredrik 2010-09-03 02:56

Själv för ett tag sedan beställde jag så kallade dummies iphone (1st generationen) med en bild i rutan som såg ut som att man surfade till min webbplats med texten. Tyckte du detta var en dum reklam? då skall du inte missa vår tävling på: *********

blev rätt poppis hos dom yngre men ej hos dom äldre.
men sådant får man ta. det kostade en del men trafiken/kunderna blev många.

Skall tillägga att den låg i låda och allt, såg ut som det var en riktig version av den, men detta var när den första iphonen kom ut så det var ett tag sedan

Hjorten 2010-09-03 06:41

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav (Inlägg 20367753)
Jag vet inte om du skämtar nu? I så fall får jag stå med dumstrut.

Själv så pratar jag alltid engelska om jag vänder mig till en internationell publik. Eller rättare sagt; jag väljer det språket som de flesta av mina lyssnare förstår och som jag själv kan tala. Varför skulle det spela någon roll vart jag befinner mig rent geografiskt?

Nej, jag skämtar inte. Jag såg först och främst videon som bara ännu en vanlig video, och att utvecklarna snackade på engelska hade jag inga problem med. Men att "folket på gatan" snackade engelska störde mig.

Klart jag förstår varför dom valde det så, men det stör mig hur som helst.

Santos 2010-09-03 17:16

Citat:

Ursprungligen postat av Hjorten (Inlägg 20367758)
Men att "folket på gatan" snackade engelska störde mig.

Jag säger detsamma. Vill man filma naturliga reaktioner kan man ju inte be folk att prata ett språk de normalt inte pratar.

Gillar den här videon annars: http://www.youtube.com/watch?v=FOcujXpbkhg

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson