![]() |
Citat:
|
Citat:
http://ird.gov.mt/services/taxrates.aspx Är du rik kan du gå med i "High Net Worth Individuals" om du uppfyller alla krav, så betalar du endast 15% skatt efter en viss inkomst. För det ska vara värt behöver du en inkomst per månad på över 10.000EUR per månad. Annars har du alternativet att du har holding bolag utanför Malta, och komma ner till 0-5% skatt så länge du inte tar in pengarna till Malta. |
När jag bodde utomlands så hade SKV ett krav på att man var tvungen att vara borta minst 6 månader för att kunna "utvandra" och inte behöva betala skatt i Sverige. Detta var dock i början på 2000 - talet. Det kanske är annorlunda idag.
|
Att flytta till ett varmare land är en stor dröm för mig. Tyvärr är jag långt därifrån. Men jag har en fråga till er som har partners (inte affärs, utan kärleks): Vad gör dem? Jobbar de på plats/via nätet eller är de hemmafruar/hemmamän?
|
Citat:
Jag är helt utskriven från Sverige och skattar på Malta. Följ Patrikwebs länk för att läsa mer om skatterna. :) Då och då poppar det upp trådar på forum om folk som vill finna skattelösningar för sina "internetinkomster" utan att behöva lämna Sverige. Jag förstår liksom inte deras problem. Flytta till Malta så får du både bättre skatteläge OCH bättre väder. Dubbelvinst UTAN att behöva fuska. :D |
Citat:
Bland de som har flickvän är det lite varierande. En del jobbar på bettingbolagen (som anställer många svenskar) och några på Besedo (som sköter Blockets kundtjänst). Några av flickvännerna jobbar som barnflickor åt svenska familjer och några driver eget företag (känner till 2 tjejer som gör det, båda nedlockade av sina killar). Min flickvän pluggar på distans vilket också är vanligt. Om du har en kärlek beror det ju på vad hon vill göra. Har hon tänkt plugga kan hon ju göra det på distans, vill hon jobba finns det säkert jobb här nere. :) |
Citat:
Eller har man inga arbetsgivaravgifter/bolagsskatter? Annars är det ju bara om man är riktig höginkomsttagare som man tjänar något på det. |
Citat:
Seden är det inga arbetsgivaravgifter på samma sätt som i Sverige, i Malta betalar man 1650EUR i arbetsgivaravgifter per anställd och år som max. Sedan så betalas bara skatt som remitteras till Malta, så har du bolagsstruktur kan du flytta vinst utomlands i annat land och då göra utdelning på 0% skatt. Så länge du sedan har pengarna på det utländska kontot så blir du inte beskattat i Malta för dom. Finns ju grunden hur många lösningar du vill, med holdning bolag samt truster så kan du få det vattentätt. |
Citat:
Fast en lägre arbetsgivaravgift gör det ju intressant. |
Citat:
Sedan är det lägre moms, 18% bara. Sedan finns det bra mycket andra fördelar just än skatten, som att det är skönt bo precis vid havet och i varmt klimat. Men om du tänker bo kvar/stå skriven i Sverige så spelar det ju inte någon roll ur skattesynpunkt. Visst att många inte har möjlighet med viss bolagsstruktur själv, dock mot en viss % av pengarna kan du alltid låta pengar gå via andras bolagsstrukturer. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson