WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Malta (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1042626)

MusikMixen 2012-02-23 14:05

Citat:

Ursprungligen postat av Loco (Inlägg 20433523)
Ni som bofasta större delen av året på Malta. Har ni även "skrivit ut er från" Sverige och betalar enbart skatt i Malta på era nät-inkomster eller?

Vad hamnar skatten på isåfall?

Jag undrar detsamma.

patrikweb 2012-02-23 15:20

Citat:

Ursprungligen postat av Loco (Inlägg 20433523)
Ni som bofasta större delen av året på Malta. Har ni även "skrivit ut er från" Sverige och betalar enbart skatt i Malta på era nät-inkomster eller?

Vad hamnar skatten på isåfall?

Beror på massa saker, annars är grundskatt:

http://ird.gov.mt/services/taxrates.aspx

Är du rik kan du gå med i "High Net Worth Individuals" om du uppfyller alla krav, så betalar du endast 15% skatt efter en viss inkomst.

För det ska vara värt behöver du en inkomst per månad på över 10.000EUR per månad.

Annars har du alternativet att du har holding bolag utanför Malta, och komma ner till 0-5% skatt så länge du inte tar in pengarna till Malta.

NuCo 2012-02-23 15:50

När jag bodde utomlands så hade SKV ett krav på att man var tvungen att vara borta minst 6 månader för att kunna "utvandra" och inte behöva betala skatt i Sverige. Detta var dock i början på 2000 - talet. Det kanske är annorlunda idag.

hej 2012-02-23 18:28

Att flytta till ett varmare land är en stor dröm för mig. Tyvärr är jag långt därifrån. Men jag har en fråga till er som har partners (inte affärs, utan kärleks): Vad gör dem? Jobbar de på plats/via nätet eller är de hemmafruar/hemmamän?

Tore 2012-02-25 19:11

Citat:

Ursprungligen postat av NuCo (Inlägg 20433531)
När jag bodde utomlands så hade SKV ett krav på att man var tvungen att vara borta minst 6 månader för att kunna "utvandra" och inte behöva betala skatt i Sverige. Detta var dock i början på 2000 - talet. Det kanske är annorlunda idag.

Det är samma idag. Det räcker inte heller med att du är borta från Sverige 6 mån/år, du måste vara i ett annat land i minst 6 mån/år. Dvs: Det räcker inte med att backpacka runt i halva året och resten av tiden vara i Sverige. Du måste vara bofast i ett annat land i minst 6 månader per år.

Jag är helt utskriven från Sverige och skattar på Malta. Följ Patrikwebs länk för att läsa mer om skatterna. :)

Då och då poppar det upp trådar på forum om folk som vill finna skattelösningar för sina "internetinkomster" utan att behöva lämna Sverige. Jag förstår liksom inte deras problem. Flytta till Malta så får du både bättre skatteläge OCH bättre väder. Dubbelvinst UTAN att behöva fuska. :D

Tore 2012-02-25 19:18

Citat:

Ursprungligen postat av hej (Inlägg 20433540)
Att flytta till ett varmare land är en stor dröm för mig. Tyvärr är jag långt därifrån. Men jag har en fråga till er som har partners (inte affärs, utan kärleks): Vad gör dem? Jobbar de på plats/via nätet eller är de hemmafruar/hemmamän?

Utan att ha bra statistik skulle jag säga att 90% av entreprenörerna här nere är singelkillar.

Bland de som har flickvän är det lite varierande. En del jobbar på bettingbolagen (som anställer många svenskar) och några på Besedo (som sköter Blockets kundtjänst). Några av flickvännerna jobbar som barnflickor åt svenska familjer och några driver eget företag (känner till 2 tjejer som gör det, båda nedlockade av sina killar).

Min flickvän pluggar på distans vilket också är vanligt.

Om du har en kärlek beror det ju på vad hon vill göra. Har hon tänkt plugga kan hon ju göra det på distans, vill hon jobba finns det säkert jobb här nere. :)

Loco 2012-02-25 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av Tore (Inlägg 20433684)
Då och då poppar det upp trådar på forum om folk som vill finna skattelösningar för sina "internetinkomster" utan att behöva lämna Sverige. Jag förstår liksom inte deras problem. Flytta till Malta så får du både bättre skatteläge OCH bättre väder. Dubbelvinst UTAN att behöva fuska. :D

Fast är det så mycket bättre skatteläge i verkligheten då? Kikar man på länken Patrikweb skickade så betalar man ju 35% skatt om inkomsten är över €19 501 (~172 000 SEK) vilket låter väldigt högt, högre än i Sverige?

Eller har man inga arbetsgivaravgifter/bolagsskatter? Annars är det ju bara om man är riktig höginkomsttagare som man tjänar något på det.

patrikweb 2012-02-25 19:43

Citat:

Ursprungligen postat av Loco (Inlägg 20433687)
Fast är det så mycket bättre skatteläge i verkligheten då? Kikar man på länken Patrikweb skickade så betalar man ju 35% skatt om inkomsten är över €19 501 (~172 000 SEK) vilket låter väldigt högt, högre än i Sverige?

Eller har man inga arbetsgivaravgifter/bolagsskatter? Annars är det ju bara om man är riktig höginkomsttagare som man tjänar något på det.

Är ju en trappstege skatten, så tror vi kom fram till att 5000EUR /mån inkomst blir en faktisk skatt på 30.75%. Har du ännu lägre inkomst blir det mindre.

Seden är det inga arbetsgivaravgifter på samma sätt som i Sverige, i Malta betalar man 1650EUR i arbetsgivaravgifter per anställd och år som max.

Sedan så betalas bara skatt som remitteras till Malta, så har du bolagsstruktur kan du flytta vinst utomlands i annat land och då göra utdelning på 0% skatt.

Så länge du sedan har pengarna på det utländska kontot så blir du inte beskattat i Malta för dom.

Finns ju grunden hur många lösningar du vill, med holdning bolag samt truster så kan du få det vattentätt.

Loco 2012-02-25 23:58

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20433688)
Är ju en trappstege skatten, så tror vi kom fram till att 5000EUR /mån inkomst blir en faktisk skatt på 30.75%. Har du ännu lägre inkomst blir det mindre.

Seden är det inga arbetsgivaravgifter på samma sätt som i Sverige, i Malta betalar man 1650EUR i arbetsgivaravgifter per anställd och år som max.

Sedan så betalas bara skatt som remitteras till Malta, så har du bolagsstruktur kan du flytta vinst utomlands i annat land och då göra utdelning på 0% skatt.

Så länge du sedan har pengarna på det utländska kontot så blir du inte beskattat i Malta för dom.

Finns ju grunden hur många lösningar du vill, med holdning bolag samt truster så kan du få det vattentätt.

Jag skulle nog klassa någon som har en månadsinkomst på €5000 eller möjlighet att sätta upp sådan bolagstrukturer en höginkomsttagare. Tanken var väl mer om det kunde vara intressant för de flesta som vistas här på WN vilket förvisso är webmasters men troligen inte på den nivån.

Fast en lägre arbetsgivaravgift gör det ju intressant.

patrikweb 2012-02-26 00:26

Citat:

Ursprungligen postat av Loco (Inlägg 20433699)
Jag skulle nog klassa någon som har en månadsinkomst på €5000 eller möjlighet att sätta upp sådan bolagstrukturer en höginkomsttagare. Tanken var väl mer om det kunde vara intressant för de flesta som vistas här på WN vilket förvisso är webmasters men troligen inte på den nivån.

Fast en lägre arbetsgivaravgift gör det ju intressant.

Du betalar betydligt mindre skatt i Malta som "låginkomsttagare" än i Sverige, sedan är det billigare leva i Malta än Sverige.

Sedan är det lägre moms, 18% bara.

Sedan finns det bra mycket andra fördelar just än skatten, som att det är skönt bo precis vid havet och i varmt klimat.

Men om du tänker bo kvar/stå skriven i Sverige så spelar det ju inte någon roll ur skattesynpunkt.

Visst att många inte har möjlighet med viss bolagsstruktur själv, dock mot en viss % av pengarna kan du alltid låta pengar gå via andras bolagsstrukturer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson