Nihilnovi |
2010-05-28 14:37 |
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
(Inlägg 20357062)
Det tar som sagt var inte längre tid att skriva korrekt kod och lön är dessutom inom de flesta yrken inte direkt proportionell mot snabbhet vilket du bör känna till. Ingen anställer en chef för att denne ska hafsa sig igenom allting så snabbt som möjligt utan det är kvalitet och kreativitet man är ute efter i första hand.
För det mesta behöver man inte heller några hack, i 99,9% av fallen finns andra alternativ.
Vilken standard föreslår du då? Man måste sätta en standard att sammanstråla i, annars förblir webbprogrammering den oseriösa lekstuga som många vanliga programmerare anser att det är.
Att inte rätta sig efter en standard betyder ungefär "jag kan eller vill inte lära mig skriva kod utan kör lite hur som helst och testar till dess det funkar som jag vill". Resultatet blir att det fungerar som man vill för tillfället men kanske inte om något år.
|
Du utgår ifrån att wc3's standard är "korrekt" kod, det är just det jag inte förstår var folk får ifrån. Deras "standard" är inte "standard" för den överlägset största webbläsaren. Vilka exakt är det som hejdar utvecklingen, de som kodar för det som använd mest eller de som kodar för att nån säger åt de att göra på ett visst sätt som inte är anpassat för majoriteten av användare?
Absolut tycker jag det vore helt fantastiskt med nån sorts standard för alla webbläsare på varje operativsystem(och skulle då självkalrt följa den till 100%), tyvär så finns det inget sånt i dagsläget, och att följa en standard som inte håller måttet på nått sätt är knappast bra för webben på något sätt alls, jag ser heller att det visas korrekt överallt, inte att den validerar i nån organisations parser. Sen så är tid = pengar, iaf för mig. Tar jag 2 månader på att utveckla ett publishing ramverk åt ett företag så tjänar jag klart mer än om det skulle ta 3 månader.
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
(Inlägg 20357073)
Intressant att det finns folk här som anser att man inte behöver skriva korrekt HTML, fast å andra sidan, detta är ju webMASTERnetwork, inte webbDEVELOPERnetwork, viss skillnad faktiskt ;)
|
Tror man att ens jobbtitel eller vad man kallar sig själv påverkar kvalitén av sitt jobb så är man bara rent av webbDUMBASS. Åsikten att KORREKT kod är wc3 validerad kod är knappast något som någon kan bestämma är vad som gäller för alla, om du skriver validerad kod och den visar bra i allt förutom safari på mac os och jag skriver ovaliderad kod som visar korrekt överallt, vem är det som är oseriös i sitt arbete, och vem skulle kunden välja? Samtidigt som du tar dina extra timmar för att se till att koden validerar så tar jag gärna ett konsultuppdrag på ett par timmar för uppåt 1000:- i timmen istället.
|