WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Utvecklare på deltid, dyrt? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1039551)

guran 2009-12-12 22:17

För att se på det hela ur ett annat perspektiv dvs. från en utvecklares sida. Om jag skulle arbeta med din sida på halvtid så skulle jag vilja fakturera dig minst 40.000 kr i månaden.

Man jag tror att det inte ska behövas 60-80 timmars arbetsinsats för de uppgifter du skriver om att du vill att en utvecklare ska utföra på din hemsida. Med andra ord är det nog bättre att anlita någon för de specifika problem (buggar) som uppstår. Det är även på det viset att det föreligger en viss standardskillnad eller kompetens hos utvecklare. En del löser problem blixtsnabbt (kanske lite överdrivet) medan andra tar tid på sig. Så en dyrare utvecklare kan vara billigare än en billig utvecklare.

Sedan finns det en annan variant om underhållet av din sida kräver mindre tid än 60-80 timmar per vecka. Det är att erbjuda en andel i din hemsida. Utvecklaren gör vad som behövs utan att ta betalt och gör det först när sidan genererar vinst. samt att han eller hon får pengar vid en försäljning av sidan. Det är säkert det billigaste alternativet för dig och du tar på så sätt i princip ingen ekonomiskt risk.

Pengar som du får in till din hemsida som läggs på utveckling är inte något vidare bra sätt att förvalta de pengarna. Vad som avgör om sidan blir en succé eller inte är förmodligen marknadsföringen. Finns det inga pengar till den så får du nog en motig uppförsbacke. Men detta kan du nog redan eftersom du har lyckats få sponsorer.

Alex 2009-12-12 22:28

Jag gillar på något sätt att du använder härskartekniker och har en bild på Joel Kinnaman. Det gör att allt känns så mycket mer seriöst.

Givetvis har jag kontakt med dina konkurrenter och släpper all information du skriver här, på ett publikt forum, till dessa.

Jag anser inte att du ljuger. Jag anser att du är naiv.

Du har varken webbkontakter eller den tekniska kunskapen som krävs för att lyckas på webben. Men jag säger för all del inte att du skall lägga ner ditt projekt, Kim. Men hoppa inte av skolan / säg inte upp dig från ditt ordinarie jobb ännu.
Utan kör det på hobbynivå ett tag, och skulle du gå med tillräckligt mycket vinst så kan du börja ta nästa steg.

Jag vet att jag framstår som aningen oförskämd, och det finns egentligen ingen anledning bakom.
Du gör som du vill. Men ta mer än gärna åt dig av våra goda råd. Vi är ju inte webbmasters för att vi inte tjänar pengar på vad vi gör.

Behöver du hjälp med att justera designen och sånt, så finns det ju faktiskt ett bra forum här som heter förmedling av jobb och tjänster. Enligt din tidigare beskrivning bör det inte ta mer än en timme för en vanlig hemmapillare att fixa det du vill.

Lycka till!

BjörnJ 2009-12-12 22:46

Angående CSN och fribelopp
Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20335114)
Men jag ska inte ta ut någon lön, kanske 1000kr två eller tre gånger/år

Tänk på att om du kör som enskild firma räknas firmans vinst som din lön (som till viss del går att skjuta upp genom periodisering). Om du får in 300 kkr/år och har låga kostnader kommer du alltså att få problem med CSN. Visserligen kanske du kommer att lägga det mesta på marknadsföring och evenutellt inhyrd hjälp, så då kanske det inte är ett problem.

BjörnJ 2009-12-12 23:18

Citat:

Ursprungligen postat av StateCollapse (Inlägg 20335252)
Jag kommer att koka www.reseforum på 200 grader kan jag lova. Dom kan se sig i stjärnorna när jag susar förbi dom.

Sedan har inte vi samma kunskaper eller inriktning. Då www.reseforum.se har varken uppsatta regler, klistrade trådar eller underforum. Enligt mig är det en amatör som driver forumet på dagisnivå. Skulle jag driva forumet så skulle forumet tiodubbla sitt användarantal på ett halvår och bolaget skulle gå med vinst år efter år.

Jag tycker att Blocket är kass, men ändå är de överlägset störst. Vad jag vill säga med det är att det är inte säkert att man lyckas bara för att man är bäst, och det finns även chans att bli mycket framgångsrik utan att ha en bra sida.

Hur mycket pengar kan Blocket ha lagt på marknadsföring?

Jag kan lätt göra en annonstjänst som är mycket bättre än Blocket, men jag kan inte lägga mångmiljonbelopp på att marknadsföra tjänsten.

Jag tror dock att du har större chans med turkietsidan än vad man skulle ha om man försöker konkurrera ut Blocket.

StateCollapse 2009-12-13 10:58

Citat:

Ursprungligen postat av Alex (Inlägg 20335259)
Jag gillar på något sätt att du använder härskartekniker och har en bild på Joel Kinnaman. Det gör att allt känns så mycket mer seriöst.

Vad det ironi?

Citat:

Givetvis har jag kontakt med dina konkurrenter och släpper all information du skriver här, på ett publikt forum, till dessa.

Jag anser inte att du ljuger. Jag anser att du är naiv.

Du har varken webbkontakter eller den tekniska kunskapen som krävs för att lyckas på webben. Men jag säger för all del inte att du skall lägga ner ditt projekt, Kim. Men hoppa inte av skolan / säg inte upp dig från ditt ordinarie jobb ännu.
Utan kör det på hobbynivå ett tag, och skulle du gå med tillräckligt mycket vinst så kan du börja ta nästa steg.

Jag vet att jag framstår som aningen oförskämd, och det finns egentligen ingen anledning bakom.
Du gör som du vill. Men ta mer än gärna åt dig av våra goda råd. Vi är ju inte webbmasters för att vi inte tjänar pengar på vad vi gör.

Behöver du hjälp med att justera designen och sånt, så finns det ju faktiskt ett bra forum här som heter förmedling av jobb och tjänster. Enligt din tidigare beskrivning bör det inte ta mer än en timme för en vanlig hemmapillare att fixa det du vill.

Lycka till!

Klart att jag tar till mig det ni skriver. Känns bara lite bittert när ingen tror på mig, förutom jag själv då.

Men men, det är bättre att sikta mot stjärnorna och landa i trädtopparna, än att sikta för lågt :)

Citat:

och skulle du gå med tillräckligt mycket vinst så kan du börja ta nästa steg.

Vad är "tillräckligt" mycket vinst?

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20335261)
Angående CSN och fribelopp

Tänk på att om du kör som enskild firma räknas firmans vinst som din lön (som till viss del går att skjuta upp genom periodisering). Om du får in 300 kkr/år och har låga kostnader kommer du alltså att få problem med CSN. Visserligen kanske du kommer att lägga det mesta på marknadsföring och evenutellt inhyrd hjälp, så då kanske det inte är ett problem.

Det ska jag lägga på minnet.

Wojt 2009-12-13 13:37

Anlita INTE indier.

1. De kräver handhållning värre än 5-åringar
2. De gör ingenting du inte bokstaverar rakt ut

Lycka till att hitta en BRA programmerare på halvtid.

En BRA programmerare har redan en heltidstjänst eller tillräckligt mycket jobb. Det är svårt att hitta någon som kan passa in en deltid bara för dig och sedan försöka fylla upp resten av sitt schema.

Jag tror du får nöja dig med en medioker programmerare tills du har råd att anlita en på heltid, eller hyra in på frilansbasis (vilket jag skulle göra, och gör). Då har du inte alls samma krav.

Standout 2009-12-13 14:42

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt (Inlägg 20335322)
Anlita INTE indier.

1. De kräver handhållning värre än 5-åringar
2. De gör ingenting du inte bokstaverar rakt ut

Vilken generalisering. Visst är vissa indier på det sättet, men jag samarbetar med andra indier som tar eget ansvar, hittar saker jag inte tänkt på från början och kommer med bra förslag helt på eget initiativ.

StateCollapse 2009-12-13 15:30

Citat:

Ursprungligen postat av guran (Inlägg 20335258)
För att se på det hela ur ett annat perspektiv dvs. från en utvecklares sida. Om jag skulle arbeta med din sida på halvtid så skulle jag vilja fakturera dig minst 40.000 kr i månaden.

Så du menar på fullaste allvar att utvecklare som arbetar deltid tar betalt för heltid?

Hur kan det finnas företag som anställer utvecklare på deltid? Betalar dessa företag en heltidslön för utvecklare som arbetar deltid?

Jag har aldrig talats om något mer konstigare. Varför ska man ta betalt för heltid när man arbetar deltid?

Wojt 2009-12-13 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av Standout (Inlägg 20335329)
Vilken generalisering. Visst är vissa indier på det sättet, men jag samarbetar med andra indier som tar eget ansvar, hittar saker jag inte tänkt på från början och kommer med bra förslag helt på eget initiativ.

Då har du garanterat tur.

StateCollapse 2009-12-13 16:36

Detta kan inte jag ändra, för jag kan inte programmera. Därför behöver jag en person som vill gå in i adminpanel och designa mitt forum, klicka på "adminpanelen" och sedan på Styles & Templates och där inne ändra allting som gäller "Main CSS", "Style Vars" och sedan "Toolbar Meny Options" så som jag skulle vilja ha det. Sån här färg vill jag ha mitt forum i http://www.kolozzeum.com/forum/.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson