![]() |
Citat:
Det är rätt töntigt att förneka det. Jag tror han tjänar mer på att tala sanning. |
Det är ju smart av åklagaren att säga att merparten av torrenterna har upphovsrättsskyddat material, svaranden kan ju inte både säga att dom inte visste och att man har kollat att det INTE var SÅ många...
|
|
Det är lite konstigt att inte dessa grabbar, som ju själva vittnar om ett brinnande intresse för att skapa något, men att det inte går längre när inte pengarna kommer in, kan se att man berövar andra skapande människor samma självklara rätt...
|
Hade dom varit lite smarta hade dom:
1: Inte kallat sig för pirater och inte kallat sajten för TPB 2: Haft en klausul i villkoren att dom inte är skyldiga eller ansvariga för de filer som fildelare delar emellan sig. Men dom har ju rent politiskt gått in för att stödja piratverksamhet och stå för det, så det kan enligt mig bara bli en fällande dom. Dom fälls inte för tekniken, utan att för att ha stått och uppmuntrat piratverksamhet. |
Citat:
|
Jag tippar på att TPB fälls och på något vis stängs ned, tillsammans med en rad andra trackers.
Jag tror DOCK inte att 1 miljon nedladdningar av Adam Sandlers nya film är direkt översättbara till 1 miljon köpta biobiljetter, om inte priserna sänks drastiskt. Fildelening kan sägas ha delvis varit kultur för fattiga, för inte ersätter väl en nedladdad divx ett riktigt biobesök? Nä det som händer är troligen att folk konsumerar mindre film och musik, men jag tror knappast att CD/DVD/biljettförsäljningen kommer öka med motsvarande... |
Citat:
|
Varför inte inkludera Google på de åtalades sida. Även Google har ju uppenbarligen indexerat upphovsrättskyddat material...
5.3 miljoner sidor närmare bestämt. |
Bara för mig live sändningen inte funkar längre? :(
|
Google lagrar så vitt jag vet inga torrentfiler tillgängliga till slutanvändare...
|
Citat:
Åklagaren släppte ju åtalet som rörde kopiering av skyddat material, alltså anser man inte att innehållet på TPB:s servrar vara olagligt? Fast jag kan ha missförstått det hela. |
man konkurrerar ju med andra "piratsiter" och resultatet av det blir ju att den som vågar mest vinner, och i slutändan, kanske, får betala priset för det...
jag skulle snarare säga att dom hade kunnat välja en annan väg från början, och hade man inte gjort sig så "politiskt" omöjliga så hade det på intet sätt varit omöjligt att man hade varit en del av en laglig tjänsteleverantör på egentligen samma grunder... |
Dom är inget annat än brända, jag menar hur många privata torrentrackers finns det inte där ute? Eller är det det som är skillnaden, att de är privata?
|
Citat:
Bedtime Stories har hitintills spelat in $195,000,000. Filmen kostade $80,000,000 att göra. Dom har alltså hittintills gjort en vinst på nästan 1 miljard svenska kronor. |
Citat:
För att vara lite snäll måste jag ändå påpeka att det inte är helt sjysst att bara visa på vinsten för enskilda filmer. Samma bolag kan ha flera produktioner som går med förlust. En viss risk tar man ändå med sådana här projekt. |
Citat:
Citat:
Det är nog ett betydligt större hot mot demokratin när stora företag försöker påverka politiken. |
Citat:
|
Fredrik Neij har ett passande namn iaf. Han gör väl inte ett speciellt trovärdigt intryck när han spelar korkad och skyller på andra. Hans kompanjoner lär inte vara glada eller finns det någon plan med det hela?
|
Inte VET jag om det finns någon plan men jag skulle tro att man lagt upp det så att var och en "tar hand om" vars en del, till det lägger man alla de som varit involverade men som inte är inkallade. Man ska komma ihåg att åklagaren ska visa att var och en har individuellt ansvar. Visst var det så att Gottfrid tog det som han sagt han inte visste något om när det gällde pengar?
Jag hann bara lyssna på de sista minuterna men fick med domarens "fasen" Han verkar lite störd både av ålagaren och vad jag förstått så fick även av Wadstedt (heter hon väl) som fick ett par tillsägelser. Hoppas inte det fortsätter för irriterade förhandlingar är inte bra för någon, speciellt inte som den ska hålla på i veckor. Men vad jag inte fattar, eller så gör jag det, är varför inte industrin tar chansen och ser till att få fram en vettig nerladdningstjänst. Att säja att piratbay dragit undan fötterna för en sådan är trams. iTunes finns och går bra men är ju georgrafiskt och innehållsmässigt begränsad. SF är ett skämt men visar att trots det betalar folk för deras tjänster. Visst kommer en del att fortsätta ladda ner, det finns ju en hel del siter som, om inte annat, blivit kända i denna rättegången, men jag kan tänka mig en stor grupp som skulle gå över till ett betalalternativ. |
Vet inte om någon tänkte på de, men 65 000:- för översätta ett dokument? Jag säger bara wOOt?
|
Citat:
|
Citat:
Jag tycker däremot att man får ta fram en produkt eller tjänst som tilltalar marknaden om man vill tjäna pengar. Dessutom kan man försöka minska sitt eget svinn genom att till exempel göra sig av med advokat Wadstedt och jurist Pontén som ändå bara ger badwill till företagen i fråga. Är det ens rätt att tala om en demokrati i Sverige längre, när en spionorganisation får spionera på avvikande åsikter på direkt uppdrag från den sittande regeringen? Är det rätt att de bolag som varit med och hejat på avskaffandet av demokratin ska få ta del av något som du anser är en demokratisk rättighet? |
Ah, nice, vi har helt hoppat över biljämförelser i den här tråden och hamnar direkt på kiss och bajsnivån, tack för att du sätter nivån på diskussionen emilv..
|
Citat:
För att man kan aldrig konkurrera med en tjänst som är gratis, så enkelt är det... Citat:
Sen är det ju ingen skillnad på små och stora bolag på det sättet du vill påskina...eller kan du förklara den bakomliggande ekonomiska teorin bakom det uttalandet ? GM är ett ganska stort bolag, menar du att dom också kan undantas från dom ekonomiska grundläggande principerna som JAG menar gäller för alla företag... |
Citat:
I detta målet är stämningsansökan och förundersökningen på runt 1 500 sidor och det skulle man inte fått akutöversatt av auktoriserad översättare för det priset, dvs under 50 kr/sida Psst Visst kan man konkurrera med gratis - Ramlösa |
Citat:
Fast du märker mina ord lite, det handlar inte endast om att dom har stått för en åsikt, utan det handlar också om handlingar, som medhjälp och uppmuntran till fildelning. Generellt är min åsikt att om dom blir fällda eller inte har ingen betydelse för fildelning, den kommer att fortsätta, det krävs mer intelligenta lösningar på detta än att i gammal krampaktigt manér köra en rättegång mot ett antal personer. Skivindustrin kriker, gör nåt, gör nåt detta kan inte fortsätta! Rättsväsendet: Ja, ja, vi får väl göra nåt då. |
Oj, vilket kasst jobb Roswall, Danowski & co gör, rätten fick lov att att ta enskild överläggning för att hantera hela situationen, dom retar ju bara upp domaren och hans kollegor.
|
Citat:
...dom är ju inte där för att skaffa kompisar... |
Citat:
Har även hört att andra advokater som lyssnar på rättegången säga att åklagaren misslyckats totalt. Lyssnar du själv på rättgången? |
Citat:
Citat:
Jag ogillar också delar av vad vår nuvarande regering och även vad tidigare regeringar har gjort. Dock har du möjlighet att skapa opinion, engagera dig politiskt etc och föra fram din åsikt. Du kan även välja att lägga din röst på det parti som passar dig bäst. Sverige är en demokrati och då måste du även acceptera om alla inte tänker som du gör. Om du anser att dina tankar och åsikter är det bästa för sverige så uppmanar jag dig att genast engagera dig i vårt samhäll tex genom att gå med i ett parti eller kanske starta ett eget. Har det redan skett så skicka mig gärna information, kanske ni får röst från mig. :) |
Citat:
|
Det är väl självklart att dom åtalades försvarsadvokat tycker att det är dåligt att det kommer in material som kan vara skadligt för deras klienter, dom precis som åklagare och målsägandebiträden (och inte minst alla som kommenterar rättegången i media) är högst medvetna om att det också pågår en rättegång i allmänhetens ögon, och det enklaste sättet att höja sig själv är att sänka någon annan....
|
Citat:
|
Citat:
Jag vill till exempel ha filmer jag kan ladda ner och spela i mplayer på min mediadator. Strömning duger inte då jag gärna buffrar med ett filmlager så att jag är garanterad mot störningar i nätet. Jag föredrar XviD-format då DVD tar för stor plats. The Pirate Bay erbjuder mig denna tjänst, jag kopierar bara deras länk till en torrent-fil och klistrar in i ett webbformulär så laddas filmen ned på min filserver och när det är klart är det bara att spela filmen. Jag är beredd att betala för en sådan tjänst om den funkar bra, vilket The Pirate Bay inte alltid gör. Bakgrundshistorien till att regeringen får rätt att spionera på svenska folket är den så omtalade FRA-lagen. FRA lyder direkt under regeringen, inte under försvarsmakten, därför är det lätt att någon i politisk ställning beslutar om vilka som ska övervakas och på vilka grunder. Jag är redan engagerad i Piratpartiet sedan det startade 2006. Piratpartiet koncentrerar sig redan på dessa frågor och har en klar strategi, därför ser jag det som ett bra alternativ om man brinner för dessa frågor. |
Citat:
Du vill ha filmerna och musiken men inte i det format som det distribueras i. Förstår problemmet men har tyvärr ingen bra lösning på det. Kan dock hålla med att de skulle kanske vara en lösning på olaglig kopiering om det gick att lösa på ett bra sätt. Citat:
Citat:
|
Citat:
Jag har svårt att förstå varför du har rätt att utan ersättning ta del av materialet bara för att det är lite bök för dig att omvandla det till ett format som passar dig? Visst är det inte roligt att importera sitt cd-bibliotek till iTunes men det är knappast som så att jag ser det som en rättighet att istället för att köpa skivorna alls har rätt att ladda hem mp3:orna bara sådär. Att "protestera" genom att ladda hem något utan att betala för sig själv är bara befängt. |
Citat:
Personligen tycker jag att konsumentmakten är den mest effektiva när det gäller påverkan på företag. Om jag flyttar mina pengar någon annanstans så kommer någon annan med en lösning jag är mer nöjd med. Jag har ingen lust att mata in pengar i ett maskineri som uppenbarligen använder pengarna till att försvåra sådana tjänster jag vill ha. |
Citat:
Men du framstår ju som en hyfsat intelligent människa, och jag gissar, delvis med tanke på ditt jobb på Levonline, att när du väljer TPB som distributionssätt så väljer du att betala in den del av kostnaden som INTE handlar om just distribution (bl.a. produktionskostnader) till lämpligt konto hos rättighetsinnehavarna !!?? |
Citat:
Det är FRA-lagen du syftar på sen antar jag? Om du menar att grov brottslighet är att likställa med avvikande åsikter så får det väl stå för dig.... Du som verkade vilja tala varmt om Googles attityd kanske tycker de är konsekventa och agerar på ett lämpligt sätt i exempelvis Kina? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson