WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Köp & Sälj Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Domänportfölj som ska bort! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34665)

ztream 2009-02-06 22:24

14 § Vid distansavtal har konsumenten inte ångerrätt, om avtalet gäller
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
2. en vara eller en tjänst och priset beror på sådana svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan kontrollera,
3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
4. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,
5. en tidning eller en tidskrift, eller
6. vadhållning eller andra lotteritjänster.

Oskar G 2009-02-07 11:27

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Feb 6 2009, 21:19
@oskarg - Vad ska jag svara på menar du? Jag har berättat att jag snabbt drog domänerna genom en PR-meter och publicerade resultatet per respektive domän - allt från 0-6. Var det otydligt?
Tja, mitt svar på ditt svar hade jag hoppats att få ett svar på.

Som sagt så stämmer inte PR på majoriteten av de domäner jag har kollat upp vilket är synd, för det är ju en av faktorerna som påverkar budet.

Anledningen att det inte stämmer är som sagt att PR som visas för många av domänerna är PR för den domän som de andra domäner har varit redirectade till. De saknar med andra ord helt någon PR.

Magnus_A 2009-02-07 11:36

Jag fullföljer hemskt gärna mina bud, men jag skulle också hemskt gärna vilja ha en faktura på de domäner jag vunnit.
Som företagare är det viktigt att ha dokument på alla utbetalningar, och jag hoppas att Peter kan hjälpa mig med denna detalj.
Ännu bättre vore det om man kunde få en samlad faktura på flera auktioner.
Betalning kommer med vändande post när fakturan kommer.

Mvh

Internet Sweden 2009-02-07 14:02

Citat:

Ursprungligen postat av oskarg
Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
@oskarg - Vad ska jag svara på menar du? Jag har berättat att jag snabbt drog domänerna genom en PR-meter och publicerade resultatet per respektive domän - allt från 0-6. Var det otydligt?

Som sagt så stämmer inte PR på majoriteten av de domäner jag har kollat upp vilket är synd, för det är ju en av faktorerna som påverkar budet.

Anledningen att det inte stämmer är som sagt att PR som visas för många av domänerna är PR för den domän som de andra domäner har varit redirectade till. De saknar med andra ord helt någon PR.

@oskarg - Vad ska jag svara på? - att du påstår saker om "majoriteten av de domäner du kollat upp" och PR på .nu-domäner ? - är det det du vill att jag ska stångas med dig om?

En .nu-domän har en mkt kort cykel mellan expire till release (42 dagar) alltså betydligt kortare än exempelvis .com och .se
- Vad det innebär för PR-revidering vs. möjlighet att få upp nytt content vet jag inte om jag behöver förklara för dig..säg till isf.
- En PR-domän kan vara strippad från inlänkar och bibehålla PR, till nästkommande pr-revidering (som sker med ca 3-4 månaders mellanrum). Har du inte fått upp nåt content tills dess på sidan så minskar med största sannolikthet PR, ibland även nollas.
Kika gärna på dagens släpp av nu-domäner:
http://www.bulkowner.com/nudomains/?sort=i...date=2009-02-07
Men förstår jag dig rätt så har dessa domäner alltså inte någon PR, speciellt dom som är strippade från inlänkar!?

@Magnus_A - skicka ett pm med den e-mail du använt så ser jag vad jag kan göra med samlingsfaktura..

Oskar G 2009-02-07 15:01

Citat:

Citat:

Originally posted by -oskarg@Feb 7 2009, 12:27
Citat:

@oskarg - Vad ska jag svara på? - att du påstår saker om "majoriteten av de domäner du kollat upp" och PR på .nu-domäner ? - är det det du vill att jag ska stångas med dig om?

En .nu-domän har en mkt kort cykel mellan expire till release (42 dagar) alltså betydligt kortare än exempelvis .com och .se
- Vad det innebär för PR-revidering vs. möjlighet att få upp nytt content vet jag inte om jag behöver förklara för dig..säg till isf.
- En PR-domän kan vara strippad från inlänkar och bibehålla PR, till nästkommande pr-revidering (som sker med ca 3-4 månaders mellanrum). Har du inte fått upp nåt content tills dess på sidan så minskar med största sannolikthet PR, ibland även nollas.
Kika gärna på dagens släpp av nu-domäner:
http://www.bulkowner.com/nudomains/?sort=i...date=2009-02-07
Men förstår jag dig rätt så har dessa domäner alltså inte någon PR, speciellt dom som är strippade från inlänkar!?

@Magnus_A - skicka ett pm med den e-mail du använt så ser jag vad jag kan göra med samlingsfaktura..

Stångas? Jag kanske är otydlig för på dig låter det som att jag bara är ute efter att tjafsa, vilket jag verkligen inte är. Jag känner att jag har köpt domäner grundad på falska påståenden rörande domänens PR. Jag är fortfarande intresserad av namnet men då den helt saknar PR/historik anser jag att den är övervärderad. Detta tror jag dessutom gäller många av domänerna som du har sålt. Jag tror inte att det har varit din avsikt, men faktum kvarstår.

Mina påståenden är väldigt enkla och du behöver inte lära mig något om PR, jag har köpt många domäner utrifrån PR och skulle nog vilja påstå att jag har rätt bra koll. Jag är fullt medveten om att PR kan nollas om inlänkar och/eller content försvinner. PR är som du säkert vet bara ett mått på inlänkar (men baserat utifrån flera faktorer kring inlänkarna), enkelt tänkt.

Poängen är att den PR som visas i din lista för exempelvis hotelbookings.nu är ingen PR som har med hotelbookings.nu att göra. Inget.

I och med att den kör en 301a till resemarknad.se så är det resemarknad.se's PR som du har skrivit ut för hotelbookings.nu. Hotelbookings.nu har visserligen (till skillnad från min domän) en inlänk. Vilken PR det skulle ge vet jag inte men oavsett om det är 0, 1 eller 7 så går det inte att se när du kör en 301a. Hade du redirectat hotelbookings.nu till aftonbladet istället så skulle det stått att det var en PR8. Det här är välkända metoder som lurendrejare använder sig av för att fejka hög PR vid försäljning av domäner.

Som jag tidigare sa så tror jag inte att det har varit din avsikt, men det är så det ligger till.

Hänger du med?

index 2009-02-07 15:10

Hej!

Kommer ytterligare domäner att läggas upp eller var detta det hele så att säga?

MVH

Internet Sweden 2009-02-07 15:45

Citat:

Originally posted by oskarg@Feb 7 2009, 16:01
Stångas? Jag kanske är otydlig för på dig låter det som att jag bara är ute efter att tjafsa, vilket jag verkligen inte är. Jag känner att jag har köpt domäner grundad på falska påståenden rörande domänens PR. Jag är fortfarande intresserad av namnet men då den helt saknar PR/historik anser jag att den är övervärderad. Detta tror jag dessutom gäller många av domänerna som du har sålt. Jag tror inte att det har varit din avsikt, men faktum kvarstår.

Mina påståenden är väldigt enkla och du behöver inte lära mig något om PR, jag har köpt många domäner utrifrån PR och skulle nog vilja påstå att jag har rätt bra koll. Jag är fullt medveten om att PR kan nollas om inlänkar och/eller content försvinner. PR är som du säkert vet bara ett mått på inlänkar (men baserat utifrån flera faktorer kring inlänkarna), enkelt tänkt.

Poängen är att den PR som visas i din lista för exempelvis hotelbookings.nu är ingen PR som har med hotelbookings.nu att göra. Inget.

I och med att den kör en 301a till resemarknad.se så är det resemarknad.se's PR som du har skrivit ut för hotelbookings.nu. Hotelbookings.nu har visserligen (till skillnad från min domän) en inlänk. Vilken PR det skulle ge vet jag inte men oavsett om det är 0, 1 eller 7 så går det inte att se när du kör en 301a. Hade du redirectat hotelbookings.nu till aftonbladet istället så skulle det stått att det var en PR8. Det här är välkända metoder som lurendrejare använder sig av för att fejka hög PR vid försäljning av domäner.

Som jag tidigare sa så tror jag inte att det har varit din avsikt, men det är så det ligger till.

Hänger du med?

Det stämmer att jag gjorde ett lite tafatt försök att skaka igång CMSet MODx för resemarknad.se runt jul.
tror att det var det 26/12 (enligt datumstämplarna på sidan).
Den 28-29/12 observerade jag en utlyst tjänst, vilket jag fördjupade mitt intresse i och nu ansökt och fått.
Av den anledningen självdog projektet resemarknad.se.

Men du säger att flyget.nu (som är den domän du haft betänkligheter om) 301:ar till resemarknad.se..
Detta är inte vad jag ser, eller rättare sagt - som du ser ligger domänen på ns3+ns4 hos Loopia, dvs LoopiaDNS och såvida jag känner till så är LoopiaDNS redirects 302:or
(och 301:or är de enda riktiga redirects som flyttar PR bakåt, medan 302:or inte gör det - eller??).
Nu har jag inte haft kontakt med Loopia sedan i november kring just detta, men då fick jag ett besked om att Loopia INTE 301:ar från LoopiaDNS..

Det skulle ju isf göra vidare argumentation överflödig, men oavsett, så tänker jag inte låta detta äta tid mer, utan ska vi dra detta ett varv till så får det bli efter allt lagt sig.

@index - De auktioner som startat i måndags/tisdags kommer att gå klart - resten tog jag bort. ca 270 stycken - ödet för dem har jag inte bestämt ännu - sannolikt dumpas de.

Oskar G 2009-02-07 16:06

Ok, då avvaktar jag.

Lumax 2009-02-07 19:02

Resolving flyget.nu... 194.9.95.245, 194.9.94.245
Connecting to flyget.nu|194.9.95.245|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 302 Found

Resolving www.flyget.nu... 194.9.95.245, 194.9.94.245
Connecting to www.flyget.nu|194.9.95.245|:80... connected.
HTTP request sent, awaiting response... 302 Found

Svartlista 2009-02-07 20:05

För auktioner på Internet, e-handelsauktioner, gäller distans- och hemförsäljningslagen. Då har du ångerrätt i 14 dagar från det att varan levereras, eller från det att du får informationshandlingarna om din ångerrätt. Ångerrätt gäller naturligtvis då vara inte visar sig vara det som det utger sig för. Om en domän auktionerats på premisserna pr 2 är de det som gäller och inget annat. Om Oscarg vill dra sig ur med hänvisning av detta ser jag inga konstigheter i detta.

#ztream
Följande är tämligen ovässentligt i sammanhanget:
1. en tjänst och fullgörandet har påbörjats med konsumentens samtycke under ångerfristen,
2. en vara eller en tjänst och priset beror på sådana svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan kontrollera,
3. en vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
4. en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits,

Internet Sweden 2009-02-07 21:27

Citat:

Originally posted by Svartlista@Feb 7 2009, 21:05
För auktioner på Internet, e-handelsauktioner, gäller distans- och hemförsäljningslagen. Då har du ångerrätt i 14 dagar från det att varan levereras, eller från det att du får informationshandlingarna om din ångerrätt. Ångerrätt gäller naturligtvis då vara inte visar sig vara det som det utger sig för. Om en domän auktionerats på premisserna pr 2 är de det som gäller och inget annat. Om Oscarg vill dra sig ur med hänvisning av detta ser jag inga konstigheter i detta.

#ztream
Följande är tämligen ovässentligt i sammanhanget:

Ehh vad i hela fridens namn pratar du om Svartlista - är det begreppsförvirring eller vad handlar det om?

oskarg - hävdar att presentionen av PR3 för flyget.nu inte stämmer, då han hävdar att det är måldomänens (resemarknad.se) PR-värde som visas för som flyget.nu och inte flyget.nu´s eget PR-värde.

Detta skulle kunna vara möjligt om dels Google nyligen reviderat PagaRank OCH om flyget.nu redirectat genom en 301 redirect till resemarknad.se (301 = permanent flytt) men vad jag hävdar och det nu påvisats i tråden är flyget.nu använder sig av en 302-redirect (dvs en temporär redirect).

För 302-redirects flyttas INTE PR-värdet till flyget.nu från måldomänen.
MAO är värdet PR3 flyget.nu´s eget värde och inte resemarknad.se´s - Detta såvida inte Google förändrat sina algoritmer markant på slutet.

Huruvida Svartlista ser några konstigheter eller inte med detta, är han välkommen att proklamera för i egen tråd...

Oskar G 2009-02-07 23:55

Nu trodde jag att du ville vänta med att ta den här diskussionen, men du kanske ångrade dig?

Jo det stämmer det du säger. Jag kände inte till att 302or inte flyttade PR. Då ställer jag min fråga så här, vad har domännamnet för tidigare historik och när kollade du PR för den?

För jag tycker det är ganska märkligt att alla inlänkar skulle ha försvunnit på ett par dagar?

Internet Sweden 2009-02-08 00:44

@oskarg - bara för att jag förklarar status för en person som missuppfattat och blandar ihop olika personers inlägg och argument, så säger jag väl inte att jag vill fortsätta..
Känner väl spontant att du skulle ha ställt dessa frågor innan du började buda på domänen.

Men du vill veta när!
Svar: 26 Jan 2009

Domänen har varit parkerad men även använts till lite olika projekt.

Att länkar nollas över en natt är heller långt ifrån ovanligt, jag gav dig bla en länk till bulkowner.com där du ser det på över hälften av alla PR-domäner varje dag. Men om du tror att jag detaljstuderat flyget.nu så tror du fel - för 1½ månad sedan hade jag runt 2K domäner...

Men endera så står du för ditt slutbud eller så meddelar du mig att du inte tänkt göra det.

Svartlista 2009-02-08 11:42

"För auktioner på Internet, e-handelsauktioner, gäller distans- och hemförsäljningslagen. Då har du ångerrätt i 14 dagar från det att varan levereras, eller från det att du får informationshandlingarna om din ångerrätt."

Källa: Konsumentverket

Detta är vad som gäller för auktioner på internet och inget annat. Du har alltså 14 dagar på dig att ångra ditt anbud. Att som här InternetSweden hota med att publicera användares ip-nummer mm känns lite märkligt.

En rättelse från min sida: Jag skrev föjande"Ångerrätt gäller naturligtvis då vara inte visar sig vara det som det utger sig för". Detta har i sig inget med distans- och hemförsäljningslagen att göra.

Craxen 2009-02-08 12:42

På frågan om auktionerna såldes som privat eller företag så svarade Peter att det var en blandning av dem.

Distansavtalslagen gäller ej om det är mellan
Säljare: konsument Köpare: konsument.
Säljare: företag Köpare: företag
Sälajre: konsument Köpare: företag

Torreman 2009-02-08 13:14

Vad är PR värt vid köp av en domän? Ingenting i mina ögon, det är som om man skulle gå se en film som fick betyget 3 av DN, sen ändrar DN betyget till 2. Har jag då rätt att få pengarna tillbaka? Tror inte SF ger några pengar tillbaka (DN gav dock tillbaka pengarna till några i detta verkliga fall). PR ligger utanför säljarens kontroll. Detsamma gäller för ev. inlänkar.

Citat:

De auktioner som startat i måndags/tisdags kommer att gå klart - resten tog jag bort. ca 270 stycken - ödet för dem har jag inte bestämt ännu - sannolikt dumpas de.
Synd, jag var riktigt sent ute så jag missade dem helt.

ztream 2009-02-08 14:37

Peter låter folk dra sig ur auktioner om man nu vill det. Det har han tydligt sagt.

Så nu tycker jag att de som vill dra sig ur auktioner pga diverse anledningar kontaktar Peter och alla andra som inte har ämnen RELATERADE till tråden är tysta. Vill man diskutera distansavtalslagen eller Världens starkaste björn kan man starta en egen ny tråd.

Lasp 2009-02-09 02:01

Märkligt mycket tjafs.
Enkla sunda tankar, en bra auktion där jag har köpt och betalt för ett antal namn.
En kul grej där jag tror att jag kan ha nytta av det inköpta! Vad är det för svårt i det.
Tänk efter före säger Lasp

matzii 2009-02-09 11:29

Håller verklingen med lasp i allt han säger! Det var en bra och VÄL genomförd auktion. Jag har också köpt och betalt för några stycken domäner som jag är nöjd med!

Oskar G 2009-02-09 16:30

Citat:

@oskarg - bara för att jag förklarar status för en person som missuppfattat och blandar ihop olika personers inlägg och argument, så säger jag väl inte att jag vill fortsätta..
Känner väl spontant att du skulle ha ställt dessa frågor innan du började buda på domänen.

Men du vill veta när!
Svar: 26 Jan 2009

Domänen har varit parkerad men även använts till lite olika projekt.

Att länkar nollas över en natt är heller långt ifrån ovanligt, jag gav dig bla en länk till bulkowner.com där du ser det på över hälften av alla PR-domäner varje dag. Men om du tror att jag detaljstuderat flyget.nu så tror du fel - för 1½ månad sedan hade jag runt 2K domäner...

Men endera så står du för ditt slutbud eller så meddelar du mig att du inte tänkt göra det.

"Står för mitt slutbud" vad är det för formulering? Det här beteendet klär inte dig Peter. Jag försöker föra en sansad diskussion för att jag upplever att jag har lagt bud utifrån felaktiga uppgifter. Tycker du seriöst att jag skulle frågat om det verkligen var en PR3a när du tydligt hade skrivit ut det? Du hade skrivit ut PR på ett urval av dina domäner, självklart tar jag förgivet att det då är domäner med PR. Du vet mycket väl själv att PR är något man kan sälja domnäner utifrån, annars hade du aldrig skrivit ut det. Istället för att bemöta det som den vuxna människa du är tar du fram stora artilleriet och börjar försvara dig. Det är ju nästan så att man börjar tro att det var din avsikt att luras.

Jag har som sagt köpt flera domännamn med inlänkar och PR tidigare. Att samtliga länkar skulle försvinna över en natt är högst ovanligt (om det inte är så att samtliga inlänkar kommer från säljarens egna sidor). Varken Yahoo eller Wayback Machine (jag är medveten om att de endast visar data som är minst 6 månader gammal) visar att det skulle finnas någon som helst historik eller inlänkar. En sökning på Domain Crawler visar inte heller någon historik, men den visar nuvarande status.

- Ingen PR historik, men en nuvarande PR på 3.
- 102 inlänkar enligt Google.
- Snygg design som går i grönt.

Alla länkar kommer från dina egna sidor, men jag gick ändå in och kollade 10 av dem. Inte en enda länk till flyget.nu, däremot till resemarknad.se (hänger du med?).

Google låter inte 302or skicka vidare PR, men de verktyg Domain Crawler och du använt när du fastställt PR gör uppenbarligen det.

Som jag inte tidigare sa så tror jag inte att det var din avsikt, men att du bemöter mig så nonchalant tycker jag är riktigt lågt. Eftersom du beger dig mot nya betesmarker och bara vill få det här överstökat så fort som möjligt så har du ju inte så mycket att förlora. Men nu får du som du vill Peter, trots din attityd. Jag har bitit i det sura äpplet och betalat det bud jag la utifrån dina felaktiga uppgifter om namnets data (och alla andra namn för den delen).

Du kan skicka en sammlingsfaktura och kvittens när allt är klart.

Citat:

Däremot har jag inte sagt vad jag kommer att göra med ev. lista av oseriösa budgivare/IP:n som inte fullföljer sina bud.
[B](Jag gissar att det ligger i flera wn-medlemmars intresse att se vilka man gör bäst i att undvika att ha någon som helst affärsrelation med, då det i vissa fall handlar om domäner som sålts för 1 euro)

Jadu ztream, tydligt vet jag inte om jag skulle säga att det var.

...och du som pratar om dig själv i tredje person, gulligt att du är nöjd med auktionen.

Ara 2009-02-09 16:47

@oskarg betala/betala inte svårare än så är det ju inte?

Eller är du bara ute efter att tjäna lite pengar genom att få domänen billigare? Vad händer om det finns fler budgivare som har lagt högre bud är det du vill köpa domänen för?

Oskar G 2009-02-09 16:55

Citat:

Originally posted by Ara@Feb 9 2009, 17:47

Eller är du bara ute efter att tjäna lite pengar genom att få domänen billigare? Vad händer om det finns fler budgivare som har lagt högre bud är det du vill köpa domänen för?

Ara, ja. Jag hade hoppats på att få domänen billigare, det är inget jag sticker under mattan med. Jag anser definitivt att jag betalade ett överpris i och med att den saknar historik. Om fallet är så är ju omöjligt att säga eftersom vi inte vet på vilka premisser de andra la bud (dvs om de tog hänsyn till PR eller inte).

Sen är inte det här det enda namnet som har sålts med fel PR, och jag tvivlar på att jag är den enda som väger in det när jag bjuder på ett namn.

Om du hade läst hela inlägget så hade du sett att jag redan har betalat. Och största problemet är inte längre att namnet saknar historik, den kostnaden är mindre än all energi jag har lagt på att diskutera det här. Nu är jag mer less på att Peters dåliga bemötande.

Edit: stavfel

Fredrik-s 2009-02-09 17:06

oskarg, Peter. Jag förstår er båda två.

Oskarg jag ser endast två utvägar som Peter gett dig förslag på. Antingen betalar du (vilket du nu gjort, alltså får pengar tillbaka) eller så struntar du i det.

Det känns bara som det är massa ältande fram och tillbaka. Alla kan göra fel, gör det bästa av situationen.

Jag tycket Peter verkar mycket tillmötesgående när han säger att du inte behöver betala. Mer kan han ändå inte göra? Eller vad är du ute efter?

Annars får jag tacka Peter för en väl genomför auktion. Det blev ett antal domäner jag köpte!

Oskar G 2009-02-09 17:18

Citat:

Originally posted by Fredrik-s@Feb 9 2009, 18:06
oskarg, Peter. Jag förstår er båda två.

Oskarg jag ser endast två utvägar som Peter gett dig förslag på. Antingen betalar du (vilket du nu gjort, alltså får pengar tillbaka) eller så struntar du i det.

Det känns bara som det är massa ältande fram och tillbaka. Alla kan göra fel, gör det bästa av situationen.

Jag tycket Peter verkar mycket tillmötesgående när han säger att du inte behöver betala. Mer kan han ändå inte göra? Eller vad är du ute efter?

Annars får jag tacka Peter för en väl genomför auktion. Det blev ett antal domäner jag köpte!

Jag har betalt och det får vara.

Fast nu började det med att han inte svarade när jag skrev till honom. Och visst, alla kan göra fel. Men Peter verkar inte riktigt vilja gå med på det, han börjar prata om att inlänkar kan försvinna över en natt och att PR inte är något beständigt.

Nu pratar vi trots allt om en (eller ev. ett gäng) domäner som inte haft något innehåll (inte närmaste tiden i alla fall), historik eller inlänkar. Och det är faktorer som påverkar priset markant.

Mycket tillmötesgående skulle jag säga är en lätt överdrift när han svarar:

"- Men endera så står du för ditt slutbud eller så meddelar du mig att du inte tänkt göra det."

...efter att ha skrivit:

"- Däremot har jag inte sagt vad jag kommer att göra med ev. lista av oseriösa budgivare/IP:n som inte fullföljer sina bud. (Jag gissar att det ligger i flera wn-medlemmars intresse att se vilka man gör bäst i att undvika att ha någon som helst affärsrelation med, då det i vissa fall handlar om domäner som sålts för 1 euro)."

...nu var inte mitt bud oseriöst, men om Peter anser att det är jag som har gjort fel när jag inte kollade upp PR på alla domännamn som jag bjöd på innan så vet jag ju inte hur han resonerar.

Nu tror jag att det här börjar gå lite offtopic om jag ska bolla det här med alla som har idéer om vem som har gjort vad och vad jag kan göra och inte. Har ni några fler idéer eller åsikter om vad ni tycker jag ska göra eller varför Peter är en sån himla skön kille kan ni ju skicka ett PM till mig eller honom.

Ara 2009-02-09 18:05

Jag gissar på att han har tröttnat på dig

Internet Sweden 2009-02-09 20:39

Citat:

Originally posted by oskarg@Feb 9 2009, 18:18
Jag har betalt och det får vara.

Fast nu började det med att han inte svarade när jag skrev till honom. Och visst, alla kan göra fel. Men Peter verkar inte riktigt vilja gå med på det, han börjar prata om att inlänkar kan försvinna över en natt och att PR inte är något beständigt.

Nu pratar vi trots allt om en (eller ev. ett gäng) domäner som inte haft något innehåll (inte närmaste tiden i alla fall), historik eller inlänkar. Och det är faktorer som påverkar priset markant.

Mycket tillmötesgående skulle jag säga är en lätt överdrift när han svarar:

"- Men endera så står du för ditt slutbud eller så meddelar du mig att du inte tänkt göra det."

...efter att ha skrivit:

"- Däremot har jag inte sagt vad jag kommer att göra med ev. lista av oseriösa budgivare/IP:n som inte fullföljer sina bud. (Jag gissar att det ligger i flera wn-medlemmars intresse att se vilka man gör bäst i att undvika att ha någon som helst affärsrelation med, då det i vissa fall handlar om domäner som sålts för 1 euro)."

...nu var inte mitt bud oseriöst, men om Peter anser att det är jag som har gjort fel när jag inte kollade upp PR på alla domännamn som jag bjöd på innan så vet jag ju inte hur han resonerar.

Nu tror jag att det här börjar gå lite offtopic om jag ska bolla det här med alla som har idéer om vem som har gjort vad och vad jag kan göra och inte. Har ni några fler idéer eller åsikter om vad ni tycker jag ska göra eller varför Peter är en sån himla skön kille kan ni ju skicka ett PM till mig eller honom.

@oskarg - Du verkar vara en herre som vägrar ge upp!?

Jag har över 730 ägarbyten att administrera, varav jag endast fått iväg ca 150, jag försöker bocka av alltefter jag hinner och svara undrande vinnare vad status är och du surar för att jag inte tillräckligt snabbt svarat dig..
Vidare har jag förklarat att jag körde ett antal domäner i två PageRankMeters - mer än så är inte gjort - har du fått "second thoughts" - så dra dig ur!!
Kanske var det fel av mig att publicera PR - Jag vet inte! Jag gick ner till PR0 eftersom det tyder på indexering i SE..

Att flyget.nu däremot skulle blivit övervärderad, håller jag däremot inte med om och jag har fått både en och två erbjudanden efter dina betänkligheter; om att jag ska sälja domänen till dessa herrar för ditt slutbud istället.
Något som jag väljer att inte göra - såvida du inte backar.

Texten jag skrivit om oseriösa budgivare var INTE ämnad mot dig - och hade du varit minsta lyhörd så är det fn 1188 registrerade budgivare, varav en del valt att dra sig ur.
De som börjat tråka mig är småknattar som inte känt till att det periodiskt kostar pengar att förnya domäner..om du sen vill ta åt dig av det så är det upp till dig själv, men det var inte min avsikt!

Men sen att du använder Domaincrawler som referens är inte speciellt trovärdigt. Sorry Gsys - hatkärlek till er!, men domaincrawler som tjänst lämnar en del att önska för det ändamål oskarg vill använda det som.
- visst finns det många miljoner whoisslagningar mm som är gjorda för lika många domäner, men de verkar bara hämtas 1 gång för att sedan aldrig uppdateras - olika applikationer är bra för olika saker..så är det bara.

Slutligen oskarg - jag startade inte den här auktionen för att bli ovän med dig - utan ge dig och andra möjlighet att buda på det jag samlat på mig under åren - av naturliga skäl försöker jag påvisa vad som kan uppfattas som värden i vissa domäner.
Men som jämförelse så publicerade jag en SEDO-värdering av [mobilenumber.mobi] på 15K Euro - ändå såldes den för 100 Euro - var den då undervärderad?
Kanske, men jag bryr mig inte - Jag har sagt att jag säljer för samtliga slutbud och det står jag fast vid.

bgs 2009-02-12 00:04

Internet Sweden, hur pekar jag om domänerna jag köpt?

Har fått en authcode med jag har ingen aning om vart jag ska använda den? :S

Internet Sweden 2009-02-12 09:32

Citat:

Originally posted by bgs@Feb 12 2009, 01:04
Internet Sweden, hur pekar jag om domänerna jag köpt?

Har fått en authcode med jag har ingen aning om vart jag ska använda den? :S

Hej,
AuthCode är att likna vid en "nyckel" för respektive domän.

Men att berätta hur du använder den är inte helt lätt, eftersom processen kan skilja sig mellan ombud.
Men det vanliga är att du inifrån ditt konto hos ditt ombud gör en transferbegäran av domänen till ditt ombud. Då efterfrågas Authcode för att auktorisera flytten - där anger du "AuthCode" (authorizationcode/auktoriseringskoden).

Hoppas att det hjälper - men som sagt kan denna process skilja sig mellan ombuden - hur och när du använder den, ibland kan allt detta ske med automatik och ibland behövs handpåläggning av ombudet.

Från Mars -09 så kommer dettat med authcodes även att introduceras för .se-domäner.

//Peter

AnOnYmUs 2009-02-12 10:06

När får vi domänerna då? :)

Internet Sweden 2009-02-12 13:24

Citat:

Originally posted by AnOnYmUs@Feb 12 2009, 11:06
När får vi domänerna då? :)
Hmm - Jag kan försäkra dig om att jag inte ligegr på latsidan vad gäller det. Jag fick dessvärre ett ganska sent besked i fredags om hur och vilket template jag skulle skicka in registreringarna till Nunames - och efter viss anpassning av genereringen så skickades knappt 100 in i lördags, samt ett gäng .se-domäner. Sen har jag spritt lite .se, .com, .net, .info mfl under veckan. Nästa stora "batch" av .nu skickar jag ikväll. Så i nuläget är det ett 10-tal som jag inte hunnit med.
Men jag har fått status från Nunames att jag inte behöver "skynda mig" med nästa batch, för att dom fortfarande jobbar med den första, men att dom precis som jag försöker pinna på allt vad det går..

OBS Jag aktiverar ägarbyten först efter avprickade betalningar.

tartareandesire 2009-02-12 16:13

Citat:

Originally posted by Ara@Feb 9 2009, 17:47

Har han lagt bud beroende på PR så är det ju högst relevant att de angivna uppgifterna också stämmer. Han bör därför också ges alternativet att dra sig ur. Svårare än så är det inte.

EBproductions 2009-02-15 09:54

Att folk orkar tjaffsa om hundralappar.

tartareandesire 2009-02-15 14:01

Citat:

Originally posted by EBproductions@Feb 15 2009, 10:54

Tom stora företag som Telia kan tjafsa om hundralappar =)

index 2009-02-15 14:10

Hej jag vann MEDIET.SE och betalade via Paypal den 9 februari, när har
jag domänen på mitt konto tror du? (du har fått mitt Loopia kund# för överföring).

Har försökt att maila dig ett par ggr, men inget svar, så jag tar det denna vägen istället.

Mvh

EBproductions 2009-02-15 14:21

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av EBproductions

det vet du

Internet Sweden 2009-02-15 15:14

Citat:

Originally posted by index@Feb 15 2009, 15:10
Hej jag vann MEDIET.SE och betalade via Paypal den 9 februari, när har
jag domänen på mitt konto tror du? (du har fått mitt Loopia kund# för överföring).

Har försökt att maila dig ett par ggr, men inget svar, så jag tar det denna vägen istället.

Mvh

Hej Index,
Jo det stämmer att jag sett att jag fått något meddelande från dig den 13:e vad jag kan se, men har inte haft tid att svara och jag vet ju inte hur mycket det är värt att jag spekulerar i det, men en sak som ställer till det är att din betalning inte motsvarar ditt vinnande bud och därför har inte din betalning flyttat fram domänen i processen, så inget är gjort ännu med domänen.

Om du lägger ett vinnande bud på 11 Euro - så innebär det att du lagt 1 Euro över någon som lagt 10 för att bli vinnare - Gör du då en slutbetalning på 10 Euro utan att fråga eller bifoga nåt meddelande, så kommer den fortfarande att ligga som "hold" hos mig..såklart.

Nu flyttar jag fram denna, men tror att jag förmedlat budskapet..

Edit; parantes: Sen var det den 10:e du betalade

index 2009-02-15 15:24

Jag satte in 110 KRONOR, exakt som du sa att du ville ha för domänen.
Vill du ha ytterligare 10 kr så vill jag absolut inte bråka om det.
Konstigt bara att du inte hörde av dig OM det är där "problemet" ligger.

..och du, varför så fientlig?

MVH

Ps. Min fråga blir allså, ska jag föra över 1 EURO ytterligare till dig, JA eller NEJ????

Edit: det stod på din hemsida att om jag ville betala i kronor så var 1 € = 10 SEK

tartareandesire 2009-02-15 16:12

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@Feb 15 2009, 15:01
Citat:

det vet du

Va? Dina märkliga och omotiverade kommentarer börjar bli lite tröttsamma....

Jag har också betalat i kronor med kursen 1 Euro = 10 kronor som det stod i det autoutskickade mailet. Gäller inte detta längre? Nu har jag visserligen ingen brådska att få domänerna men en bekräftelse är ju alltid trevligt.

Internet Sweden 2009-02-15 17:25

Citat:

Originally posted by index@Feb 15 2009, 16:24
Jag satte in 110 KRONOR, exakt som du sa att du ville ha för domänen.
Vill du ha ytterligare 10 kr så vill jag absolut inte bråka om det.
Konstigt bara att du inte hörde av dig OM det är där "problemet" ligger.

..och du, varför så fientlig?

MVH

Ps. Min fråga blir allså, ska jag föra över 1 EURO ytterligare till dig, JA eller NEJ????

Edit: det stod på din hemsida att om jag ville betala i kronor så var 1 € = 10 SEK

Varför väljer du att tycka att jag är fientlig?
Jag förklarar att de kontrollmöjligheter jag har (usermail, bud och domän) inte överensstämmer med det du säger och då ramlade den inte igenom till nästa steg (överlåtelse). (Detta är inte fientligt och något som jag observerat först nu när jag tittat lite mer på det)

Det jag skrivit är att för de svenskar som vill betala i Svenska kronor så har jag slagit fast kursen till 1€ = 10SEK !!
Meddelandet du skickade vidare till mig från Paypal lyder:

Citat:

Dear [Edit namnet],

You have sent a payment of €10.00 EUR to [email protected].

Payment details

Amount: €10.00 EUR
Transaction Date: Feb. 10, 2009
Transaction ID: 9JN95504JC308430C

Subject: MEDIET.SE

View the details of this transaction online

Sincerely,
PayPal

Your monthly account statement is available anytime; just log in to your account at https://www.paypal.com/se/HISTORY. To correct any errors, please contact us through our Help Center athttps://www.paypal.com/se/HELP.

Jag vill såklart inte bråka om detta utan förklara att om domän med vinnande bud inte överensstämmer med betalning, så flyttas de inte automatiskt vidare i processen, utan där har jag tonvis med andra som jag hanterar före..
Skulle jag velat ha 1 Euro mer, skulle jag skrivit det istället för att skriva att jag skulle starta med domänen..
Och jag menar heller inte att vara fientlig med att även om jag skulle ge dig en uppskattning på 5 dagar till du kan adminitrera domänen så spelar det inte någon som helst roll då jag inte vet bemanning eller belastning hos ombud och .SE för överlåtelser just nu.

@tartareandesire - tycker kanske att du är lite väl snabb att dra fel slutsatser..
Naturligtvis står jag för det jag skrivit.

tartareandesire 2009-02-15 17:47

Jag drog inga slutsatser, min fråga var inte tänkt att antyda att vare sig du eller index hade rätt. Ville bara försäkra mig om läget.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson