WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Google Chrome. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31577)

WebboT 2008-09-04 22:24

Citat:

Ursprungligen postat av blixtsystems
Alla begriper ju att Google omöjligen kan hävda några rättigheter över all information som går via Chrome...

Då har du inte läst hela tråden...
Citat:

det är ju inte så att trafiken passerar genom en proxy där det kan lagra den och plocka ut den information som de vill kunna använda.
Så rent praktiskt är det en omöjlighet att Google skulle kunna hävda några rättigheter till information som du t.ex. skickar via Hotmail då de aldrig har sett informationen eller ens vet att du skickat den.

Så sant, så sant.

blixtsystems 2008-09-04 22:55

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Alla begriper ju att Google omöjligen kan hävda några rättigheter över all information som går via Chrome...

Då har du inte läst hela tråden...

Jo, men notera att jag talar om de kan hävda sådana rättigheter...om de vill eller försöker är en annan femma.
Jag förmodar att de som upprörs över 11.1 inte tänker främst på de praktiska eller juridiska aspekterna.

Finns det någon som tror att all trafik i Chrome går via en proxy där Google lagrar informationen?

Applicerar man 11.1 på Chrome så innebär det ju att om jag besöker t.ex. SVT och kollar på ett program där så äger Google rättigheter att nyttja det materialet i all framtid...finns det någon som tror att det finns en enda domstol som skulle anse att detta användaravtal gör att Google har rättigheter till all information som någon gång har passerat via Chrome?

Enligt min mening är det rätt solklart att det varken är praktiskt eller juridiskt möjligt att applicera 11.1 på Chrome, men jag kan ändå förstå att klausulen upprör folk.

Timofey 2008-09-05 03:05

2 bifogad(e) fil(er)
Jag lyckades...

Wojt 2008-09-05 03:25

Men hallå. Följer ni inte Matt Cutts blogg? ;)

http://www.mattcutts.com/blog/google-chrom...ense-agreement/

De använder en standardlicens för alla mjukvaror och håller på att ändra det för Chrome. Eftersom det är open source är det ganska svårt att implementera massa spywaregrejjer som toolbaren gör.

Citat:

Update, September 3rd 2008: Earlier today, Google changed section 11 of the EULA to read as follows:

11. Content license from you

11.1 You retain copyright and any other rights you already hold in Content which you submit, post or display on or through, the Services.

StefanBergfeldt 2008-09-05 09:29

Och så har det upptäckts en säkerhetslucka i Google Chrome

# Länk redigerad pga egenreklam / Marcus

spider 2008-09-07 17:04

Hehe, vet inte om det är skrivet i tråden ännu, men försökte logga in på hotmail med chrome och fick detta svar:

Uppgradera din webbläsare
Vi rekommenderar att du uppgraderar din webbläsare så du kan få ut det mesta av Windows Live Hotmail. Uppgraderingen tar normalt bara ett par minuter. Välj en av webbläsarna nedan för att starta:

Microsoft Internet Explorer
Mozilla Firefox
Apple Safari

Du kan du fortfarande gå till Windows Live Hotmail om du inte vill uppgradera just nu, men vissa delar kanske inte fungerar och det kanske inte visas korrekt.

oloflolof 2008-09-07 18:25

Har testat Chrome en stund nu och har kommit fram till FF är bättre för mig. (Är väl mer van till den. :P)

tartareandesire 2008-09-08 01:26

Citat:

Originally posted by Conth@Sep 2 2008, 08:53
Om man inte ser att det finns en stor potentiell risk med att ett företag dominerar flera aspekter av Internet är man mer än lovligt naiv. Tycker Google har visat upprepade gånger att man inte drar sig för att utnyttja sin dominerande ställning. T:ex. genom knol, genom att acceptera MFA-sidor så länge man tjänar pengar på dom etc etc. Redan idag läggar man som webutvecklare mer krut (nåja) på att göra sidor som Google gillar än som besökarna gillar.
Sedan är det självklart så att dom är duktiga på det som gör och tar fram bra tjänster, det är ingen som har ifrågasatt detta.

Skönt att se att det fortfarande finns de som ser längre än till nostippen.

WebboT 2008-09-08 02:34

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av Conth
Om man inte ser att det finns en stor potentiell risk med att ett företag dominerar flera aspekter av Internet är man mer än lovligt naiv. Tycker Google har visat upprepade gånger att man inte drar sig för att utnyttja sin dominerande ställning. T:ex. genom knol, genom att acceptera MFA-sidor så länge man tjänar pengar på dom etc etc. Redan idag läggar man som webutvecklare mer krut (nåja) på att göra sidor som Google gillar än som besökarna gillar.
Sedan är det självklart så att dom är duktiga på det som gör och tar fram bra tjänster, det är ingen som har ifrågasatt detta.

Skönt att se att det fortfarande finns de som ser längre än till nostippen.

Ni som ser längre än nästippen, exakt vad är det ni ser? och det viktigast av allt, vad har ni för lösning på problemet ni ser?

gummianka 2008-09-08 03:52

Jag tycker det är ett par saker.

Dels så har jag väldigt svårt att se logiken bakom alla stämningar mot Microsoft för att dom använt sin dominerande ställning på OS marknaden, något som Google helt sluppit, varför ? Troligtvis för att dom lyckats bättre med att framstå som ett schysst företag.

Det mest uppenbara är ju så klart bristen på alternativ, och att Google helt enkelt köper upp alla "konkurrenter". Vad händer när Google ÄR internet, i ett medieklimat där snart all information som finns att tillgå finns enbart där (tidningar läggs ner, bibliotek mm), jag tycker det har bevisats om och om igen ATT makt korrumperar, och att pengar styr. Vi kan väl bara fråga oss, utan att dra massa exempel (det går ju att göra, och för varje exempel finns åtminstone 2 svar, varav 1 är att Google "is in it for the money" och det andra är att dom bara är schyssta killar som självklart inte skulle utnyttja den informationen dom har för att köra över enskilda människor för att tjäna pengar på det.) Vill vi att 1 företag ska styra hela vårt informationsflöde ? Hur hade vi reagerat på Google om dom varit ett parti i ett land t.ex ?

Det verkar naivt att tro att dom INTE skulle använda projekt som Virgle och kartläggning av DNA för att tjäna pengar, det är ju bara inse, till slut så kräver aktieägarna det, och igen så finns det ju gott om exempel där företag/människor gått över gränser för att tjäna pengar, varför skulle Google vara annorlunda ? För att vi idag anser dessa gränser vara okrossbara ?

[email protected] 2008-09-08 03:55

Citat:

Originally posted by gummianka@Sep 2 2008, 06:36
Det vet vi väl inte än, jag tycker iaf det är oroväckande, inte minst redan nu att i princip alla diskussioner här (okej, väldigt hårddraget) handlar om att på ett eller annat sätt tillfredsställa Google för att överhuvudtaget synas.
Det är klart det spelar roll om Internet till slut blir Google, ett privat företag som har allt från annonser, innehåll, hosting, läsare, all information om alla användare...and so on and so forth...

Kan bara hålla med tycker också att google börjar bli ruggit "globaliserat" som någon sorts kultur.

[email protected] 2008-09-08 03:57

Om jag ska säga vad jag tycker om google's webbläsare.
Så tycker jag den är värdelös. Alldeles för rörig och buggar sig hela tiden.
Enda fördelen jag kan komma på är väl att den är någorlunda lättdriven!

gummianka 2008-09-08 04:03

Sen vad man gör åt saken...bra fråga....jag tror det är lite som dom säger i länken nedan, att Googles image ändrats, och att det såklart påverkar...å andra sidan, försök driva en kampanj på internet idag UTAN Google...men det är nog ingen fara....

http://www.independent.co.uk/life-style/ga...ing-921451.html

WebboT 2008-09-08 04:28

Citat:

Originally posted by gummianka@Sep 7 2008, 20:52
Dels så har jag väldigt svårt att se logiken bakom alla stämningar mot Microsoft för att dom använt sin dominerande ställning på OS marknaden, något som Google helt sluppit, varför ? Troligtvis för att dom lyckats bättre med att framstå som ett schysst företag.
Jag ser en stor skillnad mellan MS och Google. MS gjorde "deals" med i princip alla PC-tillverkare i hela världen, där alla PC köpare blev påtvingade deras OS och browser. Google har aldrig vad jag vet tvingat nån att använda deras produkter. Rätta mig om jag har fel.
Sen att ingen stämt dom är väl inte Google's fel? Det har väl helt enkelt inte funnits nån grund för nån att stämma än. För om det funnits ett 'case' mot Google så står det garanterat en drös med sliriga advokater i kö för att ta tag i det.

Citat:

Det mest uppenbara är ju så klart bristen på alternativ, och att Google helt enkelt köper upp alla "konkurrenter".
Vad är det för fel på Yahoo, MSN Live o.s.v.? Om folk började använda deras tjänster istället, så minskar ju Googe's ställning.

Citat:

Vad händer när Google ÄR internet, i ett medieklimat där snart all information som finns att tillgå finns enbart där (tidningar läggs ner, bibliotek mm), jag tycker det har bevisats om och om igen ATT makt korrumperar, och att pengar styr. Vi kan väl bara fråga oss, utan att dra massa exempel (det går ju att göra, och för varje exempel finns åtminstone 2 svar, varav 1 är att Google "is in it for the money" och det andra är att dom bara är schyssta killar som självklart inte skulle utnyttja den informationen dom har för att köra över enskilda människor för att tjäna pengar på det.) Vill vi att 1 företag ska styra hela vårt informationsflöde ? Hur hade vi reagerat på Google om dom varit ett parti i ett land t.ex ?
Endast Gooogle's användare kan och ska ändra på det och se till att det inte händer. Inga användare och Google är finito.

Citat:

Det verkar naivt att tro att dom INTE skulle använda projekt som Virgle och kartläggning av DNA för att tjäna pengar, det är ju bara inse, till slut så kräver aktieägarna det, och igen så finns det ju gott om exempel där företag/människor gått över gränser för att tjäna pengar, varför skulle Google vara annorlunda ? För att vi idag anser dessa gränser vara okrossbara ?
Vet inte vad jag ska tycka om detta än, måste kollas upp lite närmare...

[email protected] 2008-09-08 04:31

Citat:

Originally posted by gummianka@Sep 8 2008, 04:03
Sen vad man gör åt saken...bra fråga....jag tror det är lite som dom säger i länken nedan, att Googles image ändrats, och att det såklart påverkar...å andra sidan, försök driva en kampanj på internet idag UTAN Google...men det är nog ingen fara....

http://www.independent.co.uk/life-st...ng-921451.html

Tack för länken ska skumma igenom den senare.
Hursomhelst så lär väl google kanske gå ihop med ipod om de inte redan gjort och skapa sidor som igoogle och eventuellt isearch.
Min poäng är att jag tycker google vill verka störst bäst och vackrast vet inte om det har att köra med min negativa syn på USA och george bush.
Anyways så tycker jag google är överskattat dessutom är det grymst störande att de indexerar sidor som egentligen inte bör indexeras!
Sen är jag riktigt förbannad över den omtalade FRA-Lagen snart sitter det väl en kamera i min toalett för att göra en anylis av hur mkt bajs jag och min fru gör av med.
Detta är det största skämtet sedan Moderaterna styrde vårt land, skyll er själva som röstade höger.
Men å andra sidan så är ju äckel Schyman inte heller den bästa, tyvärr så har vi ingen mer demokrati i sverige.
Vi börjar mer och mer bli som gamla öst-tyskland och hela tiden tar vi efter usa och slickar deras rövar.
Hur ska detta sluta egentligen? bara tanken är skrämmande, vart är min anonymitet och sekretess? som utflugen genom fönstret!

[email protected] 2008-09-08 04:44

Glömde nämna att största floppen måste väl ha varit när Google köpte YouTube.
Tyckte det var grymt störande jag menar det ökar bara deras vinster och maktposition på internet.
Personligen tycker jag google video var bäst där man kunde ladda upp fullstora filmer och dokumentärer.

WebboT 2008-09-08 04:54

Citat:

Originally posted by [email protected]@Sep 7 2008, 21:44
Tyckte det var grymt störande jag menar det ökar bara deras vinster och maktposition på internet.

flopp? :o

[email protected] 2008-09-08 04:57

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT
Citat:

Ursprungligen postat av [email protected]

flopp? :o

Ja jag tyckte personligen att det var det även om affären i sig var en succé.
Som jag nämde tidigare så tyckte jag faktiskt google video var schysstare snabbare servrar med än på tuben.

gummianka 2008-09-08 06:10

WebboT >> Ja där har du ju faktiskt fel, det var väl aldrig någon som tvingade tillverkarna att använda MS OS heller, däremot, OM man ville göra det, så tyckte MS att man skulle installera deras mediaspelare och webläsare också, eftersom man ansåg att detta var en del av OS (vilket ju är mer eller mindre självklart idag, dessa saker SKA ingå i ett OS, det har ju aldrig varit tal om att slutanvändaren inte kan installera valfri medialäsare/browser).

Google fungerar på precis samma sätt, man accepterar, eller inte, dom avtal som gäller.
I båda fallen KAN detta utnyttjas om företaget i fråga har en dominerande ställning,bl.a. för att förhindra konkurrens, vilket man påstod att MS gjorde, menar DU att Google inte har en dominerande ställning ? Eller att dom inte nyttjar den ? T.ex. gällande Adsense konton.

I mina ögon är Googles position betydligt farligare, eftersom man har en enorm dominans på "allmän information"

gummianka 2008-09-08 06:54

Men det är ju en del av utvecklingen och jag vet inte om man kan, eller ska, göra något åt saken, jag har i sak inget emot Google, eller FRA, jag inser någonstans att utifrån vad jag personligen hade tyckt varit idealiskt så är det för sent, med god marginal, och den enda vägen är framåt, men jag tycker det är roligt t.ex. att man inte har några problem med att Google samlar in allsköns data om en, men blir rasande när FRA ska göra samma sak...

Det ligger i tiden att göra relevansanalyser utifrån den information som finns, och ju mer information desto bättre, man kan erbjuda bättre tjänster, bättre produkter, till bättre priser och så vidare...vidare finns det säkert ett miljöperspektiv i det hela också.

Det är lite samma fenomen som fildelning, där den yngre generationen (jag är väl på gränsen att tillhöra den själv, om än inte åldersmässigt) har en känsla av "entitlement", man har rätt, rätt till saker för att dom finns, gärna utan motprestationer, och den enda vägen från det är ju antingen att vi väljer att ta ett steg tillbaka, eller att vi anser att priset blir för högt.

men faran finns där, tveklöst...sen kan man väl gissa att Google är på väg att bli det "nya" MS, företaget alla älskar att hata, fel eller rätt låter jag vara osagt, jag tycker det skulle vara intressant att se en analys av vad som skulle hända med Google om "Search" t.ex "dök", man har ju helt klart diversifierat sig som företag, men grunden är ju onekligen sök/annonser...

WebboT 2008-09-08 07:17

Citat:

Originally posted by gummianka@Sep 7 2008, 23:54
... men jag tycker det är roligt t.ex. att man inte har några problem med att Google samlar in allsköns data om en, men blir rasande när FRA ska göra samma sak..
Skillnaden är väl att FRA t.ex. VET vems telefon man avlyssnar.
Google har ju inte en aning vilken fysisk person som ligger bakom Google-kontot med namn 'gummianka', såvida du inte har gett Google ditt namn, adress, telnr frivilligt?

Har man inget Google-konto (vilket gäller de flesta vanliga Internet anvïndare), då vet dom absolut ingenting om dig.

gummianka 2008-09-08 07:29

Nej skillnaden är att FRA är en myndighet och Google ett privat företag. Du kan ju inte på fullt allvar mena att man är anonym med den mängden av information som finns tillgänglig, och utgångspunkten vid signalspaning ger samma förutsättningar, dom lyssnar inte på ett specifikt nummer, utan på datatrafiken som sådan.

mephisto73 2008-09-08 10:33

Citat:

Originally posted by gummianka@Sep 8 2008, 07:29
Nej skillnaden är att FRA är en myndighet och Google ett privat företag. Du kan ju inte på fullt allvar mena att man är anonym med den mängden av information som finns tillgänglig, och utgångspunkten vid signalspaning ger samma förutsättningar, dom lyssnar inte på ett specifikt nummer, utan på datatrafiken som sådan.
Hur jämför du FRA med Google? Google är som du påpekar ett privat företag som erbjuder tjänster som du väljer att nyttja eller inte, medan FRA är en myndighet som genom en påstått demokratisk process skapar en situation där du inte kan välja.

Företag VET vi att de är odemokratiska institutioner och kan agera därefter, problemet är när den PÅSTÅTT demokratiska administrationen i det här landet agerar efter totalitära principer. Pappersdemokrati. Men det är inget nytt.

Jack H 2008-09-08 21:45

Citat:

Originally posted by gummianka@Sep 2 2008, 05:20
Google satsar onekligen på "world wide domination"....och ingen reagerar...
snart blir dom anklagade för att tillhöra judemaffian

ja, dom också; alla IT-snillen e judar (Jobs, Gates och Google-killarna)

God´s chosen

jacobjs 2008-09-08 22:07

fånig diskussion.

Tycker man att google är läskiga, blockera deras robot till dina hemsidor och sluta använda deras tjänster.
Precis samma sak gäller MS, sluta använda Windows och sluta klaga.

Det som jag tycker är skrämmande med FRA är att man inte har ett eget VAL att delta i deras insamling av data till skillnad ifrån privata aktörer.

Spindel 2008-09-08 22:26

Citat:

Originally posted by jacobjs@Sep 8 2008, 22:07
fånig diskussion.
Tycker man att google är läskiga, blockera deras robot till dina hemsidor och sluta använda deras tjänster.
Precis samma sak gäller MS, sluta använda Windows och sluta klaga.
Det som jag tycker är skrämmande med FRA är att man inte har ett eget VAL att delta i deras insamling av data till skillnad ifrån privata aktörer.

Så du betalar inte skatt heller? För det är ju så skrämmande att man inte har ett eget VAL att betala skatt, right?

mephisto73 2008-09-09 14:56

Citat:

Originally posted by Spindel@Sep 8 2008, 22:26

Så du betalar inte skatt heller? För det är ju så skrämmande att man inte har ett eget VAL att betala skatt, right?

Konstig jämförelse. Om du utnyttjar vägar, sjukvård, telefon, internet och annan skattefinansierad allmän service så borde skatten inte vara något att invända emot, medan å andra sidan FRA-lagen antogs under former då underskottet i det demokratiska kapitalet blev uppenbart.

gummianka 2008-09-09 16:17

Citat:

Originally posted by mephisto73@Sep 8 2008, 10:33

Hur jämför du FRA med Google? Google är som du påpekar ett privat företag som erbjuder tjänster som du väljer att nyttja eller inte, medan FRA är en myndighet som genom en påstått demokratisk process skapar en situation där du inte kan välja.

Företag VET vi att de är odemokratiska institutioner och kan agera därefter, problemet är när den PÅSTÅTT demokratiska administrationen i det här landet agerar efter totalitära principer. Pappersdemokrati. Men det är inget nytt.

Det är väl det som diskussionen gäller lite, huruvida det ÄR valfritt att använda Google, där jag menar att du idag som vanlig användare inte KAN slippa undan Google, sen exakt hur mycket information dom kan samla om den vanliga användaren kan väl diskuteras...vidare så bör vi väl kunna vara överens om att internet som sådant börjar närma sig en nödvändighet snarare än något valfritt...

Spindel 2008-09-09 17:56

Citat:

Ursprungligen postat av mephisto73
Citat:

Ursprungligen postat av Spindel

Konstig jämförelse. Om du utnyttjar vägar, sjukvård, telefon, internet och annan skattefinansierad allmän service så borde skatten inte vara något att invända emot, medan å andra sidan FRA-lagen antogs under former då underskottet i det demokratiska kapitalet blev uppenbart.

Vadå konstig jämförelse, är du idiot på riktigt?

Är skatt frivilligt menar du? Vägar, sjukvård, whatever skulle kunna existera även utan någon skatt. Fungerar i andra länder men sedan är ju frågan om man vill gå den vägen. Men nej, skatt är inte frivilligt i den mening att tjänar man pengar i Sverige så skall man även skatta för det.

Och FRA kan man ju undvika genom att inte använda Internet.

mephisto73 2008-09-09 21:38

Citat:

Originally posted by Spindel@Sep 9 2008, 17:56

Är skatt frivilligt menar du? Vägar, sjukvård, whatever skulle kunna existera även utan någon skatt. Fungerar i andra länder men sedan är ju frågan om man vill gå den vägen. Men nej, skatt är inte frivilligt i den mening att tjänar man pengar i Sverige så skall man även skatta för det.

Idiot eller inte får andra avgöra men du kanske kan tala om för mig vilka "länder" du syftar på. Och nu menar jag inte "länder" som rymms på två normalstora fotbollsplaner.

Skatt är inte frivilligt, men däremot BEHÖVS skatt för att vi ska kunna leva i ett samhälle där det finns offentlig service.

FRA däremot behövs inte. Tvärtom.

Spindel 2008-09-09 23:08

Citat:

Citat:

Idiot eller inte får andra avgöra men du kanske kan tala om för mig vilka "länder" du syftar på. Och nu menar jag inte "länder" som rymms på två normalstora fotbollsplaner.
Skatt är inte frivilligt, men däremot BEHÖVS skatt för att vi ska kunna leva i ett samhälle där det finns offentlig service.
FRA däremot behövs inte. Tvärtom.

Hongkong är ett bra exempel och långt ifrån den socialism vi ser i Sverige.

Såklart skatt behövs för offentlig service. Man har även gjort bedömningen att FRA behövs för att kunna försvara den offentliga servicen/landet.

Du kan fortfarande undvika att använda Internet om FRA är ett bekymmer för dig.

Anders Larsson 2008-09-09 23:19

Citat:

Originally posted by Spindel@Sep 9 2008, 23:08
Tillbaks till skolbänken. FRA signalspanar inte bara på internet.

Spindel 2008-09-09 23:35

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:

Har jag påstått det?

elitasson 2008-09-10 01:31

Citat:

Citat:

Originally posted by -Anders Larsson@Sep 9 2008, 23:19
Citat:

Har jag påstått det?

Har han påstått att du påstått det? :P

Internet Sweden 2008-09-10 09:44

Ontopic:

Statliga säkerhetsbyråer i både Tyskland och Holland har utfärdat en varning till konsumenter att de bör undvika att använda webbläsaren Google Chrome på grund av den stora säkerhetsrisken.
Citat:

Google Chrome har allvarliga säkerhetsbrister som kan göra det möjligt för en hackare att ta kontroll över en användares dator..
Citat:

Google fick vika sig ytterligare under gårdagen då webbläsaren klassades som spionprogramvara. Eftersom varje knapptryckning som sker i adressraden i Google Chrome skickas till Google agerar webbläsaren som en så kallad keylogger.
Citat:

Google gick igår ut med ett uttalande att all information som skickas från adressraden i Chrome kommer att anonymiseras. Det betyder att informationen inte längre kommer att lagras hos Google för marknadsföringssyften.
http://www.idg.se/2.1085/1.178660

Anders Larsson 2008-09-10 10:19

Citat:

Citat:

Citat:

Har jag påstått det?

Indirekt ja, eftersom man inte slipper FRA genom att undvika internet som du får det att låta i ditt inlägg.

mephisto73 2008-09-10 10:32

Citat:

Man har även gjort bedömningen att FRA behövs för att kunna försvara den offentliga servicen/landet.
Snälla nån, vem är "man" och mot vem ska vi "försvara" oss? Det är så enkelt att kryptera sina meddelanden så de enda som FRA kommer kunna övervaka är de som skickar sina data okrypterat = vanliga Svenssons och korkade brottslingar.

gummianka 2008-09-10 10:38

Citat:

Originally posted by mephisto73@Sep 10 2008, 10:32
Citat:

Man har även gjort bedömningen att FRA behövs för att kunna försvara den offentliga servicen/landet.
Snälla nån, vem är "man" och mot vem ska vi "försvara" oss? Det är så enkelt att kryptera sina meddelanden så de enda som FRA kommer kunna övervaka är de som skickar sina data okrypterat = vanliga Svenssons och korkade brottslingar.

Ja, och det kommer aldrig bli aktuellt eftersom inhemsk signalspaning är olagligt och sådana bevis aldrig skulle hålla i en domstol.....så om det nu är som du säger, vad f-n gnäller ni om...

mephisto73 2008-09-10 10:45

Citat:

Ja, och det kommer aldrig bli aktuellt eftersom inhemsk signalspaning är olagligt och sådana bevis aldrig skulle hålla i en domstol.....så om det nu är som du säger, vad f-n gnäller ni om...

Ingen obehörig läser mina brev, och jag tycker inte någon (potentiellt) ska läsa min epost. Det är väl elementärt?

Spindel 2008-09-10 11:38

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:

Originally posted by -Spindel@Sep 9 2008, 23:35
Citat:

Citat:

Originally posted by -Spindel@Sep 9 2008, 23:08

Har jag påstått det?

Indirekt ja, eftersom man inte slipper FRA genom att undvika internet som du får det att låta i ditt inlägg.

Utveckla gärna det där.

Citat:

Citat:

Som gummianka säger får inte FRA spana på inhemsk trafik utan bara det som passerar gränserna. Bland annat passerar 80% av Rysslands Internettrafik genom Sverige och det är bland annat den trafiken FRA får spana på.
Citat:

Originally posted by mephisto73@Sep 10 2008, 10:45
Citat:

Ingen obehörig läser mina brev, och jag tycker inte någon (potentiellt) ska läsa min epost. Det är väl elementärt?

Din Internetleverantör kan utan problem läsa dina mail eller för den delen till och med manipulera dem. De kan censurera all dålig reklam om dem som finns på Internet. Det kan inte FRA. Om det nu är så viktigt att ingen obehörig läser dina e-post bör du kryptera dem såpass att det är omöjligt för alla, utom den som ska läsa mailet, att avkryptera det.

Du pratade dig varm om skatt men helt ologiskt emot FRA eftersom det inte är valfritt (vilket inte skatt heller är!).

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson