WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Bästa colocation/serverhall i Sverige är...? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27917)

Sludent 2008-04-13 23:13

Nej, Admax = Xamda

Dennis Holm 2008-04-14 00:06

Citat:

Originally posted by Sludent@Apr 13 2008, 22:13
Nej, Admax = Xamda

men fan va seg jag ska va..
nu fattar jag det där med spegeln också...
:P.

jomper 2008-04-14 08:27

Varför diskuteras över huvud taget Patrikweb i den här tråden egentligen? Hans hosting är säkerligen prisvärt men lika säkerligen inte sveriges bästa - då får man slanta mer..

patrikweb 2008-04-14 08:46

Citat:

Originally posted by jomper@Apr 14 2008, 08:27
Varför diskuteras över huvud taget Patrikweb i den här tråden egentligen? Hans hosting är säkerligen prisvärt men lika säkerligen inte sveriges bästa - då får man slanta mer..

Varför skulle priset vara avgörande för Sverigas bästa? Vad får du som är bättre för mer pengar?

Sedan beror väl lite på vad för krav för att få vara Sveriges bästa, många ställer säkert krav på placering i en viss stad exempelvis. Men det kommer ju skilja från företag till företag.

glennj 2008-04-14 10:02

Citat:

[i]Originally posted by patrikweb Apr 13 2008+ 15:15--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (patrikweb Apr 13 2008 @ 15:15)
Är inte så ofta en 6500 med helt N+1 redundans lyckas strula, om en sådan redundans inte räcker för kunden så kan dom betala 200-500:- mer i månaden så kan dom få bli kopplat till extra helt fysisk skild utrusstning och koppling.
[/b]
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Priset på tjänsten brukar inte avgöra redundansen eller kompetensen även om priset kan vara viktigt för kunden.

Jag börjar tröttna på dessa motsägesfulla inlägg.

Ett slitet begrepp i det här forumet, som det f.ö borde finnas en snabbknapp för, är "man får vad man betalar för".
Men det kanske inte gäller här?

patrikweb 2008-04-14 10:29

Även 99% av kritiska verksamheter klarar sig på den redundans en Cisco 6500 med N+1 redundans. Inte många behöver en till helt fysisk koppling mer än till skilda linjekort.

Kunden får det dom betalar för, och tänker inte höjja priser 10 dubbla bara för att andra leverantörer tycker att det ska vara så.

Om jag kan erbjude en sak till en viss pris så gör ju jag det, sedan om en annan leverantör erbjuder det för ett annat pris så gör dom det.

Man får det man betalar för och det skiljer rätt mycket mellan olika leverantörer, kolla bara på årets webbhotell test som vanligt. Får du verkligen det du betalar för i Telias dyra pris där?

PRQ 2008-04-14 11:06

Ingen betalar listpris för Ciscoprylar. Ja, utom Dustins kunder (om de nu har några som på fullaste allvar handlar sådant därifrån) förstås.

Och bara för att retas lite så kan jag ju säga att jag vet många exempel på bl.a. 6500 med reduntanta kragg och suppar där failovern fallerat katastrofalt... Pålitlig redundans på utrustningen är faktiskt ett av de svåraste momenten vid nätbygge.

patrikweb 2008-04-14 11:23

Sedan vem köper Cisco saker ens i Sverige? Man köper ju från USA eller liknande och betalar i USD som är extrem låg just nu.

Om man lyckas döda 2 PSU så måste man ha satt allt på samma fas utan reservkraft och sedan en kraftig överspänning av något slag.

Men självklart finns det roligheter som den kan råka ut för alla fall, men ofta är det IOS buggar och att man inte testkört det tillräckligt länge innan. Men normalt brukar en hel restart endast ta 4-5min.

Men handlar mycket om hur otur man har, normalt om allt funkar så kan du ju ha en drifttid på 1-5år utan avbrott alls om allt rullar på som det ska.

Men finns ju även många gammla Cisco 3500 kvar i drift som många använder som har flera år drifttid utan problem, även om dom har 0 redundans i sig. Men när väl något händer är det inte så kul längre.

Westman 2008-04-14 11:54

Citat:

Originally posted by jomper@Apr 14 2008, 08:27
Sant.

Om endast colokunder svarade i tråden så kanske den skulle hålla sig till topic?

MrHandley 2008-04-14 14:16

Börja med att definiera bra colo då

jomper 2008-04-14 14:35

Några punkter:

Redundans på nät, kyla och el
Ändamålsenliga lokaler
Bevakning (vakt på plats 24/7)
Jour (på plats 24/7)

Ofta erbjuds även lagring på SAN också och olika typer av kapacitetstjänster men det kanske inte har så mycket med colo att göra.

patrikweb 2008-04-14 15:01

Vakt/Jour på plats 24/7 drar upp kostnaden rätt mycket, och nu försvinner riktigt många möjliga leverantörer i Sverige.

Men båda dom sakerna blir helt onödiga om man har fysiskt skalskydd som är tillräckligt från början och bygger allt redundant.

Om hela din verksamhet dör pga en servrer strular och behöver ha personal vid din server på 1 min så känns det ändå att någon gjort något fel från början.

Om man har sådana krav på tillgänlighet så är första felet att det skulle dö så mycket att man skulle behöva fysisk personal där så akut.

Sedan kommer just den personen som finns där 24/7 ha den kompetensen om just din driftmiljö?

Sedan vem har sagt att man inte erbjuder olika kapacitettjänster?

Men visst det finns vissa företag som ställer dom kraven , och det är en bra extra tjänst. Men vet inte hur mycket det skulle påverka hur bra hallen är eller driftsäkerheten i stort sätt.

Men vilket prisklass har du tänkt dig då när du ställer sådana krav?

victor- 2008-04-14 15:20

Citat:

Originally posted by patrikweb@Apr 14 2008, 15:01
Vakt/Jour på plats 24/7 drar upp kostnaden rätt mycket, och nu försvinner riktigt många möjliga leverantörer i Sverige.
Men båda dom sakerna blir helt onödiga om man har fysiskt skalskydd som är tillräckligt från början och bygger allt redundant.
Om hela din verksamhet dör pga en servrer strular och behöver ha personal vid din server på 1 min så känns det ändå att någon gjort något fel från början.
Om man har sådana krav på tillgänlighet så är första felet att det skulle dö så mycket att man skulle behöva fysisk personal där så akut.
Sedan kommer just den personen som finns där 24/7 ha den kompetensen om just din driftmiljö?
Men visst det finns vissa företag som ställer dom kraven , och det är en bra extra tjänst. Men vet inte hur mycket det skulle påverka hur bra hallen är eller driftsäkerheten i stort sätt.

Gräver du inte ner dig i en grop nu? Du kan ju knappast påstå att on site jourpersonal är onödigt och att ett krav på sådant innebär att man själv designat fel?

patrikweb 2008-04-14 16:08

Citat:

Ursprungligen postat av victor-
Citat:

Gräver du inte ner dig i en grop nu? Du kan ju knappast påstå att on site jourpersonal är onödigt och att ett krav på sådant innebär att man själv designat fel?

Har man så kritisk verksamhet så man inte klarar att det tar 30m-2h att få ut någon till plats så bör man bygga det så redundant att det inte ska kunna dö. Problemet är om man har sådan lösning så krävs det nästan ändå att man har egen special personal som kan den driftmiljön. Även om det nu finns någon där 24/7 så är det långt ifrån säkert att den har så mycket kunskap och information om kunds speciella driftmiljö att den ändå inte kan göra så mycket.

lubic 2008-04-14 16:32

Något som kan vara intressant i många lägen är "vite", alltså om det sägs att det ska vara 99.98% uptime och om det inte är det så för företaget i fråga betala sina kunder.

Deta gör att man vet att företaget gör sitt absolut bäst för att man ska ha sin uptime som de lovar. Samt om något strular är de snabbt på plats då det kostar dem mycket mer att låta bli. Man får även ut en del av sin förlust man har när ens system ligger nere.

Xamda 2008-04-14 19:31

Citat:

Citat:

Originally posted by -victor-@Apr 14 2008, 15:20
Citat:

Har man så kritisk verksamhet så man inte klarar att det tar 30m-2h att få ut någon till plats så bör man bygga det så redundant att det inte ska kunna dö. Problemet är om man har sådan lösning så krävs det nästan ändå att man har egen special personal som kan den driftmiljön. Även om det nu finns någon där 24/7 så är det långt ifrån säkert att den har så mycket kunskap och information om kunds speciella driftmiljö att den ändå inte kan göra så mycket.

Gång efter annan i denna tråd kommer jag på mig själv med att hålla med dem jag inte brukar hålla med ;-) och nu var det alltså dags för att hålla med Patrikweb. Om man byggt ett system som kräver personal på plats dygnet runt så har man förmodligen byggt fundamentalt fel från början. Inte bara det att det är dyrt, det borde rimligtvis vara onödigt även för de mest avancerade tjänster man kan tänka sig. En vettig jour och en vettigt planerade miljö borde resultera i mer än tillräcklig driftsäkerhet för 99,999 % av landets alla sajter / driftmiljöer.

Detta gäller såväl drift- och tekniker- som bevakningspersonal...

lubic 2008-04-14 22:25

Tror inte de handlar om att man har byggt ett system som kräver folk 24/7. Utan att när det väl händer något som inte får hända, vill man att det ska gå fort att fixa. Så då får det gärna finns folk på plats. Man vill inte behöva ringa runt till diverse nummer och jaga någon tekniker som ska försöka ta sig till hallen och fixa och trixa. Sen om man har riktig otur så har den enda teknikern som finns att få tag i semester och eller ligger hemma och är sjuk? Vilket är mycket möjligt om man använder något av de mindre hostingföretagen som inte har den personal som krävs.

Det svåra är nog att hitta ett företag som har rätt balans av personal, så att man slipper betala en massa för folk som inte har jobb samt att det alltid finns tillräckligt med folk när något händer.

Men för att försöka komma tillbaks till huvudfrågan: Bästa coloction/serverhall i Sverige? - Så har jag tyvärr inget svar och jag är inte heller riktigt säker på vad som man ska använda och mäta för att avgöra vad som är bäst?

Som många redan har varit inne på så är det nog olika från person till person och alla värderar nog lite olika vad som är viktigast/bäst?

För mig personligen handlar det mest om att allt ska fungera och flyta på. Jag vill helt enkelt inte behöva bry mig så mycket om de tekniska bitarna med dubbla linor, brandväggar och lastbalanserare. Men sen är det även väldigt viktigt med snabb respons när olyckan är frame. För någon gång kommer något gå fel och då ska det gå snabbt att fixa.

Så för mig är bästa colocation/serverhall den hall som har rätt och tillräckligt med personal för at klara av daglig drift men även "katastrofdagar/kvällar". Har rätt prylar som de behärskar och kan utantill. Har prylar på "hyllan" ifall något dör. Har kunskap för att låta/hjälpa mig växa i den takt jag vill och behöver. Sen vilket/vilka företag detta passar in på vet jag tyvärr inte. Men jag tror inte det rör sig om något enmansföretag utan något lite större. Dock inte för stort så att de har tappat lusten att behandla alla kunder med respekt och omtanke samt ge bästa möjliga service (fast det kanske kostar lite exktra). Sen spelar själklart prislappen in en del. Iofs mest i början eftersom ju mer det rullar på desto viktigare blir uptime och mindre viktigt månadskostanden för ett fungerande system.

Oj klockan rinner iväg och jag ska nog sluta svamla och krypa i säng. Men hoppas att någon kan komma med lite namn på passande företag i Sverige, så vi vet var vi ska sätta upp våra nya system i framtiden.

PRQ 2008-04-14 22:29

EN person på plats 24/7 blir ju minst fyra heltidstjänster, plus OB-tillägg. Vi räknar lite lågt med en total kostnad på 150kkr/mån för det.
Om man inte har en extremt stor serverhall finns det betydligt vettigare saker att lägga de pengarna på, både vad gäller drift och utrustning. Används de rätt vågar jag påstå att det ökar driftsäkerheten mycket mer än vad en "nattvakt" kan göra.

Danielos 2008-04-14 22:44

Citat:

Så för mig är bästa colocation/serverhall den hall som har rätt och tillräckligt med personal för at klara av daglig drift men även "katastrofdagar/kvällar". Har rätt prylar som de behärskar och kan utantill. Har prylar på "hyllan" ifall något dör.
Finns det en sådan hall i Sverige?

lubic 2008-04-15 07:26

Det handlar det inte om att ha någon form av nattvakt, utan ha personal på plats om något häder. Personalen ska givitvis jobba med saker under tiden, så som förebyggande underhåll, sätta upp nya system, etc.

Men sen kommer det förmodligen bli några "dö-timmar" på natten, som vi som kund får betala extra för. Men är det som du säger en tillräckligt stor hall så bör det inte vara några problem och inte heller allt för stora kostnader?

MrHandley 2008-04-15 08:06

Citat:

Originally posted by jomper@Apr 14 2008, 14:35
Några punkter:

Redundans på nät, kyla och el
Ändamålsenliga lokaler
Bevakning (vakt på plats 24/7)
Jour (på plats 24/7)

Ofta erbjuds även lagring på SAN också och olika typer av kapacitetstjänster men det kanske inte har så mycket med colo att göra.

Fyller på jompers lista med några punkter.

- Möjlighet att bura in skåpen eller eget rum
- Loggning av vem som varit på vilken plats
- Videoövervakning
- Möjlighet till fysiskt skilda fibervägar i fastigheten
- Möjlighet till fysiskt skilda fiberanslutningar till fastigheten
- Kunna köpa till extra el och kyla
- Serviceprotokoll för kylaggregat och utrustning för kraftförsörjning
- Tillgång till flera olika operatörer i lokalerna

Skulle säga att _alla_ större colo affärer jag jobbat med så har det varit krav på personal på plats. Dels vakter men även driftspersonal som kan utföra arbeten alternativt instrueras per telefon. Det handlar om ren försäkring. Personalkostnaden kontra produktionsstörningskostnaden är försumbar. 150' i personalkost är ingenting jämfört med en produktionsstörning om något mot förmodan skulle hända.

Men det här är inte privatperson- eller lågkostnadscolo.

Colocation är den ädla konsten att sälja luft och kraft, inget annat.

Westman 2008-04-15 08:42

Jag förstår inte vitsen med att ha någon som finns på plats 24/7. Inte ens sjukhusen med sina patientkritiska system har tekniker på plats dygnet runt. Övervakning 24/7 och access 24/7 är rimliga krav men det betyder inte att det måste finnas en person på plats.

Exempel: IBM säljer en tjänst där det ingår övervakning 24/7. I det ingår också att om ett system stannar så skall arbetet med att åtgärda felet påbörjas inom 30 minuter. Den som tror att t.ex. IBM har tekniker på plats är grundlurad. Det sitter ett par i Stockholm och tittar på skärmar och när de ser att en burk går ned så startar de ett ärende och ringer in jouren, då har arbetet påbörjats och kravet uppfyllts. Sen om servern står i Köpenhamn, Malmö eller Stockholm är irrelevant. Övervakningen kunde lika gärna skötas från Indien eller Tjeckien, IBM uppfyller ändå det som överenskommits.

lubic 2008-04-15 09:10

Paret som sitter och tittar på skärmarna, varför har de inte möjlighet att sitta i hallen, så att de direkt kan gå och fixa om något händer? Eller övervakar de flera hallar på en gång?

Björklund 2008-04-15 12:23

Citat:

Originally posted by lubic@Apr 15 2008, 09:10
Paret som sitter och tittar på skärmarna, varför har de inte möjlighet att sitta i hallen, så att de direkt kan gå och fixa om något händer? Eller övervakar de flera hallar på en gång?

För det skulle inte arbetsmiljölagen tillåta. ;)

lubic 2008-04-15 12:58

Alltså jag menar kanske inte direkt i hallen, utan i väldigt nära anslutning till hallen :)

skymning 2008-04-15 13:18

Det är väl många som har sin NOC nära hallen.

Dennis Holm 2008-04-15 13:19

om det är många hallar så nej..
Men sånt är olika. Men de flesta har ju kontor och hall nära iallafall.

Westman 2008-04-15 17:45

Jag vet inte vilka MrHandley har pratat med men jag skulle nog vilja veta vilka i Sverige som har tekniker på plats 24/7. Jag misstänker att de är extremt lätträknade.

Övervakningstjänster köps in där de är billiga = baltländerna, fd. öst eller Indien. Om nu IBM har kvar sin övervakning i Kista så övervakar den alla hallar som IBM driftar i Sverige (ev. även i andra länder). Många verkar glömma att skiftarbete är dyrt, riktigt dyrt, för ett företag och det är som sagt inte lönsamt att ha folk på plats 24/7.

Hur som helst så är ändå övervakning 24/7 kvar i min lista över vad som utgör en bra hall.

MrHandley 2008-04-16 08:56

Det finns fler sådana än du tror Westman. Men "tekniker" har jag inte sagt. Vad det rör sig om är "någon" som kan hjälpa till på plats. Site manager, vaktmästare, vakt etc.

Konkurrensfördelen att ha svensk nocpersonal som hjälper till med felsökning är stor. Så stor att vissa kunder faktiskt kräver det.

Visst att det går att hyra övervakning/callcenter i indien eller baltländerna, men många som stått hos sådana företag ser det som en fördel att få prata med Svenskar i Sverige.

jomper 2008-04-16 09:30

Det var väl inte en bra hall vi diskuterade, det var den bästa?

Det finns flera företag som driftar hela it-miljöer åt kunder, deras hallar har allt som nämnts ovan. Men där är du inte välkommen med enstaka servrar..

victor- 2008-04-16 09:46

Citat:

Ursprungligen postat av PRQ
EN person på plats 24/7 blir ju minst fyra heltidstjänster, plus OB-tillägg. Vi räknar lite lågt med en total kostnad på 150kkr/mån för det.
Om man inte har en extremt stor serverhall finns det betydligt vettigare saker att lägga de pengarna på, både vad gäller drift och utrustning. Används de rätt vågar jag påstå att det ökar driftsäkerheten mycket mer än vad en nattvakt kan göra.

Trådnamnet är "Bästa colocation/serverhall i Sverige är... ?", det är inte "Bästa enskilda firma med femton rack i en garderob?". :)

Citat:

Originally posted by -patrikweb@Apr 14 2008, 16:08
Citat:

Originally posted by -victor-@Apr 14 2008, 15:20
Citat:

Haha! Alltså, är det roligt i din drömvärld? Det finns kunder som tycker att det inte är värt att lägga 50-100k på att få IP-KVM'r och remote controllable PDU's till sina burkar, men som tycker att det är värt att pynta 1'000 kr i månaden extra i fast pris för möjligheten att kunna ringa in och få någon som felsöker/rebootar din burk inom 10 minuters tid.

/Victor

patrikweb 2008-04-16 11:26

Så du tror att kostnaden endast blir 1.000 extra om du vill stå i en hall där dom verkligen har 24/7 med kompetens?

100k för IP-KVM? Isåfall får man allt ha en hög servrar, i vilket fall så har ju alla vettiga servrar stöd för IPMI/IP-KVM.

Kostnaden blir ändå i slutändan mycket dyrare att ha en person än IP-KVM och liknande i slutändan.

jomper 2008-04-16 11:32

Det får kosta om man ska leverera bästa tjänsten. Det är svårt att byta hårdvara via KVM!

forngren 2008-04-16 16:51

Citat:

Originally posted by jomper@Apr 16 2008, 11:32
Det får kosta om man ska leverera bästa tjänsten. Det är svårt att byta hårdvara via KVM

Men till det priset blir det väl i många fall billigare med två uppsättningar hårdvara?

PRQ 2008-04-17 02:49

Citat:

Originally posted by victor-@Apr 16 2008, 09:46
Trådnamnet är "Bästa colocation/serverhall i Sverige är... ?", det är inte "Bästa enskilda firma med femton rack i en garderob?". :)

Om man faktiskt läser tidigare inlägg i tråden så framgår det med önskvärd tydlighet att budgetberäkningarna baseras på något helt annat än en "enskild firma med rack i en garderob" (vad nu det skulle vara för enskild firma och garderob?)

gummianka 2008-04-17 06:35

Nu pinkar ni ikapp igen, men för en okunnig, diskuterar ni inte äpplen och päron (vilket kanske är vad rubriken ger vid hand också, med colo/server), så som jag förstått det är colo något som primärt (nästan uteslutande) används för att hosta/driva websidor, sen går diskussionen in på något som jag upplever som handlar om produktionskritiska system...och för dom företag som HAR sina sidor som produktionskritiska så ställer man väl inte bort dom utan möjlighet till 100% direkt kontroll...det bör ju vara få sidor som inte klarar ett avbrott på 30 min till 2h (alltså, det är ju den realiteten vi lever i idag)..
Sen undrar jag, någon tog upp "vite" systemet, går det ens att använda praktiskt/faktiskt ?

wooper 2008-04-17 13:56

Ja, vite fungerar både i praktiken och i verkligheten (om det är vite vid t.ex. nertid eller liknande vi pratar om).

Vanligtvis medföljer det i kontraktet en paragraf som beskriver leverantörens ansvar och skyldighet gäntemot kunden ifall nätet eller elen inte levereras som avtalat.

Ett kontrakt/avtal är alltid ett kontrakt/avtal och står det att kunden har rätt till XXX kronor i ersättning om tjänsten ej fungerar har kunden rätt till denna ersättning.

patrikweb 2008-04-18 00:31

SLA är inte ens värt som toapapper normalt, har du tur så får du tillbaka en månadkostnad när det varit nere i 14 dagar kanske.

Ska du lyckas få vite så får du verkligen ha kritiskt drift och betala någon miljon i månaden för driften. Det handlar inte om små avtal för drift om det ska kunna handla om större viten.

Sedan finns det något som verkligen fungerar utan avbrott? Inte ens banksystem och liknande system håller 100%. Är ju en del timmar per år olika banker har olika avbrott.

PRQ 2008-04-18 01:27

Har man så kritiska system är det i vilket fall nödvändigt med duplicerade servrar på olika fysiska och nätmässiga platser. Punkt.

Jag har satt upp system där folk kan DÖ om de inte fungerar korrekt. Då är det ingen nattvakt som gäller.

Norman 2008-04-18 08:26

Tycker denna tråd börjat spela ut sin roll.. nu är det bara samma sak som ältas.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson