WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Proinet nere? (2) (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27264)

JimmyOh 2008-02-17 10:14

Citat:

Ursprungligen postat av AniVision
Citat:

Ursprungligen postat av Foa
Så min önskan är ett Proinet-forum på separat server som inte går ner då Proinet går ner. Eller finns det redan?

Ett sånt forum blir väl det första dom hackar isf...

Haha. Troligtvis. Vandaler finns det det då gott om...

Foa 2008-02-17 10:28

Citat:

Ett sånt forum blir väl det första "dom" hackar isf... tongue.gif
Tror inte det.. varför hackas inte detta forum?

klein 2008-02-17 10:41

Citat:

Originally posted by Adam N@Feb 17 2008, 09:09
Vi vet dessutom inte bakgrunden till sabotaget. Proinet verkar ganska säkra på att det är en
föredetta anställd. Vad Proinet har gjort denna person vet vi inte. Kanske ingenting. Kanske
något hemskt som andra företag gör dagligen mot anställda och kommer undan med det.

Företaget är onda och dom anställda är goda.. Är din tolkning av det hela?

Det är antaligen någon som innan har haft en realtion med proinet som har gjort sabotaget, men det är inte samma sak som är det OK!

Jag bestämmer mej för att bli högerextreminst och bli aktiv Sverigedemokrat/Nationaldemokrat, och börja hata alla som är poltisk korrekta? Är det ok att jag även börja mörda allla som är PK:are också? För samhället har ju skadat mig, alla är som PK:are är inte som jag, då skall dom straffas?
Ditt resonmang håller inte för 5 öre.

Om nu Proinet HB har varit så hemska emot den här personen för? Varför kontakta han inte facket för? Varför ser vi ingent mål i arbetesdomstolen?

Istället bestämmer sej personen att syssla med renrätt sabotage, som inte bara förstör för proinet, utan för massor med människor drabbas. Det är ingent lite sabotage, utan man logga in på datorn och skriver "rm -fr *" typ erase *.* i windows, förstör verksamhet för tusentalls människor.

Om han kan hacka en dator, så kan han väl antaligen starta ett eget webhotell och konkuera ut proinet, genom erbjuda bättre vilkor och bättre service.

lammet 2008-02-17 11:47

Servern verkar vara igång och förhoppningsvis pågår kopieringsarbetet för fullt.

http://uptime.pingdom.com/site/month...b03.proinet.se

/ Lammet

htiawe 2008-02-17 11:48

klein: Du har ju inte fattat ett ord av vad Adam N skrev. Han menade att det behövs mer än att bara hänga ut den ansvarige. Proinet måste ta sitt ansvar mot sina kunder och jobba för att det här aldrig händer igen.

Hjalle 2008-02-17 11:48

03 är inte uppe än.. Hoppas den kommer upp så snart som möjligt

stareye 2008-02-17 12:12

Backupen är klar på 03:an sa Kjette. De håller på med konfigurationer just nu.

JimmyOh 2008-02-17 12:40

Oh, det börjar verkligen hända ett och annat. Hooray! :) Good job Kjette & guys...

Adam N 2008-02-17 13:17

Herregud klein! Hoppas inte fler har misstolkat mitt inlägg så totalt.

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Originally posted by -Adam N@Feb 17 2008, 09:09
Vi vet dessutom inte bakgrunden till sabotaget. Proinet verkar ganska säkra på att det är en
föredetta anställd. Vad Proinet har gjort denna person vet vi inte. Kanske ingenting. Kanske
något hemskt som andra företag gör dagligen mot anställda och kommer undan med det.

Företaget är onda och dom anställda är goda.. Är din tolkning av det hela?

Nej, det är din misstolkning av mitt inlägg. Vad jag skrev var att det finns företag som gör
hemska saker mot anställda och vi vet inte vad Proinet har gjort som har fått sabotören
att reagera som han gjort. Jag skrev också att Proinet kanske inte har gjort någonting
mot honom. Det är ju till och med med i det du citerade ovan.

Citat:

Originally posted by -klein@Feb 17 2008, 11:41

Det är antaligen någon som innan har haft en realtion med proinet som har gjort sabotaget, men det är inte samma sak som är det OK!

Jag har inte skrivit att det är OK. Tvärt om, så skrev jag att till och med sabotören vet att
det inte är OK.

Citat:

Jag bestämmer mej för att bli högerextreminst och bli aktiv Sverigedemokrat/Nationaldemokrat, och börja hata alla som är poltisk korrekta? Är det ok att jag även börja mörda allla som är PK:are också? För samhället har ju skadat mig, alla är som PK:are är inte som jag, då skall dom straffas?
Ditt resonmang håller inte för 5 öre.

Detta var nog höjdpunkten i ditt missförstånd. :o

Citat:

Om nu Proinet HB har varit så hemska emot den här personen för? Varför kontakta han inte facket för? Varför ser vi ingent mål i arbetesdomstolen?

Det är kanske vad en vettig människa skulle ha gjort, men vi kan väl inte utgå ifrån att
sabotören är vettig?

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Istället bestämmer sej personen att syssla med renrätt sabotage, som inte bara förstör för proinet, utan för massor med människor drabbas. Det är ingent lite sabotage, utan man logga in på datorn och skriver "rm -fr *" typ erase *.* i windows, förstör verksamhet för tusentalls människor.

Om han kan hacka en dator, så kan han väl antaligen starta ett eget webhotell och konkuera ut proinet, genom erbjuda bättre vilkor och bättre service.

Ja, detta är kanske vad en vettig kreativ människa skulle har gjort. Fast bara för att
man kan hacka en dator så behöver man inte vara lämplig som företagare. Det krävs
mer än hacking-skills för att driva ett webbhotell.

Om någon fortfarande tror att jag försvarar sabotören så snälla(!) läs mina inlägg igen.

AniVision 2008-02-17 13:18

Citat:

Originally posted by Foa@Feb 17 2008, 11:28
Citat:

Ett sånt forum blir väl det första "dom" hackar isf... tongue.gif
Tror inte det.. varför hackas inte detta forum?

Jag tror inte du läste ironin i mitt inlägg :D

Foa 2008-02-17 13:39

Yepp ironi är svårt för en del..
Då förstår jag.. tack!

JimmyOh 2008-02-17 14:22

Nu fungerar inte www.proinet.se igen. Där försvann det lilla hopp jag hade kvar. :(

daaaajM 2008-02-17 14:23

Frågade Kjette över msn när dom kommer maila ut inloggnings uppgifterna då svarade han "Senare idag" så förhoppningsvis så kommer dom senare idag :) Jippie ;)

JimmyOh 2008-02-17 14:25

Citat:

Originally posted by daaaajM@Feb 17 2008, 15:23
Frågade Kjette över msn när dom kommer maila ut inloggnings uppgifterna då svarade han Senare idag så förhoppningsvis så kommer dom senare idag Jippie
Men dom skulle väl skicka via vanlig post? Eller har det ändrats? Hoppas det skickas ut via mail.

BoISaren 2008-02-17 14:27

Jo men tjenare, nu fungerar inte sidorna igen :/

JimmyOh 2008-02-17 14:28

Citat:

Originally posted by BoISaren@Feb 17 2008, 15:27
Jo men tjenare, nu fungerar inte sidorna igen :/

Det kommer snart igång igen ska du se. :) Dom installerar säkert om någonting bara. Tror jag. :)

BoISaren 2008-02-17 14:32

Dom håller på och meckar, sa Kjetil.

christi@n 2008-02-17 14:34

Citat:

Originally posted by daaaajM@Feb 17 2008, 15:23
Frågade Kjette över msn när dom kommer maila ut inloggnings uppgifterna då svarade han Senare idag så förhoppningsvis så kommer dom senare idag *Jippie *

Det blir svårt att få ner det mailet för mig, då jag först behöver få den nya inloggningen för att få ner det mail som jag kommer få de nya inloggningsuppgifterna i ;)

(eller är det bara till kontrollpanelen vi kommer få ny inloggning per snailmail?)

stareye 2008-02-17 14:36

sekundär mejl är bra att ha då ;)

daaaajM 2008-02-17 14:37

Citat:

Ursprungligen postat av JimmyOh
Citat:

Ursprungligen postat av daaaajM
Frågade Kjette över msn när dom kommer maila ut inloggnings uppgifterna då svarade han Senare idag så förhoppningsvis så kommer dom senare idag Jippie

Men dom skulle väl skicka via vanlig post? Eller har det ändrats? Hoppas det skickas ut via mail.

hmm, ojj bra fråga. Jag frågade iofs bara när dom skulle skicka ut inloggningsuppgifterna. Hoppas det är via mail, men det är väll via vanlig post om dom skrev det innan sry :(

JimmyOh 2008-02-17 14:40

Citat:

Citat:

Originally posted by -JimmyOh@Feb 17 2008, 15:25
Citat:

hmm, ojj bra fråga. Jag frågade iofs bara när dom skulle skicka ut inloggningsuppgifterna. Hoppas det är via mail, men det är väll via vanlig post om dom skrev det innan sry

Ah, okej... Tråkigt. :(

daaaajM 2008-02-17 14:47

Frågade Kjette igen.

Citat:

Proinet | Kjette säger:
Diskuteras fortfarande, men förmodligen per post.

Hoppas dom mailar iaf, eller att man kan kontakta dom och säga till att man vill få ett mail ist.

Cos 2008-02-17 14:55

Citat:

Ursprungligen postat av JimmyOh
Citat:

Originally posted by -daaaajM@Feb 17 2008, 15:37
Citat:

Citat:

hmm, ojj bra fråga. Jag frågade iofs bara när dom skulle skicka ut inloggningsuppgifterna. Hoppas det är via mail, men det är väll via vanlig post om dom skrev det innan sry

Ah, okej... Tråkigt. :(

Jag har förklarat det som kjette säger för dig redan.

Tänk så här istället: Du är ingen proinet kund. Thats it.

JimmyOh 2008-02-17 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av Kjette
Citat:

Originally posted by -JimmyOh@Feb 17 2008, 14:40

Ah, okej... Tråkigt.

Eftersom du är ÅF kund (dvs inte kund till oss), så är alltså din leverantör som kommer att byta lösenord till dig via deras gränsnitt. Så hur er leverantör väljer att skicka ut lösenord är inte vårat problem.

Okej, tack då vet jag.

Citat:

Originally posted by -Cos@Feb 17 2008, 15:55
Citat:

Originally posted by -JimmyOh@Feb 17 2008, 14:40
Citat:

Originally posted by -daaaajM@Feb 17 2008, 15:37
Citat:

Citat:

Ah, okej... Tråkigt.

Jag har förklarat det som kjette säger för dig redan.
Tänk så här istället: Du är ingen proinet kund. Thats it.

Jotack, jag vet. Men efter detta slipper ni mig, både du och Kjette. Du har PM Cos.

Edit: Fast å andra sidan. Vem bryr sig?

vik 2008-02-17 15:29

enligt driftinfo ska web03:an vara status:ok men hur gamla e backuperna och hur ser databaserna ut? Någon som vet?

Cos 2008-02-17 15:54

Citat:

Originally posted by JimmyOh@Feb 17 2008, 14:59

Jotack, jag vet. Men efter detta slipper ni mig, både du och Kjette. Du har PM Cos.

Mm, du har sagt det sen förra sommaren.

JimmyOh 2008-02-17 15:55

[QUOTE=Cos,Feb 17 2008, 16:54]
Citat:

=JimmyOh,Feb 17 2008, 14:59]
Citat:

=Kjette,Feb 17 2008, 15:47]
Mm, du har sagt det sen förra sommaren.
Ja, men varför jag inte bytt innan var för att du sa att jag fick ha konto till sommaren 2008 från första början. Och för det andra så har jag varit nöjd med Proinet, har inte velat flytta därifrån...

Cos 2008-02-17 15:57

*Sliter mig i håret och loggar ut*

JimmyOh 2008-02-17 16:02

Citat:

Originally posted by Cos@Feb 17 2008, 16:57
*Sliter mig i håret och loggar ut*

Var rädd om dig hörrö! :)

AniVision 2008-02-17 16:22

Citat:

Originally posted by vik@Feb 17 2008, 16:29
enligt driftinfo ska web03:an vara status:ok men hur gamla e backuperna och hur ser databaserna ut? Någon som vet?
om web03:an är uppe, var är mina sidor då? :blink:

t.ex. http://www.vi-byggde-gotheborg.se

Jag har ett ÅF-konto btw...

webbteknik 2008-02-17 16:37

Nu ser det äntligen ut som att alla mina sidor på webb03 kommit upp igen. Alla databaser verkar vara uptodate med. Nu återstår bara att få tillbaka möjligheten att logga in med ftp så att man kan uppdatera sina sidor med den egna senaste backupen som till skillnad från Proinets är uptodate.

AniVision 2008-02-17 16:55

Hela mitt forum som var på www.anivision.se/icm är borta :( :( :( Jag hoppas att det bara är tillfälligt...

daaaajM 2008-02-17 17:01

Citat:

Originally posted by AniVision@Feb 17 2008, 17:55
Hela mitt forum som var på www.anivision.se/icm är borta Jag hoppas att det bara är tillfälligt...

Mitt med, trodde jag, men sedan kom jag på att det visas bara en vit sida vilet betyder att forumet finns kvar fast något är fel :=)
http://web01.proinet.se/~webbextr/forum/

Jens Wedin 2008-02-17 17:07

Hur är det med imap/pop, vad är det för planer på att få igång dem?

htiawe 2008-02-17 17:12

driftinfo.net är uppe igen:

Citat:

Temp driftsida:

web01: web OK, smtp OK, Imap & Pop3 OFFLINE
web02: web OK, smtp OK, Imap & Pop3 OFFLINE
web03: web OK, smtp OK, Imap & pop3 OFFLINE

Nu fungerar web som de skall 2008-02-17 kl 16.10
Kvar:

Byte av pw till samtliga kunder.

mikaelkrantzokit 2008-02-17 17:17

web01 web02 web03 lirar nu. Enda som återstår för oss att göra är att skapa nya lösenord och matcha detta mot existerande kunder. Och skapa brevledes utskrift som ska gå iväg närmaste dagarna.

Innan de kan vi ju således inte öppna imap/ftp/pop3 då lösenord är på vift.

Jens Wedin 2008-02-17 17:22

@mikaelkrantzokit: Tack för snabbt svar.

mikaelkrantzokit 2008-02-17 17:27

Vi ska dock smita iväg o äta mat då vi inte ätit ngt sen igår när vi stressåt en donken typ.

Jens Wedin 2008-02-17 17:46

@mikaelkrantzokit: Självklart ska ni äta pojkar :)

mikaelkrantzokit 2008-02-17 17:55

2008-02-17 web01 17.45, Felkonfad brandvagg krasha apachen. Vi aker till hallen nu.

Man ska inte vara snabb när man är stressad. Vi får äta brevid hallen istället :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson