![]() |
Citat:
|
fattar inte vf dom ska byta lösen på våra mail konton med?
kan dom inte bara uppmana alla deras kunder att SJÄLVA byta lösenord, skulle vatt fan så mkt lättare än att vänta på ett lösenord! .. med tanke på att posten är förbanat sega med + att det tar säkert tid för dom på Proinet att skicka lösenorden med! |
Låter bra Webbteknik ! om någon av er drabbade skulle vilja länka från min sida, så ge mig ett mail (hotmail funkar)
Alla hjärtans dag 2008 kommer vi minnas för lång tid framöver.. |
Citat:
|
Citat:
Vad som gäller mailen vet jag inte, då jag själv inte kör någon mail genom dem frågade jag heller inte om detta. Men det känns väl inte allt för otroligt att dom har en extern mailserver, dvs att mailen inte lagras på samma burk som webbsidorna, då bör i alla fall alla gamla mail finnas kvar. Men det är bara en spekulation från min sida. Någon av WNs medlemmar som själva driver webbhotell kan kanske informera lite mer om hur detta sköts hos dem? |
*Håller tummarna*
Men det här med att få lösenorden via brev är ju ohållbart, säkert enligt säkerhetsstandard, men ändå. Det lär ju som sagt ta ett par arbetsdagar, och det har jag inte tid att vänta på. Det måste ju gå att lösa på annat sätt... Jag hoppas att någon som driver eget webbhotell är här i krokarna och kan svara på frågorna. Vore ju guld. |
Är ÅF-kund hos ProInet sedan 2006 ligger därmed tyvärr på web03. Har faktiskt varit nöjd med dem trots allt som strulat för dem, mest för att jag alltid fått blixtsnabba svar hos supporten och Kjetil hjälper alltid till och verkar aldrig sova! Det är först efter det som hänt idag som jag börjat fundera om jag är tvungen att byta, då jag har ett flertal företag under mig som är beroende av att allt funkar. Jag vill helst inte byta, och jag vill tro gott om ProInet och att de gör allt de kan just nu. Är lite rädd för att ställa mig i ny skottlinje om jag går över till något annat. ProInet kan väl inte stå i skottlinjen hela tiden? Hur bör jag tänka i det här läget?
|
Angående mail som folk har skickat under nertiden, så är det väl så att sändande mailserver inte når mottagande (pga DNS) och försöker skicka om mailet många gånger under lång tid innan den ger upp?
Jag provade att skicka mail till mig själv från en annan mailadress på en Exchange-server och har ännu inte fått något meddelande om att något gått galet. Antar att Exchange-servern snart kommer meddela mig att det är problem att få fram mailet, men att den försöker igen flera gånger under lång tid innan den ger upp. Se på fan. Nu kom några mail in i skrivande stund. Jag återkommer. |
Jag har en viktig fråga... Jag ligger på Proinets server genom ett ÅF-företag, nämligen OneVision, och jag undrar om du vet stareye vad som händer om jag nu pekar om mina domäner till ett annat webbhotell, om Proinet väljer att ta bort mitt gamla material som ligger hos dom? Eller om jag kan återkomma och hämta mina gamla mail etc...? Vore tacksam för svar...
|
Måste väl betyda att DNS:en är uppe?
Bara ett "Tråd prenumerations svarsmeddelande"-mail från WN dock, för JimmyOh sin "Håller tummarna" post ovan. |
Hmmm... test-mailet jag skickade för 5 timmar sedan kom fram.
|
Vad betyder då? Va va va? :)
Ändrat: Säkert inget positivt. :( |
om databaserna är intakta vilket e liksom prio nr 1 så vore d faktiskt guld. Lite html/php kan alltid ersättas.
|
Citat:
Som sagt... jag spekulerar bara nu, har inga konkreta fakta tillhands. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Rätta mig någon om jag har fel. |
Citat:
|
Så det är lugnt för mig att peka om mina domäner nu, lägga upp mina webbplatser på ett annat webbhotell och sedan hämta tillbaka mina mail och min blogg när Proinet behagas fungera igen? True or false?
|
Kanske svårt för någon annan än proinet att garantera något. De har ju bytt operativsystem, de kanske byter annan programvara också. Då är det ju inte säkert att allt fungerar som innan.
|
Jag får väl chansa på att mina mail och blogg är kvar, och peka om nu, för hemsidan min måste ju upp alltså, och möjligheten att ta emot nya mail...
|
Har varit kund/användare av Proinets tjänster i c:a två år+.
Var med när den förra ägaren sålde till ägaren innan nuvarande. Har samlat på mig en del genom åren och är numera förbannat less på allt som har med O.K. webhotell eller Proinet att göra. Proinet i ett nötskal: Konstant: 1. phpMyadmin går fruktansvärt långsamt. 2. Ingen som helst info på driftsidan när något händer.. Möjligtvis kommer det upp en till tre dagar senare (extremfall). Väldigt ofta återkommande: 1. Access denied for user 'dbusername'@'web03.anonymous-server.net' (using password: YES) 2. Ingen mailinfo ÖVERHUVUDTAGET går ut till kunderna. Möjligtvis fakturorna då.. Ofta Återkommande: 1. Lost connection to MySQL server at 'reading authorization packet', system error: 0 2. Mail med frågor som är "obekväma" besvaras inte alls.. Sällan återkommande: 1. Moduler som krävs för sidans existens försvinner när PHP kompileras om (som händer med jämna mellanrum) 2. I samband med ominstallationer så "glöms det bort" att det finns certifikat som skall läggas upp.. 3. Sidor ersätts med jämna mellanrum av nån "Welcome to cPanel" -sida.. Övrigt: 1. Alla tabeller med innoDB blev korrupta 9/1 c:a kl. 13.00 och backup har tydligen inte fungerat sen 2007-10-01..!?!? Den backupen kommer ifrån förra intrånget då allt man hade på servern dessutom blev förstört. Ren flax att den viktigaste databasen var såpass gammal att jag inte börjat med transaktioner eller intresserat mig för skillnaden på row-lock och table-lock. Där var det bara en tabell som var innoDB och det var en temporär tabell som var enkel att återskapa. 2. Spydiga svar när man frågar varför dom inte har en fungerande backuplösning (efter ovanstående incident) 3. Annan kunds databaser ligger plötsligt under ett av mina konton.. (nåt moppeforum eller likn.) 4. Jag ombedes göra en egen backup via phpMyAdmin då dom avaktiverat backup från MySQL ??? En databas på c:a 80MB tar sin lilla tid när det är 2 KB/sek. överföringshastighet via phpMyAdmin/cPanel som dessutom helt slutar att ladda från servern när en timme och 20 MB har kommit ner. Kontentan blev att jag fick smälla upp en egen webserver med phpMyAdmin som ansluter till proinets databaser och därigenom arbetar. 5. SSL certifikat går inte att lägga till via WHM. Får klagomål när jag försöker använda skiten när den finns och skall fungera. 6. Ingen kopia på avtalsvillkor vid registreringen. Nuvarande villkor verkar dessutom vara ändrade nyss, men datumet är gammalt. Allt som har med backup och ansvar har försvunnit ur texten. 7. Ingen som helst info går ut till kunderna med information om incidenter. Även om dom vet att flera kunder är drabbade så tycker dom att det åligger kunden att upptäcka detta själv och sen felanmäla. En gång gick det faktiskt ut info, runt 2008-01-29 då det var en "ddos-attack", men vem fan märkte av den? 8. Har blivit lovad info om "hackerincident 1", inget hände. Har blivit lovad info om "databasincidenten (se ovan om innoDB-crash)", inget hände. 9. Råkar av en tillfällighet hitta info om att ALLA måste ändra från mysql01.proinet.se till 195.246.219.7 för att överhuvudtaget kunna ansluta till databasservern ett visst datum.. Hittade en dag innan det datum som stod.. Har aldrig fått någon info om detta på mail eller likn.. Hur kan man tro att man ens går in på deras driftinfo när man vet hur uruselt uppdaterad den är? Mail är i princip det enda som fungerar bra (tills idag). Det går också snabbt och enkelt via cPanel att ändra med mailinställningar (i.o.f.s. knappast tack vare Proinet) Jag har redan börjat byta hotell (direkt efter "databasincidenten") och ser ingen anledning till att dom som försvarar Proinet i denna tråden skall börja tjafsa om att jag får vad jag betalar för och skall byta istället för att skriva att det är kass, etc, etc. Dra nåt gammalt över er, jag gör vad fan jag vill och det inkluderar att klaga på något som suger stenhårt. Proinet var utan tvekan bland dom absolut bästa när dom startade och även efter första ägarbytet, det glömmer jag absolut inte.. Har rekommenderat dom till flera andra personer men får numera sitta och skämmas varenda gång det talas om dessa personers upplevelser av deras satsningar på nätet.. |
Även jag har lite trista erfarenheter av just O. & K. Webhotel (som väl är företaget bakom Proinet ifall jag förstått allt rätt?). Jag har tidigare skrivit om det här på Webmaster Network: http://www.webmasternetwork.se/index...T&f=13&t=22557
Direktlänkar till de två egna poster jag tagit upp problemen i: http://www.gate303.net/2007/07/31/sh...-lan-historia/ http://www.gate303.net/2007/08/17/la...o-ok-webhotel/ Det är så klart tråkigt för alla de drabbade kunderna när sådant här inträffar och visst, vilket webbhotell som helst kan egentligen bli hackade. Men att ha attityden "Vi byter från Linux till ett hemligt OS för att skydda oss" gör lätt att man kan börja ifrågasätta hur det står till med säkerhetsmedvetandet egentligen. För de drabbades skull hoppas jag att inga databaser läcker ut, för det kan verkligen ställa till med skador. |
Jag har hållt på med hemsidor i två år nu och haft Proinet ungefär lika länge. Jag gick mot ett all-time-high (baserat på alla mina svenska sidor) på min mest lukrativa hemsida pga alla hjärtans dag...och så detta.
Jag var iofs ganska snabb att byta webbhotell när jag insåg att de var hackade igen. Jag la upp backuper där samt pekade om DNS:erna. Tyvärr var sidan en .com så sidan har fortfarande inte pekats om. Är inte ens arg längre, bara jävligt ledsen. Fan, har jobbat 12 h / dag de senaste 3 mån med denna och andra sidor och blir snuvad på min triumf. Nåväl, har jag nått dit en gång så ska jag väl kunna nå dit en annan gång också. Nu ska jag gå och thaiboxas. Ett skönt sätt att få ur sig frustrationen, I tell you. |
varför är det absolut ingen som tar egna backups? hur dum får man vara? NU vet jag att vissa inte har just problem med detta, utan att som senaste talare t.ex har problem med ompekning, samt vissa har problem med mail vilket jag förstår. men tex du JimmyOH som verkar ha gjort allt om proinet till ditt personliga korståg, jag menar är verkligen din blogg så otroligt viktig att du behöver spy galla i 30talet inlägg, utan att tillföra ens 1% av vettig information, om du nu är så otroligt rädd om dina databaser och filer, varför har du då ingen backup på det? samt varför bytte du inte sist dom blev hackade? du gjorde precis samma sak då, den saken om något borde ju också ha lärt dig vikten av egen backup.
|
Citat:
Egna backuper är fantastiskt bra, men det är inte bloggen jag är orolig över mest, utan det är mailen. Ja, skitsamma. Jag ska peka om nu och glömma... |
Kan någon moderator vara snäll och döpa om tråden till "Staffanos och JimmyOh's privata gnällorgie"..?
Staffanos, nu får du ta skärpa dig! Du har ju bara grinat ut i 24 inlägg i den här tråden, och JimmyOh leder ju stort med sina 37 whineposts! Jag har varit kund hos Proinet sedan januari 2006, och jag är hur nöjd som helst med vad jag får för pengarna. Jag har viktigare saker för mig än att sitta här och skriva om alla saker jag tycker om med Proinet, men här är ett av många tecken på GRYM support: Jag ber om hjälp klockan halv ett en fredagsnatt: Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Köper jag en tjänst där backup sägs ingå så skall den väl göra det? Backupen handlar inte om statiskt innehåll, utan databasen.. Den har en viss tendens att förändra sig för varje minut som går.. Vad tycker du är normalt? Måste jag ha ytterligre en server/dator som loggar in på Proinet varje dag och laddar ner 2-300 MB med databaser (eller vice versa för den delen)? Eller jag kanske skall maila dom till mig själv..?? Skall jag behöva sätta upp nåt halvavancerat system för att endast replikera förändringarna? Varför finns det webbsystem med installationsscript som fixar allt åt dig, men ändå saknar en backuplösning inbyggd? Nej, mina backuper är det inget fel på men dom är inte minutfärska! När det kommer till mina kunder så har jag förmedlat vidare Proinets attityd: Sköt dina backuper själv. Vart går gränsen för kritiska applikationer? Är man en idiot för att man inte hann byta innan man blev "för stor", men ändå har i princip samma kundantal som när man startade och allt fungerade perfekt? Bättre prestanda krävs inte alls, utan snarare är det webbhotellet som nu blivit ännu större och drar åt sig mer uppmärksamhet, kunder, cms-system som innehåller sårbarheter, skitungar som vill förstöra, etc, etc, etc.. Vilken normal människa som inte är en internetråtta har koll på detta? När skall man byta? Vad är tecknet? Berätta istället för att säga att folk är dumma! Är man en idiot för att man betalar för ett års abonnemang och ändå vill köra klart det året innan man flyttar? Är man en idiot för att man tror på det som webhotellet säger att dom kan leverera? Citat:
Jag har fortfarande varit supernöjd med Proinet tidigare. |
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
-------------------- För övrigt skulle jag vilja åberopa §1 i wn.se:s regler: Citat:
|
Skulle kunna skriva under på varje ord som Jake.nu skrev.
Jag har alltid varit en förespråkare för Proinet men väl medveten om riskerna med dem. Skrev följande kommentar på en blogg för bara några dagar sen: Citat:
Jag är idag förmodligen mer förbannad på mig själv för att jag inte skaffade ett parallellt webbhotell för de resterande 40 % tidigare, men man chansar och hoppas på det som Jake.nu skrev. Ibland går det hem och idag inte. Nu har jag svalt det och kommer förmodligen fortfarande använda Proinet för de 60 %. Urkburk: ...och allt som håller oss stående är pyttesmå elektriska signaler från hjärnan till hjärtat varje sekund :) |
Tråkigt nog så är det precis samma problem som förra gången. Då fanns det en total avsaknad på information till kunderna plus att deras backups inte fungerade.
|
Citat:
Den här gången finns det backuper, tyvärr är det så att det några / någon som vill sabotera för proinet. Det är inte vanliga hacker som vill ha irc server utan det här folk , som vill förstöra för Proinet verksamhet. Hur skyddar man sej emot det? Jag är ansvarig för ett antal mindre sajter, jag gör egen backup. Varje natt kopiera jag ner en kopia på sajten, och lagra! Varför? Dels för att jag själv kan klanta till det, dels för att de kostar så lite och det är så enkelt och ha egen kontroll på sin information. Man behöver skriva ett script bash och så fungera det. |
Citat:
Den här gången finns det backuper, tyvärr är det så att det några / någon som vill sabotera för proinet. Det är inte vanliga hacker som vill ha irc server utan det här folk , som vill förstöra för Proinet verksamhet. Hur skyddar man sej emot det? Jag är ansvarig för ett antal mindre sajter, jag gör egen backup. Varje natt kopiera jag ner en kopia på sajten, och lagra! Varför? Dels för att jag själv kan klanta till det, dels för att de kostar så lite och det är så enkelt och ha egen kontroll på sin information. Man behöver skriva ett script bash och så fungera det. |
Citat:
Alla är inte datanördar som startar sidor, därför vet inte alla om att de ska ha backup utan litar på vad Webbhotellet säger, att de har backup på grejerna, Hade de när sidan köptes talat om att det förekommer stopp, att saker försvinner, att de inte svarar på mail, och att deras backup inte alltid fungerar, hade jag naturligtvis letat efter ett annat hotell. Kunden är den viktigaste personen i alla företag, utan kunder finns ingen verksamhet. Därför är det oerhört viktigt att ha en kommunikation med sina kunder, för att på ett så tidigt stadie få reda på om det finns problem, saker kunderna är nöjda respektive inte nöjda med. Tar Proinet kritiken på rätt sätt, kan ni andra som stannar kvar förhoppningsvis uppleva en förbättring av deras verksamhet. Ingen driver en privat vendetta mot Prionet här på forumet. Utan är bara oroade för sina verksamheter. |
Citat:
För min egen del är det skitsamma eftersom jag har backup på mina grejjer, men det kan man inte begära att varenda människa skall fatta att dom måste göra själv... Speciellt när det inte är dom själva som skrivit koden eller när dom bara bankat igenom nåt installationsscript för ett CMS. |
Klein: Jag har inga problem med backuper och så då mitt arbetssätt är sådant att den mest uppdaterade informationen alltid finns på min hårddisk. Mysql är en annan femma, där brukar jag dock vara sämre på att göra backuper.
Det hårdaste slaget för mig är just bortfallet av inkomst och uppmärksamhet under en för mig mycket viktig dag. Det finns ett starkt dilemma i att lämna Proinet (vilket jag iofs inte gör helt) när de uppenbarligen utsatts för sabotage. Jag skulle inte fördöma dem om deras serverhall brann ner men jag tycker att (efter ha läst kommentarer här och på IDG) att de verkar ha slarvat med säkerhetsuppdateringar. Detta tycker jag är lite amatörmässigt då de faktiskt blev utsatta för en attack så nyligen. Amatörmässigheten tycker jag är ett signum för ett lågbudgethotell. Skulle de hyra in konsulter för varje del de inte kan eller behöver fixa blir det dyrt för dem och således för kunderna. Att eliminera risker kostar. Därför kan jag till viss del också ta att det kraschar. Amatörmässigheten ang informerandet tycker jag dock inte är acceptabel. Jag kan för mitt liv inte förstå varför man inte kan ha ordentlig information på driftinfo utan man måste ringa. Jag, tex, befinner mig i Thailand och har ingen telefon. Det utesluter mig därmed från all information om problemet och jag blir därmed beroende av det jag kan läsa i den här tråden. WN är som vanligt ganska pålitligt. Vi fick tex väldigt tidigt här (från Huvet) reda på att de blivit hackade. Jag håller inte med om att det finns en risk med att sprida teknisk information, man behöver inte gå in på tekniska detaljer. Sån här information skulle vara nog. 13.00 Mysql-servern ser ut att vara oskadad 09.55 Problemet verkar knivigare än vi tidigare trott. Webbservern beräknas vara igång tidigast om 12 h 07.20 Vi försöker starta om server 1 och installera om . 04.20 Konsult är här för att titta på problemet. Han säger att det ser knepigt ut. Det skulle ta 2 min varannan timme och göra så mycket för oss kunder! Dessutom skulle det nog spara in flera timmar i supporttid. Med detta informationsunderlag så kan man själv ta beslutet om man vill peka om till annat webbhotell eller bara sätta sig i ett hörn och gråta. Det här är nog tredje gången jag tänker att "det här är sista" meddelandet i den här tråden men nu är det det. Tack för alla svar. |
Citat:
Tydligen ska web01 vara klar med kopieringen under natten, om det betyder att den snart är uppe, vet jag inte. Någon som kan förklara ? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:04. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson