![]() |
Det stora skämtet är ju Håkan Roswall som drivit igenom beslutet om razzia och fått klarttecken av domstolen.
Jag kan förvisso förstå att man gör razzia mot TPB, det var en tidsfråga men oss övriga? Finns inge bevis eller underlag att min burk http://www.robtex.com/domain/geek.se.html , skulle ha olaglig eller copyrightskyddat material.... |
Citat:
|
Undrar egentligen vad som var misstaget, att de missade vissa servrar (mina står i nån P80-hall, vet inte vilken) eller att de tog med för många.. jag är enormt skeptisk just nu.
Har pratat runt lite och det är fler burkar än mina som är igång men de allra flesta tycks oåtkomliga. |
|
Det är ju möjligt att det stod något rack i BGC långt ifrån övriga PRQ-rack, som klarade sig. Det är ju inte direkt lätt att komma in där för första gången och förstå vems utrustning som står var.
|
Citat:
|
Citat:
De stora förlorarna idag är Johan H och de andra med servrar hos PRQ som helt oskyldiga har drabbats av Henrik Pontén, Antipiratbyrån, Tomas Bodström, polisen och svenska myndigheters dumheter. Jag hoppas deras problem löser sig riktigt snart. |
Oj oj oj vad tur jag hade. Flyttade min server från PRQ till DCS temporärt förra veckan. I den fanns några TiB data som säkert skulle vara misstänksamt. Skulle vilja flytta tillbaka servern så fort som möjligt. Om någon vet när det kan tänkas bli möjligt igen så hojta hemskt gärna till.
Edit: Måste bara tillägga att jag inte alls kör något olagligt på den burken. Fick ett PM från en kille som trodde jag körde warez. |
Offtopic:
Citat:
Skämt å sido... Tror det blivit lite missuppfattning gällande några av mina kommentar. Helt klart att jag tycker det är fel att oskyldiga blivit drabbade, därigen ex. Johan H. Inte så jag står och hoppar jämfota och tycker det är roligt... Som sagt det lär bli min inbetalde skattt som kommer få beta det som förloras av oskyldiga denna dag. Problemet låg i hur man hanterar situtionen. Kalle poliser för Idioter och Gubbjävlar ser inte jag som så seriöst i en diskussion som ändå verkar handla om mycket pengar, om jag förstår J.H rätt. Och jag vill rätta till en sak jag sa aldrig att J.H hackat på någon annan här i forumet utan det var agerandet åt en polis som tyvärr inte förstod bättre. OnTopic: Blir intressant att höra när allt kommer igång igen, hur många som verkligen blev drabbade. Däribland hur många räknas som stora aktörer och verkligen förlorat pengar på detta. En fundering, såg några kommentar om folk som hela tiden hänvisar att att det TPB inte gör är olagligt. Var går egentligen gränsen för olagligt gällande detta, som sagt det är ju inte prövat i några högre instanser ännu vilket gör att att säga att det inte är olagligt blir missvisande. Även det att TPB öppet gått mot större företag och öppet propagerat för detta med piratkopiering. Har inte då TPB gjort sig skylldiga till att uppmana folk att göra olagligheter, eller kan man inte dömmas för dessa saker.... Skrev även någon annanstans att det var så fel att piratbyrån också blev nersläckt. Men är inte det ganska logistkt eftersom de alltid sympatiserat för TPB. Och lovordat dem ganska mycket. Sedan tanke som snurrat sedan detta blev kännt, för en tid sedan var det någon artikel som tog upp det som hände bakom TPB och ägarna. Alltså massa skumheter, porr m.m. Var tog det vägen i detta sammanhang, eftersom det är flera(kanske inte många här på forumet) som tycker det är så synda att TPB är borta men ingen som tycker det är fel med allt skit bakom. Eller ska man tro den artikeln alls?... |
Citat:
Det är inte olagligt att ha torrents på sin hemsida. Förstår inte ditt argument. Ska man stänga ned Skattebetalarnas hemsida för att de är kritiska mot Sveriges skattenivå? De uppmanar lika mycket till skattefiffel som TPB/Piratbyrån uppmanar till piratkopiering. Piratbyrån uppmanar inte till piratkopiering. De fungerar som Skattebetalarna, de går igenom vad som är fel och varför det inte borde vara så. Bara för att något är omoraliskt har man inte rätten att stänga ned någon hemsida. Visst, i diktaturländer och odemokratiska länder kanske man gör så, men Sverige är för fan en demokrati där alla har sin rätt att ha sin egna åsikt. Så länge TPB inte sysslar med olagligheter anser jag inte att man har rätt att plocka ned hela PRQ. |
I rapport sades att USA utövat mycket starka politiska påtryckningar mot Sverige för att stänga ner TPB och det stämmer säkert med tanke på att det kom 50 poliser... Synd att oskydiga drabbas!
|
19:48 <@TiAMO_> de har tagit ALLT i prqhallen
19:48 -!- TiAMO_ changed the topic of #prq to: Allt i hall STH3 har stulits av polisen. Mer info följer. 19:59 -!- TiAMO_ changed the topic of #prq to: Beslags/gravöl för PRQ och TPB @ Tidsfördrif nu |
Jupps, kolla in detta hos SVT.se: http://svt.se/svt/road/Classic/share...51289&a=601415
|
Argh, så mycket dåliga nyheter på sista halvtimmen så det är sjukt :(
|
Nu är det ju inte så att TPB bara haft en hemsida och propagerat för att tillåta piratkopiering.
TPB var en av de största - om inte den största - webbplatserna som möjliggjorde piratkopiering. De har dessutom profiterat på piratkopieringen med hjälp av mindre nogräknade annonsförsäljningsbolag. Att många andra drabbas beror förmodligen på oviljan hos PRQ att underlätta polisutredningen. Jag misstänker att en annan attityd gentemot polisen hade underlättat en hel del. |
Jag har min server hos prq, men verkar ha klarat mig - peppar, peppar, imorgon kommer de väl på att de missat några servrar och kommer tillbaka.
Jag skulle ha blivit helt tokig om min server försvunnit och också ringt runt till ALLA för att få besked + tillbaka den. Jag tar inte ställning för/mot TPB, där är det väl inte otroligt att polis och åklagare hade på fötterna, men visst måste väl ett tillslag där mängder av oskyldiga drabbas vara ett allvarligt problem för rättssäkerheten? |
Max: är din server uppe nu? såfall står den på STH0 o ingen vet vad som hänt där.. sägs att dom bara tog transit switchen där.
Jag fick veta lite.. och det är.. ansvariga vet inte ett skit. förutom allt är tömt i STH3 hallen. |
Det ThePirateBay höll på med var olagligt.
Om vi bortser från diskussionen med länkar, som jag inte orkar gå in på nu, så har de i vart fall gjort sig skyldiga till medhjälp till upphovsrättsintrång. Det är sedan lagändringen olagligt att ladda ner verk som inte har lagts ut med upphovsmannens samtycke. Det är alltså ostridigt att TPB's besökare som laddade hem upphovsrättsligt material gjorde sig skyldiga till upphovsrättsintrång. TPB har genom att tillhandahålla sin sajt medverkat till detta intrång. Kravet på medverkan är ställt väldigt lågt i svensk rätt. |
shibaja: Om det är så självklart att The Pirate Bay sysslade med olagligheter varför har det tagit flera år innan polisen slagit till. Det har ju inte precis varit en hemlighet var servrarna befunnit sig.
|
Citat:
Jag har varit upptagen hela dagen så jag läste om detta först nu, så jag vet inte om trafiken varit nere under dagen, antar att jag kan kolla det i loggarna. |
Läste detta nyss i en kanal.
[L**] info: polisen har tagit en massa maskiner i beslag, men inte våra (bimbo och min t.ex.) [L**] däremot [L**] så tog de... och lyssna nu... [L**] routrar och switchar. [L**] vilket kapade linan. [L**] alltså massa utrustning från den serverhall som i sin tur servar bimbo och gorm. [L**] M** lät som lugnet själv, lite störd över att hans verksamhet förlorar pengar på att inte ha någon uppkoppling men [T**] vafan ska de med dem till ??? [L**] de följde bara order tydligen... poliserna som gjorde tillslaget kunde inget [L**] men det finns en ÄNNU roligare sak [L**] de slog dessutom till mot bankgirocentralen (en annan serverhall) [L**] därifrån tar de övervakningskamerornas bilder på vilka som ställt in servrar etc [L**] men när de skulle få ut bilderna [L**] så visar det sig att det är SSP som har den kunden :) [L**] "oj vad rörigt det blev" sa polisen tydligen [L**] M** säger att polisen får fixa akutfiber från bahnhof till hans kontor om de vill ha ut några bilder |
hu?
dom har rensat PRQs hall och i BGC TPB racket. Thats a fact. |
Well är en hel del i den här soppan som antagligen inte har gått helt rätt till...
Citat:
Att stänga ner Piratbyråns webbsida är som att, som någon tidigare nämnde, stänga ner vilken organisation som helst som ställer sig emot något för att skapa debatt. Citat:
Om ovan är olagligt så borde i princip alla typer av sätt att dela med sig filer med vara olagligt - mejl, google, msn osv. Jag kan ju trots allt maila en kopierad mp3-låt och därmed sprida den. Att maila i sig borde inte vara olagligt, dock att maila mp3-låten. Här har jag dock viss förståelse för att Polisen gör en razzia och vill gå igenom det hela för att få det prövat i domstol - även om jag är ruskigt skeptisk till hur det hela skulle bli i slutändan. Hur domen skulle se ut, med tanke på ovan argument att t.ex. google isf skulle vara olagligt... Det är dessutom aningen frustrerande att, som vissa antyder, antipiratbyran har ett så pass stort inflytande över åklagare och polisen som de har - de verkar på något sätt "viktigare" än andra. Enligt uppgift lär stora påtryckningar ha kommit ifrån andra länder, och det är i sig också lite märkligt. Skall vår polis lyssna mer bara för att stora utländska aktörer ställer sig bakom något och vill få sin vilja igenom? Men det är väl kanske inget nyhet... !? Bör noteras att jag varken stödjer eller är emot fildelning, TPB, Piratbyran, Antipiratbyran etc. Båda sidor har argument som egentligen är vettiga. Vad jag dock stödjer, och anser är förbannat viktigt, är den fria rättigheten att i Sverige få tycka och säga vad man vill - möjligheten att skapa debatt, och ha egna åsikter (oavsett om dem är emot vad vi idag har regler och normer - om jag vill debattera för fri fart på motorvägarna skall jag få driva debatt i den frågan, utan att någon stänger ner min webbsida frihastighet.nu)... För övrigt lider jag även med de som inte alls är inblandade i den här frågan men trots det har drabbats... Edit: Några stavfel - samt att hur det hela än slutar skall det bli intressant att följa... |
Citat:
Men även efter lagändringen så kan man ju konstatera att bl.a. Antipiratbyrån har agerat väldigt metodiskt. Låg nog en hel del tanke bakom anmälan på personerna som bara hade delat ut en enstaka film. Hade man anmält en "storpirat" direkt så hade väl straffvärdet även där förmodligen hamnat på böter. Nu har man fastställt att bara en film är ett fruktansvärt brott osv. Men det som förmodligen har gjort att allt har dröjt är att frågan kring TBP är väldigt komplicerad. Det blir ändå svårare att förklara hur TPB har medverkat till upphovsrättsintrång, än om man har en fildelare som själv har delat ut en film. Iom att det förra redan är avgjort, är nog TPB helt enkelt nästa naturliga steg. Är även övertygad om att de ansvariga kommer att dömas. Kravet på medverkan i svensk rätt är löjligt lågt och uppsåt finns det gott om; TPB har ju själva gått ut i media gång på gång och uppmanat till att folk ska ladda ner piratkopierat material från nätet. För att inte tala om alla publicerade emails. TPB var väl medvetna om vad som skedde på sajten, solklart fall av medverkan enligt mig. |
Sedan de senaste lagändringarna har ingen prövat medhjälp till upphovsrättsbrott, så det skall bli intressant att se vad man kommer fram till. Det är ju ganska uppenbart att utan TPB och liknande sajter skulle priatkopieringen vara väsentligt mindre omfattande... Om det räcker för att få ihop medhjälp är ju frågan. Att de sedan tjänat feta pengar på detta är väl också sannolikt...
|
Man blir förbannad på hur det får gå till. Jag vill ha våra servrar tillbaks NU.
|
Citat:
|
Citat:
Eller? |
Vore roligt i sådana fall - de kan ju beslagta min soffa för att se om det är olagligt för mig att husera piratkopierade filmer utbrända på DVD på min soffa.
|
Spindel: Håller fullständigt med dig. Alla vet precis vad The Pirate Bay har gjort. Har ju svårt att tro att servrarna kommer ge någon mer kunskap.
|
Är det inte ganska självklart att det är företaget antipiratbyrån som ligger bakom beslagtagandet och att syftet till stor del förstås är att skapa publicitet som ger dem möjlighet att predika sitt reklambudskap återigen och att störa verksamheten.
Jag har skrivit ett långt, långt inlägg om vad jag tycker om dem och deras metoder någon annanstans men jag går igång så på det att jag struntar i att skriva mer här. Men jag är övertygad om att även PR-effekterna av detta är medräknade. Hoppas det slår tillbaka på dem nu när massa andra företag drabbats och än värre om TPB frias. Hoppas hoppas. |
Man kan beslagta av flera anledningar, en är ju för att hindra fortsatt brottslig verksamhet (brottsverktyget, servrarna, kan möjligen förverkas)... Det behöver inte bara av bevisskäl.
Utan att själv varit med misstänker jag att begränsad samarbetsvilja från PRQ ligger bakom det massiva beslaget. Detta skall bli mycket intressant att följa. |
Citat:
|
Den enda tanken som spinner i min skalle nu är att överge internet helt, sälja bort allt och starta en hederlig vanlig fysisk verksamhet.
Så mycket problem har jag aldrig varit med om. Mycket problem för att allt är så oklart om hur saker och ting ska fungera. Nu vet jag inte hur länge jag sitter i "skiten" och vad ska jag göra tills dess? Gå omkring och må piss? Ska jag dra mig tillbaks och se detta som en lärdom och ta förlusten? Fyfan alltså, riktigt fyfan. |
Tur att Lost har uppehåll tills 4 oktober. Vi slår till när Lost har säsongsuppehåll sa åklagaren som inte ville missa avsnitt 24.
|
Johan H, menar du att din verksamhet inte är hederlig idag...? ;-)
|
Citat:
Handlade om stora "IT-profiler" efter it-boomen. Det var en kvinna där som var chef över en massa IT företag under guldåren, hon äger ett bageri nu. Hon sa att ett bageri är ett ärligt yrke jämfört med IT verksamheten... Mycket bra artikel och intressant, får lite perspektiv på saker och ting. Sen beror det ju på vem man är, jag blir så trött och lack på sånthär. Andra kan hantera det bättre förmodligen. Jag är dock inte ensam, anstalten.nu som är en stor community är död. Snabbstart.com som är en stor sida är död. M.fl. Jag skulle personligen inte klara av något liknande framöver. |
Blir ju lite komiskt att polisen beslagtagit anstalten.nu, tycker jag. (Eller så är jag bara för trött nu)
|
Citat:
Förhoppningsvis lär du få igen allt ekonomiskt. Några andra jag känner har redan kontaktat jurister osv.... Det bådar gott för dem i alla fall... |
Är inte "101 Användare läser denna tråd (60 Gäster och 1 anonyma användare)" någon form av rekord för wn?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson