WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur kommer du att rösta i riksdagsvalet? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1062780)

spexer 2014-09-09 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av spexer (Inlägg 20497999)
Här har du ett svar:

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5959101

Nu skall det vara sagt att jag inte känner till hela händelseförloppet. Kanske har Moderaten sagt rasistiska saker innan SR spelade in, men hur man kan få det som spelas upp här till att vara ett rasistiska uttalanden övergår mitt förstånd.

Det är visserligen inte speciellt trevligt att kalla någon/några för drägg men det är inte rasistiskt.

Eller ligger det rasistiska i att denne Moderat anser att man bör stoppa vissa personer (kanske ex. kriminella, terrorister och grova krigsförbrytare?) från att få svensk medborgarskap?

Men även om man skulle anse att det är förkastligt att kalla människor på flykt för drägg och att man inte tycker att någon särskild kontroll skall göras vid gränsen, anser jag att det inte ens med stor vilja går att få uttalandet till att vara rasistiskt.

Men Sveriges Radio och övrig media tycks anse detta, på vilka grunder undrar jag? Kanske behövs en allmän informationskampanj om vad rasism är eller så behöver Sverige kanske en upprätta en ny helt egen definition för begreppet rasism.

Observera att det är Moderaten Åbjörn som jag syftar på då det är han som inspelningen avser, upptäckte nu efteråt att det var ytterligare en moderat som gjort uttalanden vilka jag inte såg först men det är inte dom som jag vill diskutera här utan enbart Åbjörns.

Ara 2014-09-09 15:53

Citat:

Ursprungligen postat av Kimppa (Inlägg 20497931)
jag att man bara bidrar till välfärden utan att få något tillbaka.

Jag gissar att du har fått sjukvård, utbildning någon förälder var föräldraledig med dig när du var liten, kanske lånat någon på bok på biblioteket, åkt på någon statlig väg osv osv.

Förlossning 20k
Föräldraledig 200k
Dagis (5år) 100k
Grundskola 9år: 810k + mat
Gymnasiet 3år 400k +mat
Sen 18år gratis tandvård.

Lite vad du har "fått tillbaka" som du säkert tar för givet.

Adestro 2014-09-09 16:04

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20498004)
åkt på någon statlig väg osv osv.

Statliga vägar finns i de flesta länder oavsett skattetryck. Och "trängselskatt" börjar bli allt vanligare i Sverige så...

Ara 2014-09-09 16:09

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20498006)
Statliga vägar finns i de flesta länder oavsett skattetryck. Och "trängselskatt" börjar bli allt vanligare i Sverige så...

1 meter motorväg kostar ca 30k. Och inget av det andra har du använt?
om/när du får barn ska inte du vara föräldraledig?

Kimppa 2014-09-09 16:16

Citat:

Ursprungligen postat av xpat (Inlägg 20497957)
Och då tycker du på fullt allvar att ett parti med nazisitiska rötter är bra!? På vilket sätt skulle de kunna hjälpa dig med välfärden? Förstår du hur farligt det resonemanget är? Du menar alltså att ett parti med så många lik i garberoben, våld, nazism, hat skulle vara bättre än ett eventuellt trött moderat eller socialdemokratiskt parti? Är inte svaret då om du nu kämpar så hårt att engagerade dig i politiken och att försöka skapa förändring och engagemang där trötta politiker har tappat gnistan (eller vad nu problemet är).
Svaret kan ju inte rimligen vara att vilja ha en ny hitler??

Det sägs att FRP som kom in i regeringen i Norge också är ett rasistiskt parti. Men ingenting som ens liknar det Hitler gjort existerar i grannlandet. Misstänker att vi inte delar samma uppfattning om SD

Kimppa 2014-09-09 16:20

Citat:

Jag gissar att du har fått sjukvård, utbildning någon förälder var föräldraledig med dig när du var liten, kanske lånat någon på bok på biblioteket, åkt på någon statlig väg osv osv.

Förlossning 20k
Föräldraledig 200k
Dagis (5år) 100k
Gymnasiet 3år 400k +mat

Helt rätt om man tänker så ;)! (även om inte alla punkter stämmer) Är norsk medborgare så fick fylla i papper ang. studiebidrag för att få det utbetalt via norska kassan.

Adestro 2014-09-09 16:41

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20498007)
1 meter motorväg kostar ca 30k. Och inget av det andra har du använt?
om/när du får barn ska inte du vara föräldraledig?

Du missar min poäng. Det finns (många) länder med bättre vägar och lägre skattetryck. Ingen här har väl förespråkat 0% skatt. Det handlar snarare om att det slösas hejvilt med skattepengar i Sverige. Tips på middags-TV:
http://youtube.com/watch?v=vdi-Lg9pwkY

Som små-/egenföretagare är föräldraledighet inget som är aktuellt.

patrikweb 2014-09-09 17:00

Har man låg inkomst får man mer tillbaka av skatten än du betalar. Men om man har jobb i 40 år och ligger över medelinkomst betalar du mer skatt än du får tillbaka.

Mer rättvist är att man själv betalar för det man använder, istället för vara en parasit och inte betala full pris eller åt andra håll bli rånad för betala för andras utbildning.

Jag betalar 160EUR mån för min privat sjukvårdsförsäkring vilket är mindre folk betalar i skatt till sjukvård i Sverige genomsnitt.

Och då får jag sjukvård världen över på privatsjukhus på högsta nivå (undantag USA).

Så i princip betalar man extrem dyr sjukvård i Sverige och får värdelös vård.

Citat:

Förlossning 20k
Föräldraledig 200k
Dagis (5år) 100k
Gymnasiet 3år 400k +mat

patrikweb 2014-09-09 17:01

Ja finns väldigt många länder med 0% skatt eller mycket låg skatt som har många gånger bättre vägar än Sverige.

Fast i dom länder får folk ta mer eget ansvar, och staten använder pengarna på mer prioriterade saker dom vägar.

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20498013)
Du missar min poäng. Det finns (många) länder med bättre vägar och lägre skattetryck. Ingen här har väl förespråkat 0% skatt. Det handlar snarare om att det slösas hejvilt med skattepengar i Sverige. Tips på middags-TV:

btng 2014-09-09 17:03

Ni som röstar på SD ger ert förtroende till några av dessa politiker: http://www.lajkat.se/14-saker-du-mas...-sd-pa-sondag/

Ara 2014-09-09 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av Adestro (Inlägg 20498013)

och mitt inlägg var om att han inte hade fått något tillbaka för skatten han betalade

Ara 2014-09-09 17:07

Citat:

Ursprungligen postat av Kimppa (Inlägg 20498010)
Helt rätt om man tänker så ;)! (även om inte alla punkter stämmer) Är norsk medborgare så fick fylla i papper ang. studiebidrag för att få det utbetalt via norska kassan.

Vad stämmer inte?

Jimmit 2014-09-09 17:35

Nä förresten, orkar inte snacka politik... Arbetslösheten lär skena vilka som än styr, punkt.

Ara 2014-09-09 17:39

Patrikweb, du är så rolig. Inte alla som har samma tur och får en stor säck med pengar av sina föräldrar.

ps. Snälla sluta med särskrivningen det blir så jobbigt att läsa.

Kimppa 2014-09-09 17:39

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20498018)
Vad stämmer inte?

Jadu.

- Min förlossning stämmer!
- Ingen förälderpeng till mig (inga egna barn).
- Har inte gått på dagis (mor betalade dagmamma).
- Grundskola m. skolmat stämmer.
- Gymnasiet vet jag inte hur det finansierades (Norge betalar in studiebidrag till Sverige och så får jag den andel man är berättigad till som svensk elev ~900kr). Vet inte om Norge betalat ut andra utgifter exkl. det jag skrev (kan kolla upp det på datorn sen)
- Tandvården hade jag till runt 18 och så flyttade jag utomlands i några år (nu har jag 18.000 kr beräknade tandvårdsutgifter för hösten. 30 tkr totalt men staten betalar 12 tkr)
- Ingen tid på sjukhus etc förutom förlossning

Nu har jag förklarat det som inte stämmer, men också det som är korrekt enligt ditt uttalande.

Jag kan ju lägga till att jag inte tänk på välfärden i dessa banor tidigare men att man faktiskt får tillbaka en
del av det man betalat in i skatt

Ara 2014-09-09 17:43

Citat:

Ursprungligen postat av Kimppa (Inlägg 20498023)
Jadu.

- Min förlossning stämmer!
- Ingen förälderpeng till mig (inga egna barn).
- Har inte gått på dagis (mor betalade dagmamma).
- Grundskola m. skolmat stämmer.
- Gymnasiet vet jag inte hur det finansierades (Norge betalar in studiebidrag till Sverige och så får jag den andel man är berättigad till som svensk elev ~900kr). Vet inte om Norge betalat ut andra utgifter exkl. det jag skrev (kan kolla upp det på datorn sen)
- Tandvården hade jag till runt 18 och så flyttade jag utomlands i några år (nu har jag 18.000 beräknade tandvårdsutgifter för hösten. 30 totalt men staten betalar 12)

Nu har jag förklarat det som inte stämmer, men också det som är korrekt enligt ditt uttalande.

Förälderpeng din mamma/pappa var inte hemma med dig utan jobbade från dag 1?
Privat dagmamma?
Gymnasiet. inte studiemedlet utan vad utbildningen kostade, lärare/skola/böcker osv.
Och du ser 12k till som du fick tillbaka av staten.

Så "får inget tillbaka" blev ganska mycket.

patrikweb 2014-09-09 17:45

Ja det fattar en normal person med lite IQ att längre fram att det inte kommer finnas jobb i framtiden för alla. Inte med ökad befolkning och mer och mer automatisering av datorer och robotar.

Industri och produktion minskar i fysiska jobb, även om det kommer finnas viss tillväxt inom tjänster närmaste åren framåt.

Fast är väl då man inte ska rösta på S utan rädda sig egen framtid och byggt upp eget kapital, för varför ska fåtal jobba o försörja andra bara.

Folk är så korkade och tror staten ska lösa alla problem hela tiden, eller andra ska betala för en.

Och nej behöver inte bli så farligt med högre arbetslöshet om man ställer om, men banken kan inte äga ditt boende då. Skulder o lån kommer inte funka.

Folk kan även börja med egen produktion etc, i princip tror jag Sverige kan bli helt självförsörjande på mat produktion. Just nu finns inga bönder kvar i Sverige för inte lönsamt, handlar inte om överleva där.

Men folk kan få räkna med sämre välfärd om man inte betalar för sig själv.

Citat:

Ursprungligen postat av Jimmit (Inlägg 20498021)
Jävlar vilken skev kommentar :confused:

Jag jobbar gärna, och driver även eget företag om än bara vid sidan av än så länge. Röstar ändå S, även om C fortfarande står ganska nära tillhands, men nej, inte mer högerpolitik och privatisering nu (privata apotek är ex. en jävla misär, åtminstone för mig som diabetiker).

En sak som gör att jag röstar rött är för att jag tror det är bättre att fördela pengarna jämnare mellan folket, oavsett om de är arbetslösa, penchisar eller lever i någon form av utanförskap. Sverige kommer inte få mer jobb med tiden, allt som kan bli digitaliserat, kommer bli digitaliserat, arbetslösheten lär öka kraftigt vilken regering vi än har de närmste 20-25 åren. Yrkeschaufförer sitter löst ju närmre självkörande bilar vi kommer, ekonomiska rådgivare (åtminstone de genomsnittsliga) kan bytas ut mot en algoritm vilken dag som helst, etc.etc.

Sverige lär inte få fler jobb, känns som att vartenda parti kör nåt jävla bullshit där. Dock röstar jag hellre rött än ökar samhällsklyftorna.

patrikweb 2014-09-09 17:47

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20498022)
Patrikweb, du är så rolig. Inte alla som har samma tur och får en stor säck med pengar av sina föräldrar.

ps. Snälla sluta med särskrivningen det blir så jobbigt att läsa.

Har inte fått pengar av mina föräldrar så sluta med det skitsnack, är självlärd och tog eget val inte bli en slav.

Ara 2014-09-09 17:48

"Jag betalar 160EUR mån för min privat sjukvårdsförsäkring vilket är mindre folk betalar i skatt till sjukvård i Sverige genomsnitt."

Det är ju det du är i mot? att andra ska betala för dig? Det är ju lite så försäkringar fungerar.

Jimmit 2014-09-09 17:54

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20498026)
Fast är väl då man inte ska rösta på S utan rädda sig egen framtid och byggt upp eget kapital, för varför ska fåtal jobba o försörja andra bara.

Tack för du håller samtalet på en bra nivå och kallar mig korkad. Vill inte samhället ska vara helt nermonterat redan när vi väl når den tiden.

patrikweb 2014-09-09 17:54

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20498028)
"Jag betalar 160EUR mån för min privat sjukvårdsförsäkring vilket är mindre folk betalar i skatt till sjukvård i Sverige genomsnitt."

Det är ju det du är i mot? att andra ska betala för dig? Det är ju lite så försäkringar fungerar.

Nej där betalar alla samma ingen mer eller mindre.

Ara 2014-09-09 18:00

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20498032)

Ett VÄLDIGT enkelt exempel.

Person A, B, C och D tecknar försäkring och betalat 100:- var.
A blir sjuk och opereras, det kostar 400:-

Fråga: Vilka har betalat As opration?

patrikweb 2014-09-09 18:15

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20498034)
Ett VÄLDIGT enkelt exempel.

Person A, B, C och D tecknar försäkring och betalat 100:- var.
A blir sjuk och opereras, det kostar 400:-

Fråga: Vilka har betalat As opration?

Då är det frivilligt och alla valt bidra lika mycket, inte någon inte betalat något typ och någon fått betsla 100 miljoner skatt.

Försäkring anpassas även efter ålder och kräver man frisk innan just för ingen ska kunna utnyttja mer.

Ara 2014-09-09 18:16

Du vill inte förstå va?

patrikweb 2014-09-09 18:19

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20498038)
Du vill inte förstå va?

Du som är mer trög som inte fattar skillnad på frivilligt val på exakt samma villkor eller skatt där med våld och tvång får betala olika mycket. Samt man inte ens behöver betsla skatt för få vård eller bidrag

Clarence 2014-09-09 18:54

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20498015)
Ja finns väldigt många länder med 0% skatt eller mycket låg skatt som har många gånger bättre vägar än Sverige.

Fast i dom länder får folk ta mer eget ansvar, och staten använder pengarna på mer prioriterade saker dom vägar.

Har du exempel på något land med mycket låg skatt som inte är extremt litet eller tätbefolkat, har bra vägnät och inte har en massa olje-inkomster (eller andra naturresurser) som går till staten utan omvägen till medborgarna? Jag personligen kan iallafall inte komma på några där ingen av dessa förklaringar gäller...

patrikweb 2014-09-09 18:58

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20498043)
Har du exempel på något land med mycket låg skatt som inte är extremt litet eller tätbefolkat, har bra vägnät och inte har en massa olje-inkomster (eller andra naturresurser) som går till staten utan omvägen till medborgarna? Jag personligen kan iallafall inte komma på några där ingen av dessa förklaringar gäller...

Fast vad spelar det roll om dom har olja eller inte? Sverige har skog o malm och statliga bolag med.

Så Sverige hade med kunnat använda sina naturtillgångar till bekosta väg o infrastruktur bara.

Skillnaden är Sverige tar emot flyktingar, ger stora bistånd samt massa typer av bidrag som inte dom länderna ger.

KristianE 2014-09-09 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av Clarence (Inlägg 20497831)
Jag skulle också kunna säga det där, men det skulle då verkligen inte betyda att jag aktivt vill förbjuda det. Det skulle snarare vara ett tecken på att jag tror att dessa personers röster är negativa för alla i vårt land och jag personligen hellre skulle se ett lägre röstdeltagande än rösterna läggs där.

För mig får du gärna rösta på vad du vill så länge det inte är på högerkanten alls.

Kan du vara hygglig och bara definiera var "högerkanten" "börjar" i dina ögon?

WebboT 2014-09-09 19:31

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb (Inlägg 20498032)

Tror du att dina 160EUR mån som du betalar täcker en komplicerad hjärtoperation? Nä, majoriteten av pengarna kommer att komma från de andra som betalat in sina premier.
Du tyckter ju att alla ska betala alla kostnader fullt ut, så varför har du en sjukföksäkring överhuvudtaget? Du kommer ju snylta på de andra förskringstagarnas premier om du skulle behöva utnyttja sjukvården....

patrikweb 2014-09-09 19:47

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20498051)
Tror du att dina 160EUR mån som du betalar täcker en komplicerad hjärtoperation? Nä, majoriteten av pengarna kommer att komma från de andra som betalat in sina premier.
Du tyckter ju att alla ska betala alla kostnader fullt ut, så varför har du en sjukföksäkring överhuvudtaget? Du kommer ju snylta på de andra förskringstagarnas premier om du skulle behöva utnyttja sjukvården....

Ska man se min historik lär andra använda försäkring mer än mig, sedan självrisk med.

Men visst viss typ av vård kommer kosta mer än du betalat in möjligtvis beroende hur länge det handlar om.

Men detta är ett frivilligt avtal och försäkring, där rättvis fördelning.

Westman 2014-09-09 19:50

Det Patrik som vanligt struntar i är att om du är sjuk så får du högre premie och om du har någon form av medfödd defekt så är det inte ens säkert att du får teckna en försäkring osv. Det är precis som med bilar, har du dålig historik så får du antingen skyhög premie eller inte ens teckna en halvförsäkring. Det fungerar ju så bra i USA, eller hur är det nu våra svenska ex-pats utrycker det: bara de rika i USA har råd med samma sjukvård som vem som helst i Sverige.

KristianE 2014-09-09 20:09

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20498053)
Det Patrik som vanligt struntar i är att om du är sjuk så får du högre premie och om du har någon form av medfödd defekt så är det inte ens säkert att du får teckna en försäkring osv. Det är precis som med bilar, har du dålig historik så får du antingen skyhög premie eller inte ens teckna en halvförsäkring. Det fungerar ju så bra i USA, eller hur är det nu våra svenska ex-pats utrycker det: bara de rika i USA har råd med samma sjukvård som vem som helst i Sverige.

Det där får man ta med en rejäl nypa salt. Det kan variera mellan delstater men i somras hängde jag en del i USA och pratade med en insatt om just detta.

En normal familj med 2 vuxna och 2 barn betalar ca 500-600 USD/mån för sjukförsäkring om deras arbetsgivare inte redan betalar denna. 2 vuxna betalar i Sverige normalt mer skatt än 3500-4200 kr/mån till sjukvården.

Och den amerikanska privata sjukvården är i absolut toppklass. Den är överlägsen allt du hittar i Sverige.

Den offentliga sjukvården i USA drivs oftast av katolska kyrkan (som var de som startade sjukhusen i USA för länge sedan). Även deras vård är väldigt bra i definitivt i klass med den svenska. Men eftersom du blir stämd för minsta lilla så skulle jag tro att även den överstiger den svenska.

patrikweb 2014-09-09 20:09

Är väl helt rättvist? Att premie anpassar sig efter dig. Eller tycker du även bilförsäkring ska kosta samma för alla även för dom som har mest olyckor?

USA är dock extremt exempel så dåligt ha USA som jämförelse för hela världen alltid.

Räknar man bort USA kostar bättre internationell sjukvårdsförsäkring lägre i månaden än du betalar i skatt för svensk sjukvård som är sämre.

Det är väl något som är sjukt om något.

Och sjukvård anser inte jag är en rättighet för alla nödvändigtvis, klarar man inte ens betala 1000-3000 i månaden för egen försäkring kan man nog inte motivera ens få vård.

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20498053)

Kimppa 2014-09-09 20:50

Citat:

Ursprungligen postat av Ara (Inlägg 20498024)
Förälderpeng din mamma/pappa var inte hemma med dig utan jobbade från dag 1?
Privat dagmamma?
Gymnasiet. inte studiemedlet utan vad utbildningen kostade, lärare/skola/böcker osv.
Och du ser 12k till som du fick tillbaka av staten.

Så "får inget tillbaka" blev ganska mycket.

Ingen pappa och mamma vart väl hemma med mig i början, men
eftersom jag inte kunde ammas så var min mormor hemma med
mig när min mor har jobbat.

Privat dagmamma ja.

Men jag håller med dig om de saker du nämnt, man tar mycket
för givet utan att tänka till och du har fått mig att tänka till. Det
blir väl lätt så att man tar mycket för givet när man vuxit upp här.

Sen kanske jag är uppfostrad att man aldrig ska be om hjälp och
att man alltid ska klara sig själv, och jag antar att jag mest är arg
på alla som man ser få socialpengar månad efter månad, utan
viljan och glöden för att själva bidra till välfärden.

Men sen ska man egentligen inte bry sig om vad andra gör heller.
Fast vi lever ju i en demokrati och då är vi ju ett folk som gemen-
samt borde arbeta för Sverige, eftersom vi alla delar landet med
varandra...

edit:... vilket i sin tur betyder att man borde hjälpa varandra att få
ett jobb eller liknande istället för att bara klaga över det...

Och så kan jag nog fortsätta men jag slutar här för tillfället!

KristianE 2014-09-09 22:02

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20498054)
Det där får man ta med en rejäl nypa salt. Det kan variera mellan delstater men i somras hängde jag en del i USA och pratade med en insatt om just detta.

En normal familj med 2 vuxna och 2 barn betalar ca 500-600 USD/mån för sjukförsäkring om deras arbetsgivare inte redan betalar denna. 2 vuxna betalar i Sverige normalt mer skatt än 3500-4200 kr/mån till sjukvården.

Och den amerikanska privata sjukvården är i absolut toppklass. Den är överlägsen allt du hittar i Sverige.

Den offentliga sjukvården i USA drivs oftast av katolska kyrkan (som var de som startade sjukhusen i USA för länge sedan). Även deras vård är väldigt bra i definitivt i klass med den svenska. Men eftersom du blir stämd för minsta lilla så skulle jag tro att även den överstiger den svenska.

Som tillägg till min post. Inkomstskatten var normalt 9-11% för de som arbetade. Tjänar man inte tillräckligt betalar man ingen skatt alls.

Familjen vi hängde med har bott i olika länder, bl.a. senast Finland och har m.a.o. sett den finska sjukvården. Nu är jag inte finne men jag tror inte skillnaderna är så stora mot den svenska - och de sa att den amerikanska var helt överlägsen.

Westman 2014-09-09 22:20

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20498054)

Suck, har du ens läst villkoren för sjukförsäkringar i USA? Förstod du inte heller vad min referens till "allmän sjukvård" avsåg? Och återigen, sjukvården är bara överlägsen för de som har råd att betala vilket är ett litet fåtal. Det kallar inte jag en "allmän sjukvård". En person med MS får inte teckna den sjukförsäkring du tar som exempel, inte heller en person som har någon som helst form av handikapp (i de flest fall). Dessutom så om du har varit sjukskriven eller opererats osv. så får du svårigheter att teckna en försäkring alt. en orimligt hög premie eller undantag för vad den täcker. Vad de olika försäkringarna täcker är dessutom en hel avhandling i sig.
Det är alltså återigen endast för de friska och rika som den privata sjukvården du hänvisar till är tillgänglig. Det är inte vad majoriteten av svenskarna vill ha, tack och lov för det. Det du och vissa andra förespråkar är inte i linje med en humanitär människosyn.

KristianE 2014-09-09 22:56

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20498071)
Suck, har du ens läst villkoren för sjukförsäkringar i USA? Förstod du inte heller vad min referens till "allmän sjukvård" avsåg? Och återigen, sjukvården är bara överlägsen för de som har råd att betala vilket är ett litet fåtal. Det kallar inte jag en "allmän sjukvård". En person med MS får inte teckna den sjukförsäkring du tar som exempel, inte heller en person som har någon som helst form av handikapp (i de flest fall). Dessutom så om du har varit sjukskriven eller opererats osv. så får du svårigheter att teckna en försäkring alt. en orimligt hög premie eller undantag för vad den täcker. Vad de olika försäkringarna täcker är dessutom en hel avhandling i sig.
Det är alltså återigen endast för de friska och rika som den privata sjukvården du hänvisar till är tillgänglig. Det är inte vad majoriteten av svenskarna vill ha, tack och lov för det. Det du och vissa andra förespråkar är inte i linje med en humanitär människosyn.

Läste du mitt stycke om den offentliga vården i USA? Du bör också läsa på om Affordable Care Act ("ObamaCare") som löser det du skriver om höga premier:

"The ACA was enacted with the goals of increasing the quality and affordability of health insurance, lowering the uninsured rate by expanding public and private insurance coverage, and reducing the costs of healthcare for individuals and the government. It introduced a number of mechanisms——including mandates, subsidies, and insurance exchanges——meant to increase coverage and affordability.[6][7] The law also requires insurance companies to cover all applicants within new minimum standards and offer the same rates regardless of pre-existing conditions or sex.[8] Additional reforms aimed to reduce costs and improve healthcare outcomes by shifting the system towards quality over quantity through increased competition, regulation, and incentives to streamline the delivery of healthcare. In 2011 the Congressional Budget Office projected that the ACA would lower both future deficits[9] and Medicare spending.[10]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Patient...dable_Care_Act

WebboT 2014-09-10 00:40

Citat:

Som KristianE säger, så har mycket ändrats med ObamaCare. Du kan nu inte bli nekad försäkring om du har några pre-existing conditions. Tidigare räckte det med att du i förbifarten hade nämnt för din doktor att du haft lite ont i armen, så blev du nekad att inkludera den armen nästa gång du köpte sjukförsäkring. Lite hårddraget men inte långt ifrån vekligheten innan ObamaCare.

Jag tror att väldigt många svenskar har en skev bild av vem som betalar vad inom den amerikanska sjukvården.

För det första så betalar den amerikanska staten närmare 50% av ALL sjukvård i landet.

Så här ser fördelningen ut för sjukförsäkringar:

- 48% har sjukförsäkring genom jobbet.
- 16% Medicaid (staten betalar)
- 14% Medicare (staten betalar)
- 15% Oförsäkrade (staten betalar för de allra flesta)
- 5% Privata sjukförsäkringar
- 1-2% Andra statliga sjukförsäkringar för militären o.s.v.
källa

Att privata sjukförsäkringar endast står för c;a 5% är nog inte så känt i sverige. (visst de 48% som har sjukförsäkring genom jobbet är ju också 'privata', men arbetsgivaren betalar)

Om jag ser till min närmsta bekantskapskrets (40-50 personer) så har inte en enda privat sjukförsäkring, men alla är försäkrade. ;)

Citat:

Det är alltså återigen endast för de friska och rika som den privata sjukvården du hänvisar till är tillgänglig

Hoppas du inser hur otroligt fel det uttalandet var...

Westman 2014-09-10 06:30

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20498078)
Hoppas du inser hur otroligt fel det uttalandet var...

Full tillgång till den högkvalitativa sjukvård som avses är inget som de billigare försäkringarna betalar för så nej, jag anser fortfarande att uttalandet är rätt.

Westman 2014-09-10 06:36

Och en sak till, läs gärna vad som avses med "essential" och om någon lyckas hitta en enhetlig definition så blir jag imponerad. Verkligheten är att om det inte är livshotande så är det inte "essential", sen finns det en liten men ganska marginell gråzon.

Mina källor för vad jag avser med verkligheten är ex-pats och ex-ex-pats (pensionerade och återmigrerade till Florida). De senare är 100% friska, annars hade de enligt egen utsago inte haft råd att flytta tillbaka.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson