WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   2011-01-31 Binero nere igen? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1046237)

Fredrik-s 2011-06-02 12:07

Nu ligger mina sidor nere. Samma för någon annan?

Lite ironiskt, första gången på länge jag är inne och grejar med en gammal sida som jag fortfarande har kvar hos Binero, så går skiten ner :)

Edit: Uppe igen 12.08, var väl bara en av de vardagliga 1-2 min nere tid som Binero håller tillgodo med.

tartareandesire 2011-06-02 14:06

Citat:

Ursprungligen postat av KristianE (Inlägg 20407264)
Hrm... http://localhost är lite halvsvår att slå - oavsett webhotell..

Haha, jo, det var en intressant jämförelse må jag säga :)

Binero HAR faktiskt blivit aningen bättre på senare tid men de har ju fortfarande stora problem med kontrollpanelerna.

overlake 2011-06-07 09:13

Bara jag eller är det fler som ej kommer in på https://support.binero.se/ ?
Behöver ringa dem.

overlake 2011-06-07 09:23

Citat:

Ursprungligen postat av overlake (Inlägg 20407714)
Bara jag eller är det fler som ej kommer in på https://support.binero.se/ ?
Behöver ringa dem.

Edit: Uppe nu.

Norbi 2011-06-09 10:49

Jag har nu stått i telefonkö över 40min hos binero, rösten i luren säger att jag är nr1!!!

Håller binero på att konka? För detta är totalt kasst!

Johan_W 2011-06-09 12:24

Citat:

Ursprungligen postat av Norbi (Inlägg 20407929)
Jag har nu stått i telefonkö över 40min hos binero, rösten i luren säger att jag är nr1!!!

Håller binero på att konka? För detta är totalt kasst!

Vet iofs inte vad dom har för svartider på mail men varför inte testa den kontaktvägen?

Mail är överlägset telefon på alla sätt och vis..

najk 2011-06-09 12:31

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20407947)
Vet iofs inte vad dom har för svartider på mail men varför inte testa den kontaktvägen?

Inte om mailen inte fungerar och det är just det man vill ha hjälp med :P

Johan_W 2011-06-09 12:36

Citat:

Ursprungligen postat av najk (Inlägg 20407948)
Inte om mailen inte fungerar och det är just det man vill ha hjälp med :P

Regga ett randomkonto på gmail och skicka därifrån. Lär ta under 40 min iaf:)

wingen 2011-06-09 12:42

Har haft ett flertal mailkonversationer med Binero på sistone och det har fungerat klockrent. Aldrig behövt vänta mer än 5-6 timmar på svar.

tartareandesire 2011-06-09 13:35

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20407947)

Inte när det dyker upp följdfrågor. Mailkonversationer kan ta flera dagar när ett telefonsamtal hade tagit 10 minuter max. Man kollar ju inte direkt sin mail varje vaken minut heller. Det är likadant hos de flesta webbhotell. Ticketsystemen fungerar bra med en fråga och ett svar.

Johan_W 2011-06-09 18:10

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20407962)
Inte när det dyker upp följdfrågor. Mailkonversationer kan ta flera dagar när ett telefonsamtal hade tagit 10 minuter max. Man kollar ju inte direkt sin mail varje vaken minut heller. Det är likadant hos de flesta webbhotell. Ticketsystemen fungerar bra med en fråga och ett svar.

Ja du kanske har vana av att hantera supportfrågor dagligen så att du är insatt vad vet jag.

Min erfarenhet efter att just hantera supportfrågor varje dag är i alla fall att mail är fullständigt överlägset telefon på alla plan, det viktiga är att kunden är tydlig med vad den vill i sitt mail. Följdfrågor både via mail och telefon brukar bero på att frågan är för otydligt ställd.

tartareandesire 2011-06-09 19:00

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20408012)
Ja du kanske har vana av att hantera supportfrågor dagligen så att du är insatt vad vet jag.

Min erfarenhet efter att just hantera supportfrågor varje dag är i alla fall att mail är fullständigt överlägset telefon på alla plan, det viktiga är att kunden är tydlig med vad den vill i sitt mail. Följdfrågor både via mail och telefon brukar bero på att frågan är för otydligt ställd.

Min erfarenhet är tvärtom att det för det mesta beror på att supportpersonalen på webbhotellet gör misstag, glömmer bort saker, inte svarar på ett par dagar, inte läser hela mailet etc. Jag talar, som du antagligen förstod, utifrån ett kundperspektiv. Har aldrig jobbat på och vill aldrig jobba på ett webbhotell. Mail är OFTAST alldeles utmärkt men utan telefon som andra alternativ är det helt värdelöst, såvida det inte handlar om enklare hobbyprojekt.

Johan_W 2011-06-09 19:05

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20408016)
Min erfarenhet är tvärtom att det för det mesta beror på att supportpersonalen på webbhotellet gör misstag, glömmer bort saker, inte svarar på ett par dagar, inte läser hela mailet etc. Jag talar, som du antagligen förstod, utifrån ett kundperspektiv. Har aldrig jobbat på och vill aldrig jobba på ett webbhotell. Mail är OFTAST alldeles utmärkt men utan telefon som andra alternativ är det helt värdelöst, såvida det inte handlar om enklare hobbyprojekt.

Om ett webbhotell inte svarar på mail på flera dagar så är det mest troligt webbhotellet som är kasst och inte mail som kommunikationsväg. Skamgränsen för ett supportsvar bör väl ligga på typ 10-15 min under arbetstid allt annat är ju en anledning att se över sina rutiner

johan1234 2011-06-10 09:59

Nja Johan - för att komma in i verkligheten igen - ligger ni verkligen på under 15 minuter alltid på alla mail under kontorstid. Om ni någongång får något problem någonstans brukar det där krypa lite uppåt. Mail som svaras på under en timme på kontorstid känns väl ändå rätt ok?

Känner också att telefon är snabbare... men har erfarenheten av att tekniker inte har samma åsikt... och många gånger finns det lite "telefonskräck" och därav blir mail en mer komfortabel väg att kommunicera på.

Johan_W 2011-06-10 10:03

Citat:

Ursprungligen postat av johan1234 (Inlägg 20408081)
Nja Johan - för att komma in i verkligheten igen - ligger ni verkligen på under 15 minuter alltid på alla mail under kontorstid. Om ni någongång får något problem någonstans brukar det där krypa lite uppåt. Mail som svaras på under en timme på kontorstid känns väl ändå rätt ok?

Känner också att telefon är snabbare... men har erfarenheten av att tekniker inte har samma åsikt... och många gånger finns det lite "telefonskräck" och därav blir mail en mer komfortabel väg att kommunicera på.

Ja mellan 8-22 så ligger vi på svarstider runt ca 5-15 min via mail på vardagar. Men självklart så går det ju inte att hålla dom svarstiderna om det skulle uppstå problem som gör att det blir väldigt många ärenden under en kort tid, det jag menade var under normala förhållanden.

Tycker faktiskt att det är lite synd att inte alla webbhotell har snabba mailsvar som en hög prio, om alla skulle försöka vara riktigt snabba så skulle kunderna märka det och det skulle i sin tur leda till färre telefonsamtal. Som det är nu för tiden så finns det nån myt att man MÅSTE använda telefon för att få ett snabbt svar.

johan1234 2011-06-10 10:43

Jo under normala förhållanden kan man hålla en 15 min gräns. Tror detta med telefon har med typ av ärende och vilken typ av person man är. Dvs vad man har för preferenser.

barxth 2011-06-10 12:38

För att föra in ännu fler Johan i diskussionen..

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20408082)
Ja mellan 8-22 så ligger vi på svarstider runt ca 5-15 min via mail på vardagar. Men självklart så går det ju inte att hålla dom svarstiderna om det skulle uppstå problem som gör att det blir väldigt många ärenden under en kort tid, det jag menade var under normala förhållanden.

Tycker faktiskt att det är lite synd att inte alla webbhotell har snabba mailsvar som en hög prio, om alla skulle försöka vara riktigt snabba så skulle kunderna märka det och det skulle i sin tur leda till färre telefonsamtal. Som det är nu för tiden så finns det nån myt att man MÅSTE använda telefon för att få ett snabbt svar.

En ytterligare sak som bör tas i betänkan är vilka typer av ärenden det rör. "Jag har glömt mitt lösenord" är t.ex. inte jämförbart med ett ärende som ska hantera domänöverlåtelser på 100 domännamn, eller en djupare kodrelaterad felsökning där kanske ärenden måste tas omhand av andra personer etc. Eskaleringsvägar för olika typer av problem har alla webbhotell även inom support och ju större man blir och mer man växer, desto viktigare blir det att ha en bra struktur på sådant. Det är heller inte samma sak att _svara_ på ett mail som att faktiskt lösa problemet. Därför är det intressant att du skriver att ni svarar _alla_ ärenden inom fem minuter, vilket innebär att ni numera har (0) bakom alla korgar och aldrig behöver arbeta längre med ett problem än 15 minuter.

En annan sak som påverkar fördelningen mellan supportkanalerna är om webbhotellet får in nya kunder eller bara har en relativt befintlig kundstock som redan fått den hjälp de behöver. Nya kunder uppskattar ofta en telefonkontakt och det förstår jag helt och fullt. Vi har i dagsläget ca 30% telefonärenden och de flesta äldre kunder nyttjar mail, medan nya nyttjar telefon betydligt mer (beroende på problem såklart). Det ger också en mer personlig touch för kunderna, en möjlighet att få saker bättre förklarat och komma med följdfrågor. Dessutom så lämpar sig vissa ärenden helt klart bättre över telefon (framförallt sådant som rör konfigureringar på kundens sida och fall där man vill visa kunden för att även applicera någon typ av "utbildning" i t.ex. kontrollpanel, klientprogram eller liknande)

Den största fördelen med e-post och chatt är dock framförallt möjligheten att följa upp historik etc. (speciellt om man är flera som jobbar i supportavdelningen)

Slutligen tar jag det du skriver om att e-post är helt överlägset telefon på alla plan mer som att du hellre själv supportar via e-post än telefon - vem gör inte det ;)

Johan_W 2011-06-10 16:01

Citat:

Ursprungligen postat av barxth (Inlägg 20408099)
För att föra in ännu fler Johan i diskussionen..

En ytterligare sak som bör tas i betänkan är vilka typer av ärenden det rör. "Jag har glömt mitt lösenord" är t.ex. inte jämförbart med ett ärende som ska hantera domänöverlåtelser på 100 domännamn, eller en djupare kodrelaterad felsökning där kanske ärenden måste tas omhand av andra personer etc. Eskaleringsvägar för olika typer av problem har alla webbhotell även inom support och ju större man blir och mer man växer, desto viktigare blir det att ha en bra struktur på sådant. Det är heller inte samma sak att _svara_ på ett mail som att faktiskt lösa problemet. Därför är det intressant att du skriver att ni svarar _alla_ ärenden inom fem minuter, vilket innebär att ni numera har (0) bakom alla korgar och aldrig behöver arbeta längre med ett problem än 15 minuter.

En annan sak som påverkar fördelningen mellan supportkanalerna är om webbhotellet får in nya kunder eller bara har en relativt befintlig kundstock som redan fått den hjälp de behöver. Nya kunder uppskattar ofta en telefonkontakt och det förstår jag helt och fullt. Vi har i dagsläget ca 30% telefonärenden och de flesta äldre kunder nyttjar mail, medan nya nyttjar telefon betydligt mer (beroende på problem såklart). Det ger också en mer personlig touch för kunderna, en möjlighet att få saker bättre förklarat och komma med följdfrågor. Dessutom så lämpar sig vissa ärenden helt klart bättre över telefon (framförallt sådant som rör konfigureringar på kundens sida och fall där man vill visa kunden för att även applicera någon typ av "utbildning" i t.ex. kontrollpanel, klientprogram eller liknande)

Den största fördelen med e-post och chatt är dock framförallt möjligheten att följa upp historik etc. (speciellt om man är flera som jobbar i supportavdelningen)

Slutligen tar jag det du skriver om att e-post är helt överlägset telefon på alla plan mer som att du hellre själv supportar via e-post än telefon - vem gör inte det ;)

Låter som att du tog det här som kritik, det var inte riktigt så det var menat. Anledningen till att jag överhuvudtaget skrev nåt var att jag tycker det är onödigt att gå ut i ett offentligt forum och påstå att företag håller på att gå i konkurs och är helt kassa för att det är kö hos supporten om man inte ens har testat att skicka mail.

Ang svarstiderna på mail så har du ju jobbat här så du minns antagligen själv att svar inom 15 min inte var att överdriva i 95% av fallen, men självklart finns det ärenden som tar längre tid och då kan man ju ge kunden en statusuppdatering relativt snabbt så att dom iallafall vet att ärendet är påbörjat.

Och ja självklart uppskattar jag att supporta via e-post, vilket brukar vara fallet även för kunderna när dom insett att svaren kommer precis lika fort där som via telefon.

barxth 2011-06-10 16:28

Absolut inte - jag vet att du snarare försvarade oss i det, men vi står inte riktigt med samma åsikt när det gäller vikten av de olika supportkanalerna. Som Kjetil skrev så måste den kundens telefonsamtal hamnat någon helt annanstans eftersom vår växel inte hade haft något samtal som stått längre än ca 8 minuter i kö den dagen.

Jag vet att ni är riktiga ninjor på att vara snabba som f*n i supporten (förmodligen snabbast i branschen) och förstår varför du tycker så (eftersom jag själv varit i samma sits tidigare). Dock tyckte jag tråden gick iväg mot lite väl smala inriktningar gentemot vad support är och vilka kunder som behöver den (och vad för typ av support).

Med tanke på trådtiteln (som hänvisar till Binero, även om det är två andra webbhotell som diskuterar supportvägar i den) så kändes det rimligt att lägga in en åsikt angående hur vi ser på kundservice och att vi vill ha snabba korta svarstider både på e-post och telefon (och snart chatt igen) och att det är kunden som ska välja den kanal som passar bäst för stunden och ändamålet - inte företaget.

Jag kan dock gärna fortsätta en sådan diskussion över en öl på bryggan efter midsommar :)

AndreasS 2011-06-10 16:29

Citat:

Ursprungligen postat av barxth (Inlägg 20408135)
Jag kan dock gärna fortsätta en sådan diskussion över en öl på bryggan efter midsommar :)

OT, men hojta till isf så kanske jag tar årets premiäröl då också :)

tartareandesire 2011-06-10 17:26

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20408132)
Låter som att du tog det här som kritik, det var inte riktigt så det var menat. Anledningen till att jag överhuvudtaget skrev nåt var att jag tycker det är onödigt att gå ut i ett offentligt forum och påstå att företag håller på att gå i konkurs och är helt kassa för att det är kö hos supporten om man inte ens har testat att skicka mail.

Ja, det var säkert enbart därför du svarade, snällt av dig att hjälpa Binero på traven :)

Johan_W 2011-06-10 23:52

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20408145)
Ja, det var säkert enbart därför du svarade, snällt av dig att hjälpa Binero på traven :)

Vet inte vad det är du försöker att påstå men jag har en kompis/fd kollega som jobbar på Binero så nej jag har inget emot Binero. Det jag däremot har något emot är när man offentligt försöker att svartmåla företag som gör sitt bästa vilket det kändes som när man skriver att dom håller på att gå i konkurs bara för att dom inte svarade via telefon tillräckligt snabbt.

Måhända att det här är ett onödigt irriterat svar men det är ganska uppenbart vad du försöker att insinuera.

pelmered 2011-06-13 19:30

Lite sorgligt att någon som jobbar på support vet bättre än kunden vilken kommunikationskanal som är "fullständigt överlägsen på alla plan" för varje kund och varje tillfälle. Det tyder ju på en väldigt bristande kundförståelse. Självklart får man som supportarbetare föredra en kanal men när man säger att en kanal alltid är bättre till en kund är man lite farligt ute.

Det kontaktsätt jag föredrar i de flesta fall är när man kan välja att bli uppringd så att man slipper sitta i telefonkö. Mer personligt, man får svar direkt när man frågar så att man slipper sitta och vänta, både på svar och i telefonkö.

tartareandesire 2011-06-19 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20408171)
Vet inte vad det är du försöker att påstå men jag har en kompis/fd kollega som jobbar på Binero så nej jag har inget emot Binero. Det jag däremot har något emot är när man offentligt försöker att svartmåla företag som gör sitt bästa vilket det kändes som när man skriver att dom håller på att gå i konkurs bara för att dom inte svarade via telefon tillräckligt snabbt.

Måhända att det här är ett onödigt irriterat svar men det är ganska uppenbart vad du försöker att insinuera.

Absolut, håller med dig om att det var ett lite onödigt påhopp men det hade ju ingenting alls med den efterföljande diskussionen att göra. Dina potentiella kunder kommer inte ändra åsikt bara för att du anser att allt annat än e-post är värdelöst. Det är just sådant som gör att man väljer bort vissa företag.

Danielos 2011-06-19 16:15

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20408374)
Det kontaktsätt jag föredrar i de flesta fall är när man kan välja att bli uppringd så att man slipper sitta i telefonkö. Mer personligt, man får svar direkt när man frågar så att man slipper sitta och vänta, både på svar och i telefonkö.

Generellt tror jag att man säkert som anställd på support kan föredra email, men som ansvarig eller ägare av ett hosting företag så måste kunden naturligtvis sättas i centrum för det kommunikationssätt kunden väljer, men personligen när jag ger support föredrar jag telefon för det gör att man både lär känna kunden bättre och man kan ta tillfället i akt och se om kunden är nöjd och får den hjälp han förväntar sig, dvs, telefonsamtalet kan omfatta att gälla andra viktiga områden förutom det specifika problemet som supportärendet gäller, något som är svårt att klara med enbart en email/ticket/ -kontakt.

Johan_W 2011-06-19 19:28

Citat:

Ursprungligen postat av ITisGood.se (Inlägg 20408374)
Lite sorgligt att någon som jobbar på support vet bättre än kunden vilken kommunikationskanal som är "fullständigt överlägsen på alla plan" för varje kund och varje tillfälle. Det tyder ju på en väldigt bristande kundförståelse. Självklart får man som supportarbetare föredra en kanal men när man säger att en kanal alltid är bättre till en kund är man lite farligt ute.

Nu har du ju dock vänt på det på ett helt annat sätt. Jag personligen anser att e-post är fullständigt överlägset och använder uteslutande den kommunikationsvägen när jag själv behöver support i något ärenden. Dock har jag inte sagt att kunderna behöver bry sig i det, dom är lika välkomna att begära support via telefon som mail, dom får samma hjälp oavsett.

Gustav 2011-06-30 13:04

Jag tänkte starta en ny tråd, men hittade den här. Jag erkänner att jag inte orkar läsa igenom alla inlägg, men kapar tråden i alla fall.

Idag började alla mina domäner med DNS:er hos Beniro att strula. En e-butik har bland annat legat nere hela förmiddagen. Någon som vet något? Jag har mailat deras support, men WN brukar ju vara snabbare.

Gustav 2011-06-30 15:18

Supporten svarade att de har haft en kort störning som påverkade CNAME pekare. "Kort" i det här fallet var mellan ca 09.00 och 14.00.

JensS 2011-06-30 19:15

De skryter om att ha Sveriges stabilaste dns-tjänst på din sida. Lite ironiskt då den under 2011 varit den instabilaste av de tjänster jag har.

pelmered 2011-07-05 12:50

Citat:

Ursprungligen postat av Johan_W (Inlägg 20409094)
Nu har du ju dock vänt på det på ett helt annat sätt. Jag personligen anser att e-post är fullständigt överlägset och använder uteslutande den kommunikationsvägen när jag själv behöver support i något ärenden. Dock har jag inte sagt att kunderna behöver bry sig i det, dom är lika välkomna att begära support via telefon som mail, dom får samma hjälp oavsett.

Okej, ursäkta. Då ber jag om ursäkt om du tog illa upp.

jonthee 2011-07-05 23:25

Vill bara säga lite positivt om Binero:

Har / har testat flertalet webbhotell och Binero är verkligen i en klass för sig, supertrevlig support med snabba svar, visst kan det finnas störningar men VÄLDIGT SÄLLAN pågår dessa "flera timmar", kan vara någon temporär driftstörning under någon minut som max, och för att inte tala om det obegränsade antalet databaser man kan ha så gör det Binero till ett "nummer 1 val" enligt mig!

När jag ändå pratar "så mycket gott" som ni säker anser, så är Loopia i samma klass enligt mig, men absolut bästa support i hela världen har ju Space2U (och nej, jag har inget konto hos dem men har haft en kund där).

Kort och gott, Binero har fungerat bra för mig och sammanräknat så får man väldigt mycket för pengarna då man kan ha flera databaser per konto.

Bra jobbat Binero!

JensS 2011-07-14 11:44

Fler än jag som har svårt att logga in i kontrollpanelen idag? Det är 2.0 jag testar på.

Dood 2011-07-21 07:22

Då var det dags igen, flera av mina domännamn hos Binero är inte nåbara.
Planerat driftarbete 05-06 står det på deras sajt men det verkar dra ut på tiden...

Edit
Och min klocka är 07.28 och inte 05.22... :O

Westman 2011-07-21 07:31

Citat:

Ursprungligen postat av Dood (Inlägg 20412219)
Då var det dags igen, flera av mina domännamn hos Binero är inte nåbara.
Planerat driftarbete 05-06 står det på deras sajt men det verkar dra ut på tiden...

Edit
Och min klocka är 07.28 och inte 05.22... :O

Du bör se över din klocka.

stejoh 2011-07-21 07:41

Inte igen

Suck... Man blir så trött. Kan dom inte fixa detta på nån söndag natt. Inte mitt i veckan. Det blir ju alltid strul när det ska fixas och donas..

Dood 2011-07-21 08:53

Citat:

Ursprungligen postat av Westman (Inlägg 20412220)
Du bör se över din klocka.

Möjligt att WN bör se över serverklockan. Jag skrev mitt inlägg 07.28...

Westman 2011-07-21 08:55

Citat:

Ursprungligen postat av Dood (Inlägg 20412223)
Möjligt att WN bör se över serverklockan. Jag skrev mitt inlägg 07.28...

Mja då går din klocka lite fel men visst, WN går en timme fel för mig med men det har med sommartiden att göra.

Golfer 2011-07-21 11:57

Har jätteproblem med mina sajter sedan 20.00 igår. Fattar inte vad dom har sånt problem med :(

tartareandesire 2011-07-21 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av Golfer (Inlägg 20412248)
Har jätteproblem med mina sajter sedan 20.00 igår. Fattar inte vad dom har sånt problem med :(

Här har du en förklaring till det som hänt:

http://www.binerodrift.se/?p=2061&m=201107

Uppenbarligen så har inte Binero full koll på sitt nya system än men det blir förhoppningsvis bättre allteftersom. Det är uppfriskande att de är så pass öppna med vad som felat till skillnad från många andra webbhotell.

Golfer 2011-07-21 12:38

Det förklarar förstås en del. Men inte att det varit problem sen 20.00 igår och att det fortfarande inte är åtgärdat. Lite pinsamt för Binero eftersom dom har sajten som referens på deras förstasida.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson