WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Niqab i skolan? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1045162)

Captain Thailand 2010-12-06 13:15

Hej,

Vilka är då fördelarna med en niqab sett ur kvinnans perspektiv? Det vore faktiskt intressant att höra.

Och bortser man från "förtrycks-aspekten" kvarstår även frågan om det är ok att dölja sitt ansikte i en offentlig miljö i Sverige.

Och är det ENBART en fråga om individens personliga frihet skulle ju folk även tillåtas gå omkring nakna och i naziuniform, vilket ju av naturliga skäl inte är tillåtet idag. Ok, nu drar jag det till sin spets och glider ifrån ämnet, men jag hoppas du förstår andemeningen.

Linuus 2010-12-06 13:39

Nu handlade ju denna tråd om Niqab i skolan men ställer frågan ändå. Tog upp detta i "Hur kommer du rösta..."-tråden men tror inte någon svarade då.

Hur funkar det rent praktiskt med burka på t.ex. banken och bensinmacken? Blir man utkastad? Man får ju absolut inte ha MC-hjälm på sig.

http://www.sydsvenskan.se/varlden/ar...ostkontor.html
:O

tartareandesire 2010-12-06 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20381622)
Hej,

Vilka är då fördelarna med en niqab sett ur kvinnans perspektiv? Det vore faktiskt intressant att höra.

Och bortser man från "förtrycks-aspekten" kvarstår även frågan om det är ok att dölja sitt ansikte i en offentlig miljö i Sverige.

Och är det ENBART en fråga om individens personliga frihet skulle ju folk även tillåtas gå omkring nakna och i naziuniform, vilket ju av naturliga skäl inte är tillåtet idag. Ok, nu drar jag det till sin spets och glider ifrån ämnet, men jag hoppas du förstår andemeningen.

Huruvida det finns någon fördel eller inte med niqab är helt irrelevant egentligen, det handlar om människors fria vilja vilken ska begränsas så lite som möjligt. Jag har väldigt svårt att förstå människor som tar illa vid sig så som en del beskrivit i den här tråden. Varför ens bry sig? Det är bara ett fåtal individer och det har ingenting alls med er att göra. En del måste ständigt lägga sig i andra människors liv trots att det inte påverkar dem själva eller samhället på något nämnvärt vis vilket är tröttsamt. Gör något vettigt istället - engagera er för tigrarna, den lokala idrottsklubben, de äldre som vanvårdas, alla skolungdomar som mobbas etc. Det är snarare dessa personer som är problemet och inte de som bär niqab.

Linuus 2010-12-06 14:01

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20381630)
Huruvida det finns någon fördel eller inte med niqab är helt irrelevant egentligen, det handlar om människors fria vilja vilken ska begränsas så lite som möjligt. Jag har väldigt svårt att förstå människor som tar illa vid sig så som en del beskrivit i den här tråden. Varför ens bry sig? Det är bara ett fåtal individer och det har ingenting alls med er att göra. En del måste ständigt lägga sig i andra människors liv trots att det inte påverkar dem själva eller samhället på något nämnvärt vis vilket är tröttsamt. Gör något vettigt istället - engagera er för tigrarna, den lokala idrottsklubben, de äldre som vanvårdas, alla skolungdomar som mobbas etc. Det är snarare dessa personer som är problemet och inte de som bär niqab.

Fast att det bara är ett fåtal personer är ju även det helt irrelevant. Det är bara ett fåtal personer som gillar att hoppa fram och blotta sig för folk. Ska alla som engagerar sig i att motarbeta blottare arbeta mot mobbing istället? Jag skulle inte bry mig så mycket om nån hoppade fram med snorren i vädret men det betyder ju inte att andra INTE bryr sig. Eller hur?

Captain Thailand 2010-12-06 14:13

tartareandesire,

Jag håller med om att ingen att har med att göra hur du klär dig på fritiden, men nu gäller det offentliga miljöer där det självklart har betydelse hurvida vi visar våra ansikten eller ej.

Jag håller också med om att företeelsen med niqab är marginell i Sverige, men jag tycker inte alls den är en marginell företeelse i världen, tvärtom.

Ps. De kvinnor som förtrycks i religionens namn och helhjärtat kämpar mot dessa symboler, lagar och förtryck håller nog inte med om att det enbart handlar om "personlig frihet". Nu har jag sagt vad jag tycker och lämnar detta till förmån för andra tyckare.

kalasboll 2010-12-06 14:14

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20381630)
det handlar om människors fria vilja vilken ska begränsas så lite som möjligt.

Självklart ska det vara så. Jag måste dock säga att du i många diskussioner är en utav dem som motarbetar den fria viljan mest av alla.

kw_wasabi 2010-12-06 14:30

Nu har jag halvslarvat igenom tråden och det jag reagerat på är de siffror som nämns. Finns "statistiken" där bara för att visa på hur få det är som bär dessa plagg, eller är de ett försök att ge ett exakt antal? Någon säger att en ev. lag berör 50 personer medan någon annan säger 200. Det verkar som att det lilla antalet personer gör att det är onödigt att lagstifta mot heltäckande slöjor. Hade det då varit på sin plats med en lagstiftning om antalet personer med niqab/burka var 100 000?

Ska antalet bestämma om det är lagligt eller inte?

Personligen är jag inne på att folk får klä sig hur fan de vill. De får vara söndertatuerad i ansiktet, gå omkring iklädd en sopsäck eller bära niqab. Det är ett fritt val alla ska ha, men dem får räkna med att det inte är så lätt att få en t.ex. anställning. Det kan väl knappast komma som en överraskning att det finns arbetsgivare som dömer ut sökande på deras klädsel/stil. Då är det bara att vara taktisk och rätta in sig i ledet om man vill ha ett jobb omgående.

Väljer man klädseln före arbetsgivarens krav så har man ju tydligt visat att man inte är särskilt anpassningsbar.

Spindel 2010-12-06 14:58

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20381636)
Personligen är jag inne på att folk får klä sig hur fan de vill.

Är det då okej att gå in i en bank med rånarluva? Eller gå runt med nazistkläder?
Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi (Inlägg 20381636)
Det kan väl knappast komma som en överraskning att det finns arbetsgivare som dömer ut sökande på deras klädsel/stil.

Problemet är att vi har diskrimineringslagar som gör att arbetsgivaren kan åka illa ut bara för att man nekar någon om den ansökande vägrar skaka hand eller är olämpligt klädd.

coredev 2010-12-06 16:53

Har ni inte lyckats övertyga varandra på 13 sidor och över 125 inlägg så lär ni inte lyckas i framtiden heller ;-)

tartareandesire 2010-12-06 17:06

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20381641)
Problemet är att vi har diskrimineringslagar som gör att arbetsgivaren kan åka illa ut bara för att man nekar någon om den ansökande vägrar skaka hand eller är olämpligt klädd.

Fast det gäller ju enbart om det inte är relevant för jobbet och då ska det givetvis också fungera på det viset.

Erik Stenman 2010-12-06 17:33

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20381672)
Fast det gäller ju enbart om det inte är relevant för jobbet och då ska det givetvis också fungera på det viset.

Jag förstår inte riktigt hur du resonerar. Jag skulle då aldrig tycka det var acceptabelt om jag blev stämd och dömd bara för att jag väljer att inte anställa en person som beter sig ohyfsat och olämpligt, vilket jag anser vara fallet med mannen som vägrade skaka hand med sin ev. kvinnliga chef och därmed inte fick jobbet.

tartareandesire 2010-12-06 17:58

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20381679)
Jag förstår inte riktigt hur du resonerar. Jag skulle då aldrig tycka det var acceptabelt om jag blev stämd och dömd bara för att jag väljer att inte anställa en person som beter sig ohyfsat och olämpligt, vilket jag anser vara fallet med mannen som vägrade skaka hand med sin ev. kvinnliga chef och därmed inte fick jobbet.

Vad för fall talar du om och vad hände? Du får gärna vara mer specifik. Det enda jag känner till är ett fall där en man blev av med ersättningen. Arbetsgivaren var aldrig inblandad i någon stämning.

Crystal 2010-12-06 19:30

Citat:

Har ni inte lyckats övertyga varandra på 13 sidor och över 125 inlägg så lär ni inte lyckas i framtiden heller ;-)
Haha

Citat:

Hitta denna efter lite sökandes

http://inutiburkan.wordpress.com/201...-pa-sig-niqab/

http://inutiburkan.wordpress.com/about/

Intressant !

Base 2010-12-06 19:32

Jag tycker dom flesta politiker jag sett yttra sig verkar ha en rimlig åsikt kring ämnet. Att man ska få klä sig hur man vill men att man får räkna med att skola och arbete har klädkrav som man, liksom resten av landets befolkning, får följa. Det finns ingen anledning att varken göra speciella lagar eller undantag.
Folk som bär niqab etc får helt enkelt lär sig leva efter samma regler, utan att springa till diskrimineringsombudsmannen för att slippa följa dom. Om en arbetsgivare eller skola vill att man ska kunna se varandra i ansiktet, eller att man ej ska komma till jobbet iklädd nätbrynja och kallingar så är det ju extremt rimligt att dom får ha riktlinjer kring detta. Inom rimlig gränser då såklart.
Om man ej tycker det är rättvist och jämlikt så undrar jag lite hur man tänker..

Base 2010-12-06 19:44

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20381682)
Vad för fall talar du om och vad hände? Du får gärna vara mer specifik. Det enda jag känner till är ett fall där en man blev av med ersättningen. Arbetsgivaren var aldrig inblandad i någon stämning.

Jag förutsätter att detta avses: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vi...ol_4227973.svd

Han fick ingen praktikplats pga han ej klarade av att visa normalt hyfs mot arbetsgivaren pga hon hade fel kön och arbetsförmedlingen drog då hans ersättning då dom ansåg att han medvetet sumpat sin praktikplats (vilket han ju uppenbarligen hade).

Alto 2010-12-07 05:16

http://i128.photobucket.com/albums/p.../MPR/7e85b.jpg

tartareandesire 2010-12-07 09:02

Citat:

Ursprungligen postat av Base (Inlägg 20381698)
Jag förutsätter att detta avses: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/vi...ol_4227973.svd

Han fick ingen praktikplats pga han ej klarade av att visa normalt hyfs mot arbetsgivaren pga hon hade fel kön och arbetsförmedlingen drog då hans ersättning då dom ansåg att han medvetet sumpat sin praktikplats (vilket han ju uppenbarligen hade).

Jo, precis, där var inte arbetsgivaren inblandad alls så det var därför jag ställde mig frågande till hans påstående.

jonny 2010-12-07 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av Erik Stenman (Inlägg 20381679)

Det var väl inte arbetsgivaren som blev stämd? Det var väl arbetsförmedlingen eller a-kassan eftersom personen inte ansågs stå till arbetsmarknadens förfogande och inte fick någon ersättning. Dessutom har jag bestämt för mig att domstolen konstaterade att det inte var fråga om diskriminering.

jonny 2010-12-07 10:40

Och när vi ändå är inne på religiösa undantag. Vad tycker ni om att föräldrar kunnat undanta sina barn från sexualundervisningen i skolan?

Linuus 2010-12-07 11:32

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20381765)
Och när vi ändå är inne på religiösa undantag. Vad tycker ni om att föräldrar kunnat undanta sina barn från sexualundervisningen i skolan?

Kass. Oavsett om det handlar om religion eller inte. Ingår det i skolundervisningen ska man vara där.

WebboT 2010-12-11 23:02

Citat:

Ursprungligen postat av Sweely (Inlägg 20381000)
Det finns ingenting som heter muslimska fundamentalister. Det är bara en illusion av muslimer media skapat.

Illusion?;)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8265933.ab

tartareandesire 2010-12-11 23:28

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20382591)

Självfallet finns det muslimska fundamentalister såväl som det finns kristna fundamentalister. Att påstå något annat är tämligen märkligt måste jag säga.

Conny Westh 2010-12-12 07:56

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20381142)
Väl talat. Man får ta seden dit man kommer.

Jag vill inte att mina barn ska ha förskollärare/barnskötare/lärare med den typen av heltäckande slöjor etc.

Vidare tycker jag inte att religiösa huvudbonader och liknande alls borde vara tillåtna i uniformsyrken då det motverkar syftet med uniformen.

Det är viktigt i vårt samhälle att kunna identifiera vem man pratar med och även de man ser på stan.

Hur skulle det påverka vårt samhälle när kvinnor med slöja/niqab börjar stjäla i butiker, hur ska de identifieras?

Konsekvensen blir troligen att butikerna kommr att förbjuda alla som bär niqab att komma in i butiken. Samma fenomen ser vi idag med kvinnliga romer och deras yviga kjolar, som ofta misstänks för stölder i butiker, fast de kanske är helt oskyldiga.

Självfallet har alla arbetsgivare rätt att ställa krav på klädkod, och bryter man den så får man inte jobbet eller blir av med det jobb man fått om man börjar bryta klädkoden när man väl fått jobbet.

Håller med Jonny att i uniformsyrken är det självklart at klädkoden ska hållas.

Tänk själv, en svensk kvinlig polis i niqab! Eller en manlig polis i Turban!

tartareandesire 2010-12-12 10:31

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20382611)
Konsekvensen blir troligen att butikerna kommr att förbjuda alla som bär niqab att komma in i butiken. Samma fenomen ser vi idag med kvinnliga romer och deras yviga kjolar, som ofta misstänks för stölder i butiker, fast de kanske är helt oskyldiga.

Så romska kvinnor ska inte kunna ha dessa kjolar bara för att butiksägare tror att de stjäl? Vad är nästa steg? Ska arabisktalande personer inte kunna vistas på allmänna platser för att människor tror att de har bomber med sig?

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20382611)
Håller med Jonny att i uniformsyrken är det självklart at klädkoden ska hållas.

Tänk själv, en svensk kvinlig polis i niqab! Eller en manlig polis i Turban!

Det finns civilpoliser. Vad är skillnaden där menar du?

Captain Thailand 2010-12-12 11:21

Hej tartareandesire,

Borde jag (enligt motsvarande argument) få traska omkring i butiker iförd rånarhuva för att jag tycker det är snyggt?

Och om inte, varför?

Captain Thailand 2010-12-12 12:34

Ps. Det kan väl nämnas att jag personligen inte har något alls emot att folk har på sig "religiösa" klädesplagg som slöja, turban etc utan det är just det heltäckande/ansiktsdöljande i offentlig miljö som just jag är skeptisk emot. Pga av ganska uppenbara skäl.

Conny Westh 2010-12-12 15:16

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20382617)
Så romska kvinnor ska inte kunna ha dessa kjolar bara för att butiksägare tror att de stjäl? Vad är nästa steg? Ska arabisktalande personer inte kunna vistas på allmänna platser för att människor tror att de har bomber med sig?

Jag skrev inte att det SKA vara så, jag skrev att det ibland/ofta funkar så idag.... Jag yttryckte min oror för att butikerna kan börja dra öliknande paraleller när det förekommer extremt avvikande klädstilar. Det finns många andra exempel, som exempel när MC-Gängens typiska klädkoder, Punkklädsel (tuppkam, percing m.m.), ....

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20382617)
Det finns civilpoliser. Vad är skillnaden där menar du?

Det är stor skillnad på civilklädda poliser då de har som syfte att smälta in i omgivningen. Det finns även poliser "under cover" som ar andra klädkoder. Men det är arbetsgivaren som har rätten att bestämma klädkoden under arbetstiden.

Doctor.Data 2010-12-12 16:01

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20382625)
Och om inte, varför?

Kanske for att ranarhuva paminner om ran och det gor inte niqab ;) Jag skulle nog bli tagen pa bar garning om jag gar in med ranarhuva pa WallMart :D

Citat:

Ursprungligen postat av ConnyWesth (Inlägg 20382656)
Men det är arbetsgivaren som har rätten att bestämma klädkoden under arbetstiden.

...och vidare om foretaget da har en muslim som anstalld sa blir det en anmalan hos DO och arbetsgivaren far betala skadestand.

hubbert 2010-12-12 16:28

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor.Data (Inlägg 20382661)
...och vidare om foretaget da har en muslim som anstalld sa blir det en anmalan hos DO och arbetsgivaren far betala skadestand.

Visst kan bli så. Och det får effekten att de som söker arbete med utländska namn som en arbetsgivare misstänker kan vara muslimer inte ens kommer på tal. Deras ansökningar går direkt till papperskorgen för att undvika eventuella framtida problem.
För vilket företag vill ta risken att bli anmäld till DO, behöva betala skadestånd och bli uthängt i media?

Doctor.Data 2010-12-12 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av hubbert (Inlägg 20382664)
Visst kan bli så. Och det får effekten att de som söker arbete med utländska namn som en arbetsgivare misstänker kan vara muslimer inte ens kommer på tal. Deras ansökningar går direkt till papperskorgen för att undvika eventuella framtida problem.
För vilket företag vill ta risken att bli anmäld till DO, behöva betala skadestånd och bli uthängt i media?

Sant!

Men varfor inte bara acceptera det oppna och trevliga samhallet Sverige, som ska vara en oppen och mycket bra valfardsstat? ;) *ironi* Det ar sa bra med kulturberikningar sager Sveriges politiker.

jonny 2010-12-13 07:11

Citat:

Ursprungligen postat av Captain Thailand (Inlägg 20382630)
Ps. Det kan väl nämnas att jag personligen inte har något alls emot att folk har på sig "religiösa" klädesplagg som slöja, turban etc utan det är just det heltäckande/ansiktsdöljande i offentlig miljö som just jag är skeptisk emot. Pga av ganska uppenbara skäl.

Jag kan vän tillägga att det är upp till var och en att klä sig så som man anser lämpligt privat. Rånarluvor är inte mer eller mindre olämpliga än religiösa kläder som döljer ansiktet på samma sätt. Till viss del får man ändå ta seden dit man kommer.

I arbetslivet måste man rätta sig efter de regler som gäller.

tartareandesire 2010-12-13 09:16

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20382829)
Jag kan vän tillägga att det är upp till var och en att klä sig så som man anser lämpligt privat. Rånarluvor är inte mer eller mindre olämpliga än religiösa kläder som döljer ansiktet på samma sätt. Till viss del får man ändå ta seden dit man kommer.

I arbetslivet måste man rätta sig efter de regler som gäller.

Jo, men på samma sätt så ska arbetslivet också rätta sig efter de lagar som gäller. Företag ska givetvis aldrig få göra precis som de vill i alla lägen.

simals 2010-12-13 10:24

Det skulle vara intressant att se hur ens omgivning reagerade om man kom klädd i en nazareno. Törs man gissa på att det inte alls hade varit lika accepterat som att gå klädd i burqa eller niqab eller att man inte skulle få något stöd av vare sig media eller någon diskrimeneringsombudsman när man ombads ta av sig plagget? :rolleyes:

Jag blir så förbannat trött på att muslimer ständigt ska särbehandlas. Klarar de inte av att anpassa sig och respektera det faktum att Sverige är ett sekulärt västerländskt samhälle med demokrati och yttrandefrihet så kan de väl bosätta sig i något av de tjugotal länder vars system och samhällsordningar fortfarande bygger på islam istället för att förpesta tillvaron för oss moderna människor som har förpassat religionen till historiens soptipp?

tartareandesire 2010-12-13 10:31

Citat:

Ursprungligen postat av simals (Inlägg 20382862)
Det skulle vara intressant att se hur ens omgivning reagerade om man kom klädd i en nazareno. Törs man gissa på att det inte alls hade varit lika accepterat som att gå klädd i burqa eller niqab eller att man inte skulle få något stöd av vare sig media eller någon diskrimeneringsombudsman när man ombads ta av sig plagget? :rolleyes:

Jag blir så förbannat trött på att muslimer ständigt ska särbehandlas. Klarar de inte av att anpassa sig och respektera det faktum att Sverige är ett sekulärt västerländskt samhälle med demokrati och yttrandefrihet så kan de väl bosätta sig i något av de tjugotal länder vars system och samhällsordningar fortfarande bygger på islam istället för att förpesta tillvaron för oss moderna människor som har förpassat religionen till historiens soptipp?

Den där typen av intolerans hör väl mer hemma i de länderna än i Sverige i så fall och har mer gemensamt med häxjakternas intoleranta Sverige än dagens moderna samhälle.

Base 2010-12-13 10:42

Simals: ett bra exempel på exakt var denna diskussion gått fel. Ska en religion ha undantag för sin klädsel så ska alla ha det, muslimer ska inte ha specialregler som ingen annan får ta del av. Och om vi ska göra undantag för religösa klädregler så ska vi såklart göra undantag för folk med politiska tillhörigheter så dom kan få ha sina speciella partikläder etc på sig precis överallt. Och när vi sen konstaterat det så kan vi väl dra slutsatsen att det efter detta börjar spåra ur och man får lagstifta att du ska ha rätt att ha på dig exakt vad du vill när som helst och får du ej det så är det diskriminering.

Alternativet är att stärka det system vi har idag för att se till så företagare eller andra instanser ej blir dragna till rätten för man ställer vissa rimliga klädkrav. vilket ju innebär att du kan ha på dig vad fan som helst, klä dig som en cirkusclown, i tält, eller nazistuniform om du så vill till arbetsintervjun. Men förvänta dig inte att varken få jobb eller fortsatta bidrag om du ej klarar av att rätta dig efter dessa mycket enkla riktlinjer.

Sen självklart ska vi inte ha ett system med extrema, orimliga, krav man jag kan ej påstå jag själv någonsin varit utsatt för eller sett exempel på det än så länge i mitt arbetsliv. Tycker de flesta regler jag stött på varit högst rimliga.

jonny 2010-12-13 10:53

Det är väl ändå inte massan som ska anpassa sig till individen utan att individen anpassar sig till massan? Någonstans måste väl också svenska seder och bruk respekteras om muslimska sådana ska göra det?

Clarence 2010-12-13 11:46

Citat:

Ursprungligen postat av simals (Inlägg 20382862)

Förutsatt att du är för en sekulär och icke-totalitär stat kanske du bör beakta det faktum att det aldrig har funnits en sådan där religionsfriheten varit frånvarande och där man inte gett tillräckliga friheter åt dom större grupperna med alternativa livsåskådningar. Jag tror det är i just sekulära västerländska samhällen som respekten för andra religioner, åsikter och kulturer är som viktigast. Jag tror inte att det är en slump att alla bestående västerländska regeringspartier håller med mig.

tartareandesire 2010-12-13 12:07

Citat:

Ursprungligen postat av jonny (Inlägg 20382868)
Det är väl ändå inte massan som ska anpassa sig till individen utan att individen anpassar sig till massan? Någonstans måste väl också svenska seder och bruk respekteras om muslimska sådana ska göra det?

I ett demokratiskt och öppet samhälle så tar man också hänsyn till minoriteter. Du tycker inte att skolor ska erbjuda vegetariska alternativ eller att toaletter ska handikappanpassas heller? Ingen lider någon reell skada av att några hundra individer bär niqab. Vilka svenska seder och bruk menar du att de inte respekterar? Att man ska klä sig på ett visst sätt? Den seden tänker jag då aldrig anpassa mig till och jag vill nog ändå kalla mig svensk.

Spindel 2010-12-13 12:22

tartareandesire, vad jag ser så har du fått ett antal frågor som du har missat att svara på, så här kommer de igen:

1. Ska man få bära rånarluva också?
2. Ska man få bära nazarenos också?

tartareandesire 2010-12-13 12:46

Citat:

Ursprungligen postat av Spindel (Inlägg 20382895)
tartareandesire, vad jag ser så har du fått ett antal frågor som du har missat att svara på, så här kommer de igen:

1. Ska man få bära rånarluva också?
2. Ska man få bära nazarenos också?

Inser man inte skillnaden däremellan så känns det ganska meningslöst att ens diskutera. Det var helt medvetet eftersom jag anser att det är inget annat än barnsligt trams som passar bättre hos Sverigedemokraternas ungdomsförbund. I princip, ja, men man får givetvis också förvänta sig att bli hämtad av farbror polisen om man går in på en bank iklädd rånarluva.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson