![]() |
Nu vet jag inte exakt vilka som ligger bakom, men oftast är det ju ungdomar som gör hyss, och inget att bry sig om, och deras hyss ska inte drabba seriösa företag.
|
Vad som än ligger bakom så tycker jag att Loopia har ett ansvar att den tjänst de säljer fungerar. Det är möjligt att dessa attacker är väldigt stora och svåra att värja sig mot, men mot kunden har Loopia en skyldighet att leverera det som de tar betalt för. Kan de inte garantera att kunden inte råkar ut för långa driftstopp så får de helt enkelt meddela detta i samband med att kunder köper deras tjänster.
|
Citat:
Lite som att kräva att Seven/eleven butiken på hörnet ansvarar för att de aldrig bli rånade och om de blir de så ska de kompensera kunderna med fria french hot dogs till alla. Tricket är nog att ligga hos ett mindre webbhotell då de stora alltid lyckas dra till sig något rötägg. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Motfråga: Är du medveten om att elen du har i din lägenhet (säg en 2:a) bara kostar 300 kr/månad? Är det då helt ok att elbolaget väljer att skita i att laga en avgrävd kabel till ditt hus under två veckors tid och kompenserar dig med 150 kr? |
Citat:
Om man nu säger att man får vad man betalar för så stämmer ju inte det på Loopia. De driver knappast sveriges billigaste webbhotell. |
Citat:
|
Luppia verkar tyvärr aldrig lära sig.
/empty |
Citat:
|
Citat:
Citat:
Citat:
De flesta har fristående "hus" som står en bit över golvet därför kan det säkert stå upp till o,5-1m vatten innan servrarna blir blöta "om fötterna". För att det skall bli så mycket vatten så behöver nog pumparna stå avstängda i flera månader, gissningsvis börjar det rinna ut genom inslaget innan dess. Så man har nog tid att fixa pumparna innan det blir något allvarligt problem. Själva huset är sen oftast gastätt och EMP-skyddat. Teknisk infrastruktur som el och ventilation finns ju redan innan, så det är egentligen "bara" att ställa ner kylanläggningen och koppla in den. många av dessa anläggningarna innehöll ju utrustning som behövde rejält med ventilation, tex radarutrustning. När det gäller radon så torde det bara vara ett problem i utrymmet utanför "huset" eftersom all luft kommer utifrån Att det skulle vara billigare att bygga ovanjord är jag tveksam till. där tillkommer ju faktorn att man måste köpa mark för att ställa sin byggnad på samt att man måste bygga själva huset |
rhdf:
Visst skiljer det mellan anläggning och anläggning. Pionen (vad jag förstår) var i stort sett bara ett hål i berget då det var en uppställningsplats för civilförsvarets fordon. Investeringarna i Pionen handlade väl om tiotals miljoner? Sen om man lyckas komma över en nedlagd gammal radaranläggning eller liknande så gör man ju världens fynd. Men dessa anläggningar tror jag till stor del redan tagits över av Televerket och sedemera Telia/Skanova. |
Vad är det för anläggning som PatrikWeb kom över? Vad jag förstår blev det väldigt bra?
|
KristianE:
Stämmer bra, enbart flytbetongsprutade väggar, om ens det Nu börjar det ju bli ont om tomma berg (vad jag vet) de flesta är ju antingen redan upptagna eller så är de plomberade. uppenbarligen så anser företagen att bergrum är ekonomiskt försvarbart, gissningsvis är det, som jag nämnde, markpriser + i viss mån skalskyddet som spelar in |
Har Loopia problem igen? *EGENREKLAM* som jag har hos dem kan inte längre få en anslutning till servern. Mina andra sajter verkar funka ...
Ingen info på deras driftblogg ... hur ser det ut för er? |
Fick svar på Twitter:
@JimWestergren Vi har inga kända störningar. Kontakta [email protected] så hjälper vi dig. /mvh Loopia Har mailat dem nu. |
Lägg den där blogglistan på din nya vps sedan ;)
|
Driftansvarig på Loopia ringde mig. De var tvungna att släcka sajten och hade försökt nå mig på mitt gamla nummer. Sajten stod för 30% av alla hits på servern den låg på och det beror myckekt på idioter som kör scripts som laddar bloggknappen och försöker fuska. Jag har nu blockat knappen i .htaccess och ska lösa det snart på ett smidigare sätt. Sajten är uppe igen.
Alltså inga drftstörningar utan det berodde på min sajt. Får väl flytta den till min VPS senare. |
Citat:
|
Okej, nu säger min sida "Got error 28 from storage engine". En snabb googling ger vid handen att MySQL har slut på diskutrymme. Ej quotaproblem, utan faktiskt slut på diskutrymme... Hur usel koll har de egentligen på sina servrar?
|
Citat:
|
Som ett extra LOL, trots att jag skickade med både mitt kundnummer hos Loopia och min URL, innehöll svaret från deras support:
"Vilken databas är det detta gäller?" Jag har bara en databas. Hur många alternativ ser de själva? |
Citat:
Och låter konstigt om du skulle vara den enda med problem med. |
Det kan finnas lite olika troliga anledningar till att det är så pass illa ställt som det är.
1. Ledningen på Loopia har ingen grundläggande kunskap om mysql servrar, och ingen anställd heller. 2. Man hittar ingen kompentent person att anställa för att sköta mysql servrar. 3. Felaktig uppsättning och struktur på mysql servrar, man har en kompentent person, men som försöker få gehör för olika ändringar som ledningen inte tycker låter bra och inte orkar prioritera att göra. |
Citat:
/Jimmie Eriksson |
Citat:
/Jimmie Eriksson |
Då kanske "landets duktigaste och mest engagerade tekniker" kan börja sparka lite på de som bestämmer på bygget o se till att saker som är självklara för andra webbhotell uppenbart ses som nånting som kunderna inte behöver, tex stöd för asp.net MVC (bara 3 år gammalt nu eller så). Sen spelar det ju ingen roll om man har världens bästa tekniker om man (som ryktet säger) har en lite "udda" driftsmiljö
|
Citat:
|
Citat:
Citat:
PS. Saknar ni en grym monit config på mysql servrar med sms trigger kan ni pm:a mig ;) |
Om det nu är så "Loopia har några av landets duktigaste och mest engagerade tekniker och slutsatserna ovan är tagna ur luften och helt utan belägg"
Med alla problem Loopia har så undrar jag hur landets sämsta tekniker skulle ha varit. Nu vet jag inte om Loopia kör SAN eller lokala diskar men finns många sätt ha redundanta larm system för kritiska saker. Att använda snmp för hämta diskstatus från 2 olika system samt även ha snmp-trap borde göra det svårt misslyckas att få larmen. Sedan är det ju inte troligt att utrymmet växer så mycket på en kväll utan låter mer som att ingen haft kontroll på servrarna under långtid. |
Jag fick detta felmeddelande både inatt (mellan kl 00:10-00:50) och igår natt (mellan kl 00:40-01:20). Så två nätter i rad har det i så fall gått fullt på diskarna. Om man nu lyckats lösa det första natten, hur kan det då inträffa igen natten efter?
|
Citat:
Eftersom det sker ungefär samma tid båda nätterna. Låter som en vettig lösning men antagligen inget vi får veta ändå. Vilken server ligger ni på? Jag har tillgång till tre olika konton hos dem med olika databasservrar. |
Citat:
|
Citat:
Men du överdriver lite med, kan hålla med om Infiniband inte kan mätas i snabbhet mot Ethernet. Men 40G är extremt mycket, normal storage drar inte i regel någon större trafikmängd. Bara att fylla 1GE krävs jävla mycket data. Sedan 10-20 st DB servrar med 40G Infiniband så vetefan om man skulle kört mysql som db server. Normalt använder man Infiniband just för extremt stora kluster som behöver bearbeta extremt mycket data. Flertal 100GB i snabb fart men då är det ju inte DB saker. Och är mycket tveksamt om Infiniband ens skulle ge någon fördel för DB som ens går mäta på ett vettigt sätt. För webbservrarna med php mysqllibesen skulle ändå vara så pass långsamma så Infiniband inte skulle ha någon fördel ändå. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
En intressant sak när man kollad på test resultat på olika typer av storage mot vmware var att jumboframes inte gav något bättre märkbar prestanda än utan. Nu lär det ju skilja säkerligen beroende på vad för NIC och SAN (ISCSI/NFS) man kör möjligen men. Men innan man börjar kolla på skalbara lösningar så kan ju ett bra första steg se till att ha koll på att inte få slut på disk. Klarar man inte det så kommer allt skita sig totalt i större klustrad miljö. |
Citat:
Jag håller dock med dig och de många andra om att loopia sköter sig dåligt. Det är alltid något som strular var och varannan dag. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson