WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Diskutera WN (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=37)
-   -   WN på Vbulletin (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=1037655)

StefanBergfeldt 2009-08-25 16:51

Det tycker jag var bra. Att aktivera PM var också lite konstigt, men nu när det är gjort är denna flera gånger bättre än den gamla.

En centrering av sidan nu också, så är lyckan gjord.

StefanBergfeldt 2009-08-25 16:52

Här finns trådar med svar sedan senast
http://www.wn.se/search.php?do=getnew

BjörnJ 2009-08-25 16:54

Som många andra har sagt, sidan bör nog vara 100% bred, och om inte ska den åtminstone vara centrerad.

Snabbsvarrutan får gärna vara lite högre.

Jag gillar inte riktigt att det står "idag" och "igår" istället för datum. Bäst skulle kanske vara "Idag, 2009-08-25, 14:42", "2009-08-25, 14:42 (idag)" eller liknande. Eller bara skippa "idag"/"igår".

Betyg: Det skulle vara bra att visa tomma stjärnor om det inte är högsta betyg. T.ex. betyg 4 ger 4 fyllda och 1 tom stjärna, så ser man snabbare vilket betyg det är. Man kan även tänka sig att en halv stjärna är fylld för t.ex. betyg 4,5.

Det borde finnas "skicka PM"-ikon vid varje inlägg.

Kan inte admin aktivera PM och popup för alla användare rakt av (och kanske även avatarer)? Sedan om någon ogillar det får den användaren stänga av det igen.

ponting 2009-08-25 17:03

Snyggt, fattas bara lite seo så..........:)

tomas70 2009-08-25 17:12

Som så många andra redan sagt, Kan ni inte ordna så wn får samma typ av startsida som innan ni uppdaterade.
Det är extremt besvärligt att få en överblick över nytt och gammalt oavsett länken *nya inlägg*
Centrera gärna sidan därefter.

xciso 2009-08-25 17:13

Snälla!! Byt tillbaka!

Jonas 2009-08-25 17:34

Citat:

Ursprungligen postat av Alex (Inlägg 20319553)
Det har jag fixat nu. Nu skall det fungera som det förra.

Och vilken knapp trycker jag för att citera ett inlägg via Snabbsvar?

Clarence 2009-08-25 17:38

Citat:

Ursprungligen postat av StefanBergfeldt (Inlägg 20319557)
Det tycker jag var bra. Att aktivera PM var också lite konstigt, men nu när det är gjort är denna flera gånger bättre än den gamla.

En centrering av sidan nu också, så är lyckan gjord.

Jag fixade faktiskt en centrering men ändrade tillbaka igen på vbulletins dropdown-menyers positionering blev helfel med det. Om det berodde på metoden för centrering eller fel där tyckte jag kunde vänta för felsökning då jag ser det som en mindre grej och js-filen var minifierad. Den kommer antingen centreras eller göras 100%.

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20319559)
Betyg: Det skulle vara bra att visa tomma stjärnor om det inte är högsta betyg. T.ex. betyg 4 ger 4 fyllda och 1 tom stjärna, så ser man snabbare vilket betyg det är. Man kan även tänka sig att en halv stjärna är fylld för t.ex. betyg 4,5.

Det är vbulletins default-rating nu. Bra förändringar, men många andra saker som ligger högre på min prio-lista.

Citat:

Ursprungligen postat av tomas70 (Inlägg 20319561)
Som så många andra redan sagt, Kan ni inte ordna så wn får samma typ av startsida som innan ni uppdaterade.
Det är extremt besvärligt att få en överblick över nytt och gammalt oavsett länken *nya inlägg*
Centrera gärna sidan därefter.

Som redan sagts av Thomas, vi funderar på startsidan. Givet är att den antingen måste förändras eller ges alternativ till. Ett alternativ hade jag planerat att göra innan konvertering men uteblev pga tidsåtgången med konverteringen).

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_ (Inlägg 20319527)
Mm okej.

Då får först gå in i includes/config.php

Ändra till 1 enl. nedan.
Kod:

//        ****** USERS WITH QUERY RUNNING PERMISSIONS ******
        //        The users specified here will be allowed to run queries from the control panel.
        //        See the above entries for more information on the format.
        //        Please note that the ability to run queries is quite powerful. You may wish
        //        to remove all user IDs from this list for security reasons.
$config['SpecialUsers']['canrunqueries'] = '1';

Gå sedan till underhåll -> utför SQL-fråga -> Välj i droplisten "Alla användare få privata meddelanden" sen kör.. Backup först :)

Jag tror detta är enda sättet.

Tack, visste inte det fanns sådana inbyggda val. Ska titta på det asap (vilket förmodligen inte är ikväll), om ingen hinner före.

Citat:

Ursprungligen postat av Innocast (Inlägg 20319502)
Utan att vara bitter eller nedlåtande, men har två funderingar:

1. Varför byta forumsystem när det gamla fungerade finfint?
2. Gällande överföring av material mellan IPB och vB så finns det ju flertalet "konverterare", varför inte använda en sådan?

Känns lite som det kom plötsligt.

1.) För att göra allt enklare. Moderera, bevaka, rapportera osv. Möjligen inte i ett väldigt kort tidsperspektiv, men i det långa loppet är vbulletin en mycket bättre grund. Sen är det också en rejäl fördel för att kunna utveckla WN. Att där finns en teknisk plattform som faktiskt går att bygga på, snarare än försöka undvika.
2.) Nej, det finns en hyffsat fungerande konverterare för IPB 1.3. Vi använde en tidigare version för vilken ytterst lite av denna konverterare fungerade smärtfritt. T ex quotes hackades sönder i bitar av html-kod beroende på nivå i nesting. Medlemsgrupperna kom inte med som de skulle. Forumstrukturen blev helskev. Avatarer kom inte med alls. Attachment-konverteringen hängde sig återkommande. Osv osv. Det tog många timmar att fixa det värsta.

Plötsligt? Nej, det påbörjades av Alex för länge sen men blev aldrig avslutat varpå det blev rätt plötsligt nu som jag gick på det - på kvällar och helger.

KristianE 2009-08-25 18:14

Måste säga att det är ett himla gnäll.. I gamla designen
frågade "alla" efter den nya uppdateringen och nu när
uppdateringen kommit så klagar alla på den och vill
tillbaka till den gamla..

Jag skulle säga att det är en ren vanesak. Ni kommer
lära er gilla denna design också. Tror jag i alla fall. :)

MRosenson 2009-08-25 18:15

Jag kunde inte logga in längre, fick lov att fixa ett nytt lösenord.

Ingen aning om vad de berodde på, ni kanske ville veta det.

cortex 2009-08-25 18:32

Tycker det är sämre nu än tidigare. definitivt, man vill ju ha en uppsyn om under vilka kategorier det finns nya poster osv. startsidan var verkligen dålig. byt tillbaka till gamla.

BjörnJ 2009-08-25 18:37

Jag tycker det är bra att WN är uppgraderat. Det känns lite ovant, och allt är inte perfekt, men det går att åtgärda. Det har faktiskt inte ens gått ett dygn än.

Jag tycker som så många andra att startsidan känns lite fel, men den kommer att ändras. För min del är inte startsidan så viktig. Jag använder "Nya inlägg".

Alex 2009-08-25 18:39

Jag la till statusikonerna i "Forum index" nu iaf. Så får man en lite bättre översikt.

youheardit 2009-08-25 19:03

har hittat ett fel: kolla längre ner på sidan där det står felaktigt användande av bb-kod!
http://www.wn.se/misc.php?do=bbcode sätt ";" efter auml :)

jonny 2009-08-25 19:34

Jag skulle personligen vilja se kategorierna till vänster och större än "utvalda trådar"

gummianka 2009-08-25 19:36

Jag tycker också att det är mycket gnäll, inte minst med tanke på allt tidigare gnäll på det "nya" WN som aldrig kom. Det ligger ju i förändringens natur, att en del gillar den, och andra inte gillar den. Personligen har jag alltid, uteslutande, använt mig av RSS och "20 senaste aktiva" och kommer nog ha svårt att förlika mig med ett WN utan denna funktion, i övrigt har jag få/små krav. Men jag menar, det har gått, vad, 12 timmar, jag tycker som alltid att människor verkar ha alldeles för mycket tid att uppröras över (små) saker, eller bara för lätt att bli indignerade. Ta det lugnt, ta en cigarett, en kopp kaffe, eller gå ut och gå en sväng, så ska ni se att det ordnar sig...

ninza 2009-08-25 20:33

Tycker de mesta av de här nya är sämre. Framförallt framsidan/index. Den är bara jobbig, man får ingen som helst uppsyn om vad som händer i alla olika forumdelar. Well well, som alla säger de tar väl tid men hur som helst så ÄR det sämre uppsyn nu än tidigare. Oavsett om man vänjer sig eller inte :)

Men bara att göra.

BjörnJ 2009-08-25 20:46

Angående att en del avatarer är lite större nu så måste jag nog säga att det inte är så tokigt. Det bör väl finnas någon gräns i både pixlar och kb, men större än 80x80 kan väl vara ok? (Men sätt inte en fix storlek genom HTML eller CSS.)

design.se 2009-08-25 20:53

Den gamla startsidan var kanon, den nuvarande kalkon.

kalasboll 2009-08-25 21:41

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka (Inlägg 20319598)
Mycket text

Så bara för att man bett om en uppdatering måste man bli nöjd med förändringen?

Logik <3

BarateaU 2009-08-25 22:18

Har allt dött på WN eller efter updaten, ingen trådaktivitet direkt.
Gillar inte hur de ser ut men det är välla bara att vänja sig.

Thomas 2009-08-25 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20319625)
Har allt dött på WN eller efter updaten, ingen trådaktivitet direkt.

ca 45 aktiva trådar på dygnet, det är hyffsat normalt.

Innocast 2009-08-25 22:49

@Clarence: Tack så mycket för svar, hade inte förväntat mig det :-) Önskar ert stort lycka till och om det finns något jag kan göra för att underlätta, tveka inte att fråga!

tartareandesire 2009-08-25 22:58

Citat:

Jag tycker också att det är mycket gnäll, inte minst med tanke på allt tidigare gnäll på det "nya" WN som aldrig kom. Det ligger ju i förändringens natur, att en del gillar den, och andra inte gillar den. Personligen har jag alltid, uteslutande, använt mig av RSS och "20 senaste aktiva" och kommer nog ha svårt att förlika mig med ett WN utan denna funktion, i övrigt har jag få/små krav. Men jag menar, det har gått, vad, 12 timmar, jag tycker som alltid att människor verkar ha alldeles för mycket tid att uppröras över (små) saker, eller bara för lätt att bli indignerade. Ta det lugnt, ta en cigarett, en kopp kaffe, eller gå ut och gå en sväng, så ska ni se att det ordnar sig...

Cigarett och kaffe? Nej tack, knarka får andra göra :)

Clarence 2009-08-26 00:20

Citat:

Ursprungligen postat av BjörnJ (Inlägg 20319609)
Angående att en del avatarer är lite större nu så måste jag nog säga att det inte är så tokigt. Det bör väl finnas någon gräns i både pixlar och kb, men större än 80x80 kan väl vara ok? (Men sätt inte en fix storlek genom HTML eller CSS.)

Ja, får fixa till det imorgon. De glömdes och fulhackades in i sista sekund efter resten av konverteringen. Ska nog få en stund till övers på kvällen i bästa fall. Har suttit 12-15 timmar med jobb sen i fredags så idag behövde jag en dag med nästan bara 8 timmar ;)

På alla användare är nu ändrat till: aktiverade PM, epost vid PM, visar avatarer, visar signaturer, visar bilder. Så har ni ändrat detta sen konverteringen till annorlunda värden får ni ändra tillbaka.

Användare som läser tråden även aktiverat.

BjörnJ 2009-08-26 00:47

Nya inlägg:
WN på Vbulletin ( 1 2 3 ... Sista sidan)

Jag saknar att se hur många sidor det är i tråden.

Thir13teen 2009-08-26 03:12

Centrera om det ska vara så kort på bredden.

Nihilnovi 2009-08-26 05:01

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire (Inlägg 20319636)
Cigarett och kaffe? Nej tack, knarka får andra göra :)

Du borde bli dricka/röka på oftare, livet blir roligare =)
Akta dig för kaffe dock, riktigt starka grejer det..

gummianka 2009-08-26 10:42

Citat:

Ursprungligen postat av kalasboll (Inlägg 20319620)
Så bara för att man bett om en uppdatering måste man bli nöjd med förändringen? Logik <3

Nej, men hur fungerar gnäll för dig övriga aspekter av ditt liv? Som sagt, det har gått ett dygn, ta det som en man (även om det kräver en kraftansträngning för somliga, och är omöjligt för andra) och...deal with it....

Hjalmarsson 2009-08-26 11:15

Skulle det finnas en möjlighet att få iTrader eller liknande installerat? En hel del som vart med och vunnit auktioner men i slutändan bara slösat en jävla massa tid för en. Bra att hålla koll på vilka som verkligen är seriösa både säljare och köpare.

kalasboll 2009-08-26 11:29

Citat:

Ursprungligen postat av gummianka (Inlägg 20319689)
Nej, men hur fungerar gnäll för dig övriga aspekter av ditt liv? Som sagt, det har gått ett dygn, ta det som en man (även om det kräver en kraftansträngning för somliga, och är omöjligt för andra) och...deal with it....

"Gnäll" fungerar väl väldigt bra både på arbetsplats och i politiken t.ex.?

Thomas 2009-08-26 11:30

Citat:

Ursprungligen postat av Hjalmarsson (Inlägg 20319694)
Skulle det finnas en möjlighet att få iTrader eller liknande installerat? En hel del som vart med och vunnit auktioner men i slutändan bara slösat en jävla massa tid för en. Bra att hålla koll på vilka som verkligen är seriösa både säljare och köpare.

http://www.wn.se/showthread.php?p=20319385#post20319385

Hjalmarsson 2009-08-26 11:34

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas (Inlägg 20319698)

Missuppfatta den posten då. Men gött!

Jim_Westergren 2009-08-26 12:34

Trevligt! Tycker det ser bra ut.

Yepp 2009-08-26 13:40

Jag tycker det är schysst med lite förändring - kul när det händer något nytt, bra jobbat ni som lagt ner tid på det här! Klart att allting inte kan vara perfekt från start - Rom byggdes inte på en dag...

Ser fräscht och trevligt ut, samtidigt som man ändå känner igen sig. Håller med om att det vore schysst att kunna se de senaste trådarna på förstasidan, men det finns ju (som vissa nämnt) andra länkar att bokmärka för den som inte klarar sig utan ett extra klick eller två. Tycker egentligen att upplägget med utvalda trådar är intressant, och ser gärna att det finns kvar även om ni skulle komplettera med "senaste inlägg" eller motsvarande. Tycker det är ett smart grepp att ta bort sektionen nyheter och istället låta nyheter ligga under respektive sektion. Som det varit innan har det ibland varit lite svårbedömt om man bör posta i nyheter eller under respektive ämne. Nu kan utvalda trådar bli den komplettering som gör att nyheter som ett eget forum blir överflödigt.

Ser med spänning fram emot de nya tillägg som den nya mjukvaran erbjuder. Simma lugnt!

BarateaU 2009-08-26 14:15

Hur får man upp listning av 24h aktivitet?

Network 2009-08-26 14:26

Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20319730)
Hur får man upp listning av 24h aktivitet?

kanske http://www.wn.se/search.php?do=getdaily

Network 2009-08-26 14:31

Citat:

Jag tycker också att det är mycket gnäll, inte minst med tanke på allt tidigare gnäll på det "nya" WN som aldrig kom. Det ligger ju i förändringens natur, att en del gillar den, och andra inte gillar den.

Kan bero på att vi som gillar förändringen, nöjer oss med det.

BarateaU 2009-08-26 14:59

Citat:

Ursprungligen postat av Network (Inlägg 20319732)

Vars hitta du den eller visste du bara den url'en i huvudet?

Thomas 2009-08-26 15:12

2 bifogad(e) fil(er)
Citat:

Ursprungligen postat av BarateaU (Inlägg 20319739)
Vars hitta du den eller visste du bara den url'en i huvudet?

Snabblänkar.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson