WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Om det hade varit val idag (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=9022)

Susanne 2005-07-26 01:09

Citat:

Originally posted by AndersE@Jul 26 2005, 00:30
Citat:

Att tro att landstinget är något bra, bevisar bara att den människan inte bör ha rösträtt.
Ska vissa människor inte ha rösträtt?

Det borde vara ett enkelt kunskapstest för att få rösta. Då skulle borgarna lätt vinna. Många som röstar på sossarna har ingen aning om hur systemet fungerar. De vet inte hur mycket skatt de betalar och de vet inte att den privata sektorn finansierar den offentliga m.m. m.m. Det är skrämmande!

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_7521032.asp

Johan H 2005-07-26 01:16

Citat:

Ursprungligen postat av Susanne
Citat:

Ursprungligen postat av AndersE
Citat:

Att tro att landstinget är något bra, bevisar bara att den människan inte bör ha rösträtt.

Det borde vara ett enkelt kunskapstest för att få rösta. Då skulle borgarna lätt vinna. Många som röstar på sossarna har ingen aning om hur systemet fungerar. De vet inte hur mycket skatt de betalar och de vet inte att den privata sektorn finansierar den offentliga m.m. m.m. Det är skrämmande!

Borde även vara test för att kvalificera sig in i riksdagen och regeringen!

zpD 2005-07-26 01:20

Citat:

Citat:

Ursprungligen postat av AndersE
Citat:

Det borde vara ett enkelt kunskapstest för att få rösta. Då skulle borgarna lätt vinna. Många som röstar på sossarna har ingen aning om hur systemet fungerar. De vet inte hur mycket skatt de betalar och de vet inte att den privata sektorn finansierar den offentliga m.m. m.m. Det är skrämmande

Det är skrämmande att folk tror att ett land ska styras FÖR befolkningen istället för AV befolkningen.
Gå till biblioteket och läs lite historia, hur tror du elit-styre har fungerat förr?

hubbert 2005-07-26 01:31

Citat:

Det borde vara ett enkelt kunskapstest för att få rösta.
Citat:

Borde även vara test för att kvalificera sig in i riksdagen och regeringen!
Här gick ni två över gränsen :angry:

Edit:
Rätten till fria val, har orsakat miljoner människors död genom tiderna. Det dör dagligen människor som kämpar för den rättigheten att få rösta fritt.

När jag går till vallokalen vart fjärde år, brukar jag tänka att för varje steg jag tar har folk dött och dör fortfarande för att få göra samma sak...

Johan H 2005-07-26 01:51

Citat:

Rätten till fria val, har orsakat miljoner människors död genom tiderna. Det dör dagligen människor som kämpar för den rättigheten att få rösta fritt.

När jag går till vallokalen vart fjärde år, brukar jag tänka att för varje steg jag tar har folk dött och dör fortfarande för att få göra samma sak...

Du får ursäkta mig, men jag ser inte problematiken.
Ett test för att få rösta är sunt förnuft och inget annat. Detta test bör bygga en del på
hur samhället fungerar, för har man ingen sådana koll, varför ska man då rösta?

Detta har inget med fria val eller inte, vem som helst kan plugga och lära sig detta.
Men det är bara en positiv sak, för då skulle fler få förståelse för hur saker och ting fungerar
och i sin tur tror jag nog folk skulle rösta annorlunda.

Det innebär inte att samhället blir en diktatur för att man inför ett kunskapstest.
Vem som helst får inte köra bil, varför? Skiljer inget alls då det gäller politiken.

Var 4e år röstar svensson för hur Sverige´s ekonomi ska skötas, det
är vad valet handlar om.

Maccke 2005-07-26 02:50

Har gått från moderat (ordf. i MSU en gång i tiden) till folkpartist och nu tillbaka till moderat! Sååå trött på Lars L.. han sabbar folkpartiet.

Susanne 2005-07-26 04:19

Håller med haghjoo.

Ett enkelt kunskapstest som vem som helst kan klara av tycker jag inte alls är något motsatsförhållande till fria val.

----------

Sen tycker jag det är så oerhört löjligt att visa statistik över hur "dåligt" det var då borgarna regerade senast. Hur kan man vara så naiv att man kan tro att en regering helt kan ställa om till sin egen politik på så kort tid och se konsekvenserna därav? Och hur kan man tro att inte sossarna har någon skuld i situationen som rådde den tiden?

omid 2005-07-26 05:31

Citat:

Originally posted by Susanne@Jul 25 2005, 17:09

LOL! :lol:

Var det där skrivet som ett skämt eller? Seriöst alltså...

Det kan väl inte finnas en enda fullt frisk människa som tycker att det är realistiskt att man måste skriva en tenta innan man släpps in i vallokalen.
"Nej tyvärr, du fick bara 78 poäng, du får inte rösta i år".

Och vem ska skapa frågorna på "tentan"? Man kan ju ställa frågor som man tror vissa samhällsgrupper har lättare/svårare för med flit för att dessa inte ska kunna få rösta.
Vad skulle du t.ex. tycka om man ställde frågor om Lenin, Stalin och Marx. Skulle det kanske gynna en viss grupp människor mer än andra?

Nej, det där kan du ju ha inte menat på allvar.

dunken 2005-07-26 09:24

Det är helt klart att de personer i sverige som inte vill jobba röstar på sossarna eller?

Dom kom ju med ett förslag på att höja akassan för att motivera dom till att söka jobb.
De skulle sänkt den med ett par tusen så hade ingen viljat vara arbetslös och därför sökt mer.

Sen så finns det dom som lever på socialen varför skulle dom vilja göra något?
Dom får ju allt dom ber om.

Här där jag bor betalar kommunen deras boende dom får socialbidrag och så gör dom som många andra som finns hos kronofogden, beställer varor som dom inte vill betala för och på så sätt så får dom de grejerna gratis för vart ska fogden ta pengarna?

Av deras socialbidrag?

Dessa personer får ju för fan ut mer pengar än många väldigt många som sliter för att endast kunna ha ett jobb.

Vill du betala skatt åt dessa?

Jag är för skatt men då ska det gå till de grejer som verkligen behöver detta.

Robert 2005-07-26 09:38

Citat:

Ursprungligen postat av omid
Citat:

LOL! :lol:

Var det där skrivet som ett skämt eller? Seriöst alltså...

Det kan väl inte finnas en enda fullt frisk människa som tycker att det är realistiskt att man måste skriva en tenta innan man släpps in i vallokalen.
"Nej tyvärr, du fick bara 78 poäng, du får inte rösta i år".

Och vem ska skapa frågorna på "tentan"? Man kan ju ställa frågor som man tror vissa samhällsgrupper har lättare/svårare för med flit för att dessa inte ska kunna få rösta.
Vad skulle du t.ex. tycka om man ställde frågor om Lenin, Stalin och Marx. Skulle det kanske gynna en viss grupp människor mer än andra?

Nej, det där kan du ju ha inte menat på allvar.

Frågan gäller väl att folk ska vara medvetna om att dom röstar på "förslag/idéer", inte på "partier". Nu röstar ju folk på partier utan att veta vad dom står för, vad deras avsikt är och deras planer inom olika områden. Att ha ett test som skulle visa att du egentligen borde rösta på partier X istället för partiet Y, är inte det bra? Om du har för avsikt att rösta på parti X och provet visar att du har 10% kunskap i vad det partiet står för borde ju ge en signal om att du är ute ich cyklar. Givetvis har du ju rösträtt oavsett om du är frisk, inteligent höginkomsttagare eller om du är en neddankad människa som ser dansande leprechauner i köket.

Jag tror majoriteten röstar "fel" på något sätt; vissa röstar givetvis på ett löfte om att dom ska få 300kr mer i plånboken varje månad, dvs inte längre än näsan räcker.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson