WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Adsense-statistiken uppdaterad (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=8897)

ztream 2005-07-20 10:37

Que?

Hela tråden handlar om att hur man får betalt mindre för kass kvalitet på besökare, Inget annat.

Jag tjänar t ex inte mindre, snarare mer.

robertsson 2005-07-20 11:09

Citat:

Originally posted by mindgem@Jul 18 2005, 19:01
---------------------------
Robertsson.
Det är inte samma annons som jag visar utan många tusen olika. Jag har en mycket hög trafik och är rankad nr 1 på de största sökmotorer så det går inte att säga att en annonsör betalar miljoner. Dessutom så kanske du inte är insatt i hur Adsense fungerar med dagskvota, prisenheter osv. Du som annonsör kan bestämma ganska exakt hur mycket du lägger ut för din kampanj.
En annan sak, sluta att använda hemsida för att beskriva en webbplats av den här kalibern. Om innehållet suger på sidorna har inte mycket att göra med inkomsten för reklamen. Du får lika mycket betalt om användaren är blind eller inte när han klickar på annonsen.

Jag omsätter totalt ca 200.000 kr på Google/DAG (AdWords + AdSense) (Egna företaget + anställning) så jag skulle vilja påstå att jag har "någorlunda bra koll" på hur systemen fungerar och vad man betalar för vad.

Däremot skulle jag vilja påstå att DU inte har någon koll baserat på dina uttalanden som t.ex. "Jag hade Google som idol innan för de har en massa mycket balla grejer, men nu ser jag dem som riktiga grisar som alla andra. Så fort man börjar tjäna lite pengar kommer tiggarna.".

Dina inkomster kommer inte från Google utan från annonsörerna som annonserar på Google. Om annonsörerna inte uppnår önskat resultat så skär dom i budgeten. Det är samma sak som jag gör. Jag har en budget uppsatt att varje lead på min hemsida i ett specifikt land får kosta i genomsnitt 0.61€. Om jag går över budget måste jag strypa pengaflödet eller ta bort sökord. Har dina inkomster rasat så är det annonsörer som har dragit sig ut för att annonseringen inte gett önskar resultat.

Att skylla på Google är som att klaga på Tradedoubler för att en annonsör X dragit ner provisionen från 100 till 10 kr.

Jawn 2005-07-20 11:51

Citat:

Originally posted by mindgem@Jul 20 2005, 10:35
Jawn.

Det är deras nya system som ger publicisten mycket mindre bit av kakan. Jag gissar att de hade mycket hög provision i början för att skaffa kunder. Nu har de väl ett par miljoner så nu börjar de snåla.

Trisst :/ så igentligen var det bara ett fult knep hehe visst man kan tjäna riktigt bra på google adsense men det bror helt på vad din hemsida är inriktad på i guess.

grazzy 2005-07-20 11:56

Jawn, 400 klick mot 30 usd låter lite lågt kanske, men fortfarande 7,5 cent per klick dvs runt 50 öre i svenska pengar. Jämför det mot klick via tex tradedoubler där jag inte tror nån annonsör betalar mer än 30-40 (utan premium då) i vanliga fall.

Du kan kanske tjäna mera på andra program eller på sales, men i grund och botten betalar google bra per klick.

robertsson 2005-07-20 12:13

Citat:

Ursprungligen postat av Jawn
Citat:

Ursprungligen postat av mindgem
Jawn.
Det är deras nya system som ger publicisten mycket mindre bit av kakan. Jag gissar att de hade mycket hög provision i början för att skaffa kunder. Nu har de väl ett par miljoner så nu börjar de snåla.

Trisst :/ så igentligen var det bara ett fult knep hehe visst man kan tjäna riktigt bra på google adsense men det bror helt på vad din hemsida är inriktad på i guess.

Finns det någon som helst belägg bakom detta uttalande eller är det en vild gissning? Jag har varken hört eller märkt att Google har minskat provisionen. Om så vore fallet borde detta ha skapat mycket stor uppmärksamhet.

Jawn 2005-07-20 13:00

Citat:

Originally posted by grazzy@Jul 20 2005, 11:56
Jawn, 400 klick mot 30 usd låter lite lågt kanske, men fortfarande 7,5 cent per klick dvs runt 50 öre i svenska pengar. Jämför det mot klick via tex tradedoubler där jag inte tror nån annonsör betalar mer än 30-40 (utan premium då) i vanliga fall.

Du kan kanske tjäna mera på andra program eller på sales, men i grund och botten betalar google bra per klick.

Nä visst det är ju igentligen helt okej men tyckte den kändes kasst o tjäna samma summa som jag gjorde när jag hade 6-7000 besökare om dagen jämfört med nu när det är över 16000 närmare 17000 besökare om dagen.
Visst jag kanske har varit lite dum också hehe jag har tackat nej till massvis av personer som har velat annosera på sidan men det var mestadels för att jag trodde google inkomsten skulle öka vilket den inte har gjort.

Tomas B 2005-07-20 13:30

Alla som är någolunda insatta och som har arbetat med Adwords/Adsense under en
tid borde ha fått det vid det här laget men då jag inte har sett några inlägg om det
bla här på WN så kommer nedan en fri kortfattad "översättning" om
vad som komma skall..

I början av veckan skickade Google ut ett viktigt meddelande bla angående
Adwords ändringar som kommer att komma om några veckor.

Bla så kommer den idag minimum begränsningen gällande
0.5% CTR att försvinna.

Det som också kommer att försvinna är att sökorden inte längre
kommer att ligga som "Normal" - "In Trial" - "On Hold" eller "Disabled".
Istället så kommer de endast att bli Active eller Inactive och google kommer
att tala om för dig hur mycket du måste komma upp i för att bli active igen.

Det här betyder flera saker:

1. Risken att förlora dina "disabled keywords" för alltid
kommer att försvinna och istället så kommer minimum
bid priset att gå upp.

2. 0.5% gränsen kommer att försvinna och du kan ligga
på 0.1% om du är villig att betala tillräckligt.

3. Fem cents minimum kommer också att försvinna, nu kommer
du att kunna betala så lite som 1 cent OM du har hög CTR.

4. Det finns nischer där du inte kan komma under 0.5% minimum
för att kunderna anses som unika "high value customers".

Hur det här drabbar dig beror på Google's sk "minimum threshold formula".
De säger inte hur det fungerar och det är flera olika aspekter som de kan
titta på och det är bara att sitta snällt och se på vad som händer..

Själv kommer jag att hålla speciellt en koll på alla kampanjer som ligger
på 5 cents för att se hur de påverkas.. Det här sätter Google i en position
att sakta höja minimum bids utan att egentligen tala om vad de håller på med.

Sen hur det kommer att slå ut på alla som använder tex Adsense ska
bli intressant att följa..

/ Tomas

mindgem 2005-07-21 10:15

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Robertsson.
Det är inte samma annons som jag visar utan många tusen olika. Jag har en mycket hög trafik och är rankad nr 1 på de största sökmotorer så det går inte att säga att en annonsör betalar miljoner. Dessutom så kanske du inte är insatt i hur Adsense fungerar med dagskvota, prisenheter osv. Du som annonsör kan bestämma ganska exakt hur mycket du lägger ut för din kampanj.
En annan sak, sluta att använda hemsida för att beskriva en webbplats av den här kalibern. Om innehållet suger på sidorna har inte mycket att göra med inkomsten för reklamen. Du får lika mycket betalt om användaren är blind eller inte när han klickar på annonsen.

Jag omsätter totalt ca 200.000 kr på Google/DAG (AdWords + AdSense) (Egna företaget + anställning) så jag skulle vilja påstå att jag har "någorlunda bra koll" på hur systemen fungerar och vad man betalar för vad.

Däremot skulle jag vilja påstå att DU inte har någon koll baserat på dina uttalanden som t.ex. "Jag hade Google som idol innan för de har en massa mycket balla grejer, men nu ser jag dem som riktiga grisar som alla andra. Så fort man börjar tjäna lite pengar kommer tiggarna.".

Dina inkomster kommer inte från Google utan från annonsörerna som annonserar på Google. Om annonsörerna inte uppnår önskat resultat så skär dom i budgeten. Det är samma sak som jag gör. Jag har en budget uppsatt att varje lead på min hemsida i ett specifikt land får kosta i genomsnitt 0.61€. Om jag går över budget måste jag strypa pengaflödet eller ta bort sökord. Har dina inkomster rasat så är det annonsörer som har dragit sig ut för att annonseringen inte gett önskar resultat.

Att skylla på Google är som att klaga på Tradedoubler för att en annonsör X dragit ner provisionen från 100 till 10 kr.

Vad mummlar du om? Jag får betalt per klick och inte per sale, registration eller någonting annat. Du som annonsör kan inte kapa din budget för endast en utvald sida, du kan bara minska budgeten generellt med Adwords.

Min inkomst kommer ifrån Google för fan. Har du just vaknat eller? Tror du Google gör det här för att de tycker att det är en rolig hobby? Annonsören betalar ett belopp till Google för att visa sina annonser, publicisten får en viss procent av det varje gång någon klickar på annonsen på dennes sida. Google tar den större biten själv. Precis som det ska vara, inga konstigheter. Om du som annonsör trackar klicken från MIN sida kan du endast blockera mina sidor från att visa din annons, du kan inte ringa och gråta till Google att just JAG inte ska få så mycket betalt som alla andra. Jeeez, för en kille som har en annonsomsättning på 73 miljoner om året har du inte mycket "koll" på någonting.

Sen är det lite lustigt att en mångmiljonär och nästan miljadär skulle sitta och skriva poster i ett webmaster forum. Jag hade legat på plajan eller något istället.

mindgem 2005-07-21 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Originally posted by -Jawn@Jul 20 2005, 11:51
Citat:

Jawn.

Finns det någon som helst belägg bakom detta uttalande eller är det en vild gissning? Jag har varken hört eller märkt att Google har minskat provisionen. Om så vore fallet borde detta ha skapat mycket stor uppmärksamhet.

Robertson.

Nu får du börja läsa texten innan du postar. Börjar bli frustrerad på din ignorans.

grazzy 2005-07-21 12:05

Jawn, totalt ot, men ett par tips, läs den här tråden, följ tipsen om bilderna, lägg till en linkunit under menyn och skapa en rubrik i stil med "Annonser" eller om du är lite modig "Länkar". Se till att den följer den grafiska profilen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson