![]() |
Citat:
Det känns som det är något vitalt jag missat här... :blink: |
Därför att det helt enkelt inte är bokfört. Du behöver naturligtvis inget bokföringsprogram men då ska det vara bokfört i en manuellt för dagbok och sedan överfört i en huvudbok.
Anledningen är att du inte i efterhand ska hunna "peta in" några kvitton som behövs lite här och där för att dra ner ett resultat som man känner kanske blir lite för högt när året väl kommer till sitt slut. Har man bokfört och numretat sina verifikat löpande så kan man inte göra detta, man måste direkt betsämma sig för om en kotnad är en kostnad för bolaget eller ej. Det är bl a av denna anledning som man heller inte ska kunna styrka bort verifikat ur en bokföring, utan att det ska visas hur ändringen är gjord och vad som ursprungligen var bokfört. Att ex bokföra fel och skriva in 100 istället för 1000 är ett "naturligt" fel och inget som är konstigt när man rättar. Har man däremot ursprungligen bokfört ett privat uttag på 1000 kornor som man sedan rättar till ett inköp av en DVD för 999 så kan man ju börja undra hur mycket den DVD:en egentligen har med firman att göra. Jag hoppas att du förstår ungefär hur jag menar. |
Citat:
Dessutom millenieskiftet för drygt 6 år sedan ;) .. *ta det på rätt sätt, Peter* |
Hehe, yeah yeah. Alltså jag är 18 bast och har väl 10 års datorvana, men grejen är den att jag inte gillar att ha saker på flera ställen. Antingen så har man ALLT i datorn (vilket inte går, då man alltid får vissa kvitton osv i pappersform) eller så har man ALLT på papper (vilket är betydligt enklare gjort).
Ringde precis Skattemyndigheten, och min F-skatt och momsregistrering skulle vara klar om en vecka. Då blir det till att dra till banken och fixa ett konto för företaget snart alltså... Några tips gällande det? Ett konto för pengar som faktureras in, och ett konto där jag manuellt lägger över alla moms-pengar med jämna mellanrum, eller hur ska man göra tycker ni? |
Citat:
http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=ens //Björn |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:01. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson