WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Inbound links (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=7411)

hubbert 2005-04-17 01:06

Citat:

Skulle då vara intressant att få ett svar från ett seriöst SEO-företag som jag vet finns och är aktiva här på wn.
¨
Instämmer för det fungerar att köra dold text (black on black tror jag att det kallades för när jag hörde talas om det första gången). Det finns ett antal sidor på nätet (inom vissa branscher) som använder av det med som jag förstår mycket stor framgång.

Jag gjorde så för ett antal år sedan på en kundsida. Sökta man i en sökmotor (altavista gällde då men senare även google) kom sidan högt upp om man sökte på ord som stod i den dolda texten.

I samband med omdesign av sidan några år efter, tyckte jag att det inte var så seriöst att ha dolda ord så jag ville ta bort dem. Kunden protesterade och menade att SEO-företaget* som kontaktat dem (vilket var anledningen till min omdesign) tyckte att de skulle vara kvar.

*Igen, inte ett företag som är aktivt i det här forumet

grazzy 2005-04-17 01:12

Om man säger som såhär. Det som händer när man blir "svartlistad" i tex google är att man inte dyker upp på några söktermer förutom eventuellt om man söker specifikt på hela urlen till webbsiten i fråga.

Du får en "gray" pagerank.

Allt jobb du har lagt på legitim SEO och länkbyten blir helt förgäves över en natt. Enligt vad jag har hört är det _mycket_ svårt att hämta sig från den här situationen. Det krävs delvis att du tar bort _allt_ som inte följer sökmotorernas riktlinjer för webbsidor och dessutom skickar ett riktigt snällt brev till sökmotorföretaget där du ber om att få bli omprövad.

Det kan ta lång tid innan man överhuvudtaget dyker upp i sökmotorn igen, om du någonsin gör det.

En lösning för många verkar vara att enkelt byta domän och börja om från början.

hubbert 2005-04-17 02:17

Citat:

Enligt vad jag har hört är det...
Och det från vem?
Det är inte så att jag misstror dig, inte alls. Men det fungerar uppenbarligen att använda sig av knep som google säger sig inte acceptera.

Citat:

Avoid hidden text or hidden links
Googles text. Undvik dold text eller dolda länkar.
Undvik är för mig inte samma sak som att det förbjudet och om det görs så kommer det straffas.

Björn 2005-04-17 11:04

Det är utan tvekan så att man kan bli svartlistad för dessa tekniker... det säger alla riktigt kunniga inom branchen.. exempelvis Shari Thurow...

xcaliber 2005-04-17 19:44

Citat:

Originally posted by hubbert@Apr 17 2005, 02:17

Citat:

Avoid hidden text or hidden links
Googles text. Undvik dold text eller dolda länkar.
Undvik är för mig inte samma sak som att det förbjudet och om det görs så kommer det straffas.

Hej,

Visst är det så att sidor med dold text bestraffas.. Dock är inte sökmotorerna avsevärt snabba på att upptäcka detta.....det kan ta låååång tid... men det kommer... Det ligger i varje seriös SEO´s intresse att anmäla sådana sidor.. Vi anmäler ett gäng sidor varje vecka och när sökmotorerna blir effektivare i sin hantering av dessa så kommer denna sk "teknik" att försvinna..

/XC :ph34r:

TjörnDesign 2005-05-10 11:51

Citat:

Någon som vet syftet med detta, alltså varför den publika PR'n uppdateras alltmer sällan?
Troligtvis inte, annat än spekulationer som vanligt.
Man får ju inte glömma att "ingen" vet.

Mina spekulationer:
Det publika PageRank värket är meningslöst eftersom det nyttjats ww av "black hat" SEO's (cloakare)
PageRanken har inget med rankningen att göra.
Dock har Google internt FULL koll på ert värde.
Men uppdaterar det endast någon gång om året, för att ni och allal andra skall fokusera på det.
Det enda värde som vi ser att PR har är att tala om för robotarna hur ofta dom skall besöka sidan.
Beräkning via uppdateringsfrekvens på sidan/antal relevanta länkar och säkert något mer.

"Editering"
Vill komplettera lite eftersom jag bara svarade snabbt utan att läsa allt :blink:

Gölj aldrig någonting över huvus taget och försök inte att lura sökmotorerna.
Det kommer garanterat så småningom straffa sig.
Sökmotorerna kommer på dig, du blir filtrerad, du får fuska på annat sätt, det fungerar ett tag, Google kommer på dig.................Hur kul är det, hur seriöst är det? :P

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson