WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   .IN-domäner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=6191)

andreasr 2005-02-21 12:43

Hur ser ni på den svenska marknaden för .in? Det går ju att skapa en del roliga kombinationer (logga.in, spara.in, titta.in etc.)

Kan det vara ett intressant alternativ till exempelvis .nu?

henkealf 2005-02-21 13:06

Var registrerar man .in-domäner billigast, nu när hetsen har lagt sig?

Maccke 2005-02-22 00:13

Citat:

Originally posted by andreasr@Feb 21 2005, 13:43
Hur ser ni på den svenska marknaden för .in? Det går ju att skapa en del roliga kombinationer (logga.in, spara.in, titta.in etc.)

Kan det vara ett intressant alternativ till exempelvis .nu?

klart det kan vara "coolt" men det kommer ju aldrig få samma dragningskraft som .NU för svenskar.
.nu passar för det mesta, medan .in inte passar för det mesta :)

Maccke 2005-02-22 00:16

Citat:

Originally posted by henkealf@Feb 21 2005, 14:06
Var registrerar man .in-domäner billigast, nu när hetsen har lagt sig?
Det finns ett helt gäng ackrediterade registratorer, du finner dem här:

Indian Registry

Körde själv DomainDiscount24 och indiska Goodluckdomain

Maccke 2005-02-22 00:27

Citat:

Ursprungligen postat av Thomas
Citat:

Ursprungligen postat av aikon
Såvida man inte satsar på indiska marknaden förstås. Gör ni det?

Det är befolkningsmängden i indien på dryga en miljard som påverkar domän-spekulationerna ;) indien spås ju gå om china i befolkningsmängd om 30 till 40 år.

Stor marknad om den kommer igång.

Thomas

Indien kommer att komma igång rejält tror jag, frågan är bara när?
Kändes som dem ligger 30 år efter oss på mycket när jag var i Delhi. Deras internetuppkopplingar är inte så mkt att hurra för i dagsläget och % av befolkningen som har internet och som använder internet över 1 timma om dagen är ljusår från Sverige. Någon sa till mig att Delhi har över 1 miljon rickshaw förare (trehjulig minitaxi, kallad tuk-tuk i thailand). Hur många av dem hinner eller vill överhuvudtaget gå in på internet, åtminstone 20 min om dagen? Vi snackar promille tror jag..
Av resterande delen av Delhis befolkning är 2-3 miljoner hemlösa, säkert 20-30 % som inte vet vad internet är (fattiga, men ej hemlösa). Var och besökte en del medelklass indier, tror ni dem hade Internet? Knappast. Coca Cola? nej! hehe.. dock en fru som passade upp dem rejält, så som en indisk fru bör! :)

Jag bodde 5 utav 6 dagar på ett lyxhotell, där var det inga problem med uppkopplingen. Dem hade cyberbutler dygnet runt som kom och hjälpt till, hur litet fel man än hade. Pga felbokning åkte jag till flygplatsen fel dag och fick på ett närliggande 4 star hotell sista dagen. Uppkopplingen var så långsam att jag inte hann gå in och läsa min email, innan uppkopplingen bröts. I en stad som Delhi ändå (huvudstad med 12 milj invånare). Hittade inget internet cafe i stan heller, det fanns säkert någonstans med tydligen inte där jag var (mitt i centrum). Det fick en att undra ifall det är lönt att lägga för mkt energi på Indien? Mediokra namn känns i alla fall värdelöst för .IN

Hur lång tid tar det innan dem är i paritet med västeuropa ang uppkopplingshastigheter och % av befolkningen som har snabb, fast uppkoppling?
10 år? 20 år? 30 år? 50 år? Aldrig? :)

Sedo 2005-02-22 13:24

Det är sant att Indien inte alls kan jämföras med oss i Västeuropa. Däremot kan det vara intressant
att jämföra Indien med Kina som ju också är ett väldigt folkrikt land. Här är internet hårt reglerat och
"endast" 80 000 000 (alltså under 10%) har tillgång till nätet. Att landet ändå är intressant pga den
enorma befolkningen säger sig självt. Lägg till att antalet användare växer med 5% per månad och
man kan börja ana potentialen.

Liksom potentialen är andrahandsmarknaden i Kina är också god. Den kinesiska siten ZJ.com bytte
ägare för 110.000€, vilket visserligen är en toppnotering men det visar att viljan att betala finns.

Om man tror på att Indien kan utveckla samma potential beror på vad man tror om landets utveckling.
Även om Kina och Indien är två väldigt befolkningsrika länder finns det ändå mycket som skiljer dem åt,
vilket man ska ta i beaktning när man investerar i .in-domäner.

Min personliga inställning till Indien och dess ekonomiska utveckling (och därmed även internetspridningen)
är positiv. Landet har en stor mängd högutbildade människor, många talar engelska och outsourcingen
till Indien pågår för fullt. Därför tror jag att vi åtminstone på lång sikt kan komma att se .in-sidor
byta ägare även för större belopp.

aikon 2005-03-04 13:29

Citat:

Originally posted by andreasr@Feb 21 2005, 13:43
spana.in B)

(har inte kollat om den är reggad)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson