![]() |
Har märkt ett intressant beteende hos uteslutande män.
I yngre ålder (runt 18) så tål man inte att någon säger till en att man gör fel. Går man upp lite i ålder (runt 30) så blir det istället "Du, jag har precis blivit en chef på mitt jobb, och har skaffat mig en BMW. Tro inte att du är något"-mentaliteten. Sen är det några lugna år tills man kommer upp i medelåldern när det blir: "Grabben, jag har varit med i krogsvängen långt innan du blev torr i blöjan. Akta dig så att jag inte köper företaget och lägger ner det. Vet du hur mycket pengar jag tjänade förra året?"-snacket. Nu generaliserar jag, men om man snackar med de flesta väktare/ordningsvakter/krogvakter/poliser etc så stämmer detta ganska bra. Men som flera här har uttryckt, att de flesta vakter är bra att göra med. Tyvärr finns det en liten klick som inte inser att det handlar om ett serviceyrke, men å andra sidan så finns det många gäster som inte inser att man behöver vara trevlig mot dem heller ;) När det gäller tidningsartiklar etc om "Vi blev misshandlade av krogvakter" så handlar det nästan uteslutande om att en person har mot sin vilja blivit avvisad från platsen. Man skall ha i åtanke att de flesta vittnen är påverkade av alkohol och ser inte hela händelsen, man kanske står i krogkön och ser hur två-tre vakter kommer ut med en stökig gäst - i ett stadigt grepp. Man uppfattar det som ett aggressivt beteende från vakternas sida, men det kan ju likaväl ha varit så att gästen har stökat runt rejält inne på klubben. Gästen kanske vrålar och gapar okvädesord om både det ena ochdet andra, varpå vakterna går fram till personen och ber denne att avlägsna sig från platsen. Har personlig erfarenhet av dylika situationer, och det handlar oftast om att folk uppfattar saker på olika sätt. På exakt samma sätt är det med polisingripanden: Ett tydligt exempel finns från Göteborg häromåret. På en gårdsfest blir det ett bråk. En man skjuter en annan person. Tillkallad ambulans vägrar gå in på gården då det inte finns polis på plats än, samt att gärningsman och vapen finns kvar på gården. Flera människor rusar ut till ambulansen som avvaktar runt hörnet på förstärkning från polisen. När väl första polispatrullen anländer så är det upprörd stämning, varpå de invaktar piketen. Först då går man in och säkrar gården, och finner att gärningsmannen är överrumplad och avväpnad. Offret avled senare, och en debatt startade i media om det var ambulans- och polispersonalen som orsakade mannens död. Varför gick man inte in trots att upprörda människor sa att man kunde det? I detta fallet handlade det återigen om alkoholpåverkade människor vs hotbild. |
Citat:
Tur att du alltid kommer in :) |
Tänkte komma med lite synpunkter även jag.
Har varit verksam inom bevakningsbranchen i 14 år och jag anser efter ett flertal år inom krogvärlden att talesättet "Där spriten går in går vettet ut". Och som någon annan sa att Kroggästerna gör vakterna kan inte stämma bättre. För en tid sedan så stod jag i en dörr och inne i resturangen fanns det en större herre i 40-års åldern som hade varit på stället innan jag kom ditt ett antal timmar. Han blev med timmarna mer och mer berusad och efter totalt 2 timmar från min tjänstgöring började så skulle denne storväxte herre gå till baren för att beställa ytterliggare en öl. På väg tillbaka till bordet så ramlar denne herre över andra gäster och bord vilket får mig att avvisa denne person från resturangen lungt och sakligt. Men nej det ville inte denne herre gå med på utan sätter sig till ett kraftigt motvärn men efter mycket och och men så får jag ut denne person och samtalar med han och varnar han för att fortsätter han och bråkar så grips han för våldsamt motstånd samt ev våld mot tjänsteman. Men som vanligt vill krögaren inte ha ditt polis utan person förs ut från centrumanläggningen där krogen befinner sig i. Mannen lämnar men efter en tid återkommer han genom att stå bakom min rygg och när jag vänder mig om så får han in en fullträff som ger mig följande skador. Okbenet under ögat krossas totalt. 6 tänder i överkäken slås ut varvid den ena framtanden böjs utan att gå av och sitter fast i läppen och den andra framtanden böjs och går upp mot gommen. Vänster öga i det närmaste igenmurat Överkäken en ordentlig fraktur Näsben av Intrakraniell blödning (Blödning i hjärnan) Vänster öga så skadat att det kanske inte kan räddas. Orbitabotten = ögonhållan inslagen 12 mm = Fraktur genom golvet som bildar vänster ögonhåla *orbita* med en nerpressning av ögonhålleinnehåll som hänger ner i hängmatteformat i vänster käkbihåla. Splitterfragment i sinus Maxillarius = splitter bakom ögonhålan. Det kraftiga våldet mot mitt ansikte gör att jag måste opereras och tänder dras ut rent akut. Under infärd med ambulans till södersjukhuset i Stockholm så ges en högdoskorsison behandling så hjärnblödningen kan ge livshotande skador eller rent av leda till döden. Fortsatt vård på sjukhuset är nödvändigt varför jag läggs in för opservation och en ögonläkare ska kolla på ögat. Högdoskorstisonbehandlingen ger resultat och blödningen i hjärnan går ner och käkkirugen kallas in för att operera i munnen då 6 tänder är utslagna eller delvis utslagna. De 4 framtänderna i mitten räknat i överkäken dras ut och gommen i munnen sys med ett antal stygn. Fara för mitt liv förrelåg om blödningen inte hade stoppats i hjärnan och orsakat därmed direkt livsfara. Opereras på Huddinge sjukhus i stockholm där dem placerar in en titanplatta istället för okbenet som är helt krossat. Det blir en titanplatta med 9 skruvar från näsben till tinningen. Ansiktsskadan ger mig en permanent ansiktsförlamning för resten av livet vilket gör att nervern är helt död av en sträcka av 10 cm. Har ingen känsel alls i från toppen av näsan ner längs den i mitten ner på halva läppen och större delen av kinden är helt förlamad. Tänderna har ännu inte ersatts av nya inplantat alltså skruvar som brorras upp i käkbenet och sätts fast. 3 månander med käklås väntar på mig inom kort då jag inte får äta vanlig mat under tiden skruvarna ska läka fast. Förresten kanske jag glömde berätta att hjärtat och lungorna la av vid denna händelse då jag inkom till sjukhuset samt så sjönk blodtrycket rejält innan. Dock så förstår du att dem fick liv i mig igen och detta med hjälp av defillbratorn = maskinen med el som sjuter igång hjärtat igen. Ja det var en kortfattad del av händelsen men som du förstår så hatar jag inte kroggäster utan är kanske lite mer på min vakt idag än tidigare och kanske är jag mer hårdhänt nuförtiden då detta behövs. Men fortfarande är jag samma trevliga ödmjuka ordningsvakt som tidigare och klankar inte ner på Sveriges kroggäster då detta var en av många 100,000 tals personer jag mött genom åren i mitt yrke. Jobbar inte mycket i dörren numera men det händer givetvis. Tillägg. Personen dömdes till 4 månaders fängelse på viskan anstalten i Sundsvall. Och till skadestånd av en summa 204 000 totalt för tänderna som slogs ut och för sveda och värk samt en del annat. Glömde säga att det är 204,000 + ränta enligt 6 paragrafen räntelagen till full betalning är gjord. Nu i sommar kommer troligen det mesta då jag får 102,000 till tänderna sen tillkommer resterande från brottsoffermydigheten. Personen har varit proffs i europa i boxning för ett antal år sedan så han visste vart och hur han skulle slå. vad jag än i dag inte förstår är hur han med 15 min frånvarande på plats kunde kvickna till så pass att han kunde orsaka dessa skador. Men faktum är att jag inte såg han då detta skede då jag hade ryggen till när han kom och när jag vände mig om så small det rejält. Men helt klart är det Kroggästerna som gör vakten. |
Citat:
|
Ja lite löjligt är det.
Men svensk lagstiftning är på sina ställen otroligt antik rent ut sagt. Den har inte följt med i utvecklingen alls. Känner en vän till mig som är både Polis och har en kollega som var med om en liknande situation men han fick inte exakt så stora skador men den gärningsmannen fick 6 månanders fängelse. Men sån är lagen. Samma är det med lagen om sexuella övergrepp samt våldtäkter. Pappa, mina trosor sitter bak och fram", sa hon. En 13-årig flicka åkte den 19 augusti in till Motala för att lägga undan ett par byxor i väntan på barnbidraget. Vid tiotiden på kvällen ramlade hon in genom dörren: " Pappa, mina trosor sitter bak och fram", sa hon. Tingsrätten dömde fyra män (30, 26, 22 och 16 år) för grov våldtäkt. Hovrätten friade två av männen och mildrade domen till sexuellt utnyttjande för de andra två. Nu har en insamling gjorts för att familjen ska få råd att begära en ny rättegång via Högsta domstolen. "Min dotter fick straffet" Nu har en protestlista startat för att vi nu kräver hårdare straff mot ALLA sexuella övergrepp, det finns inga förmildrande omständigheter och det ska inte heller gå att fria gärningsmannen ifråga och skylla på att någon hade högt promille i kroppen! Vi kräver skärpt lagändring NU! Och vi kräver att männen i Motala får sin dom och att det INTE skylls på att flickan hade fått i sig alkohol! Detta kommer att skickas till hovrätten, Högsta domstolen, Motala kommunfullmäktige,tidningar, politiker, statsministern och justitieministern Tomas Bodström. Det får inte fortsätta så här- nu måste vi... FOLKET - PROTESTERA!!! Det är både kvinnor, flickor, och framför allt våra barn det handlar om, så skriv nu på!!! Obs: Ingen insamling till namn nu i denna tråd utan detta gäller in insamling av namn via en annan plats på annat sätt. |
Jag har samma uppfattning som Hedberg när det gäller åldersbeteendet men en äldre fd. kollega till mig (jag har slutat som OV) har en klockren förklaring till varför "juniorer" inte kan ta tillrättavisningar:
Under hela sin barndom och ungdom får de höra att man inte får röra dem och de kan i princip göra vad som helst. När de sedan fyller 18 och ska gå på krogen så får de en brutal lektion i vad verkliga livet är: Man kan inte göra som man vill och man får inte bete sig hur som helst. Då kommer nämligen en ordningvakt och ber en gå ut, vilket man struntar i eller protesterar livligt emot och det hela slutar med att man blir nedbrottad på golvet och pålagd handfängsel. Och när man då skriker om misshandel och "så här får du inte göra. Jag ska polisanmäla dig!" och det hela slutar med att man som nybliven 18-åring blir dömd för våld mot tjänsteman och inte förstår att den stygge ordningsvakten hade rätt, ja då är man brutalt väckt ur en 18 år lång fantasi om ens egen suveränitet. Och nej, jag har aldrig slagit någon, aldrig använt batongen och endast en gång, sedan jag fick förordnandet 1997, använt handfängsel. Jag är stor nog att kunna hålla fast eller bära ut folk ändå men 95% av gångerna så har jag bara pratat ut folket. Hur korkade de än varit och betett sig. Det lönar sig att hålla en låg profil, både för en själv och för stället. Inget ställe blir populärt i längden med hormonstinna broilers i dörren. PS. Man ska alltid hälsa folk välkomna och välkomna åter. Som krogvärd (oavsett förordnande eller inte) är man det första och sista varje gäst ser och då måste man uppträda hövligt. |
Ja, vårt svenska straffsystem är under all kritik i många fall. ..
Angående redogörelsen från Tomas L så beklagar jag att det gick som det gick, absolut milt uttalat. Men frågan kvarstår hur denna ex boxares version lyder? Hur kom det sig att han bara fick 4 månader? Förmildrade omständigheter? Ångest? Ekonomisk börda i skadeståndet? MUTA? ;) Han borde fått ett tyngre straff då han yrkesmässigt har utövat en viss form av kampsport, och han bör i och med vara medveten om sin kapacitet. Tycker bara att din version inte speglar "sanningen" utan den är vinklad från ett håll...ditt. |
Citat:
Kan om så önskas ladda upp Doc på förhör där han erkänner våld mot tjänstenman samt våldsamt motstånd samt doc från rättsintyg samt andra papper. Ja du varför bara 4 månader Tingsrätten ansåg det vara skälligt Åklagaren instämde :( Precis han har utövat boxning proff i sitt liv och ska därmed vara medveten om sin förmåga att skada. Den är verkligen inte vinklad eller inte speglar sanningen. Utan jag har återgett den utefter rättsintyg samt fakta. fast papperna från sjukhus etc är betydligt allvarligare skrivna. |
Det är strängare straff på skattebrott än våldtäkt.
Att lura staten är det grövsta du kan göra i Sverige. Skadeståndsnivåerna i Sverige är i många fall löjligt låga, men glöm inte: Om gärningsmannen EJ kan betala så betalar Brottsoffermyndigheten ut restbeloppet med hjälp av skattepengar. Tydligt exempel lär bli rättegången i fallet med Fabian Bengtsson, där den gripne inte har tillgångar. Han kommer att tilldömas antagligen att betala ett högt skadestånd som slutar med att staten går in och betalar det åt honom. Utöver det så betalar staten även fängelse innan han utvisas (han var väl inte svensk medborgare?). Om det istället hade varit så att han hade lurat staten på en massa skattepengar och satt sprätt på dem så hade vi skattebetalare varit tvungen att punga ut pengar tre gånger för hans brott. (Själva brottet, skadeståndet och vården.) Fem gånger om man räknar med rättegångskostnader och kostnad för utvisning. Överklagas domen så kan vi lägga till några gånger till.. |
Citat:
Angående hjärnblödningen så hade du tur att de fick ordning på den och att den slutade av sig själv. Har själv sett vad en hjärnblödning kan göra... Min bror ramlade i en trappa och spräckte skallen(april förra året) på 2 ställen. Hjärnblödning..., dock fick han inte vård direkt utan det tog 7-8 timmar innan han opererades av hjärnkirurgerna i Uppsala(ramlade i örebro) och under den tiden så dog en del av hans hjärna. Han låg i koma i 2 veckor och läkarna var väldigt osäkra på om han skulle överleva. Tog minst 3 månader innan han kunde säga sitt första ord efter olyckan och han har fortfarande vissa svårigheter med talet idag. Kan väl säga att han var förlamad i ena sidan ett bra tag också(vanligt vid hjärnskador). Våld mot huvudet måste vara det värsta för huvudet är verkligen känsligt. Förstår inte hur en sådan attack bara renderar i 4 månaders fängelse, är ju på gränsen till mordförsök då han var en erfaren boxare och visste vart han skulle slå. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:18. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson