![]() |
Citat:
Nu anser inte jag att det är den som registrerar ett domännamn för att ha ett "lager" av färdiga domännamn som tillför detta värde. Det finns ju exempelvis PR-byråer som "hittar på" nya företagsnamn och får betalt för det när exempelvis Nordbanken bytte till Nordea, respektive andra liknande fall, men mig veterligen så registrerade inte PR-byrån företagsnamnet och sålde det till Nordbanken, utan man fick ett uppdrag att hitta på en ny firma helt enkelt. Vidare så har jag inget som helst emot att enskilda företag eller privatpersoner registrerar 100-tals domännamn. Det har jag, om jag minns rätt, aldrig hävdat att det är dåligt. Det är företeelsen att man registrerar domännamn med enda syfte att sälja det vidare utan att addera ett mervärde jag är emot. Så fort en domännamnsägare har skapat ett mervärde för kunden som exempelvis att man byggt upp en webbsida med besöksfrekvens, och kanske annonsintäkter så har den ett mervärde som kan vara berättigat. Sen kan man diskutera nivån på mervärdet men det är en helt annan diskussion. Jag har m.a.o. INTE kritiserat de som bygger upp en verksamhet på en webbsida och sedan säjer hela konceptet vidare, då detta är ett typexempel på ett "adderat värde" även om det i många fall kan vara väldigt lågt. Det är "tomma domäner" jag avser (en simpel parkeringssida är inget adderat värde!) Nu pratar jag INTE om s.k. parkeringssidor som man ser lite varstans på internet när man länkar till en gammal länk där den ursprungliga sidan har upphört som jag egentligen skulle till. |
Citat:
Jag tycker det är trist att du tycker detta är "bakåtsträvande", men jag hoppas du får insikt om detta i framtiden. |
Jag förstår inte hur du kan uttala dig om köparnas upplevda värde? Marknadsekonomi bygger på just detta.
Du tycker inte du sätter dig på lite höga hästar när du tror dig veta bättre än alla som köper domäner i världen? Och oavsett om du vet bättre så har du ändå fel eftersom värdet skapas av efterfrågan som med alla varor och tjänster. Det du pratar om är nonsens och något du hittat på. Jag kan påstå att datorkonsulter är lika mycket bs och alltid lurar kunderna, samt inte tillför något. Titta bara på Logica och Försäkringskassan. Så är det i alla fall... generalisering är de oförståendes vapen. Trubbigt och ofta gjort av skumplast. |
Citat:
Det var ju inte en särskilt konstruktiv eller ens saklig kommentar.... Kom med en konstruktiv och saklig kommentar som det går att föra ett resonemang kring i stället.... |
Citat:
Mervärdesprincipen är något som Marxisten Karl Marx myntade i boken "Das Kapital". Vilket du återkommande refererar till, jag får dock intrycket av att du inte använder någon strikt definition på mervärde eftersom du argumenterat emot dig själv enligt den definitionen. Karl Marx är för övrigt en av de mest missuppfattade människorna på vår jord då många bara känner till det klassiska citatet "Proletärer i alla länder förena er". Men det är lite väl långt bortom denna diskussion. Jag håller inte med dig att domänhandel inte skapar något mervärde då det är något jag köper och behåller tills jag väljer att sälja det för ett rimligt värde. På samma sätt som om man köper något antikt och behåller det i ett antal år för att senare sälja det. Priset styrs efter marknadsekonomiska förutsättningar (e.g. utbud och efterfrågan). Det syn på mervärde är dock att ett striktare slag då du inte tar hänsyn till tiden det tar att komma på vilka unika domännamn som kan tänkas sälja och söka efter dem, registrera och underhålla dem. Att det sedan kan vara drygt att vissa stora företag köper upp hundratusentals domäner kan jag hålla med om, på samma sätt som att det moderna kapitalistiska samhället och dess penningslaveri inte är särskilt etiskt. Dock är människan idag alldeles för infantil för att se sig bortom de traditionella styrelseformsvalet av kommunism, diktatur, anarkism och demokrati så vår moderna ekonomi gör ett väldigt bra jobb på att hålla majoriteten i konstant schack. Citat:
Det optimala kapitalistiska systemet bör inte ha någon rättighet att exploatera vår jord på ett extremt kortsiktigt perspektiv så att jorden blir obeboelig inom en kort framtid. Tyvärr går ju detta delvis emot en av de tre definitionerna som krävs för att ha ett företag "Ett företag måste sträva efter att skapa vinst". Dessa är givetvis förenliga men i vissa länder så blir det mycket rabalder om saker som KYOTO protokollet och andra försök till att inskränka kapitalismen för att göra vår planet beboelig för en längre framtid föröver. |
Citat:
Citat:
Citat:
De exempel som givits har med "produkten" att göra och det värdet tillhandahålls direkt av IIS eller de regisatrarer eller webbhotell där man kan registrera en ny domän. Det som jag uppfattat som en domänhandel har endast belyst ett rent spekulationssyfte att köpa in ett namn som eventuellt någon annan kan vara intresserad av och pga att de inte var snabba nog att regga namnet så sitter en domänspekulant och håller dessa i lager med enda syfte att höja priset och därmed tjäna en slant emellan. Det är som sagt uppenbart att en sådan domänspekulant får ut ett mervärde, men min fråga är och har hela tiden varit vad KUNDEN får för värde? Det har ingen kunnat prestera ett seriöst svar på. Att man får ut ett domännamn som man vill ha är ju inbyggt i produkten från början. Om nu värdet på varje domän i sig varierar så varför har man då inte infört ett auktionsförfarande direkt hos IIS då det är de som utfärdar domänerna under SE-TLDn från början? Jag tror anledningen är att det skulle minska den rena spekulationsivern över många domännamn och därmed skulle marknaden för detta minska, det skulle helt enkelt bli för dyrt för många domän-handlare att skaffa dessa "åtråvärda" domännamn när de själva får betala "marknadsmässigt" (enligt deras eget sätt att se på saken) pris. Så fort jag kritiserar denna handel så tappar många debattörer här på WN helt fattningen och går över på rena personangrepp och försöker avleda uppmärksamheten från diskussionen i sakfrågan. Det är som att svära i kyrkan när man kritiserar domänhandeln här på WN. Citat:
Citat:
|
Citat:
|
Det som domänhandlarna kan tillföra i "mervärde" till deras kunder är i de fall någon missat helt och hållet att de borde ha en klatschig domän och denna domänhandlare råkar sitta och panta på ett passande sådant namn så de kan köpa det.
Så det kan hjälpa dem som har (i fallen med ett riktigt bra domännamn) mycket pengar och sämre planeringskunskaper. Ja, jag utgår från att majoriteten av de som köper domäner har inte tänkt till innan de satte igång och verifierade att de hade ett bra domännamn. Plussidan är att man faktiskt kan relativt enkelt köpa ett domännamn, bara man har tillräckligt med pengar. Minussidan är att man spär på nätet med en jäkla massa skräplänkar etc. för säg vad man vill om parkeringssidor och länkfarmar så tillför de inte så mycket positivt för resten av världen. Sedan spär det även på det tråkiga att i många fall så vill man ha ett domännamn men inte vill lägga ner så mycket pengar på det projektet (privata & ideella sådana) så då är priset en domänhandlare begär orimligt. Så ja, för vissa få kunder så är domänhandlarna ett slags "mervärde" medan för den stora majoriteten kan man jämnställa dem med någon slags klåga i intimtrakten. Obehagligt och inte önskvärt. |
Tycker det är stor skillnad på om man tex. köper spel.nu för att sälja vidare eller om man köper varabyggeri.se om man vet att det finns ett sådant företag och köper det enbart för att sälja domänen vidare till detta företag.
|
Är väl många marknader som man kan agera på utan att tillföra värde?
Markförsäljning. Värdetillförande: Bygg vägar, dra vatten/avlopp etc. Musikförlag. Värdetillförande: Förmedla kontakt med någon som vill släppa musiken. MLM. Värdetillförande: En produkt kunden inte skulle känt till annars. Domänhandel. Värdetillförande: Erbjuda flera tld, jämfört med att någon är registrerad. Indexering i sökmotorer. Unikitet. Den uppmärksamhet som pressreleasen om Sveriges dyraste domänaffär ger. Ålder på registerad domän (gäller mest com/net/org eftersom det nollställs på .se). Räcker det? |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:14. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson