WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Windows 7 utan Internet Explorer (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=37437)

StefanBergfeldt 2009-06-18 13:03

Mycker vriden liknelse... Liknelsen borde isåfall vara att Ford inte får skicka med några tändstift alls, utan dessa måste skaffas separat, för att inte ge Ford ett försprång på tändstiftsmarknaden bara för att de har försprång på bilmarknaden.

Xamda 2009-06-18 21:51

Citat:

Originally posted by StefanBergfeldt@Jun 18 2009, 13:03
Mycker vriden liknelse... Liknelsen borde isåfall vara att Ford inte får skicka med några tändstift alls, utan dessa måste skaffas separat, för att inte ge Ford ett försprång på tändstiftsmarknaden bara för att de har försprång på bilmarknaden.

Det är en korrekt jämförelse. Den säger ju allt om hur galet detta är.

gummianka 2009-06-19 06:17

Citat:

Originally posted by rille77@Jun 17 2009, 21:26
Det där var en riktigt vriden liknelse.
MS har inte lagt några spärrar i Windows så att bara IE kan köras på Windows burkar.
Det går alldeles utmärkt att köra Windows utan IE om man vill det.
Om nu EUs "regler" gäller för MS så borde ju inte Apple få skicka med Safari heller

Typ så, och om Uffe fick bestämma så skulle dom inte få skicka med iLife paketet heller, jag vet inte vart han drar gränsen "applikationer" men jag tittar i min startmeny och gissar att det inkluderar Windows Mail, Windows Moviemaker, Wordpad, osv. osv. Som man sa förr i tiden "Skomakare, bliv vid din läst..." och jag gissar att Uffe i sitt företagande aldrig försöker hitta sätt att utnyttja den befintliga struktur han byggt upp för att på så sätt tjäna mer pengar, det är ett förslag i sann kommunistisk anda, och jag tänkerbara förutsätta att Uffe nöjd och glad kör Linux på alla sina burkar.

gummianka 2009-06-19 06:50

Citat:

Originally posted by uffe_nordholm@Jun 17 2009, 11:37
Om då Microsoft gör något liknande, och skapar ett paket med tex W7 och Officepaketet och fler program tycker jag att det är helt OK. Men villkoret är att du kan få tag i de ingående delarna var för sig och att priset på paketet inte är satt på ett sånt sätt att det konkurrerar ut delarna.
okej, så du vill prisreglera den marknaden, eller alla marknader? Menar du även att dessa krav ska ställas på alla mjukvaruleverantörer, så att man kan kräva att t.ex Corel och Adobe även säljer alla sina "bundlade" applikationer löst, och kanske till och med att vi som kunder kan kräva att köpa enskilda specifika funktioner ? Så jag kan kräva att Adobe säljer mig sina lagerhanteringsfunktioner och att det ska fungera i deras konkurrenters program? Eller är det bara för att en av Microsofts produkter råkar vara ett OS? Isf fattar jag varför Corel la ner sin Linuxsatsning.

Vad jobbar du själv med förresten ? Det kan alltid vara intressant när någon vill gå in och reglera en (gissningsvis annan) marknad.

Citat:

Ursprungligen postat av uffe_nordholm
Jag vänder mig inte mot att man skapar ett mervärde för kunden. Jag vänder mig mot en del av effekterna detta mervärde kan få. Och problemet bottnar i att Microsoft har en så förkrossande stor andel av operativsystemsmarknaden. Om Microsoft hade haft några konkurrenter på marknaden, utan att för den delen ha mindre än 50% av marknaden, så hade läget varit lite annorlunda

okej, så man får skapa en bra produkt, men den får inte bli för bra ? (det är som sagt i sann kommunistisk anda) eller varför tror du att Microsoft har en så ledande ställning ? Självklart för att man genom åren skapat en attraktiv (jag säger inte bäst) produkt, man har ju skapat den på precis det sättet vi pratar om, men det får man bara till en viss gräns ? Vart drar vi den gränsen ? 50% 20%...och sen kan man lägga ner all produktutveckling. Det finns ju faktiskt konkurrenter, som, om man ska hårddra det, kunderna inte vill ha, för att man inte erbjuder det kunden önskar. Netbook marknaden är ett intressant exempel på det, där Linux förvisso banade vägen, men där Microsoft idag är dominerande och försäljningen skjuter i höjden, det förelåg ju inget hinder för valfri Linux dist. att leverera exakt vad kunderna ville ha och bli dominerande i detta nya segment.

Citat:

Som det är nu kan Microsoft slå ut konkurrenter genom att bundla saker i sitt operativsystem, och det tycker jag inte de skall få göra: de utnyttjar sin monopolliknande ställning inom operativssytem för att skaffa sig fördelar inom en annan marknad.

Som sagt, det kan dom inte alls det, helt enkelt för att det handlar om att skapa den "bästa" (i ordets vidastebetydelse) produkten, och det kan inte Microsoft alltid göra. Men igen, dom måste ju ha tagit sig till denna monopolliknande ställning (inom flera segment) på något sätt, eller? Dom har helt enkelt gett kunder vad dom vill ha, nu vill du hindra det för att andra företag ska få rida lite på den framgångsvåg Microsoft skapat.

Citat:

Ur min synvinkel vore världen bättre om det fanns 2-8 olika operativsystem, som konkurrerade om kundernas gunst.

Finns inte det då? Jag skulle väl säga att det finns iaf 4, om man räknar alla Linux dist. som en, och den enkla sanningen är ju att dessa, varav en del till och med är gratis (snacka om otillbörliga konkurrensmedel)helt enkelt inte levererar vad kunden vill ha.

Citat:

De olika tillverkarna skulle dock tvingas samarbeta för att åstadkomma en gemensam standard för hur olika applikationer kommunicerar med operativsystemet, så att en och samma binärfil kan användas på alla operativsystem.

Tvingas ? Hur skulle du känna om "staten" ringde till ditt företag och sa att du skulle börja tillverka plastdelar till bevattningssystem istället, för att det främjade...ja vad...och det troliga är att det skulle innebära att du tjänade mindre pengar, men framförallt göra dig "livegen". Sen finns ju dessa möjligheter idag, inte ens DET har räckt för att göra Linux konkurrenskraftigt.
Standarder i all ära, det finns fördelar med det, men sanningen bakom standarder är att det är halvmesyrer, och att BARA standarder inte driver någon utveckling.

klein 2009-06-21 19:31

Citat:

Originally posted by Fredrik-s@Jun 15 2009, 22:16
Efter påtryckningar från EU kommer Microsoft sälja Windows 7 utan Internet Explorer.

Citat:

Det har länge pågått en tvist mellan EU och Microsoft huruvida mjukvarujätten från USA utnyttjat sin ställning för att konkurrera ut andra webbläsare på marknaden genom att skicka med sin egen webbläsare i Windows. Microsoft har nu gett efter för EU:s kritik och meddelar att man i Europa kommer att sälja sitt kommande operativsystemet Windows 7 utan webbläsaren Internet Explorer, skriver Cnet. - Macworld.se 2009-06-15 07:01

Engelskspråkig artikel LÄNK
Svenskspråkig artikel LÄNK

Detta kanske kan leda till att Firefox eller andra webbläsare kan ta över majoriteten. Vilket jag tycker är bra!

Kommer det drabbas så många då? Men dom flesta köper ändå en färdig dator från Dell, Hp, Asus och mf

Är det något jag retar mig, är att man få en massa skit i dagens Windows som man inte vill ha. Se på bara på Acer Distrubtion av Windows, innehåller hur mycket minnes krävande skit som helst.

Jag tycker att EU kunde har gjord något för 10 år sedan, idag spelar det mindre roll. Firefox har visat att dom gör en bättre webläsare än MS.

Bättre vore väl om EU tog x antal miljarder investerade dem i Öppen Källkod, så det fanns alternativ till MS och Google.

Bara en sån sak att göra Bankid öppnare och till gängligare för fler, skulle intressant. Fler tjänster skulle kunna göras säkrare, t.ex var ett tag problem bedrägerier av lagfart som kunde belånas, om bankid blev billigare implementera så skulle man kunna minimera såna risker.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson