![]() |
Citat:
|
Det skulle ju hjälpa dig otroligt mycket om du installerade nginx istället för apache, nginx kräver 45-60% av de resurser som apache2 kräver.
|
asså problem är att detta började hända för 4 dagar sedan , innan dess så fungerade servern bra. folk säger att det måste vara pga att jag installerat något men grejen är att jag inte har gjort något med configen eller installerat något. så jag förstår inte vad som har gått fel och jag är själv inte så bra på o configurera en webserver eller en databas fil.
|
phattrance:
Det är inte så att du blir DDoSad av någon variant? Jag har en gång varit med om några som konstant öppnade sessioner så alla mina 1000 Apache-sessioner tog slut. Loaden stack iväg nåt sjukt och det enklaste då var att stänga av den domänen. Jag ser att du har 251 tasks igång. Kan det vara så att du har Apache begränsad på 200 kanske och dessa äts upp? Intressant att du har 8 virtuella CPU:er tilldelade på en VPS.. |
Citat:
"Intressant att du har 8 virtuella CPU:er tilldelade på en VPS.." dåligt eller bra? :) and DDOS attacken så tvivlar jag på det då tech killarna skulle få reda på det ganska snabbt.. Har skickat iväg en mail till dem ang task grejen. Sidan brukar ju ha över 500 besökare online samtidigt (exkl forumet) så det kanske är det som slås ihop. dvs att alla inte får plats? låt oss hoppas på att det är det som är problemet :) fler förslag? |
Tvivlar på att server teknikern lyckades med en bra optimering av apache konfigurationen.
Visst, att köra prefork som MPM var ett bra val , dock så tar ju vissa httpd processer upp mycket mer CPU en andra (enligt din printscreen av top). Det bör vara bättre att fördela dem jämt istället. Annars fyller det ju inget syfte att starta runt 200 apache processer För övrigt tror jag inte att server teknikerna alltid övervakar/ser ifall det körs mindre DDos mot din server ifall det inte handlar om större DDos med enorm trafik som påverkar flera servrar eller nätverket. Med en sådan trafik som du har till din blogg så bör du titta på lite mer avancerad optimering samt övervakning. |
finns det någon firma som man kan anlita som tar en titt på konfigureringen då? som inte tar så mycket betalt då jag själv inte tjänar så mycket på sidan. behöver inte ha någon super config utan behöver bara få fix på CPU problemet
|
Kör du APC eller någon annan php-accellerator? Gjorde oerhört stor skillnad för oss när vi hade liknande problem.
|
Citat:
Annars kan jag ta en snabb titt på konfigurationen och se ifall allt står rätt till ifall du vill. |
oj det var rätt mycket! antar att det tar ett par timmar också ( inkl kaffe rasten ;)
tack för erbjudandet men jag vågar inte o lämna över servern till någon som jag inte känner.. teknikern har iallafal hittat något rättat till det så loaden ligger mellan 4 - 9 nu vilket är väl ok jämfört med tidigare |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:46. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson