WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   TV-licensen på datorn (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36884)

gummianka 2009-05-20 10:42

Teoretiskt skulle TV4 självklart kunna ta över den rollen, men någon måste ha den, det kan vi väl vara överens om, det innebär också att det måste tas ett visst ansvar för att t.ex. underhålla och säkerställa den infrastruktur som krävs för detta, idag är det ju onekligen SR/SVT som är bäst lämpat att göra det, och det blir inte mindre viktigt för att det finns konkurrens, snarare tvärtom, jag vet inte exakt hur det ser ut "bakom kulisserna" men idag hoppas/tycker jag att detta dessutom borde samordnas med mobiloperatörerna. Men nu snackar vi ju worst case scenario...

patrikweb 2009-05-20 11:32

Anser dock inte att vi svenska folket ska betala för nyhetsändningar på finska eller samiska, jävla påhitt.

Om man skulle bantat ner allt jävla onödigt skit och endast ha för vissa nyhetsändningar och sändningar som rör Sverige (Kris/Info/Val etc) så skulle man säkerligen kunnat komma ner i rätt liten kostnad.

tartareandesire 2009-05-20 12:55

Citat:

Originally posted by patrikweb@May 20 2009, 11:32
Anser dock inte att vi svenska folket ska betala för nyhetsändningar på finska eller samiska, jävla påhitt.
Om man skulle bantat ner allt jävla onödigt skit och endast ha för vissa nyhetsändningar och sändningar som rör Sverige (Kris/Info/Val etc) så skulle man säkerligen kunnat komma ner i rätt liten kostnad.

Varför ska vi inte betala för nyhetssändningar på finska och samiska? Om något så är vi väl skyldiga samerna en hel del.

Frågan är väl dock om särskilt många hade tittat på SVT i så fall? För att det ska fungera måste ändå en väsentlig andel av befolkningen titta på kanalerna.

Det är tur att det är politikerna som tar besluten =)

patrikweb 2009-05-20 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb

Varför ska vi inte betala för nyhetssändningar på finska och samiska? Om något så är vi väl skyldiga samerna en hel del.
Frågan är väl dock om särskilt många hade tittat på SVT i så fall? För att det ska fungera måste ändå en väsentlig andel av befolkningen titta på kanalerna.

Om ingen vill kolla på skiten så är det väl så, fast som det är nu så är det rätt illa med den olaga hot och tvång som dom sysslar med när det gäller tvavgiften.

Fast om du vill betala för finska och samiska sändningar kan väl du göra det, du kan även få betala övriga sveriges del med då. Blir säkert en lagom kostnad på några nollor för dig då.

wedge 2009-05-20 23:08

Skit hit och skit dit... Du verkar ha en ganska klar uppfattning om vad som är skit och inte, patrikweb.
Har du nån gång ens funderat över att det finns folk som inte tycker precis som du?

tartareandesire 2009-05-20 23:14

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@May 20 2009, 12:55
Citat:

Om ingen vill kolla på skiten så är det väl så, fast som det är nu så är det rätt illa med den olaga hot och tvång som dom sysslar med när det gäller tvavgiften.
Fast om du vill betala för finska och samiska sändningar kan väl du göra det, du kan även få betala övriga sveriges del med då. Blir säkert en lagom kostnad på några nollor för dig då.

Vackert! Du är lika elokvent som alltid. Nu är det så att vi har officiella minoritetsspråk i vårt land och dessutom betalar man inte enbart för sig själv vad gäller den offentliga verksamheten om det nu har undgått dig. Om du tycker man ska betala för sig själv så borde du betala samerna för att du får nyttja deras mark. Trots allt var ju de här först och då har de väl störst rätt till marken?

Clarence 2009-05-20 23:34

Citat:

Citat:

Originally posted by -tartareandesire@May 20 2009, 12:55
Citat:

Du vet att det bor ett par hundra tusen finlandssvenskar i Sverige och ett par hundra tusen sverigefinnar i Finland (varav en för mig okänd relevant del har tillgång till svensk television)? Att kunna ta del av svenska nyheter på finska torde väl ändå på så sätt vara av stor samhällsnytta, oavsett hur illa du tycker om de som talar fel språk?

Sen borde det också vara rätt så klart att den som är för mångfald snarare än likformighet i samhället och dess omgivnning ska värna om den ända ursprungsbefolkningen vi har i våra trakter. Ett sätt att göra det är väl att sända nyhetssändningar på samiska. Ett annat är de folkuniversitet som bedriver kurser i t ex samisk hemslöjd eller samebyars historia. Att det är viktigt att bygga broar mellan de färglada typer som springer runt med renar hela dagarna och de som jobbar 8 till 5 på ett kontor för att sedan spendera kvällen i en tv-soffa borde vara en självklarhet (notera att beskrivningarna inte bör tas bokstavligt) om man vill främja kulturutbyte och mångfald.

Sen att Sverige, olikt Norge, inte ratificerat ILO-konventionen om ursprungsfolks rättigheter är väl mindre bra. Men jag tycker då inte den vetskapen behövs för att försvara samiska nyhetssändningar.

Vad som är viktigt för allmänbildning, kulturell mångfald och utveckling eller integration och samexistens behöver inte vara detsamma som vad som är kommersiellt fördelaktigt för de som sänder programmen. Däremot skulle jag våga påstå att det samhällsekonomiskt är extremt fördelaktigt samlat på en mängd olika områden - allt från skola till sjukvård, politiskt utredningsarbete och rättsväsende.

klein 2009-05-24 01:33

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@May 17 2009, 17:38
Klippt från E24:

Det som krävs för att Radiotjänst ska kunna ta betalt av datorägarna är alltså att det går att se hela hela kanalens utbud på internet.

Detta innebär att när SVT börjar sända på Internet så måste varje datorägare betala TV-licens. Det enda sättet att komma undan är att själv spärra datorn från att ta mot TV-sändningar. Borde det inte vara tvärtom, om jag betalar TV-licens så får jag en kod som gör att jag kan se alla sändningar på datorn? Kan jag starta en sajt och säga att alla som kan besöka den ska betala mig en slant och vill dom inte det så måste de själva aktivt spärra min sajt annars har jag rätt att debitera en summa för möjligheten att se min sida. Detta anser jag vara vansinnigt dumt!

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/tele...kel_1313777.e24

(Vi betalar själva TV-licens idag så jag drabbas inte men jag ogillar att man tvingas betala för något man inte tänker använda.)

Tydligen ja.. Men jag tro inte det bli utformad så. Det är antagligen mera en dröm för SVT behov av mera pengar , än realism.

klein 2009-05-24 01:40

Citat:

Originally posted by Clarence@May 20 2009, 23:34

Du vet att det bor ett par hundra tusen finlandssvenskar i Sverige och ett par hundra tusen sverigefinnar i Finland (varav en för mig okänd relevant del har tillgång till svensk television)? Att kunna ta del av svenska nyheter på finska torde väl ändå på så sätt vara av stor samhällsnytta, oavsett hur illa du tycker om de som talar fel språk?

Sen borde det också vara rätt så klart att den som är för mångfald snarare än likformighet i samhället och dess omgivnning ska värna om den ända ursprungsbefolkningen vi har i våra trakter. Ett sätt att göra det är väl att sända nyhetssändningar på samiska. Ett annat är de folkuniversitet som bedriver kurser i t ex samisk hemslöjd eller samebyars historia. Att det är viktigt att bygga broar mellan de färglada typer som springer runt med renar hela dagarna och de som jobbar 8 till 5 på ett kontor för att sedan spendera kvällen i en tv-soffa borde vara en självklarhet (notera att beskrivningarna inte bör tas bokstavligt) om man vill främja kulturutbyte och mångfald.

Sen att Sverige, olikt Norge, inte ratificerat ILO-konventionen om ursprungsfolks rättigheter är väl mindre bra. Men jag tycker då inte den vetskapen behövs för att försvara samiska nyhetssändningar.

Vad som är viktigt för allmänbildning, kulturell mångfald och utveckling eller integration och samexistens behöver inte vara detsamma som vad som är kommersiellt fördelaktigt för de som sänder programmen. Däremot skulle jag våga påstå att det samhällsekonomiskt är extremt fördelaktigt samlat på en mängd olika områden - allt från skola till sjukvård, politiskt utredningsarbete och rättsväsende.

Jag har inget emot nyhetssändingar på Finska eller Lappspråk.. Men låt dom grupperna får betala för den service.. Vill man ha nyheter på Finska så finns antaligen Finsk tv att tillgänglig. Kan förstå att man innan internet intåg tänkte i dom här banorna.

Samma sak Samerna. Dom har eget ting, dom får hur mycket pengar som helst av EU och staten för att på sina renar, om dom vill ha nyheter på sitt språk, så kan finansiera det själva. Det är alltid vi Stockholmare som skall betala för såna saker, varje stockholmare betala 5000:- per år i Robin Hood skatt.

Mångfald är jättebra, men det är bra också att folk lär sig Svenska, idag har alla tillgång till internet både via dator och mobil, därav så känns så är här satsningar på smågrupper onödiga.

tartareandesire 2009-05-24 04:06

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av Clarence

Jag har inget emot nyhetssändingar på Finska eller Lappspråk.. Men låt dom grupperna får betala för den service.. Vill man ha nyheter på Finska så finns antaligen Finsk tv att tillgänglig. Kan förstå att man innan internet intåg tänkte i dom här banorna.
Samma sak Samerna. Dom har eget ting, dom får hur mycket pengar som helst av EU och staten för att på sina renar, om dom vill ha nyheter på sitt språk, så kan finansiera det själva. Det är alltid vi Stockholmare som skall betala för såna saker, varje stockholmare betala 5000:- per år i Robin Hood skatt.
Mångfald är jättebra, men det är bra också att folk lär sig Svenska, idag har alla tillgång till internet både via dator och mobil, därav så känns så är här satsningar på smågrupper onödiga.

Kvalificerat skitsnack som vanligt. Stockholmsregionen får mer pengar från EU än samerna. Bara för att internet finns så ska man strunta i minoriteter? Det verkar ju logiskt. Du säger själv att mångfald är bra. Då krävs det att större, ekonomiskt starkare grupper delar med sig lite grann. Viss omfördelning av resurser måste ske i samhället och det gör det lyckligtvis också trots att en del kanske vill att alla ska bo i Stockholm. Nyheter i finsk TV har givetvis fokus på Finland precis som svenska nyheter har på Sverige och de kan således inte ersätta varandra...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:42.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson