WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   AllTele introducerar IGhost (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36827)

orreborre 2009-05-16 06:50

Vi måste stoppa den här övervakningstrenden som pågår nu. En demokratisk stat ska inte lägga sig i vad varje enskild person gör.
Lyft blicken och se helheten, vart är vi på väg med allt detta?
Gemensam valuta, gemensamma lagar, gemensam bank, konstant övervakad befolkning... Var tog folkets makt vägen?

Xamda 2009-05-16 11:26

Citat:

Originally posted by orreborre@May 16 2009, 06:50
Vi måste stoppa den här övervakningstrenden som pågår nu. En demokratisk stat ska inte lägga sig i vad varje enskild person gör.
Gemensam valuta, gemensamma lagar, gemensam bank, konstant övervakad befolkning... Var tog folkets makt vägen?

Instämmer, men ökad övervakning och brottsbeivrande behöver inte gå hand i hand. Vad en gemensam valuta har med ökad övervakning att göra förstod jag inte, inte heller vad gemensamma lagar ahr med det att göra. Det beror väl vilka lagar man stiftar?

Jag personligen tycker att det nått hysteriska nivåer inom både rättsväsende och samhället i övrigt vad gäller övervakning av den vanliga medborgaren. Just nu känns det som att "antingen är du med oss eller emot oss" och oss i detta fall är staten, men staten, ja, det är ju du och jag och alla andra. Så vad gör vi åt det?

biokonsult 2009-05-16 11:36

Citat:

Ursprungligen postat av Xamda
Citat:

Ursprungligen postat av orreborre

Instämmer, men ökad övervakning och brottsbeivrande behöver inte gå hand i hand. Vad en gemensam valuta har med ökad övervakning att göra förstod jag inte, inte heller vad gemensamma lagar ahr med det att göra. Det beror väl vilka lagar man stiftar?

Jag personligen tycker att det nått hysteriska nivåer inom både rättsväsende och samhället i övrigt vad gäller övervakning av den vanliga medborgaren. Just nu känns det som att "antingen är du med oss eller emot oss" och oss i detta fall är staten, men staten, ja, det är ju du och jag och alla andra. Så vad gör vi åt det?

Blir medlemar i Piratpartiet ;)

KarlRoos 2009-05-16 11:39

Citat:

Gemensam valuta, gemensamma lagar och gemensam bank är enbart positivt englit mig.

Dock så är övervakning, censur och lagring av trafik något som hör hemma i Kina. Inte i IT landet Sverige, en prefix som vi antagligen kommer att förlora om det här fortsätter...

biokonsult 2009-05-16 13:42

Citat:

Ursprungligen postat av KarlRoos
Citat:

Ursprungligen postat av orreborre

Gemensam valuta, gemensamma lagar och gemensam bank är enbart positivt englit mig.

Man kan inte plocka russin ur kakan så att säga, antagligen så får man allt inkl diktatur eller inget: NWO

tartareandesire 2009-05-16 13:56

Citat:

Ska man inte lägga sig i vad en enskild person gör? Man ska kunna begå vilka brott man vill i en demokrati? Jag tror du förväxlar anarki med demokrati...

Gemensam valuta och gemensamma lagar underlättar för alla som vill verka över nationsgränserna och är oftast någonting positivt. Det har väl inte mycket med övervakningen att göra heller....

crazzy 2009-05-16 14:09

Varför inte bara ge fan i att övervaka samtliga invånare och bara övervaka brottsmisstänkta? Skulle någon komma på tanken att sätta upp en kamera in min lägenhet utöver min egna som jag redan har så skulle denna någon åka ut härifrån fortare än han/hon hinner att blinka. Samma gäller internet, vill staten ha min ip så kan dem glömma det.

1. Jag har en ISP som inte delar med sej av loggarna.
2. Vill jag göra något olagligt använder jag grannens oskyddade wifi.
3. Jag har inget att dölja, tycker bara inte om att bli övervakad.

Ireneri 2009-05-16 15:30

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy
Varför inte bara ge fan i att övervaka samtliga invånare och bara övervaka brottsmisstänkta?

Hur ska de då veta att någon är brottsmisstänkt, om ingen övervakning får göras?

Citat:

Ursprungligen postat av crazzy
2. Vill jag göra något olagligt använder jag grannens oskyddade wifi.
3. Jag har inget att dölja, tycker bara inte om att bli övervakad.

Du använder grannens nät när du gör nåt olagligt. Men du har inget att dölja?

crazzy 2009-05-16 17:56

Sa jag nödvändigtvis att jag gjorde något olagligt? Och hur vet man idag att någon är brottsmisstänkt? Jo genom en anmälan eller en utredning.......

FredrikNas 2009-05-16 19:59

Crazzy nu får du ge dig..

Det jag tycker är mest obehagligt med denna övervakning är att det är ju svenssonmänniskor som ska sitta och övervaka andra, människor som alltså får tillgång till ett enormt hav av information. Människor som som precis vemsomhellst kan ha sviktande moral, ekonomiska problem, eller av andra personliga skäl sälja/lämna ut information som absolut inte borde komma ut.

Jag är ganska övertygad om att vi i framtiden kommer att läsa titt som tätt om FRA SKANDALER i aftonbladet

edit:

hm jag kom visst in i diskussionen på sida 2, ett plus i kanten till Alltele

klart man kan ha något emot att bli övervakad utan att ha något att dölja.. Jag kan faktiskt inte fatta att folk har motargument på denna punkt?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson