![]() |
Citat:
Om du inte fick ut någonting annat än att jag tycker att fildelning "är någon slags mänsklig rättighet" så låter jag det stå för dig. För oss som faktiskt har satt sig in i frågan (jag utgår från att du inte har gjort det, utifrån ditt inlägg och din allmänna attityd), vi som har varit på paneldebatter med de som anses vara "experter" inom gällande områden, har fått höra båda sidors argument framföras. Minsta gemensamma nämnare har alltid varit att gällande lagstiftning ligger många år efter den verkliga världen. Detta är ett faktum, oavsett vilken sida man står på. Frågan är hur man löser detta på bästa sätt. Inte bara lagstiftningen laggar bakom, utan även distributionskanalerna såsom de ser ut för majoriteten av de kreativa skaparna idag. Hur verklighetsförankrat är scenariot där artister får ca 3% av intäkterna från exempelvis ett albums intäkter? Kanske är nyare tjänster som Spotify mer verklighetsförankrade? Om jag inte har fel så är Daniel Ek född på "din" sida om 80-talet. Du kanske kan försöka identifiera dig med honom? Det jag egentligen vill lyfta fram är inte fildelningsdebatten (som fått oförtjänt mycket medieutrymme), utan de långsiktiga effekterna av de beslut som tas just NU. För vidare läsning inom detta område rekommenderar jag att du läser lite om "Création et Internet"-lagen som röstats genom i Frankrike (endast senaten återstår). Visserligen kommer detta skapa lite friktion mellan Frankrike och EU, men det är bara en tidsfråga innan liknande lagstiftning återfinns i varje EU-land. Att du inte inser att de krafter som försöker inkränka åsikts-, tryck, och yttrandefriheten är på väg att dra oss till "den kritiska punkten" kan jag inte beskylla dig för, jag förväntar mig inte mer av gemene man. Det jag däremot hoppas är att de som faktiskt inser betydelsen av vad som händer mitt framför näsan på oss, gör sin åsikt hörd. Det är oerhört mycket lättare att instifta förbud än att häva dem (se alcohol prohibition, marijuanalagar etc.). Då klockan är mycket känner jag att det är dags att runda av här. Jag hoppas att du, som uppenbarligen inte identifierar dig med "80-talisterna", kan ge din syn på det hela. Var inte blyg för att lägga fram lite vettiga argument så att vi kan föra en konstruktiv dialog. Med Vänlig Hälsning - P |
Citat:
Ja inte blir det ju när ni röstar in PP i EU parlamentet iaf. Men det jag inte förstår, du har tillgång till internet idag eller ? På vilket sätt menar du att det begränsar dig ? Jmf. med vad ? jmf. med för 5 år sedan ? 10 år sedan ? Du har tillgång till internet i mobilen, det är inga som helst problem att hitta en internetansluten dator på t.ex. ett "internetcafé" eller en butik....det går ju inte att komma undan internet idag snarare, och då har jag inte alls räknat in alla typer av bredband/mobilt bredband....vart ser du begränsningen ? |
Citat:
Jag förstår inte vad affärsmodellen för skivor, där musikerna bara får 3% av intäkterna har med fildelningsdebatten att göra? För konsumenten spelar det väl ingen roll hur den fördelningen ser ut? Och hur många procent får artisterna av Pirate Bays intäkter? Det finns ju dessutom otroliga möjligheter för enskilda artister idag att spela in och distribuera sin musik på egen hand, både på CD-skivor och i elektronisk form. Valet att skriva kontrakt med ett stort skivbolag är det ingen som tvingar musikerna att göra. Jag håller inte med om att lagstiftningen inte har hängt med. Spridning av upphovsrättsskyddat material är inte tillåtet och lagen kan appliceras på fildelning, vad är problemet? "Att du inte inser att de krafter som försöker inkränka åsikts-, tryck, och yttrandefriheten är på väg att dra oss till "den kritiska punkten" kan jag inte beskylla dig för, jag förväntar mig inte mer av gemene man. " Vad snällt att du har överseende med oss andra idioter som inte varit på paneldebatter... Jag håller inte med om att de begränsningar av internettillgången eller blockering av vissa sidor skulle vara en inskränkning av åsikts-, tryck och yttrandefrihet. Internet har varit i princip laglöst från början men varför skall internet besitta någon slags särställning i det avseendet? Att folk tycker att upphovsrättslagstiftningen är förlegad har bara att göra med att man kunna tanka hej vilt sedan Napsters dagar och nu är rädd för att gå miste om den möjligheten. Varför skall inte internetanvändandet omfattas av lagar och regler och kontroll på samma sätt som tex den fysiska trafiken (bilar/vägar)? Jag får inte köra med vilken bil som helst (obesiktad/oskattad/oförsäkrad), inte köra var jag vill (måste hålla mig på vägen) och inte hur fort som helst eller under påverkan av alkohol. Bryter jag mot dessa regler ryker körkortet och jag får inte köra bil på ett tag. Ingen verkar tycka att dessa lagar och regler är konstiga eller inkräktar på individens frihet, men när man vill stänga ned en hemsida som sprider kopierad musik och film, då är plöstligt demokratin hotad! |
Citat:
Den franska HADOPI-lagen ger en nyinrättad myndighet rätt att stänga av människor efter tre anklagelser om illegal fildelning. Bedömningen sköter myndigheten på egen hand i samarbete med upphovsrättsindustrin, utan inblandning av rättsväsendet. Bevisbördan ligger på den anklagande. Lagstiftningen kommer även att göra de som erbjuder öppna nätverk (som t.ex. Internet-caféer och bibliotek) ansvariga för fildelning som sker i deras nätverk. Konsekvensen blir att den tekniska innovationen stryps och många företags möjligheter att utvecklas kommer att hållas tillbaka. Oavsett brott så ska man inte kunna stängas av internet det finns fängelseceller för sånt....Den här lagen kan lätt justeras till eventuellt omfatta andra brottsliga handlingar som staten får för sig är brottsligt!! |
Citat:
|
Citat:
Vissa kan inte skriva Vissa kan tänka Vissa kan inte tänka Det är bara så det är tyvärr... |
edit
|
Citat:
För övrigt tycker jag det är fel att fransmännen inte låter domstolarna sköta arbetet, men att stänga av en fildelare ser jag inga problem med. |
Citat:
För att vända på det så utvecklas tekniken genom att tillhandahålla öppna nätverk, det var något nytt för mig... |
Fattar inte varför man måste ge sig på advokatbyrån? Dom har fått ett uppdrag att sköta och gör det åt sina klienter, Varför ger man sig inte på deras uppdragsgivare ist om dom nu nödvändigtvis måste ge sig på ngn.
Sen tror jag nog att dom slipper undan den återbetalningsavgiften på 1,70 om dom tar upp detta med banken, Så jag tror detta blir en misslyckad attack. Men mycket barnslig och snedriktad attack, |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson