WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   WN suger (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=36764)

FredrikNas 2009-05-12 13:03

Citat:

Originally posted by SimonP@May 12 2009, 12:58
Jag tycker inte det är farligt med egenreklam så länge det är svar på en direkt fråga, t.ex om en trådstartare undrar -Vilka kan leverera tjänsten X? så tycker jag att leverantörerna själva ska få svara. Men om någon ägare/leverantör själv startar nya trådar med egenreklam så är det naturligtvis inte ok.

Helt enig här.

Danielos 2009-05-12 13:08

Citat:

Originally posted by SimonP@May 12 2009, 12:58
Jag tycker inte det är farligt med egenreklam så länge det är svar på en direkt fråga, t.ex om en trådstartare undrar "-Vilka kan leverera tjänsten X?" så tycker jag att leverantörerna själva ska få svara. Men om någon ägare/leverantör själv startar *nya trådar med egenreklam så är det naturligtvis inte ok.
Det håller jag med om, och det har jag nämnt förrut, man har väldigt låg tröskel vad gäller egenreklam ibland, och jag håller med om att ett företag ska kunna svara på trådskaparens behov. Ibland blir det helt löjligt, en trådskapare kan ha ett specifikt behov, och man vet att det finns runt 1-2 företag max som kan vara aktuella, och de företagen får inte svara direkt i tråden utan måste vänta på att någon annan rekommenderar dom eller dom måste pm:a trådskaparen.

Sen fiskar företagen och trådskaparen som ofta inte känner till att man inte får svara direkt på behov fattar ofta ingenting och brukar efter några inlägg skriva:
"Men är det ingen som vet om något företag?"

Dags att ändra/förtydliga egenreklamsregeln?

Det är till allas gagn att folk lättar kan komma till wn och få vad man söker.

tartareandesire 2009-05-12 13:15

Citat:

Ursprungligen postat av danielos
Citat:

Ursprungligen postat av SimonP
Jag tycker inte det är farligt med egenreklam så länge det är svar på en direkt fråga, t.ex om en trådstartare undrar -Vilka kan leverera tjänsten X? så tycker jag att leverantörerna själva ska få svara. Men om någon ägare/leverantör själv startar nya trådar med egenreklam så är det naturligtvis inte ok.

Det håller jag med om, och det har jag nämnt förrut, man har väldigt låg tröskel vad gäller egenreklam ibland, och jag håller med om att ett företag ska kunna svara på trådskaparens behov. Ibland blir det helt löjligt, en trådskapare kan ha ett specifikt behov, och man vet att det finns runt 1-2 företag max som kan vara aktuella, och de företagen får inte svara direkt i tråden utan måste vänta på att någon annan rekommenderar dom eller dom måste pm:a trådskaparen.

Håller inte med dig där, jag anser att man måste vara petig. Eftersom det finns betalda reklamplatser så hör reklam hemma där. Ska andra kunna göra reklam gratis blir det helt fel. Det är ju inte heller så mycket jobbigare att skicka ett pm än att skriva i tråden =)

Danielos 2009-05-12 13:17

En omröstning om egenreklam tycker jag vore på sin plats, man måste skilja på ren egenreklam och svar på behov. Ett pm från ett företag hjälper ju inte en trådskapare att välja mellan 3 andra i en diskussion i tråden, det handlar ju inte om att dyka upp på wn och sedan i smyg få erbjudanden via pm, utan det handlar ju om en diskussion i en tråd om vad man ska välja. Om företagen i en tråd inte kan får svara för sig, funkar det ju inte.

eliasson 2009-05-12 14:01

Jag skulle vilja påstå att topicen faktiskt stämmer överränns med verkligheten vid ett flertal tillfällen.
Vid två tillfällen så har jag postat en tråd om att filtrera RSS-feed men det har fortfarande inte hänt något, och inte ens ett svar från en administratör eller moderater sedan 26:e Mars.

Erik Stenman 2009-05-12 15:25

Varför togs tråden: ('Nu slutar jag') borts från wn? http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...=ST&f=7&t=36319

I tråden stod det om att användarnamnet pokerstjärna slutar med sin verksamhet. Senare kom det fram att han inte betalat ett flertal fakturor och att flertalet personer försöker få tag på honom, däribland jag.

Jag förstår inte vad som hänt med wn!?

Danielos 2009-05-12 15:28

Citat:

Originally posted by danielos@May 12 2009, 13:17
En omröstning om egenreklam tycker jag vore på sin plats, man måste skilja på ren egenreklam och svar på behov. Ett pm från ett företag hjälper ju inte en trådskapare att välja mellan 3 andra i en diskussion i tråden, det handlar ju inte om att dyka upp på wn och sedan i smyg få erbjudanden via pm, utan det handlar ju om en diskussion i en tråd om vad man ska välja. Om företagen i en tråd inte kan får svara för sig, funkar det ju inte.

Citat:

Eftersom det finns betalda reklamplatser så hör reklam hemma där. Ska andra kunna göra reklam gratis blir det helt fel.
Hehe, vilken otrolig motivering för att inte tillåta att företag konkret möter folks behov, som om en reklam banner säger exakt vad folk behöver.

En tråd full med skitsnack och oväsentligheter går hur bra som helst på wn, men en tråd där företag möter folks konkreta behov, där företagen naturligtvis måste hålla sig innanför vissa ramar, det går inte alls för sig, nä, jag har svårt och förstå detta.

Det handlar ju inte om att när någon frågar:

Vilket webbhotell är bäst?
Att sedan alla webbhotell skriver: Jag är bäst!

Här måste ramar sättas och naturligtvis krävs en del av moderatorerna. Hur kommer det sig isf att eforum.idg.se tillåter företag att svara på folks behov?

mynameisfredrik 2009-05-12 21:49

Citat:

Originally posted by StefanBergfeldt@May 12 2009, 12:11
Jamen starta ett alternativ, det är ju inte så svårt att slänga upp ett forum.
Jag är själv aktiv på http://www.aspsidan.se där liknande kritik dök upp, både vad gällde moderatorer/stämning på forumet, och att mjukvaran inte uppdaterades, varpå http://www.aspkoll.se startades.
Killen som jag gjort aspkoll är engagerad, och utvecklar hela tiden. Dock saknas erfarenhet, och en del nybörjarmissar finns i mjukvaran. Dessutom saknas kompetensen där. Att bygga ett forum är som sagt inte så svårt, att få det välbesökt och använt, och locka dit kompetensen är dock jättesvårt. Det ska till något exceptionellt för att locka över användarna.
Det är dock inte omöjligt.

För det första så startades inte aspkoll för just att aspsidans stämning inte var bra.
Utan det var mest för att starta liknande forum men att ha en mer trevligare stämning vilket inte gick så bra men endå bra att han startade den för det behövs nytt för att väcka lågan i det gamla.

Sedan var det många andra saker för att han startade sidan.
Det övriga håller jag dock med dig om..

tartareandesire 2009-05-12 21:51

Citat:

Originally posted by aquastorm@May 12 2009, 15:25
Varför togs tråden: (Nu slutar jag) borts från wn? http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...=ST&f=7&t=36319
I tråden stod det om att användarnamnet pokerstjärna slutar med sin verksamhet. Senare kom det fram att han inte betalat ett flertal fakturor och att flertalet personer försöker få tag på honom, däribland jag.
Jag förstår inte vad som hänt med wn?

Ett inlägg från mig där jag kopplade an till just den tråden försvann också, antagligen samtidigt.

Marcus 2009-05-12 22:30

Vi moderatorer både läser och modererar forumet för att hålla en tillräckligt hög standard för att bl.a. otillåtna inlägg inte ska inverka negativt på användarnas upplevelse av forumet. Att det är ett antal inlägg som slinker igenom våra granskningar betyder antingen att det antingen är ett relativt stort antal inlägg av det slaget, endast ett fåtal eller att moderatorerna inte är aktiva alls. Det sista kan vi nog bortse från direkt.

Oavsett vad det är så kan jag väl säga ur eget perspektiv att läsningen här på forumet endast marginellt påverkas av otillåtna inlägg (efter moderering skett). Även om diskussionerna generellt sett håller en relativt låg kunskapsnivå nu i jämförelse med tidigare, för några år sedan. Men det är ju som det diskuterats tidigare ett resultat av att forumet nu snart når 10 000 användare och har över 300 000 inlägg.

Att WN skulle "suga" pga att det finns ett par inlägg med egenreklam låter lite överdrivet eftersom jag är övertygad om att det finns många av de dagliga användarna som både uppskattar och inte ser några direkta problem med nivån på inläggen.

Det ligger för övrigt i ett forums natur att alltid debattera huruvida inlägg ska finnas kvar, om nivån är tillräckligt hög eller ej osv. Så har varit fallet ända sedan WN startades.

För övrigt ser jag väl ingen direkt nackdel om det skulle komma till fler moderatorer, även om problematiken med att irrelevanta inlägg skrivs/missas aldrig helt går att undvika.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson