WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   IIS och nya reglerna (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=35973)

Maxjohan 2009-04-02 00:09

SE Direkt är en ny filial från IIS som öppnades den 9 mars.

Jag kan medge då att jag har haft fel angående en process mellan mig och Loopia.(Vilket var IIS till Loopia och sedan till mig)

Men jag måste endå fråga mig, vars är trovärdigheten i IIS och Se Direkt.

Om jag förnyar mina domäner idag hos Crystone betalar jag 99:- per domän namn.

Vill jag hellre betala via Se. Direkt så betalar jag 175:- per domän namn, och du har mage till att säga att priset är oväsentligt?

Nu vill jag höra från dig vad Se. Direkt erbjuder som jag inte kan få från Crystone?

Är det ingen annan än mig som tycker detta är genom ruttet för att komma från Svenskt näringsliv.

Själv tycker jag det är svinaktigt att organisationer som ska värna för handel och tillväxt endast vill stoppa sina egna fickor fulla.

Jag såg priset var i 525:- per nyreggad domän och inte 575:- som jag uttalade mig med tidigare.

Detta Se. Direkt ger med sig bitter smak när förtroendet i Sverige redan är i
botten med LO och giriga makthavare i landet.

Men några är det säkert som skålar med champagne under
dessa förhållanden. Antingen det eller så är toppen i Sveriges makt endast
komplett inkompetent.

Internet Sweden 2009-04-02 00:32

Jag tror inte att det spelar någon roll hur många gånger någon förklarar för dig eller hur tydlig man är - har du bestämt dig för att inte ta till dig information så är det förstås upp till dig.

Citat:

Som en liten parantes så tror jag att du ska uppdatera dig med Crystones prissättning av domännamn, så att vi slipper en upprepning på dina inlägg om det. (69+55*1,25 blir något annat än 99:- )

Maxjohan 2009-04-02 01:38

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Apr 2 2009, 00:32
Jag tror inte att det spelar någon roll hur många gånger någon förklarar för dig eller hur tydlig man är - har du bestämt dig för att inte ta till dig information så är det förstås upp till dig.

Citat:

Som en liten parantes så tror jag att du ska uppdatera dig med http://www.crystone.se/privat/domaennamn.aspx, så att vi slipper en upprepning på dina inlägg om det. (69+55*1,25 blir något annat än 99:- )

Nej, jag har inte svårt att ändra mina åsikter om jag kan motbevisas.

Ditt PM gav mer klarhet om varför Se. Direkt har högre priser än de största
domän levrantörerna.

Jag kan smälta den förklaring du gav mig på pris nivåerna.

Anledning av att jag försöker vara rakryggad är att vi vet att Sverige redan
har monopol på sprit och spel bland annat.

Men om din förklaring stämmer(vilket jag inte kan motbevisa)
då är tanken god och tvärtemot vad monopol innebär.

Jag anser mig nu besegrad och vill avsluta denna
tråd snarast.

Och det är inte för att jag skämms eller liknande, utan mer för att vissa saker kan jag inte påverka, och då är det bättre att jag håller mig till mitt eget liv.

eng3l 2009-04-02 09:23

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Apr 2 2009, 00:32

Som en liten parantes så tror jag att du ska uppdatera dig med http://www.crystone.se/privat/domaennamn.aspx, så att vi slipper en upprepning på dina inlägg om det. (69+55*1,25 blir något annat än 99:- )

69:- för nyregistrering av en .SE domän, de 55:- du tar upp är en administrativ avgift. En förnyelse kostar 99:-, då läggs inga 55:- på eftersom dessa görs genom ett helt annat system.

Men jag förstår vad MaxJohan menar, .SE Direkt är en ny företeelse och det går att diskutera i oändlighet gällande dess legitimitet då .SE besitter en dominerande ställning på marknaden och nu konkurrerar även gällande nyregistreringar med sina registrarer. Men trots allt finns .SE Direkt till för de fall där vi registrarer "fuckar upp" snarare än att dra in pengar till FoU avdelningen. Det tråkiga är dock att "Vi och dom" tänket fortfarande verkar finnas kvar i .SE's korridorer.

Anders Larsson 2009-04-02 15:59

Man får väl hoppas/anta att SE Direkt på sikt kommer att avvecklas?

Angående prissättningen. På en öppen och fri marknad är den enskildes prissättning helt orelevant, till skillnad från en monopolmarknad, som vi nu konstaterat att vi inte har.

Anledningen till att priset är orelevant är att du har valfrihet. Det finns *inget* som tvingar mig att handla av någon som inte är "billigast". Likaså är det helt upp till mig om jag vill välja det dyraste alternativet.

JonathanS 2009-04-02 16:55

Citat:

Ursprungligen postat av eng3l
69:- för nyregistrering av en .SE domän, de 55:- du tar upp är en administrativ avgift. En förnyelse kostar 99:-, då läggs inga 55:- på eftersom dessa görs genom ett helt annat system.

<!--QuoteBegin--http://www.crystone.se/privat/domaennamn.aspx[/i]
Vid förnyelse av domännamn tillkommer en förnyelseavgift på 55 kronor (exkl. moms) per domännamn. [/quote]

Administrativ avgift, förnyelseavgift... oavsett vad ni kallar det så är det riktigt jävla uselt. Crystone, det är långt från första gången som ni försöker smussla med era priser. Sluta upp med det nu! Med ärlighet kommer man längst, det är ett faktum även i webbhotell- och domännamnsbranschen. Ert fula beteende drar skam över alla företag i denna bransch. :angry:

eng3l 2009-04-02 17:31

Om vi skall prata om vad som drar skam över företag i branschen så är det väll snarare sättet _vissa ombud_ skött övergången på som skadat förtroendet för webbhotellen nu, inte faktureringsavgifter eller liknande. Vi tvingar inte någon att vare sig registrera eller förnya sina domäner hos oss, det är fritt fram att registrera/flytta var man vill.

JonathanS 2009-04-02 21:02

Citat:

Originally posted by eng3l@Apr 2 2009, 16:31
Om vi skall prata om vad som drar skam över företag i branschen så är det väll snarare sättet _vissa ombud_ skött övergången på som skadat förtroendet för webbhotellen nu, inte faktureringsavgifter eller liknande. Vi tvingar inte någon att vare sig registrera eller förnya sina domäner hos oss, det är fritt fram att registrera/flytta var man vill.
Nej. Deras agerande har noterats och åtgärdats av .SE (i stor utsträckning, vilket förmodligen även Peter kan bekräfta). Det var begränsade händelser under en begränsad tid. Crystone har däremot, väldigt medvetet och metodiskt, sysslat med sina fula metoder under åtskilliga års tid, trots upprepade löften om bättring. Crystone har länge varit en skam för branschen och verkar så förbli. Att du dessutom försöker skylla ifrån dig och peka åt ett annat håll gör knappast saken bättre.

Maxjohan 2009-04-02 22:44

Citat:

Originally posted by JonathanS@Apr 2 2009, 21:02
Att du dessutom försöker skylla ifrån dig och peka åt ett annat håll gör knappast saken bättre.
Ofta när man kommer för nära sanningen så blir det domino effekter i ett tag, och sedan rinner allt ut i sanden.

Men för att vara riktigt ärlig med Crystone så vet jag att mitt slut pris blir 129:- om jag förnyar i dag ett .se domän namn.

Dessutom dem domäner jag fick påminelser om från Se. Direkt går först ut långt in på 2010.

Reggar jag ett nytt domän hos Crystone är det under 100:-

Självklart är jag inte bara ute och pris shoppar, det finns andra bitar som är minst eller kanske mer viktigt.

Så om du kunde ta upp några fula metoder och knep från Crystone så skulle det underlätta för mig som kund, som det låter just nu så är det bara "backstabbing" och smutskastning.

Ibland kan det vara bra att rensa luften registrerarna i mellan och släppa på spänningar som naggat en i en längre period.

Och jag hajade till på din nya VD post, sedan väcktes jag från dvalan.

B)

Internet Sweden 2009-04-03 21:01

Citat:

Originally posted by JonathanS@Apr 2 2009, 21:02
Nej. Deras agerande har noterats och åtgärdats av .SE (i stor utsträckning, vilket förmodligen även Peter kan bekräfta). Det var begränsade händelser under en begränsad tid.
Beträffande _vissa ombud_ behöver jag inte bekräfta, bara hänvisa

@eng3l - Det var inte min avsikt att uppge en felaktig prisbild av .se-förnyelser hos Crystone.
Men då jag läser prisangivelsen på sidan som jag skrev, så lär jag inte vara ensam om det och därmed kanske något ni gör bäst i att se över och förtydliga den.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson