WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   ang regel #1 (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=3591)

Thomas 2004-09-09 19:11

Citat:

Originally posted by Mats@Sep 9 2004, 18:30
Mitt förslag är att återinföra länkar med ett förbehåll, att inte länka till egna eller sidor med eget intresse i.
Håller med till 100%, anledningen till att Regel 1 utformades som den blev, var att jag såg det som en omöjlighet att de runt 10 gratisarbetande moderatorerna som skötte/sköter den dagliga driften skulle ha tid med att sitta och kolla om postaren i fråga har egenintresse i inlägget.

Min tanke är/var att om reglerna är enkla så är det enkelt att leva upp till dom, personligen tror jag det inte är för intet att WN upplevs ha en "högre" nivå.

Om jag hade tid att hänga på WN hela dagarna och moderera skulle man kunna förfina reglerna med vad och vad man inte får länka till, men jag har inte det för jag har ett jobb att sköta, och har inte jag tid så kan jag inte förutsätta att alla hjälpsamma moderatorerna har det heller.

WN drivs inte med vinstintresse alls, moderatorerna jobbar helt gratis, postningarna är tänkt att vara helt okommersiella och informativa ... mao ett bra läsvärt forum.

Jag är helt med på att det är enklare att klicka på en länk, men jag är samtidigt orolig för att alla moderatorerna skall tröttna och WN blir ett skitforum som de flesta andra är!

Alla som har hängt på WN ett tag vet ungefär vad vi vill med denna regel, och postar länkar där länkar passar och moderatorerna låter dom vara kvar, men som jag skrev tidigare.

WN har ca 4000 postade trådar och 382 ligger i papperskorgen, det är ca 10% skitinlägg som postas, som många av oss slapp läsa pga i min mening Regel 1 och underbara moderatorer, och det är det som ger WN högre nivå!

Thomas

Johan G 2004-09-09 19:12

Citat:

Originally posted by Mario@Sep 9 2004, 19:03
Johan, Menar du att man ska kolla så att man har tillåtelse från alla sidor man länkar till? Undrar hur många som gör detta... :rolleyes:

Och ibland känns det som om ni tar wn lite för seriöst, slappna av.

Ja i vart fall om du vill ha/har ett ev, seriöst samarbete med företaget, nog betydligt lättare att få/bibehålla det om man inte går emot dem först...

ric 2004-09-09 19:12

Citat:

Ursprungligen postat av Johan G
Citat:

Ursprungligen postat av ric
Men det beror ju på vad man länkar till. Om en tråd är full med anklagelser utan grund, förtal och skitsnack om en sida/tjänst så borde inte den tråden heller finnas. Länkar man till en seriös källa för att visa att man har belägg för en sak man precis argumenterat för, anser jag inte det är fel.

Som du skriver att anklagelser/förtal mm, så är det inte tillåtet se punkt 7 & 9.

Men om punkt 7 & 9 efterföljs borde det inte vara några problem att få en länk till sig.

Som någon tidigare skrev, borde det inte vara lättare att redigera de länkar som är olämpliga än att redigera alla. Man behöver ju inte släppa länkandet helt fritt så att varje inlägg innehåller en länk, utan länk där det passar.

Mats 2004-09-09 19:19

Lite OT, tråden håller visst på att bli en "kamp" mellan Johan och alla andra :D

Vi kan alla vara glada att vi har en så inom sitt område kompetent medlem som Johan, jag och många fler har fått massor av hjälp av honom och det är i alla fall jag glad för.

Jag tror att diskussionen brister lite grann i att Johan med sin betydligt högre juridiska kompetens än alla oss andra (inkl mig) tillsammans är rädd för eventuella rättsliga grejer om man länkar "hit och dit" utan tillstånd, däremot tror inte jag att det skulle vara något problem, dom (få) gångerna någon skulle ha synpunkter på detta kan vi ju radera tråden i fråga. Det är ju trots allt ett "fritt forum" och håller vi oss ifrån personanklagelser och felaktiga påhopp som står under punkt 7&9 i reglerna så har vi kommit långt.

Under min tid här på WN har jag och Thomas fått bannor från en person som jag hängde ut och efter en ursäkt och raderande av tråden så var saken ur världen.

// Mats

Mario 2004-09-09 19:29

Citat:

Originally posted by Mats@Sep 9 2004, 19:19
Lite OT, tråden håller visst på att bli en "kamp" mellan Johan och alla andra :D

Vi kan alla vara glada att vi har en så inom sitt område kompetent medlem som Johan, jag och många fler har fått massor av hjälp av honom och det är i alla fall jag glad för.

Jag tror att diskussionen brister lite grann i att Johan med sin betydligt högre juridiska kompetens än alla oss andra (inkl mig) tillsammans är rädd för eventuella rättsliga grejer om man länkar "hit och dit" utan tillstånd, däremot tror inte jag att det skulle vara något problem, dom (få) gångerna någon skulle ha synpunkter på detta kan vi ju radera tråden i fråga. Det är ju trots allt ett "fritt forum" och håller vi oss ifrån personanklagelser och felaktiga påhopp som står under punkt 7&9 i reglerna så har vi kommit långt.

Under min tid här på WN har jag och Thomas fått bannor från en person som jag hängde ut och efter en ursäkt och raderande av tråden så var saken ur världen.

// Mats

Word.

Marcus 2004-09-09 19:29

Tycker absolut inte det här ska ses som en kamp på något sätt. Vi strävar ju trots allt mot samma mål... Gäller bara att hitta en fungerande lösning på ett gemensamt problem.

Mycket tacksam för det jobb moderatorerna gör och även alla andra vanliga medlemmar som tillför något till forumet. All den kompetens som finns här är guld värd för många, inte bara för oss medlemmar...

Anledningen till att sådana här diskussioner förekommer överhuvudtaget här är väl för att vi månar om att ha ett så bra forum som möjligt och just för att vi har det på en hög nivå. Det är väl just pga den höga medvetenhet som finns här på forumet som gör att vi har regler/diskussioner som det här. Skulle ingen veta vad PR är eller om WN hade PR0 så skulle det inte finnas något problem med klickbara länkar...

Fast det är ju bara min tolkning :)

ric 2004-09-09 19:36

Citat:

Ursprungligen postat av Mats

Håller helt med!

<!--QuoteBegin--marcuss[/i]
Tycker absolut inte det här ska ses som en kamp på något sätt. Vi strävar ju trots allt mot samma mål... Gäller bara att hitta en fungerande lösning på ett gemensamt problem.[/quote]

Precis, 84% av de som röstat (9/9 19:30) vill ha länkar. Tycker man ska fila lite på reglen, inte för att jag älskar att länka i mina inlägg, utan för det är användarvänligare med klickbara länkar och ibland känns det som att en länk är nödvändig.

FredrikMH 2004-09-10 08:13

Sen finns det ju en annan anledning till att låta klickbara länkar finnas. Som ni vet så anser google att om en sida eller många sidor länkar till en annan så måste den sidan vara bra därför lägger google den högre i sökresultatet. WN jobbar i princip mot google genom att förbjuda länkar till sidor oavsett hur bra och hur unika dem än är. Känns ganska snålt av WN om man ser det från det hållet. WN har en hög PR och då spelar det in ännu mer. Var skulle WN vara om ingen hade länkat hit?

Thomas 2004-09-10 08:39

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Sep 10 2004, 08:13
WN har en hög PR och då spelar det in ännu mer. Var skulle WN vara om ingen hade länkat hit?
Läs mina inlägg igen, du har missuppfattat anledningen till varför WN inte har klickbara länkar, eller som regeln säger, länkar över huvudtaget, för sista gången syftet har inte nåt med PR att göra utan det handlar om att se till att slippa spam, och det har funkat!

Thomas

FredrikMH 2004-09-11 10:41

Citat:

Originally posted by Thomas@Sep 10 2004, 08:39
Läs mina inlägg igen, du har missuppfattat anledningen till varför WN inte har klickbara länkar, eller som regeln säger, länkar över huvudtaget, för sista gången syftet har inte nåt med PR att göra utan det handlar om att se till att slippa spam, och det har funkat!
Nejdå jag missförstod inte det du skrev tidigare, jag såg bara allting från ett annat perspektiv :rolleyes:

Jag är inte medveten om hur många nya medlemmar det registreras här varje dag men en kontroll på vilka användare man släpper in borde dra ner risken för spam enormt? Det finns många forum som låter användarna tipsa om sina egna sidor när det är relevant till innehållet i tråden. Om inte jag missminner mig så har det fungerat bra. Visst risken finns för att det blir mycket jobb för moderatorerna men att ge olika idéer ett försök hade varit bra.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson