WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Köp & Sälj Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Domänportfölj som ska bort! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34665)

Karman 2009-01-26 13:16

Mycket trevligt iniativ!

Fredrik-s 2009-01-26 18:02

Tycker det är mycket generöst och bra initiativ. Du är en förebild inom domänbranchen!

ZN 2009-01-27 01:15

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Jan 25 2009, 15:48
Mycket intressant att se hur marknaden värderar domännamn i en auktion där säljaren accepterar alla bud och har förbundit sig att sälja, till skillnad från auktionerna på Webmasternetwork och Missdomain.

Om en säljare accepterar ett bud på MissDomain så är han förbunden att sälja enligt de Allmänna villkor han accepterat, samt det köpeavtal som skapas mellan säljare och köpare med deras uppgifter. Så din liknelse mellan auktionerna på WN och MissD är ganska skev på den punkten.

Nicklas 2009-01-27 07:47

Citat:

Ursprungligen postat av ZN
Citat:

Ursprungligen postat av Magnus_A
Mycket intressant att se hur marknaden värderar domännamn i en auktion där säljaren accepterar alla bud och har förbundit sig att sälja, till skillnad från auktionerna på Webmasternetwork och Missdomain.

Om en säljare accepterar ett bud på MissDomain så är han förbunden att sälja enligt de Allmänna villkor han accepterat, samt det köpeavtal som skapas mellan säljare och köpare med deras uppgifter. Så din liknelse mellan auktionerna på WN och MissD är ganska skev på den punkten.

Med budgivarna är inte förbundna att köpa, jag har 2 auktioner hos Missdomain som det är dött från budgivarna som vunnit auktionen.

Isak 2009-01-27 08:37

Citat:

Originally posted by Nicklas@Jan 27 2009, 08:47
Med budgivarna är inte förbundna att köpa, jag har 2 auktioner hos Missdomain som det är dött från budgivarna som vunnit auktionen.
Samma sak för mig.

ZN 2009-01-27 09:22

Citat:

Originally posted by Nicklas@Jan 27 2009, 08:47
Det är de i allra högsta grad. Köparens kontaktuppgifter finns i samma kontrakt. Har ni köpt till escrow eller skickat faktura själv till köparen? Kontakta mig gärna via mail eller PM om vilka det gäller så ska jag kolla närmare på det.

Magnus_A 2009-01-27 11:11

Citat:

Citat:

På Missdomain kan säljaren neka bud hur som helst, reservationspris används flitigt och sätts på en så hög nivå att auktionerna sällan kommer igång. Dessutom finns det från början inte ett fastställt datum när auktionen ska avslutas.
Internetsweden har i förväg sagt sig acceptera alla bud från 1 euro och slutdatum är nära i tiden och utsatt innan auktionens start.

Det är skillnaden, och min jämförelse är därför helt riktig.

Det är inget fel på missdomains uppbyggnad och princip, en slags blandning mellan radannons och budgivning, men statistiken på överlåtelsepriser därifrån ger inte en allmängiltig bild av domänvärde, eftersom endast ett fåtal av utlagda domäner faktiskt säljs.

ZN 2009-01-27 13:39

Citat:

Originally posted by Magnus_A@Jan 27 2009, 12:11
På Missdomain kan säljaren neka bud hur som helst, reservationspris används flitigt och sätts på en så hög nivå att auktionerna sällan kommer igång. Dessutom finns det från början inte ett fastställt datum när auktionen ska avslutas.
Internetsweden har i förväg sagt sig acceptera alla bud från 1 euro och slutdatum är nära i tiden och utsatt innan auktionens start.

Det är skillnaden, och min jämförelse är därför helt riktig.

Det är inget fel på missdomains uppbyggnad och princip, en slags blandning mellan radannons och budgivning, men statistiken på överlåtelsepriser därifrån ger inte en allmängiltig bild av domänvärde, eftersom endast ett fåtal av utlagda domäner faktiskt säljs.

Jag förstår vad du menar men ändå inte.. Så länge en auktion inte börjat, dvs säljaren inte accepterat ett bud så är det ett förhandlingsskede mellan säljare och intressenten. Om en säljare inte vill sälja under ett visst pris så har det ingen betydelse hur systemet fungerar, vi kan inte tvinga någon att sälja för ett visst pris om de inte själv vill det, det är upp till säljaren.

Det tillvägagångssätt du beskriver med reservationspris ersattes för ca 2-3 år sedan då det istället blev ett förhandlingsmoment mellan parterna innan en ev. (frivillig) öppen auktion körs igång av säljaren. Det har sina för och nackdelar men jag tror fördelarna överväger nackdelarna.

"Reservationspriset", eller rättare sagt utgångspriset/utropspriset är upp till säljaren att sätta ett rimligt sådant, vilket tyvärr inte alltid görs och jag kan hålla med om att det är lite trist att få tillbaka ett motbud som är väsentligt mycket högre.

Jag vill också passa på att nämna att det i nästa uppdatering, som är tänkt att göras denna vecka, kommer det finnas möjlighet för säljaren att aktivera auktioner som börjar på 10€ utan att ha fått några tidigare anbud. En funktion vi valt att kalla Pre-Drop. Aktiverar man en sådan så är man också tvungen att sälja för 10€ om endast 1 bud skulle inkomma. Är främst tänkt att användas till domäner man ej tänkt förnya. Säljs då inte domänen försvinner den från systemet och kan inte läggas upp igen på 4 månader.

Det är en ständigt pågående process att förbättra funktionalitet så synpunkter är alltid välkommna.

Internet Sweden 2009-01-27 15:46

http://it24.idg.se/2.2275/1.208168/han-slu...svenska-domaner

Magnus_A 2009-01-27 16:20

Citat:

Citat:

blabla...

...egenreklam....

Tack för svar. Det var ju bra att jämförelsen inte var skev i varje fall. Ska bli intressant att se var priserna hamnar. Noterar att det är få bud som ens når upp till Nunames standard överlåtelseavgift på 150€.

Ett speciellt tack till InternetSweden för den fina växelkursen 1€=10 kr!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson