WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Bestridande av faktura (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=34407)

Conny Westh 2009-02-01 06:33

Du gör helt rätt Tez, i en konfliktsituation så är det viktigt att dokumentera all kommunikation. Glöm telefon, sköt allt skriftligt.

Vi en eventuell rättegång kommer de att fråga efter just dokumentation. Muntlig bevisning är mycket tveksamt.

hundserver 2009-02-01 09:24

Citat:

Ursprungligen postat av Tez
Citat:

Ursprungligen postat av hundserver
Har dom ingen telefon som du kan nå dem på?
alltid enklare att lösa saker via telefon tycker jag..

:) Du är förmodligen själv en reko person som är juste mot folk och därmed tror lika gott om alla andra. Tyvärr är det inte så att alla andra är lika reko...

Det klart att de har telefon. Men de är ju inte intresserade av att "lösa" det. Därför måste all kommunikation ske skriftligt och noga dokumenteras vilket inte funkar per telefon. Finns ingen anledning för dem att ändra sin ståndpunkt bara för att jag ringer.

Jag är så här i efterhand extremt glad att precis all kommunikation, även den som ledde fram till avtalet, skedde skriftligt. Jag har nu allting väl dokumenterat, och behöver inte hänvisa till någon muntlig information som kan ifrågasättas eller sägas ha missförståtts.

Ja det har du ju faktiskt rätt i :rolleyes:

Får citera han i lorry "tänkte inte på det"

Tez 2009-03-04 20:25

Eftersom en del av er kanske undrar hur det har gått så tänkte jag uppdatera er lite. Säljaren fortsatte på sin linje såklart, även efter att jag bestridit till hans chef.

Jag bestred fakturan igen via rekommenderat brev, samt mailade samma brev till VD, försäljningschef och ekonomichef. Ingen respons kom, men jag hade i varjefall gjort vad jag skulle. Skickade dock inget till säljaren.

Så kom följande mail ifrån säljaren. Uppenbarligen sa chefen till honom att försöka reda upp situationen.

"Det jag kan göra är att jag tar bort dig i mars. Du kan ju inte höra av dig 9 dagar senare och sen säger att ni inte vill har annonsen. Då skulle du hört av dig i december och sagt att du inte vill vara med för januari samt december. Så är det alltid i avtal att man har uppsägningstid, så jag har absolut inte brutit någott kontrakt."

Vilken j**a annons? Den anonyma länken lades upp tidigast 7e december, och jag hörde av mig 7e januari - max en månad senare. Vi skulle ha en avstämning efter en månad och först då eventuellt förlänga, så någon uppsägningstid hade det aldrig varit tal om. Så här är han ute och cyklar. Jag var nöjd med min bestridan och skrev inget svar till honom

"Så det som är rätt är att vi kreditera dig för en månad och du betala för 2 månader.
Återigen har jag förklarat för dig i alla våra konventioner att..... (oviktig text)"

Oj, konventioner? Här gav de i varjefall vika på en månad. Jag vek inte en tum.

Tez 2009-03-04 20:32

Sen ringde hans chef och bad mig skicka över mailkonversationen mellan mig och deras säljare. Han sa också att "Vi ska hitta en lösning på det här, det är jag övertygad om." Jag sa att jag var villig att lyssna om de hade något förslag att presentera.

Han fick dock inte mailen, utan jag hänvisade till att det räckte med avtalet för att de skulle se att de själva brutit mot det.

Ganska nyligen kom en påminnelse. Det stod Sergel på kuvertet, även om det inte stod någonting om Sergel överhuvudtaget på fakturan. Då skrev jag till både *X* och Sergel och påtalade att fakturan var bestriden, och att eventuella inkassoåtgärder skulle komma att anmälas till Datainspektionen.

Tez 2009-03-04 20:48

Så igår fick jag ett mail, ifrån säljarens chef, där det stod att nu hade han läst avtalet och sett att det var ju helt tydligt att jag hade all rätt att avstå från de 2 efterföljande månaderna.

DET TOG DEM 2 MÅNADER ATT LÄSA SITT EGET AVTAL!?

Han tyckte dock att jag skulle betala fullpris för den första månaden, men även här hade de begått kontraktsbrott avseende placering av länken. Vi låg under en liknande länk som de hade intygat skulle försvinna. Jag hade hela tiden starkt påtalat att vi inte ville ligga där samtidigt som denna andra länk eftersom placeringen är sådan att två länkar med samma ord blir totalt pannkaka för den som ligger underst. Detta nämndes till och med i avtalet eftersom jag var noga med det.

Jag har fortsatt bestrida, men har faktiskt erbjudit dem att betala 40 % av den första månaden för att bli av med skiten någon gång. Jag har även pytsat ut viktiga delar av den mailkonversationen som föregick avtalet. Här syns det tydligt hur mycket jag påpekat och frågat om just detta och svaret blev varje gång att den andra länken inte skulle ligga kvar. Det står som sagt även i avtalet, dock lite dyslektiskt formulerat.

Det vill nog till att de ska gå till tingsrätten för att få ytterligare 60 %. Särskilt som oddsen är emot dem.

Tez 2009-03-04 20:51

STORT TACK till Conny Westh som har varit en klippa och ett utomordentligt stabilt bollplank under hela den här processen!!

Även fast jag vet att jag har rätt så är jag ute på lite svajig mark och det är ju viktigt att göra allt enligt boken så man inte faller på någon detalj.

Tez 2009-03-09 17:54

Ok, så var det hela äntligen över. Och i det här mailet som jag fick idag så avslöjar jag även vilket företag det handlade om. Det gällde riktigt stora pengar, länken var en av dem som visas när man sökt på en privatperson, så alltså inga sökord eller vattendroppe eller sånt.

Hej Malin

Från Hitta.se´s sida ber vi om ursäkt för de problem vi orsakat dig och presentkuriren. Ni behöver inte betala in någonting på fakturorna då vi ser flera skriftfel i det som Anders har skickat över. Jag kommer att kreditera era fakturor i dess helhet i hopp om att vi kan dra ett streck över detta och förhoppningsvis få ett samarbete i framtiden.

Hoppas att ni har fått några affärer den tid som ni har legat ute för att kompensera den tid du har lagt ner i detta ärende.

Med vänliga hälsningar,

XX
Kontorschef Hitta.se

Magnus_A 2009-03-09 22:29

Har haft en hitta-säljare i örat nyligen och det lät bra i början men blev sämre efterhand så när jag läser detta är jag glad att jag avstod.
De försöker få in folk på årsavtal och lovar en massa statistik som aldrig kommer. Luktar skumt lång väg.

Conny Westh 2009-03-10 09:57

Utomordentligt trevligt att du fick rätt, till slut, Tez!

Det lönar sig att vara enträgen när man har rätt i sak. Du hade gjort mycket rätt men jag tycker du var alldeles för generös mot dem när du erbjöd att betala en astronomisk summa för ingenting, du har ju inte fått något levererat av det du vill ha.

Men nu är problemet ur världen till slut.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:27.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson