WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Värdesätta geografiska domäner (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33972)

Jan Eriksson 2008-12-17 07:11

Fick några domäner men inte genom någon snapback-tjänst. Hade bokat fyra stycken genom en snapback-tjänst men två av dem bokade en kommun förra veckan så där kan man inte göra något. De andra två såg jag att de var lediga ca 10 minuter över åtta och gjorde en vanlig manuell bokning genom ett annat företag. En av domänerna fick jag men inte den andra.
Kastade senare iväg fem manuella bokningar när jag såg att de var lediga. Fick två av dessa. Dessa två var det absolut mindre tryck efter än de andra tre så det kan jag förstå.

Resultat:
Snapback-tjänst; 0 av 4 (två bokades veckan innan)
Manuell bokning; 3 av 6 (var av en även bokades genom en snapbacktjänst som misslyckades men som jag fick genom manuell bokning).

tartareandesire 2008-12-17 08:33

Jag har använt Bineros snapback sporadiskt och har kanske fått en eller två av knappt tio domäner. Huruvida det är bra eller dåligt är svårt att sia om. Just dessa geodomäner har jag själv inget intresse utav dock. Finns det någon oberoende jämförelse mellan olika snapbacktjänster? Det är svårt att genomföra en rättvis sådan men kanske någon försökt.

autosvar 2008-12-17 08:48

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Dec 17 2008, 09:33
Jag har använt Bineros snapback sporadiskt och har kanske fått en eller två av knappt tio domäner. Huruvida det är bra eller dåligt är svårt att sia om. Just dessa geodomäner har jag själv inget intresse utav dock. Finns det någon oberoende jämförelse mellan olika snapbacktjänster? Det är svårt att genomföra en rättvis sådan men kanske någon försökt.

Då gäller det även att veta hur många som försökt få varje domän för att bli någorlunda rättvisande. Lågt pris i kombination med att endast en person vill ha domänen kan ge bra statistik t.ex..

Jan Eriksson 2008-12-17 08:53

Sen blir det förmodligen så att om en utmärker sig som favorit så börjar fler använda den tjänsten som i sin tur blir extra belastad. Då går det bättre för de andra tjänsterna och då blir det en ny favorit...

Oskar G 2008-12-17 10:50

Jag hade hoppats och trodde väl lite naivt att jag skulle ta hem tomteboda.se, men jag fick nöja mig med tomteboda.nu ;)

Anders Larsson 2008-12-17 11:41

Citat:

Originally posted by oskarg@Dec 17 2008, 11:50
Jag hade hoppats och trodde väl lite naivt att jag skulle ta hem tomteboda.se, men jag fick nöja mig med tomteboda.nu

Var tomteboda.nu ledigt säger det kanske en del om värdet i domänen? ;)

tartareandesire 2008-12-17 12:06

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:

Ursprungligen postat av oskarg
Jag hade hoppats och trodde väl lite naivt att jag skulle ta hem tomteboda.se, men jag fick nöja mig med tomteboda.nu

Var tomteboda.nu ledigt säger det kanske en del om värdet i domänen?

Ett värde behöver inte enbart vara rent ekonomiskt. Dessutom går det att bygga värde i domänen, antingen ensammen eller i kombination med en eller ett stort antal andra domäner. Hur mycket var google.com värd innan Google dök upp? Nu menar jag inte att jämföra tomteboda.nu med google.com =)

Zittan 2008-12-17 12:12

Har .SE slarvat till det igen?
W har inte släppts och jag tycker att den tillhör S-V mer än X-Z.

tartareandesire 2008-12-17 12:37

Citat:

Originally posted by Zittan@Dec 17 2008, 13:12
Har .SE slarvat till det igen?
W har inte släppts och jag tycker att den tillhör S-V mer än X-Z.

Hehe, får väl se om de kommer alls då =) I svenska register brukar väl v och w jämställas numera?

Oskar G 2008-12-17 13:26

Nu har IDN-domänerna också släppts, jag fick ett par jag ville ha så jag ska väl vara nöjd.

Dock tog Helo Holdings, Name Navigation och Bolama de (kanske) mest åtrovärda, har de egna snapbacksystem liknande Snapbacks (dvs med flera ombud)? De lyckas ju uppenbarligen slå både Snapack, NEware och Binero på fingrarna.

Så här gick det för mig i alla fall:
16/12 - Namn 1 - Bokad hos Snapback, kammade hem.
17/12 - Namn 2 - Bokad hos Snapback, bom. Gick till NN
17/12 - Namn 3 - Bokad hos Snapback, bom. Gick till Bolama
17/12 - Namn 4 - Bokad hos Snapback, Binero, NEware. Snapback kammade hem den.
17/12 - Namn 5 - Bokad hos Snapback, NEware. Snapback kammade hem den.
17/12 - Namn 6 - Bokad hos Snapback, bom. Gick till HH.
17/12 - Namn 7 - Bokad hos Snapback, bom. Gick till NN.
17/12 - Namn 8 - Bokad hos Snapback, NEware.bom. Snapback kammade hem den.

Tot: 50%

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson