WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Binero - återigen problem med faktureringen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33914)

WeaZear 2008-12-14 00:56

Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Citat:

Originally posted by -WeaZear@Dec 13 2008, 12:58
Citat:

Är lat på den biten, så inte många konton som blir avstänga hos mig inte. Finns säkert några kontot från flera år aktiva. 3m-1år då kanske man orkar stänga ner kontot helt.
Men kan ju tycka att påminnelser över mail inte är det bästa, visst jag skickar med påminnelser över mail men stänger ju inte ner ett konto utan att med skicka påminnelse över brev om det behövs.
EDIT: Bästa är använda läsbekräftelse, visst kunden behöver inte välja att skicka tillbaka ett men är kunden seriös så lär dom göra det och då vet man alla fall om kunden fått mailet.

Tror deras system stänger ner per automatik. Och de har väl fler kunder än dig?

Tycker det är mycket märkligt med folk som säger att man själv ska hålla koll när man ska betala.

Som företag får man ha lite ansvar att fakturor och påminnelser faktiskt kommer fram, alla fall om man kör allt på mail så finns det inga garantier att det verkligen kommer fram.

Att skicka påminnelse 2 som brev bör inte vara några större kostnader.

Ehhhhh.... Autogiro kan man ju alltid skaffa om man inte kan hålla koll på fakturorna...

patrikweb 2008-12-14 01:02

Nu var det ju att han inte ens fått en faktura som kommit fram eller påminnelse.

Eller kommer du ihåg exakt när du ska betala hyra, el, internet, mobil och kanske 5-20 övriga fakturor i månaden i huvudet?

Jag missar alltid någon faktura om året, även att jag fått fakturan men att högen varit så stor så den ändå lyckas sorteras fel.

Visst autogiro kan man köra med, men är nog mindre vanligt att man betalar just webbhotell med det. Samt erbjuder Binero det ens?

tartareandesire 2008-12-20 18:06

En del kunder vill man kanske helt enkelt inte ha kvar =) Skämt åsido, jag betalar alltid årsvis men har aldrig upplevt några problem med Bineros fakturering.

Base 2008-12-23 15:41

Tycker denna debatten känns lite fånig..
Tycker skillnaden mellan att stänga av ett konto eller att ta bort det är rätt stor personligen.

Och han har bevisligen fått meddelande om betalning. Så var är problemet förutom möjligtvis en påminnelse i mailen kunde varit bra?
Om man är väldigt mån om sin upptid så klarar man väl av att betala sina räkningar i tid. Annars gissar jag att om man direktbetalat på sidan eller nåt så borde dom kunnat aktivera ens konto mer eller mindre omgående.

Ang faktura via epost så är jag osäker hur det ser ut med binero, om man kan välja faktureringssätt eller ej. Men om man har fakturor via epost så kan det ju vara en bra ide att ha koll på sin mail. Och då behövs inte någon post?

patrikweb 2008-12-23 17:05

Problemet är mail fakturering, du har ingen garanti för att mail verkligen har kommit fram.

Visst det har du inte alltid med posten om du då inte kör rekomenderat, men brev kommer fram betydligt mer än mail.

Jag har kunder som har mail fakturering, dock om dom kör hotmail så får dom räkna med att mail kommer att komma bort.

Men är jävligt dumt att även endast skicka påminnelse över mail och sedan stänga ner kontot om dom inte får betalt, då dom inte ens kan garantera att felet inte ens ligger hos dom att mail kom fram eller inte.

Och det är jävligt svårt betala något om man inte har någon faktura/OCR att betala för.

Är inte alltid lätt att komma ihåg vilka fakturor man ska få, inte om man kanske körs kvartalsvis eller årsvis då har man inte det i huvudet vilka fakturor som bör komma.

Även som privatperson kan man ha en stor hög fakturor, som företag vill man inte ens veta hur stor hög det blir varje år.

Helt omöjligt hålla koll på vilka fakturor som förväntas komma varje månad, man vet normalt endast när dom största fakturor förväntas att komma och då handlar det mer än några tusen.

Sedan kan man undra hur panik och viktigt det är att stänga ner konton, är betydligt bättre än att en seriös inte blir avstängd än att kunder som inte vill vara kvar råkar få någon/några månader extra "gratis" tid.

WeaZear 2008-12-25 23:15

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 14 2008, 02:02
Eller kommer du ihåg exakt när du ska betala hyra, el, internet, mobil och kanske 5-20 övriga fakturor i månaden i huvudet?
Ekonomi kallas det. Papper o penna

kulmungi 2008-12-25 23:28

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 14 2008, 01:02

Som föregående talare, kallas ekonomistyrning. Att ha koll på sina inkomster och utgifter är ju fan a och o i dagens samhälle. Så har man inte koll på när fakturor kommer eller ska komma så är man ute på väldig svag is.

Tycker du som företagare inte ens ska kläcka något sådant.
För det är ju lika vikigt i det privata som i ett företag att ha koll.

Och som flera tidigare sagt.
Man är som skyldig själv att se till att något blir betalt. Får man ingen faktura så får man efterfråga en sådan. Visst påminnelser hit och dit, och om det ska vara över snigelpost eller email har inget med detta att göra. Det är användaren själv som skall hålla reda på att man betalt det man ska i tid och inget annat.

patrikweb 2008-12-25 23:53

Citat:

Ursprungligen postat av kulmungi
Citat:

Som föregående talare, kallas ekonomistyrning. Att ha koll på sina inkomster och utgifter är ju fan a och o i dagens samhälle. Så har man inte koll på när fakturor kommer eller ska komma så är man ute på väldig svag is.
Tycker du som företagare inte ens ska kläcka något sådant.
För det är ju lika vikigt i det privata som i ett företag att ha koll.
Och som flera tidigare sagt.
Man är som skyldig själv att se till att något blir betalt. Får man ingen faktura så får man efterfråga en sådan. Visst påminnelser hit och dit, och om det ska vara över snigelpost eller email har inget med detta att göra. Det är användaren själv som skall hålla reda på att man betalt det man ska i tid och inget annat.

Med sådan inställning så hoppas jag att någon slår in din dörr och slänger ut dig på gatan om du råkar missa din betalnig på hyran på en enda dag, även att dom stänger av din el om du råkar missa betalning där med eller på allt annat.

Och du ska inte skylla på någon annan om posten lyckas tappa bort din faktura eller att du råkar få någon faktura försent.

pokerstjärna 2008-12-26 02:20

Varför kan man inte bara logga in på sitt binero konto och klicka på fakturor?
Där står allt och man kan enkelt ladda ned sin faktura i pdf eller betala den direkt.
Jag har någon gång haft problem med att betala i tid, då har jag kontaktat binero i god tid och nämnt att de inte kommer få sina pengar enligt sista förfallodatum som står på fakturan, det har inte varit några problem för dom att få pengarna några dagar efter, i detta fall upp till två veckor tror jag det var.

Jag tycker man får ha lite mer ansvar på sig själv och inte förvänta sig att företagen håller koll på varenda kund i minsta lilla detalj, binero började bu men nu vill jag säga muuu! :D

Anders Larsson 2008-12-26 19:30

Citat:

Originally posted by patrikweb@Dec 26 2008, 00:53
Med sådan inställning så hoppas jag att någon slår in din dörr och slänger ut dig på gatan om du råkar missa din betalnig på hyran på en enda dag, även att dom stänger av din el om du råkar missa betalning där med eller på allt annat.
Faktum är att du kan bli uppsagd om du är 1 dag sen med hyran. Det finns dock sätt att komma runt, men ja...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson