WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Min tråd är borttagen! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=33353)

gummianka 2008-11-19 05:37

Jag har svårt att se att det här tog mindre tid för moderatorerna ? Känner dom sen att det tar för mycket tid så kanske det är läge att avsäga sig moderatorsrollen ?
Det torde vara en självklarhet att man informeras om ens tråd tas bort, att påstå att det skulle innebära ett heltidsjobb ? Hur många gånger om dan händer det ?

Jag har svårt att se ett direkt samband mellan seriositet och pengar, speciellt när precis lika många trådar handlar om människor som övervärderar saker, det är en jäkligt tight balansgång...

Anders Larsson 2008-11-19 10:05

1. Om man nu tycker det är så oseriöst här, varför fortsätter man läsa?

2. Det är utan tvekan mycket skräp i försäljnings och jobbsökningsforumen. Det går inte heller att söka eller kategorisera i dessa. Att ta en liten kostnad för att skapa trådar där + ett bättre system som vi blivit utlovade, tror jag hade tagit bort en del skitinlägg.

Att erbjuda någon 100 spänn för en logo är lite väl magstarkt, om man gör det på en mötesplats för affärsdrivande webmasters. Det passar bättre på flashback, webbforum eller aspsidan.

Förstår man inte vad affärsdrivande betyder kanske man själv också passar bättre där?

biokonsult 2008-11-19 10:21

Många glömmer att inlägget vart godkänt och inlagt för att senare raderas. En krisgrupp bör tillsättas :lol:

Oskar G 2008-11-19 10:28

Citat:

Ursprungligen postat av MMC
Citat:

Originally posted by -oskarg@Nov 18 2008, 22:48
Citat:

Originally posted by -MMC@Nov 18 2008, 23:35
Citat:

Originally posted by -oskarg@Nov 18 2008, 17:44
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Edit: Någon admin borde faktiskt uppdatera reglerna i förmedling av jobb och tjänster. Ersättningen ska vara marknadsmässig och skälig är ett förslag på formulering.

Då ska även kvalitén (vilket jag, förlåt, väldigt sällan ser här) på resultaten vara hög, om ersättningen ska vara marknadsmässig alltså.

Det har aldrig slagit dig att populationen som postar designs i köp sälj och populationen som svarar på trådar i förmedling av jobb tjänster kanske inte består av exakt samma individer och/eller erfarenhetsnivåer?

Jag har ingen aning då jag aldrig har lagt ut ett uppdrag här. Det enda jag faktiskt vet om kvalitén här är just via bl.a. köp sälj.
Att sen anta att de som försöker sälja t.ex. designs i köp sälj svarar på uppdrag i jobb tjänster är väl allt annat än konstigt?

Nu vet jag inte vad som anses som marknadsmmässig här på wn, men på den marknad jag känner till får man nog hosta upp mellan 500 och 1000 plus moms för en logotyp.

Och på den marknad jag känner till får man hosta upp mellan 5 000 och 100 000 för en logotyp. Vad är din poäng?

Självklart svarar lycksökarna i köp & sälj på alla annonser de kan hitta. Men bara för att alla A är B betyder det inte att alla B är A: i klartext, det finns många väldigt duktiga grafiker, utvecklare och annat här på WN som inte försöker sig på att sälja halvtimmesjobb i köp & sälj men som definitivt svarar på annonser som passar deras kunskapsnivå.

edit: och därmed håller jag med om regeländringen vilket jag egentligen bara tycker täcker till ett kryphål som redan bör ha hindrats med grundregeln "endast jobb med ersättning, inga provisionbaserade tjänster etc.". Alltså för ändå göra ett okej försök att hålla seriositetsnivån hyfsad.

Det skulle stå per timme. Min poäng var just att det kostar mångdubbelt mot vad det brukar erbjudas här om man ska vända sig till en byrå eller någon som jobbar professionellt med grafik.

Nu har både du och Gustav bekräftat att det är olika personer som är verksamma i respektive forumdel, då vet jag det och kanske lägger upp något i framtiden. Jag tror dock fortfarande att det är svårt att avgöra vad som anses skäligt. Däremot tror jag att Anders Larsson förslag skulle ge ett mycket gott resultat. Att börja ta betalt för köp & sälj respektive förmedling av jobb & tjänster. Det skulle höja nivån och kvalitén och folk skulle tänka efter en extra gång innan de postade en annons.

pokerstjärna 2008-11-19 10:46

Citat:

Originally posted by oskarg@Nov 19 2008, 10:28
Att börja ta betalt för köp & sälj respektive förmedling av jobb & tjänster. Det skulle höja nivån och kvalitén och folk skulle tänka efter en extra gång innan de postade en annons.
Det har ju diskuterats ett X antal gånger i diverse trådar, men som vanligt mycket snack lite verkstad.
Synd bara att man inte får ta del av grundarnas/ägarnas ideer&tankar kring forumet.

Magnus_A 2008-11-19 11:11

Vet inte om det är ett heltidsjobb att skriva ett svar varje gång man låser en tråd, men det sätter kanske igång en diskussion via pm som kan hålla på ganska länge.
Bättre då att skriva en kortfattad, typ en rad i tråden och sen låsa den och lägga den till allmän beskådan i papperskorgen. Då kanske det kan bli lite feedback som hjälper till att strama upp forumet.
Vad jag vet, är WN ett av ganska få forum som jobbar med osynlig moderering. Andra tror på iden att man ska lära sig av egna/andras misstag.
Jag själv har fått en tråd borttagen, då med ett pm från moderator, vilket jag tycker var bra, och även ett inlägg borttaget, då utan pm eller kommentar. Eftersom det inlägget kritiserade WN:s ägare och grundare så förstår jag varför ingen varken då eller senare ville förklara varför det togs bort.

upandcoming 2008-12-07 18:43

Jag föreslår att moderatorerna ändrar i http://www.webmasternetwork.se/index...17&t=1225&s=wn .

Citat:

Citat:

3. Du skall, i den mån det är möjligt, utannonsera tjänsten med en full beskrivning av jobbet - precis som vilken platsannons som helst. Det skall även, i den mån det är möjligt, framgå vilken ersättning som gäller, ta hänsyn till att folk vill veta om jobbet är värt 100kr eller 10 000kr. Om du bara kan ge 100kr så skriver du det för att undvika onödiga inlägg & svar.

FredrikNas 2008-12-07 20:48

magnus_A det är en bra tanke, men om själva syftet är att motkämpa dessa lågpris logos och lågpris desginer så är inte en offentlig papperskorg någon bra lösning eftersom att då skulle "buden" fortsätta komma in..
jag är enig om att dessa småpriser är en skymf mot dom som bedriver seriös verksamhet, det hör inte hemma här..

Angående köp och sälj och betalda jobb sektioner så ser jag gärna att det kostar en slant att lägga in i dessa forum. för de som inte tycker att det är något att betala för, så kan kanske WN donera denna pengar av sidans intäckter till någon hjälporganisation då? Själv tycker jagatt det vore helt OK att dom tog en slant för det oavsett vart pengarna går.

FredrikNas 2008-12-07 22:55

haha, upandcomming, det där var ju ett ganska skoj fynd :P

Oskar G 2008-12-08 14:30

Något som jag tycker är värre än skamligt låga priser är när det inte framgår något pris öht.

Edit: skrivfel.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson