![]() |
Citat:
Om nu "alla" tycker som er är det väl bara ta tag i och lösa problemet? Jag betala gärna lite extra skatt för att "hjälpa till" men jag är visst ganska ensam här att inte bara tänka på problemet från "min vinkel". Ni som tycker att att det är dåligt med hög skatt måste nog va 50+ eftersom annars har ni nog kostat mer än ni har betalat. Skoj att du tar upp att vägarna och skolmaten är sämre än någonsin nu, när moderaterna har tagit över och "gjort det lättare för företagare" Ni får gärna säga till när ni har åsikter och idéer som inte gynnar er själva. |
Citat:
|
Citat:
Fortsätter inte Sverige ändra sin företagspolitik så kommer de snart att ha tappat många fåmansbolag, som lätt kan flytta utomlands, t.ex. hit till Isle of Man. Men även större bolag flyttar ju utomlands pga att det inte längre är ekonomiskt hållbart; se bara på Pricerunner som flyttar alla utvecklare till Kina. |
Ara, du missuppfattar allt som skrivs. Vägarna och skolmaten var inte bättre när sossarna satt vid makten, det är bara så att det är ingen förbättring vem som än sitter vid makten. Så stirra dig inte blind på att höga statter räddar ett land som Sverige.
Det du inte förstår är att det spelar ingen roll om skatten är 90%, om fler och fler flyttar sin verksamhet utomlands eller väljer att inte starta. Det är företag som driver landet framåt, färre företag = mindre arbetstillfällen och mindre skatt in i kassan oavsett %. Vad pratar du om 50+, jag är 30 och har aldrig använt mig av några bidrag mer än CSN i ett år. Betalar egna försäkringar för att jag inte tror på gratis vård, att vänta på en livsavgörande operation i 6 månader kan vara skillnaden mellan liv och död. Har ändå varit sjukskriven max 5 ggr under hela mitt liv. Genom att köra på göteborgs vägar är jag tvungen att laga underrede på min bil minst 1 gång per år vilket jag själv betalar. Det är inte för inte som vår regering inte kan reglera skatterna för att det ska bli mer företagsvänligt, det finns många smarta huvuden som lätt kan räkna ut hur mycket man skulle tjäna på det i längden, det är för att de inte vill förlora alla väljare som är som dig och tror att ju fler gratis saker man får ju bättre är det. |
Citat:
Förstår du inte att man inte hjälper ett land igenom att ha skyhöga skatter? Ingen tjänar på det, speciellt inte nu när man har chansen att slippa en del av Sveriges höga skatter igenom att flytta sitt bolag utomlands. Om företagen flyttar försvinner ALLA skatteintäkter från det bolaget, arbetstillfällen kommer att försvinna och inkomsterna till staten minskar därför. I ett land med lågt beskattade företag och med en vettig politik för att öka tillväxt så kommer samtliga att kunna dra nytta av detta, både företag och arbetstagare. EDIT: Moderaterna har INTE försämrat våra vägar, skolmaten och vad du nu pratar om. Och anledningen till att skolmaten är dålig i Sverige, precis som mycket annat, beror inte på att vi har en delvis Moderat-ledd regering utan det grundar sig i vårt Socialdemokratiska arv vi tyvärr får dras med. |
Citat:
Vad gäller skatter så tror jag oavsett land det inte går att chockhöja eller chocksänka skatt. Ser man till Europa som helhet så vore det nog bra om Sverige kunde sänka genomsnittliga skatteuttaget med ca 4-5% på sikt (5-10 år) bara för att hamna mer jämt med resten av EU länderna. Personligen är jag en stor förespråkare till att sänka momsen till iaf 20% om det vore praktiskt möjligt (vilket det nog tyvärr inte är) för att hamna mer jämnt med EU. Olika moms mellan EU länder ger en ganska snedvriden konkurrens vid fsg till privatpersoner samt att fördelningsmässigt gillar jag tanken på sänkt moms. Har dock inget med 1kr aktiebolag att göra ;). |
@ Davve
Försök att hänga med nu: Jag sa aldrig att det va bättre förr, jag tyckte bara det va skoj att han klaga på att "vägarna och skolmaten är sämre än någonsin nu" nät regiringen försöker det göra det lättare/bättre för företag... Du skriver "Vad pratar du om 50+, jag är 30 och har aldrig använt mig av några bidrag mer än CSN i ett år" så du har inte gått i iskolan/universitiet. Din mamma va inte mammaledig och du ska inte ha barn ? Du har privat polis/brankår/sjukvård? @SwedenRoxx "Förstår du inte att man inte hjälper ett land igenom att ha skyhöga skatter? Ingen tjänar på det, speciellt inte nu när man har chansen att slippa en del av Sveriges höga skatter igenom att flytta sitt bolag utomlands. Om företagen flyttar försvinner ALLA skatteintäkter från det bolaget, arbetstillfällen kommer att försvinna och inkomsterna till staten minskar därför." Då undrar jag lite varför inte alla bolag finns där skatten är som lägst? Tror du får tänka lite längre... "Moderaterna har INTE försämrat våra vägar, skolmaten och vad du nu pratar om" Det har jag väl inte sagt? Såklart kommer lägre skatter medför att folk för mer pengar, men också att priserna på att ökar. Det är också skoj med politik, för folk blir ofta upprörda och engagerade edit: typo |
Citat:
Lägre skatt är inte bara lika med mer pengar i plånboken. Jag tror att du måste tänka lite längre. Läs en bok om samhällsekonomi för att klara av att se det hela i ett större perspektiv. Det här är att stå och banka sitt jävla huvud mot en betongvägg, för du förstår inte och kommer aldrig någonsin att förstå. Du har visat dig vara mindre begåvad i samtliga inlägg jag läst av dig på WN. |
Citat:
@SwedenRoxx Läs och förstå.... "mer pengar" != " mer pengar i plånboken" Har du frågor kan vi ta det via PM, så slipper hela wn "lyssna" |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:39. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson