WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Domänpriser för .SE, .NU och .COM (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31532)

pokerstjärna 2008-10-15 03:37

Citat:

Ursprungligen postat av kw_wasabi
Citat:

Originally posted by -pokerstjärna@Oct 14 2008, 04:52
Citat:

Originally posted by -kw_wasabi@Oct 14 2008, 03:04
Citat:

Ursprungligen postat av Isak
Själv tycker jag att IIS är en oseriös aktör som uppmanar oss att registrera domännamn till mångdubbla priser jämfört med .com och .dk *och de flesta andra.

Vad jag förstått är det ganska bra att ha ett högre pris på .se. Det har tydligen avskräckt spammare från att massregga svenska domännamn (har jag hört)

Var du seriös eller skämtar du?

Som sagt, det är något jag snappat upp. Sen om det stämmer är en annan fråga, men då är ju ett forum som detta en utmärkt plats att reda ut den saken.

Jag tror inte att det är mindre "spammare" för att en .se domän är 25 - 30 kr dyrare än en .com

Internet Sweden 2008-10-15 09:36

Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Citat:

Originally posted by -kw_wasabi@Oct 14 2008, 13:04
Citat:

Citat:

Citat:

Själv tycker jag att IIS är en oseriös aktör som uppmanar oss att registrera domännamn till mångdubbla priser jämfört med .com och .dk *och de flesta andra.

Vad jag förstått är det ganska bra att ha ett högre pris på .se. Det har tydligen avskräckt spammare från att massregga svenska domännamn (har jag hört)

Som sagt, det är något jag snappat upp. Sen om det stämmer är en annan fråga, men då är ju ett forum som detta en utmärkt plats att reda ut den saken.

Jag tror inte att det är mindre "spammare" för att en .se domän är 25 - 30 kr dyrare än en .com

@pokerstjärna - Det är ju omöjligt att ha en uppfattning om, utan att känna till din definition av "spammare" rörande detta. Men att anta att antalet spekulativa domänregistreringar skulle öka på vissa håll är väl ganska rimligt att tro.

Har en spekulant 15K att investera i .se domäner får han/hon idag 100 stycken, men med 30 kronor lägre pris får han/hon 125 stycken - vad tror du händer?

JonathanS 2008-10-15 11:44

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Oct 14 2008, 22:01
Har du nån uppdaterad siffra på antal ombud som genomgått/klarat ackrediteringen - jag tänker mest för att se om antalet ombud kommer att halveras eller inte från årsskiftet - Har du några indikationer att ge om det?
Jo, jag skrev ett blogginlägg om detta förra veckan.

Personligen tror jag att .SE kommer ha 70-80 registrarer när den nya affärsmodellen är på plats.

kw_wasabi 2008-10-16 04:48

Citat:

Ursprungligen postat av Internet Sweden
Citat:

Originally posted by -pokerstjärna@Oct 15 2008, 03:37
Citat:

Originally posted by -kw_wasabi@Oct 14 2008, 13:04
Citat:

Citat:

Citat:

@pokerstjärna - Det är ju omöjligt att ha en uppfattning om, utan att känna till din definition av "spammare" rörande detta. Men att anta att antalet spekulativa domänregistreringar skulle öka på vissa håll är väl ganska rimligt att tro.

Har en spekulant 15K att investera i .se domäner får han/hon idag 100 stycken, men med 30 kronor lägre pris får han/hon 125 stycken - vad tror du händer?

@pokerstjärna - Jag är inne på Internet Sweden's teori. Det verkar logiskt att om man som "spammare" vill få så mycket för pengarna som möjligt så jagar man billiga domäner. Loopia som jag använder tar 59kr för com-domän och 139 kr för se-domän. Nu stämmer säkert din prisskillnad på 25-30 om man reggar .com där det är billigast och .se på ev. ett annat ställe där det är billigast.

Ska jag bara dra Loopia-jämförelsen så skiljer det 80 kr mellan de olika toppdomänerna. Då räcker 13900kr till 100 .se-domäner, samtidigt som man skulle kunnat regga 235 .com-domäner.

Jag betalar gärna detta högre pris för .se-domäner för att slippa dessa spam-domäner.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson