WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Den perfekta kassan (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31140)

zoran 2008-08-30 21:04

Citat:

Originally posted by Jan Eriksson@Aug 14 2008, 07:33
Har också funderat på detta med kassa. Att tvinga någon att registrera sig vid köp känns inte bra, ännu värre är när man ska invänta ett mail där man bekräftar sina uppgifter innan man kan handla. Sen beror det på summan, handlar jag för 150:- vill jag att det ska vara enkelt, handlar jag för 10000:- har jag lite mer tålamod.

Håller just nu på att kodar vår nästa generation av e-commerce och vi kommer att göra så att man utan ha logga in kan shoppa och lägga varor i korgen. När man går till kassan får man välja att logga in (och har man glömt sitt lösen så kan beställa ett nytt) eller beställa utan att logga in. Man fyller då i sina uppgifter och ett nytt konto skapas automatiskt. Visst, det kommer bli dubbla konton av några kunder men vi kommer att försöka få en automatisk kontroll genom att kontrollera bla e-post samt orgnr/personnr. Får oss är det viktigaste att kunden tycker det är lätt att handla.

Nu fattar jag inte varför är så många emot registrering. Jag menar, något måste man ändå registrera om man ska kunna skicka produkter till folk. Eller hur? Ja, vad är då stora problemet att skicka användarnamn och lösenord då?

I butiken jag skrivit, går det till så här:

1. Kunden lägger varor i varukorgen
2. Kunden kan välja att gå till varukorgen eller direkt till kassan
3. I varukorgen finns det möjlighet att ändra antal produkter och ta bort (ja vad annars har man varukorg till).
Där kan man också se frakten samt totalpriset (I dagsläget är butiken enbart för svenska kunder).
4. I kassan väljer man betalsätt, och så har man val att antigen använda befintliga kontouppgifter varpå adressen fylls i eller så kan man skriva sina uppgifter manuellt. Om man väljer att logga in dyker också ett rabattfält upp. När man klickar på submit, så registreras ordern och användaren får orderbekräftelse samt sina användaruppgifter i ett mail.

Nu i utvecklingsversionen av butiken har jag implementerat multispråkstöd och stöd för kunder från flera länder än Sverige. Då kan frakten inte beräknas förrän användaren uppget sin adress. Därför har jag en sida till efter "kassan" där man gör bekräftelsen av ordern och där frakten står inbakad i priset.

Jag tycker det fungerar rätt hyfsat.

Gustav 2008-08-31 17:20

Att erbjuda medlemskap eller kontoregistrering är bra. Men man bör absolut inte kräva att kunden skapar ett konto eller loggar in för att genomföra köpet. Det finns främst två orsaker:

1. Integritet. De flesta accepterar att du behöver deras adress för att skicka varorna. Men tvingas de registrera sig så tror de att de kommer att få mera reklam skickat till sig. Många antar att om de bara anger sina adressuppgifter så hamnar de inte i något register, vilket de med all säkerhet gör om de registrerar sig.

2. Många vill titta på kassans alla steg innan de anger sina uppgifter. De vill kolla vad det finns för betalningsalternativ, transportsätt och att det inte dyker upp några oväntade avgifter mitt i köpprocessen. Detta blir inte möjligt om de först måste registrera sig.

Greve_g 2008-09-01 22:02

Jag vill se vad allt kostar innan jag börjar plita ner mina uppgifter annars går det bort.

Leon 2008-09-07 04:06

Måste man regga sig för att se totala kostnaden (inklusive frakten) då skiter ja i den butiken och söker någon annan..

WebboT 2009-09-21 21:34

Citat:

Ursprungligen postat av Leon (Inlägg 262335)
Måste man regga sig för att se totala kostnaden (inklusive frakten) då skiter ja i den butiken och söker någon annan..

schwans.com/ tvingar folk att registerara sig och har en av världens högsta konvertering. 42.10%
42 pers av 100 besökare gör en beställning!. :) Detta visar bara att massor med andra faktorer är viktigare än registrering eller ingen registrering.

Fredrik.an 2009-09-21 22:16

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20323031)
schwans.com/ tvingar folk att registerara sig och har en av världens högsta konvertering. 42.10%
42 pers av 100 besökare gör en beställning!. :) Detta visar bara att massor med andra faktorer är viktigare än registrering eller ingen registrering.

Ja det kan jag hålla med om för vill man ha en vara så registrerar man sig självklart. Men varför ska man krångla till det för besökaren och kräva registrering? Det känns som om registrering finns bara för att det ska finnas och är möjligt. På internet ska man ha registrering och därför har det blivit så även i webbshopparna...

WebboT 2009-09-21 23:42

Citat:

Ursprungligen postat av Fredrik.an (Inlägg 20323039)
Men varför ska man krångla till det för besökaren och kräva registrering?

Det påstod jag heller inte, om du läser en gång till.

Fredrik.an 2009-09-22 10:29

Citat:

Ursprungligen postat av WebboT (Inlägg 20323052)
Det påstod jag heller inte, om du läser en gång till.

Och jag syftade inte på att klanka ner på dig :)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson