WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Kunder är jobbiga ibland (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30879)

allstars 2008-08-03 19:30

Citat:

Originally posted by Kedi@Aug 2 2008, 08:57
Tänk på att betalningsanmärkningar kan uppstå på många sätt som t ex att man har ekonomiska svårigeheter av diverse orsaker och då kanske man inte har råd att betala diverse saker.

Om man inte har råd, varför köpa saker? Man får väl tänka efter före om man har en dålig sits. T ex avyttra saker om man inte har råd till hyran eller mat.

SweCat 2008-08-03 19:55

Att bero på anekdoter, kan berätta om vår kund som ringde och skällde ut mig efter noter för att hon inte fick handla mot faktura.
svar: Ja men det är faktiskt så att du har ett flertal betalningsanmärkningar och du kan då inte handla på kredit hos oss utan du får välja andra betalalternativ.

Men varför då, de andra betalanmärkningarna är bara skatteskulder, de är ju inga riktiga skulder, dig tänker jag naturligtvis betala hos.

hm, vad säger man?

Kedi 2008-08-03 21:50

Citat:

Ursprungligen postat av allstars
Citat:

Ursprungligen postat av Kedi
Tänk på att betalningsanmärkningar kan uppstå på många sätt som t ex att man har ekonomiska svårigeheter av diverse orsaker och då kanske man inte har råd att betala diverse saker.

Om man inte har råd, varför köpa saker? Man får väl tänka efter före om man har en dålig sits. T ex avyttra saker om man inte har råd till hyran eller mat.

Jag skrev inget om att köpa saker utan jag skrev att en betalningsanmärkning kan uppstå på många sätt.

claes 2008-08-03 22:24

Citat:

Originally posted by SweCat@Aug 3 2008, 19:55
Men varför då, de andra betalanmärkningarna är bara skatteskulder, de är ju inga riktiga skulder, dig tänker jag naturligtvis betala hos.
Känns som "korgen".

När ett kundföretag hamnat i trångmål och är nära en konkurs. Om man ringer och skäller om pengarna, får man kort svaret "Var snäll, annars hamnar dina fakturor utanför korgen!"

"Korgen?"

"Jo, i korgen lägger vi alla fakturor och så fort det kommer in pengar till oss drar vi några fakturor i korgen som vi betalar..."

Vad gör man? Håller käft, givetvis.

jonny 2008-08-03 22:25

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Aug 1 2008, 17:26
Personligen förstår jag mig inte på företag som nekar kunder som har en betalningsanmärkning. Jag menar det räcker för att inte kunna få köpa på faktura eller köpa på avbetalning.
Den betalningsanmärkningen kan ha uppkommit hur somhelst tom av fel.
Ligger den där så försvinner den inte även om man kommer fram till att det är ett fel som har blivit.

En felaktig ansökan om betalningsföreläggande kan rättas. Det är krångligt, men det går.

Om det är staten som vill få betalt är det lite annorlunda.

jonny 2008-08-03 22:29

Det tragiska är ju att de "elaka" oftare får betalt än de snälla; beroende på relation.

pokerstjärna 2008-08-03 23:14

Citat:

Ursprungligen postat av jonny
Citat:

Ursprungligen postat av pokerstjärna
Personligen förstår jag mig inte på företag som nekar kunder som har en betalningsanmärkning. Jag menar det räcker för att inte kunna få köpa på faktura eller köpa på avbetalning.
Den betalningsanmärkningen kan ha uppkommit hur somhelst tom av fel.
Ligger den där så försvinner den inte även om man kommer fram till att det är ett fel som har blivit.

En felaktig ansökan om betalningsföreläggande kan rättas. Det är krångligt, men det går.

Om det är staten som vill få betalt är det lite annorlunda.

Går gör det säkert.
Men oftast så väljer folk att lägga ner det hela pga av det är en väldigt lång process.

allstars 2008-08-03 23:27

Citat:

Citat:

Originally posted by -allstars@Aug 3 2008, 19:30
Citat:

Jag skrev inget om att köpa saker utan jag skrev att en betalningsanmärkning kan uppstå på många sätt.

På ett sätt eller annat är det en betalning som uteblivit. Om det inte är materiella ting så är det tjänster eller skatt vars inbetalning inte har skötts.

Kedi 2008-08-03 23:54

Citat:

Ursprungligen postat av allstars
Citat:

Originally posted by -Kedi@Aug 3 2008, 21:50
Citat:

Originally posted by -allstars@Aug 3 2008, 19:30
Citat:

På ett sätt eller annat är det en betalning som uteblivit. Om det inte är materiella ting så är det tjänster eller skatt vars inbetalning inte har skötts.

Som sagt vad ... en betalningsanmärkning kan uppstå på många sätt.

Anders Larsson 2008-08-04 11:51

För företagare räcker det ju att få ett (felaktigt) betalningsföreläggande för att en BA ska uppstå.

Man kan också råka ut för eftertaxering, det är ju inget konstigt om man inte klarar av att betala en gigantisk skatteskuld som man inte räknat med.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson