WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Blip/Blipville spammar ens email adresser (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30416)

gummianka 2008-07-10 12:01

Citat:

Originally posted by Fredrik-s@Jul 10 2008, 11:56
Frågan som jag ställer är fall de är samma aktiverings mail i dessa 188 mailen? Alltså t ex:

Är de 188 aktiveringsmail till användaren Frans konto eller är de 188 aktiveringsmail till 188 olika användare?

sant, jag har hela tiden tolkat det som det är samma adress, men det är klart, har man en catch-all adress så kan ju dessa problem uppstå....och vara svåra att gardera sig emot...

FredrikNas 2008-07-10 12:08

Hm hon skriver ganska tidigt att det är till 2 adresser, webmaster@ och info@ om det är catch-all vet jag dock ej.

MrHandley 2008-07-10 12:29

Hur definierar man spam? Kollar i marknadsföringslagen kanske? Så kallade opåkallade reklamutskick faller det uder. §13b om jag inte missminner mig.

Om det inte faller under det blir dt svårt att göra något åt rent rättsligt.
Antar att du mailat [email protected] och de andra adresserna som står på deras site.

Vad sa de när du ringde?

hundserver 2008-07-10 14:03

Citat:

Originally posted by Kedi@Jul 9 2008, 11:30
Den 5 juli fick jag totalt 188 email till två av mina email adresser. 102 stycken email skickades till info adressen och 86 stycken skickades till webmaster adressen. Dessa email skickades av Blip/Blipville och är aktiverings mail på grund av att en eller två personer har använt dessa två email adresser till att kunna skapa falska konton på Blip/Blipville.

Jag har skrivet till Blip/Blipville angående detta men har inte fått något svar från dem angående detta. Jag har för mig att Blip/Blipville ägs av TV4 men är inte säker på det.

Finns det någonstans där man kan anmäla Blip/Blipville för att de spammar ens email adresser?

Skulle du kunna lägga ut ett mail här så man får se vad som står i det?

tartareandesire 2008-07-10 14:40

Citat:

Originally posted by Evangelisten@Jul 10 2008, 09:59
Känns lite konstigt att man måste förklara igen. Den som reggat och begärt verifikations mail hos Blip med adresser som tillhör kedi är den som från början gjort fel.
Helt klart är det någon som gör detta för att trakassera kedi.
Blip har en support som sitter hela tiden. De borde ha reagerat direkt när kedi skrev till dem, men har inte ens svaret än. LunarStorm har flera användare och får fler e-mail, men där får man alltid svar inom ett dygn, oftast snabbare.
Blip borde ha ett system som säger ifrån när samma e-mailadress ständigt begär nya verifikationsmail. Det är 188 mail totalt.
Nu hoppas jag att Blip plockar IP, så de kan kontakta ISP för den person som gjort detta.

Tänk lite och lägg din energi på viktigare saker i livet....

sioustis 2008-07-10 16:46

Räcker det inte me att spärra [email protected] eller vilken e-postadress det nu är som sänder ut skiten?

htiawe 2008-07-10 17:27

Det räcker men det tar betydligt längre tid för Kedi att göra det än vad det tar att maila Blip, skriva en tråd på WN och därefter skriva ett brev till VDn. Kanske är en seg version av Outlook som gör att det tar tid att lägga till filtret..

Kedi 2008-07-10 17:36

Citat:

Ursprungligen postat av hundserver
Citat:

Ursprungligen postat av Kedi
Den 5 juli fick jag totalt 188 email till två av mina email adresser. 102 stycken email skickades till info adressen och 86 stycken skickades till webmaster adressen. Dessa email skickades av Blip/Blipville och är aktiverings mail på grund av att en eller två personer har använt dessa två email adresser till att kunna skapa falska konton på Blip/Blipville.

Jag har skrivet till Blip/Blipville angående detta men har inte fått något svar från dem angående detta. Jag har för mig att Blip/Blipville ägs av TV4 men är inte säker på det.

Finns det någonstans där man kan anmäla Blip/Blipville för att de spammar ens email adresser?

Skulle du kunna lägga ut ett mail här så man får se vad som står i det?

Visst kan jag det.

Detta är en av de 86 aktiverings mailen som skickades till webmaster adressen:
http://www.kommentarboken.com/mail_1.jpg

Detta är en av de 102 aktiverings mailen som skickades till info adressen:
http://www.kommentarboken.com/mail_2.jpg

tartareandesire 2008-07-10 17:43

Citat:

Originally posted by htiawe@Jul 10 2008, 17:27
Det räcker men det tar betydligt längre tid för Kedi att göra det än vad det tar att maila Blip, skriva en tråd på WN och därefter skriva ett brev till VDn. Kanske är en seg version av Outlook som gör att det tar tid att lägga till filtret..

Haha, så sant, bland tomtar och troll vi vandrar. Tycker nästan lite synd om de som jobbar på kundtjänst hos stora aktörer som blir tvungna att leka barnvakter titt som tätt.

terbon 2008-07-15 12:26

Blip.se gör inget juridiskt olagligt. Utan har bara ingen koll på att en e-mail inte ska finnas 2 gånger eller fler.

Detta kan ju ses som dumt, men visst.. de kanske har sin anledning. Ex. att det kanske finns hela familjer som har samma mail typ [email protected] eller nått. Men man hade ju kunnat begränsa.

Till saken, du har en vanlig mail. Nu vet jag inte vilken domän du sitter på, men det är ju garanterat ett spambot (varför så många mail annars..) som gjort det där, och det är ju inte blip's fel att de skickar ut verifieringsmail, just för att ta bort spambotar. Får jag fråga hur du gör när någon registrerar sig på din sida? Eller vill fylla i ett e-kort, eller skicka en hälsning eller vad som helst?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson