![]() |
När man involverar andra personer är det viktigt att ha alla affärsplaner nedtecknade i dokument så att det dels är fullkomligt klara förutsättningar för alla involverade och dels är en backup om du själv blir överkörd av en buss eller skjuten på öppen gata av en psykpatient med revolver (har hänt en barndomsvän till mig som dog på fläcken).
Dessutom är det enligt min erfarenhet viktigt att ha dokumentation så att inte någon part i ett samarbete helt plötsligt börjar ljuga ihop smörja om vad man kommit överens om och vilka förutsättningar som gällt från början. Tro mig du kan aldrig förutse vem sm kommer att starta en tvist, så det gäller att alla papper är fullkmligt glasklara från start, annars riskerar man att få problem senare i ett projekt. Eventuella investerare eller samarbetsparter vill ha denna klarhet och säkerhet för att kunna uppskatta och hantera sina risker i ett samarbete. Min erfarenhet säger oxo att det är viktigt att du som iniativtagare av projektet har fullkomligt klart för dig exakt vilka typer av personer du vill involvera och att du har ett konkret erbjudande till varje enskild person. Erbjudandet kan i sig vara att de får en tidsbegränsad option att köpa aktier för en i förväg bestämd sumam pengar, eller att det krävs att de går in med en viss summa redan från början. Det är även viktigt att vara klar med hur du ska hantera personer som du senare ej kan samarbeta med, hur personer sm underpresterar ska hanteras. Hur ska de kompenseras som har gjort en del gott arbete men senare presterar sämre eller avgår av andra orsaker. Det finns många detaljer som mpste tänkas igenom innan man involverar fler delägare. Anställd personal är ofta enklare då man betalar lön och avgångsvederlag och sen avskedar vederbörande. |
Har sagt det jag vill ha, nu är det upp till andra personer att säga vad dom kan erbjuda och börja den vägen.
Aktier är det starka värdet, även bra sätt att få en person göra det dom ska. Gör dom ett medvetet dåligt jobb så påverkar det även aktievärdet till slut och även påverkar sig själv. |
patrikweb: Ja, du har skrivit på ett forum vad du söker men det är ju knappast att betrakta som din affärsplan, eller hur? Ta hjälp av någon som kan sina saker så att du kan skriva ner din affärsplan, sen kan du börja söka aktörer på riktigt och därmed sålla bort många rötägg.
|
Kör bara ;-)
|
Jag håller på och bygger upp ett företag själv från grunden. Jag har hittills fixat cirka 1,5Mkr i finansiering.
Skriva affärsplan är skittråkigt, men nödvändigt om du vill få in externt folk/kapital. Jag tycker att du ska lyssna på ConnyWesth, han ger många bra synpunkter. Fixar du inte det själv finns det många bra företagsinkubatorer som du kan få hjälp av. PM:a om du vill ha exempel. Sen håller jag med om att du har en engelsk filial känns oseriöst. Om du inte ens kan satsa 100k på att skapa ett riktigt AB, varför skulle någon annan gå in med pengar? När du har fixat en affärsplan finns det rätt många sätt att få in kapital, det behöver inte vara från affärsänglar (privatpersoner) eller riskkapitalbolag, utan även statliga pengar såsom Almi eller länsstyrelsen. Är du med en statlig inkubator är det lättare att få in sådana pengar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:16. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson