WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Skall ni fira kröningen i av Gustav Vasa imorgon? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29747)

JonathanS 2008-06-05 23:58

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jun 5 2008, 18:24
Varför ska man vara stolt för sitt land?
Jag är enormt stolt över att vara svensk och bo i ett så pass underbart land som Sverige faktiskt är. Här har vi en hög levnadsstandard, en lång historia av demokrati och fred, vi är världsledande när det gäller jämställdhet, vi har en lång historia av innovationer och tekniska framsteg (där vi fortfarande ligger i framkant), vi har en härlig natur och en väldigt unik allemansrätt, det svenska musikundret och skickliga idrottsutövare, fri sjukvård och ett bra skolsystem samt en härlig entreprenörsanda (om man bara ignorerar jantelagen). Och det går givetvis att nämna ännu fler saker som vi svenskar kan vara stolta över (och saker vi kan bli ännu bättre på).

Jag kommer att fira vår nationaldag i sällskap med goda vänner och picknick/kubb/brännboll/öl.

tartareandesire 2008-06-06 00:11

Citat:

Ursprungligen postat av JonathanS
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Varför ska man vara stolt för sitt land?

Jag är enormt stolt över att vara svensk och bo i ett så pass underbart land som Sverige faktiskt är. Här har vi en hög levnadsstandard, en lång historia av demokrati och fred, vi är världsledande när det gäller jämställdhet, vi har en lång historia av innovationer och tekniska framsteg (där vi fortfarande ligger i framkant), vi har en härlig natur och en väldigt unik allemansrätt, det svenska musikundret och skickliga idrottsutövare, fri sjukvård och ett bra skolsystem samt en härlig entreprenörsanda (om man bara ignorerar jantelagen). Och det går givetvis att nämna ännu fler saker som vi svenskar kan vara stolta över (och saker vi kan bli ännu bättre på).
Jag kommer att fira vår nationaldag i sällskap med goda vänner och picknick/kubb/brännboll/öl.

Jag håller med dig tillfullo om att Sverige är bra på alla de sätt du nämner även om jag själv inte vill använda ordet stolt på det viset.

Thir13teen 2008-06-06 01:02

Citat:

Originally posted by tartareandesire@Jun 6 2008, 00:11
Jag håller med dig tillfullo om att Sverige är bra på alla de sätt du nämner även om jag själv inte vill använda ordet stolt på det viset.
På vilket vis? Och sen är jag väldigt nyken på: varför?

nudie 2008-06-06 16:54

Anthem med tommy körberg borde vara våran nationalsång. den är bättre :)

Ara 2008-06-06 17:14

Citat:

Originally posted by nudie@Jun 6 2008, 16:54
Anthem med tommy körberg borde vara våran nationalsång. den är bättre :)
haha

Lundstedt 2008-06-06 21:16

Citat:

Ursprungligen postat av Thir13teen
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire

På vilket vis? Och sen är jag väldigt nyken på: varför?

Nu talar jag iofs inte för tartareandesire, men jag håller med. Jag skulle aldrig säga att jag är stolt över att vara svensk, av samma anledning som jag inte skulle säga att jag är stolt över att vara lång. Min stolthet förbehålls till de saker jag själv åstadkommer. Jag är däremot mycket glad över att vara svensk.

iXam 2008-06-06 21:56

Kände inget behöv av att fira ett land. Däremot tog jag med mig katten på MCn och träffade morsan,brorsan och några andra i Tantolunden i Sthlm för picknick. Det var trevligt. Mycket folk och poliser ute på vägen hem (~19) till Karlaplan och katten jamade som en ambulans fram och tebax. Men han gillade verkligen att få komma ut en rejäl stund och bara njuta i gräset. Så nu är jag trött i kroppen och kan säkert sova bra för att orka med morgondagens sysslor.
Min far är från Pakistan och min mor från Svergie så jag är väl en sån där hemsk sammhällsförstörare ;) (Fast inte muslim).
Vifta med svenska flagga (hur banalt det än må vara)! Och gärna flera gånger om året. Ha en badhandduk i form av svenska flaggan.

klein 2008-06-07 02:02

Citat:

Originally posted by iXam@Jun 6 2008, 21:56
Kände inget behöv av att fira ett land. Däremot tog jag med mig katten på MCn och träffade morsan,brorsan och några andra i Tantolunden i Sthlm för picknick. Det var trevligt. Mycket folk och poliser ute på vägen hem (~19) till Karlaplan och katten jamade som en ambulans fram och tebax. Men han gillade verkligen att få komma ut en rejäl stund och bara njuta i gräset. Så nu är jag trött i kroppen och kan säkert sova bra för att orka med morgondagens sysslor.
Min far är från Pakistan och min mor från Svergie så jag är väl en sån där hemsk sammhällsförstörare ;) (Fast inte muslim).
Vifta med svenska flagga (hur banalt det än må vara)! Och gärna flera gånger om året. Ha en badhandduk i form av svenska flaggan.

300 poliser gick åt för att skydda vanliga medborgare från extremhögerns brott till en kostnad av 1,2 miljoner.

När skall vi sluta slösa skattepengar för extremister skall få bajsa ut sin åsikt på gator och torg? Kan man inte hålla sina demostrationer utanför bebyggt område, bårde bli billigare då.

Finns ett fint området på Värmdö som hetter myttinge, där kan man låta slöddret få hålla sina marscher till betydlig lägre kostnad.

evomedia 2008-06-07 02:43

Nope

claes 2008-06-07 08:07

Var ledsen igår, körde omkring i Malmö och inte en enda flagga nånstans. Inte en enda affär på Svågertorp, inte en enda inne i stan som jag kunde se. En amerikansk affärsinnehavare som inte då och då stolt flaggar är otänkbart.

Vi borde dippa stockholmarnas påhittade nationaldag och i stället utlysa "Freedom Day" i enlighet med Futurama.

En "Freedom Day" kan alla fira som älskar alla former av frihet, att vi bor i ett fritt land, att vi bor i ett land som kunde vara mer fritt, att vi inte bor i ett ofritt land, att vi är fria och xxx får göra yyy, att vi är fria och får protestera mot att xxx får göra yyy, att vi inte är fria nog att låta zzz istället göra xxx med yyy. Eller vad det nu månde vara.

Freedom!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson