WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   snabbapengar.nu (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29496)

Anders Larsson 2008-05-26 00:16

Citat:

Originally posted by jonny@May 24 2008, 20:18
Kanske ska vi förbjuda lån från annat än statliga Nordea om lån är farligt? Det är ju så vi gjort med alkoholen.

Kan man verkligen kalla Nordea för statligt när bara 19% ägs av svenska staten?

Anders Larsson 2008-05-26 00:17

Citat:

Originally posted by Wojt@May 25 2008, 16:41
claesm, varför just SMSLån?
Är man student skickar Swedbank ut studentlån-annonser via post. Är det inte värre att skuldsätta studenter med över 50.000 än att de skulle ta ett smslån på 3000 kr?
Det finns statistik där allt fler anmärkningar kommer in tack vare mobiltelefoni än vad det görs via ex. SMSlån.

Skillnaden är att du inte får dina 30.000 minuterna efter du kände behovet av att ha pengarna i fickan. Du kan inte heller få pengarna klockan 2 på natten, för att kunna köpa fler drinkar.

WebboT 2008-05-26 00:42

Då borde ju alla kreditkort förbjudas också.......undrar hur många drinkar som betalas med VISA, MC och AMEX varje natt.....
Kreditkorten är ju den riktiga boven i världen när det gäller folks dåliga ekonomi....och som sista utväg att betala av kreditkorten väljer många just SMSlån.

Gustav 2008-05-26 02:39

Citat:

Ursprungligen postat av claesm
Citat:

Ursprungligen postat av clonix
Det enda jag kom fram till är att det är INTE min sak att tänka åt någon annan...

Var går din gräns? Var drar du en linje? Vad skulle du välja inte jobba med, trots att det kanske just vid tillfället är lagligt? Jag kivas inte, jag är bara nyfiken.

Vart drar du din egen gräns Claes? Hur ser du t ex på ett företag såsom OLW som tillverkar feta snacks? Fetma är ett stort problem, inte bara för den enskilde individen, utan för hela samhället. Skulle du kunna visa reklam för OLW på någon av dina webbsidor?

Hur ser du på dator- och tv-spelstillverkare? Spelmissbruket ökar stadigt. Onlinespel såsom Word of Warcraft har förstört många liv. Jag har själv en vän (27 år, dvs vuxen) som varken har arbetat eller studerat de senaste två åren, eftersom all hans tid går åt till att spela WoW. Han erkänner själv att spelet har förstört hans liv. Skulle du kunna visa reklam för datorspel på någon av dina webbsidor?

Hur ser du på kaffetillverkare som tillverkar och säljer en beroendeframkallande produkt?

Visa och Mastercard har fångat många i skuldfällan, hur ser du på dessa företag?

Hur ser du på OnOff och Siba som erbjuder dyra produkter på avbetalning?

Hur ser du på Coca Cola? I Sverige har vi inte så stora problem, men i många länder tvingas man dra ut tänder på små barn.

Jag försöker inte försvara ett ont med ett annat. Men om du dömer ut sms-lån så anser jag att du hamnar i en mycket svår situation. Du måste då även döma ut allting annat som är minst lika skadligt. Att smälla i sig en påse chips ger absolut ingenting, förutom en kortsiktig och lättförtjänt njutning - precis som sms-lånen. Att dricka läsk, att äta chips eller att ta ett sms-lån är riktigt korkat.

Kritiken mot sms-låneföretagen i media bygger till stor del på okunskap. De flesta företagen lånar inte ut till personer med en för låg inkomst, eller som har betalningsanmärkningar. Du måste vara minst 20-år fyllda och du blir alltid uppringd av företagets kundtjänst när du ansöker om ett lån. Eftersom kundtjänsten stänger kl 20.00 så går det inte att teckna ett lån mitt i natten.

Sedan finns det så klart även rötägg i denna bransch. Det finns säkert något sms-lånföretag som saknar skrupler och som kan tänka sig att låna ut till en 18 årig småbarnsmamma med skulder. På samma sätt som det säkert finns biluthyrare som kan tänka sig att hyra ut en bil till en berusad person. Men bara för att en biluthyrare har tvivelaktig moral, så betyder inte det att biluthyrning i sig är omoraliskt. Det håller du säkert med mig om. Varför är du då beredd att dra alla företag som arbetar med sms-lån över en kam?

claes 2008-05-26 09:20

Citat:

Originally posted by Gustav+--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Gustav)Vart drar du din egen gräns Claes? Hur ser du t ex på ett företag såsom OLW som tillverkar feta snacks? Fetma är ett stort problem, inte bara för den enskilde individen, utan för hela samhället. Skulle du kunna visa reklam för OLW på någon av dina webbsidor?

Hur ser du på dator- och tv-spelstillverkare? Spelmissbruket ökar stadigt. Onlinespel såsom Word of Warcraft har förstört många liv. Jag har själv en vän (27 år, dvs vuxen) som varken har arbetat eller studerat de senaste två åren, eftersom all hans tid går åt till att spela WoW. Han erkänner själv att spelet har förstört hans liv. Skulle du kunna visa reklam för datorspel på någon av dina webbsidor?

Hur ser du på kaffetillverkare som tillverkar och säljer en beroendeframkallande produkt?

Visa och Mastercard har fångat många i skuldfällan, hur ser du på dessa företag?

Hur ser du på OnOff och Siba som erbjuder dyra produkter på avbetalning?

Hur ser du på Coca Cola? I Sverige har vi inte så stora problem, men i många länder tvingas man dra ut tänder på små barn.

Jag försöker inte försvara ett ont med ett annat. Men om du dömer ut sms-lån så anser jag att du hamnar i en mycket svår situation. Du måste då även döma ut allting annat som är minst lika skadligt. Att smälla i sig en påse chips ger absolut ingenting, förutom en kortsiktig och lättförtjänt njutning - precis som sms-lånen. Att dricka läsk, att äta chips eller att ta ett sms-lån är riktigt korkat.

Kritiken mot sms-låneföretagen i media bygger till stor del på okunskap. De flesta företagen lånar inte ut till personer med en för låg inkomst, eller som har betalningsanmärkningar. Du måste vara minst 20-år fyllda och du blir alltid uppringd av företagets kundtjänst när du ansöker om ett lån. Eftersom kundtjänsten stänger kl 20.00 så går det inte att teckna ett lån mitt i natten.

Sedan finns det så klart även rötägg i denna bransch. Det finns säkert något sms-lånföretag som saknar skrupler och som kan tänka sig att låna ut till en 18 årig småbarnsmamma med skulder. På samma sätt som det säkert finns biluthyrare som kan tänka sig att hyra ut en bil till en berusad person. Men bara för att en biluthyrare har tvivelaktig moral, så betyder inte det att biluthyrning i sig är omoraliskt. Det håller du säkert med mig om. Varför är du då beredd att dra alla företag som arbetar med sms-lån över en kam?[/b]

SMS-lån har enbart skapats för att lura ungdomar att ta små och snabba krediter som de inte klarar att betala av. Att de helst inte ska klara av att betala är själva affärsidén.

Jag tror faktiskt inte OLW, Rockstar, Gevalia, Visa, Mastercard, OnOff, SIBA eller CocaCola har grundats eller drivs av ett knippe onda människor som har som enda affärsidé att sko sig på andra människors olycka.

Andra utnyttjar förvisso samma drivkrafter, t ex Thorn och Resurs som kanske underlättar att prylkåta grabbar förköper sig, men jag tror inte heller dessa bolag enbart har grundats för och sitter och gottar sig i väntan på att deras kunder inte ska kunna betala, så de kan flå dem på straffräntor, avgifter och inkasso. De låter inte heller ungdomar ta 20 lån samma kväll och redovisar (för det mesta) vad det i verkligheten kommer att kosta.

<!--QuoteBegin--http://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker

Ocker

Ocker, i svensk rätt ett brott som innebär att någon utnyttjat någon annans nödsituation eller oförstånd för att få till stånd oskäliga ekonomiska avtal, till exempel lån med oskäligt hög ränta.

I 9 kap 5 § brottsbalken föreskrivs:
"Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.

Är brottet grovt, döms till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år."
[/quote]

Med uppåt 700% ränta kan jag inte fatta varför dessa ockrare och roffare får gå lösa? De ska inte sitta på Stureplan och hälla champagne över sig själva, de ska stå på Hall och vara rädd för att tappa tvålen.

- - - - -

PS. Vad är det för fel på editfunktionen när det dyker upp en massa HTML-kod i inlägget?

maxr 2008-05-26 10:26

jag håller med Classe, det är ENORM jävla skillnad på SMS-lån och Coca Cola och OLW. Inser man inte det är det inte så lätt att föra en diskussion kring ämnet.

Wojt 2008-05-26 12:15

Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson
Citat:

Ursprungligen postat av Wojt
claesm, varför just SMSLån?
Är man student skickar Swedbank ut studentlån-annonser via post. Är det inte värre att skuldsätta studenter med över 50.000 än att de skulle ta ett smslån på 3000 kr?
Det finns statistik där allt fler anmärkningar kommer in tack vare mobiltelefoni än vad det görs via ex. SMSlån.

Skillnaden är att du inte får dina 30.000 minuterna efter du kände behovet av att ha pengarna i fickan. Du kan inte heller få pengarna klockan 2 på natten, för att kunna köpa fler drinkar.

Nej du kan få det på två dagar. Det är ganska snabbt tycker jag.

Wojt 2008-05-26 12:20

Citat:

De låter inte heller ungdomar ta 20 lån samma kväll och redovisar (för det mesta) vad det i verkligheten kommer att kosta.
Vad menar du? Man kan bara ta ett lån åt gången per långivare. Alla stora långivare har totala kostnaden på förstasidan.

Som sagt är det värre med mobiltelefoniförsäljare. De sätter ju verkligen ungdomar hos Kronofogden. Det är bevisat med statistik.

Har du mobiltelefoni-annonser?

klein 2008-05-26 14:11

Citat:

Originally posted by Wojt@May 26 2008, 12:20
Citat:

De låter inte heller ungdomar ta 20 lån samma kväll och redovisar (för det mesta) vad det i verkligheten kommer att kosta.
Vad menar du? Man kan bara ta ett lån åt gången per långivare. Alla stora långivare har totala kostnaden på förstasidan.

Som sagt är det värre med mobiltelefoniförsäljare. De sätter ju verkligen ungdomar hos Kronofogden. Det är bevisat med statistik.

Har du mobiltelefoni-annonser?

Telefonsäljare är dom riktiga rövhålen, dom jagar folk i köpcentrum, genom att du köper av någon på gatan gäller t.e.x inte distansförsäljningslagen.

SMS lån är något folk själva väljer att anlita..

klein 2008-05-26 14:16

Citat:

Ursprungligen postat av Miller418
Citat:

Originally posted by -klein@May 24 2008, 17:41
Citat:

Ursprungligen postat av tartareandesire
Du tycker arbetsmiljöverket är onödigt? Vilka ska ta hand om arbetsmiljöbiten tycker du? Oavsett om de två verken existerar eller inte så behövs ju det arbete de gör.... Om de ska vara egna verk eller inte har väl mindre betydelse.

Så du väljer mellan en ko och en bil? Det var en bra jämförelse. Du kan ju enkelt lösa det problemet genom att bli vegetarian om du inte redan är det.

Arbetesmiljöverket förstör bara för småföretagare, finns exempel på där detta verka har förbjudit 7elven butiker ha 24h öppet, jag tycker inte att en statligt myndighet skall läggas sig såna saker. Arbetesmiljöverket existens verka mer vara en produkt från 1968 rörelsen och ingenting modernt som vi behöver idag.

Man skäller på bilsimen, sedan är det kossorna som förstör vår miljö, dvs köttindustrin..

Samma är det E95 drivna bilar, för varje mil du kör med din bil på E95, så förbruka du spannmål som kan försörja hel familj 1 mån i afrika.

Lite offtopic men var har du hört att det går åt så mycket spannmål per liter etanol?
Det vore ju smått otroligt om det du skriver är sant.

Jag vet inte om det stämmer.. Och i och med att vi gör bränesle på spannmål, så vem får ta skiten? Antaligen folk i länder, där man har det pissigt. Bättre att köra bilar på biogas istället, det är gjort av skit så att säga.

Men att påstå E95 är miljövänlig bränesle är ju för man hugger ner rengskog för att plantera socker , spanmålspriserna drivs upp..

Nu är fler orsaker till att spanmålspriserna drivs upp än bara bränesle görs på spanmål.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson