WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Affiliate- och annonseringsprogram (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Varning för Google Adsense! (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29338)

robertsson 2008-05-16 13:11

Citat:

Jag kan ju inte granska 80 000 forum dagligen (vilket ju skulle krävas).

Det känns som om du har hängt upp dig på fel grej. Det är DU och Google som har haft ett avtal, inte dina forumanvändare och Google. Om det är DU som ingår avtalet så är du avsarig, sedan skiter Google i om du har 1, 80.000 eller 2.000.000.000 forum, det är liksom inte relevant. Googles regler är klara och du har inte följt dessa, trots 10 anmärkningar (vilket för övrigt är rekord, vad jag känner till. Normalt så stänger Google av direkt eller efter ett mail).

Danielos 2008-05-16 13:16

Citat:

Ursprungligen postat av Rickard
Citat:

Ursprungligen postat av danielos
På dig låter det som att jag bara har stoppat huvudet i sandet och struntat i varningarna om att man har hittat 10 forum med iligalt innehåll.

Hur menar du då...

Citat:

Men i ditt fall så hade du ju fått en hel del varningar och möjlighet att försöka rätta till problemet, stämmer inte det?

Ja, att du sa att jag fått varningar och då är det ju "bara att fixa alltihopa" eller?

Danielos 2008-05-16 13:22

Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Citat:

Jag kan ju inte granska 80 000 forum dagligen (vilket ju skulle krävas).

Det känns som om du har hängt upp dig på fel grej. Det är DU och Google som har haft ett avtal, inte dina forumanvändare och Google.

Alltså nu hänger jag inte med, JAG säger att jag har skyldigheten att granska alla forum varje dag, men att detta är en omöjlighet men det är min skyldighet (vet jag mkt väl om) eftersom avtalet är mellan MIG och Google.

Jag tycker inte jag hänger upp mig, utan att jag vet min skyldighet och att det har varit totalt omöjligt.

Alltså, robertsson. Jag vet mycket väl om att avtalet är mellan mig och Google och att det ska följas, det handlar egentligen inte om det.

Det handlar om att jag kom in i en situation där jag behövde någonform av aktiv hjälp av Google för att komma till rätta med det. För mig har det ju varit att vara Google Adsense eller inte vara.

Citat:

Ursprungligen postat av grazzy
Jag tror att det enda som kommer hjälpa på sikt är att aktieägare börjar få nys om det här beteendet och ser de förlorade intäkterna som ett större problem än att googles annonsnätverk är 100% snövitt moraliskt.

Saken här är att jag har en helt enorm mängd stora, seriösa och bra forum. Vore det inte bättre om Google gjorde någon form av uppoffring för att ta till vara dessa annonsplatser och tjäna pengar?

Många av mina nya affiliates som jag fått den senaste tiden är jättenöjda och glada.

Dom kan väl sätta en gräns på vilka affiliate dom kan hjälpa och inte.

Magnus_A 2008-05-16 13:32

Synd att du råkar så illa ut. Men en spelare av din storlek borde vara en attraktiv annonsplats både för nätverk och för direkt annonsförsäljning. Det ger dessutom mera i längden, fast det kräver en massa jobb för att sälja in det.

Danielos 2008-05-16 13:35

Tack för det Magnus_A, och jag tror att du har rätt, det kräver jobb, jag kan sälja in forumkategorier.

I slutändan tror jag en fungerande kundrelation alltid är det bästa, synd bara att Google inte tycker samma sak.

radioaktivitet 2008-05-16 13:39

Google känner uppebarligen till vilka sidor som har "fel" innehåll.

Varför kan inte Google bara strunta i att visa annonser på dessa sidor?

Man skulle också kunna tänka sig att Google meddelar att publicisten skall ta bort innehållet - i annat fall tar google bort annonserna.

Att google tar bort annonser från alla sidor (även sidor med bra innehåll) känns inte som den smidigaste lösningen

grazzy 2008-05-16 13:41

Antagligen gillar de inte danielo, hans sidor eller hans affärside av någon eller flera anledningar. Forumen kanske konverterade för dåligt eller så upplevde google att det existerade fusk. Det är som radioaktivitet säger, om de hade velat skulle de kunnat svartlista vissa urler eller subdomäner där "tvivelaktiga" trådar existerade.

Danielos 2008-05-16 13:44

radioaktivitet, tack så mkt för den tanken, och jag håller helt med, Googles sätt att lösa detta känns ju oneklighet otroligt osmidigt.

Detta måste ju drabba aktieägare om detta är det enda sätt som Google löser liknande problem, jag kan inte vara den enda som blivit ratad, man slänger liksom ut barnet med barnvattnet. Vi pratar ju om betydligt stora annonsvolymer på forum med bra innehåll.

Danielos 2008-05-16 13:50

Citat:

Originally posted by grazzy@May 16 2008, 13:41
Antagligen gillar de inte danielo, hans sidor eller hans affärside av någon eller flera anledningar.

Mkt intressant tanke, när jag tänker efter så är detta något jag har misstänkt. Jag har nämligen ett system där enskilda forum kan lägga in egen adsense kod och tjäna pengar på sitt forum (men jag har aldrig blandat egen kod med forumägarens).

Dock är forumen på mina domäner och Google har stängt av flera av forumägarnas adsense konto helt utan synlig orsak.

Att google vill in på forum och blogg marknaden är ingen nyhet och vad som har hänt mig iom att jag är den största forumtjänsten i europa, öppnar ju onekligen upp det för spekulationer.

Rickard 2008-05-16 14:13

Citat:

Citat:

Originally posted by -Rickard@May 16 2008, 13:00
Citat:

På dig låter det som att jag bara har stoppat huvudet i sandet och struntat i varningarna om att man har hittat 10 forum med iligalt innehåll.

Hur menar du då...

Citat:

Men i ditt fall så hade du ju fått en hel del varningar och möjlighet att försöka rätta till problemet, stämmer inte det?

Ja, att du sa att jag fått varningar och då är det ju bara att fixa alltihopa eller?

Ja exakt. Du säger att du fått varningar och du säger nu, efter avstägning, att du är skyldig. Vad är det du INTE kunda ha fixat innan avstägningen?

Självklart vet inte jag om det var rätt eller fel av Google att stänga av dig. Och jag förstår att du blir besviken på Google. Men att varna alla för Google Adsense, berätta att du har blivit avstängd och samtidigt att du var skyldig. Vad är det du vill förmedla?

(Mer allmänt riktat)
Det råder en hysteri över Googles sätt att hantera vissa som använder adsense. En rädsla blandad med avsky. Samtidigt så är det ingen som tänker bojkotta adsense efter som det ger bra inkomster. Vad ska man göra då?

denielos sammanfatter det bra:
Citat:

Man kan nog summera ihop till 2 st stora råd:

1: Bli inte beroende helt av adsense, ha en backup plan och använd inte endast adsense. Det bästa är om du kan hitta flera olika alternativa annons nätverk och inte använda Adsense över huvudtaget anser jag.

2: Men om du använder Adsense, se till att du har full kontroll var du lägger adsense reklam.

Och ett annan tips är att läsa villkoren innan man godkänner dem.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson