WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Bideasy.com bluff avslöjas (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28265)

wooper 2008-04-01 08:37

Citat:

Originally posted by MrHandley@Apr 1 2008, 08:01
Kan man inte fuska på vanliga auktionssiter? Ser inte skillnaden?

Frågan är vad lotteriinspektionen skulle säga om det visade sig att det systematiskt fuskades på "vanliga" auktionssiter med?

Hur tänkte du då att fusket ska gå till?

Administratören på sidan går in och smyghöjer dina bud eller?

MrHandley 2008-04-01 15:24

Ju fler som bjuder desto större sannorlikhet att budet blir högre.

Magnus_A 2008-04-01 17:22

Nu är det lite OT, men det är lätt att tänka sig olika typer av fusk som bygger på att vissa har mer info än andra. Om jag inte vill att min Tradera-pryl ska gå för ett skambud kan en kompis ropa hem den och sen behöver han inte betala den.
Om jag vet hur höga maxbuden respektive reservationsprisen är kan jag handla därefter och vinna fördel mot den som inte vet det. Därför är det på seriösa auktionsföretag (Auktionsverket, Bukowskis) ej tillåtet för anställa att bjuda överhuvud taget.

Internet Sweden 2008-04-01 20:05

Jag har svårt att tro att Tradera eller liknande plattformar själva är aktiva i sånt fusk - men visst är det SOLKLART att det fuskas hej vilt på tradera.

Kompisar eller aliaskonton som budar för att få intresserade att lägga upp mer. Sen heter det ibland att "vinnaren drog sig ur.." och du som tvåa i budgivningen istället blir erbjuden...

KarlRoos 2008-04-01 21:42

Älskar när hackare gör bra saker :)

Nu fick jag också källkoden + databas till Bideazy, ska bli kul att köra en lokalt! :D

MrHandley 2008-04-02 08:44

Allt har ju att göra med vilket förtroende budsiten ger. Och vissa segment, som lägsta bud, har tyvärr dragit till sig fel typ av aktörer.

Riggade auktioner har förekommit i alla tider, det går bara att göra det mer effektivt när man gör det elektroniskt.

wetrox 2008-04-25 09:58

Citat:

Ursprungligen postat av expression
Citat:

Ursprungligen postat av DudeRille
Nu kommer man till nån reklam sida istället på Bideasy.com.

Det ska vara bideazy.com ;)
Edit; Det har iallfall skrivits endel om det. Vi har en artikel på vår site :)

Ingen som kan slänga upp koden?:)

eliasson 2008-04-25 12:00

Finns tillgänglig på Flashback.

Tez 2008-04-25 12:12

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Apr 1 2008, 20:05
Jag har svårt att tro att Tradera eller liknande plattformar själva är aktiva i sånt fusk - men visst är det SOLKLART att det fuskas hej vilt på tradera.

Kompisar eller aliaskonton som budar för att få intresserade att lägga upp mer. Sen heter det ibland att "vinnaren drog sig ur.." och du som tvåa i budgivningen istället blir erbjuden...

Hmm...man kan väl följa budgivningen på Tradera? Har aldrig varken köpt eller sålt nåt, men hur funkar det i dessa fall då? Om det är två budgivare kvar i matchen, som bjuder över varandra. Exv

BG1 1000 kr
BG2 1100 kr
BG1 1200 kr
BG2 1300 kr

BG2 vinner, men drar sig ur. BG1 vinner då som tvåa. Men då borde han/hon ju betala 1000kr eftersom det är därifrån som BG2 varit den enda som bjöd över. Vill de då att BG1 ska betala det näst högsta budet iställe, dvs 1200 kr?

Hur funkar det?

Magnus_A 2008-04-25 12:21

Finns bara en vinnare på tradera. Alla andra får meddelandet: Ej vinnande bud. Sen är det upp till vinnande budare och säljare att komma överens. Men då är det inte Traderas sak längre.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson