![]() |
Tack Brazzan!
Kollar på det just nu och ser att SAS diskar finns bara, har läst här i forumet att SAS inte är så bra som tex scasi.. Har du själv erfarenhet av SAS diskarna? Det är ju trotts allt nya diskar.. |
Citat:
Som sagt, jag har de i mitt kök och det blir ett jäkla väsen :) |
Citat:
Citat:
Citat:
Dock skulle inte jag ens vilja ha en tower i köket, ställ det i en garderob eller något istället. |
Köpte min första Dell Tower server förra månaden (hade bara rack servrar av dell tidagare), ville ha en tower för att den skall användas för backup och det är lättare med diskar i en tower en i en rack monterad låda.
DELL hade då ett erbjudande på en utgående modell, tror det var 2600+moms eller något. Efter lite extra diskar, minne, (2x500GB, 4GB ram osv..) och MS 2003 server gick det på ca 16K+moms, men då gick ju 30% till Microsoft. Dock kan jag säga att om du vill ha en tyst server i köket så skall du köpa en vanlig dator.. Både DELLs och HPs tower servrar (de jag har) låter mycket, HP servern låter värst.. det låter som en dammsugare när man startar den och diskarna varvar upp, efter starten så lugnar den ner sig lite men den låter fortfarande mer än DELL servern. |
Detta kör vi med nu, det går säkert fixa till så de fungerar bra, jag lyckas iaf inte :(
Server 1 (sändar maskin) (Supermicro) Intel Xeon 3 Ghz, 4 GB minne (hittar dock bara 3) samt en 250 GB SATA (är dock osäker på disken) Server 2 (hemsidor samt mySQL) AMD Athlon 64 X2 Dual 3800+ (2 Ghz, 2 GB minne) samt en 250 GB SATA (hemma bygge) |
Jag har endast HP servrar och en extra cpu var troligen sönder från start i en dl145, cpu:n var max år gammal och vi skickade tillbaka den runt den 20:e dec 2007, och har fortfarande inte fått någon ny cpu och sitter och väntar förtivlat på en ny cpu. Dock var det en extra cpu och där kan det vara lite lurigt med att få en ny snabbt. Men om en orginal del på en maskin går sönder kommer den direkt.
2 andra maskiner gick sönder och delar kom direkt dagen efter utan problem. Men skulle jag välja mellan Dell och HP väljer jag HP. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Om man tex skulle fortsätta köra på dessa, vilken hade ni rekommenderat som mySQL server alt Webbserver? Även hur man optimerar anslutningen dator -> dator. Är det att rekommenderar genom switchen eller köra som nu, dator -> dator? Tyvärr är jag noll kunnig på linux så Windows är enda alternativet! |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:41. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson