WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Dimensionera VPS (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27029)

KPK 2008-02-11 15:03

Citat:

Originally posted by patrikweb@Feb 11 2008, 14:18

Du får ju även tänka att du måste ha minne på alla dom VPS med, att kanske ha 4 VPS med 256-512MB minne lär kosta mer än dedikerad server.

Jag vet inte.... vad kostar 4 VPS konton hos dig? 150:-/mån x 4 = 600:- samt startavgift 2000:-.

Dedikerad server med måttlig prestanda? 1250 - 1500:-/mån. Startavgift på 2000:-. Ska jag dessutom köra VMWare så kostar väl det en slant också? 500 USD eller nåt?

Citat:

Men om du vet att du blir placerad på flera fysiska VPS servrar så kan prestandan öka självklart.
Men själv brukar jag köra en fysisk lastbalanserare.

Fysisk lastbalanserare? En sån där multilayer switch? Eller är det någonting annat? Hur mycket kostar inte en sådan? Klart att du har det men för mig handlar det ju om relationen mellan ekonomi och prestanda.

Är det ingen som utnyttjar flera VPS-konton på det sätt som jag har beskrivit?

patrikweb 2008-02-11 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av KPK
Citat:

Ursprungligen postat av patrikweb
Du får ju även tänka att du måste ha minne på alla dom VPS med, att kanske ha 4 VPS med 256-512MB minne lär kosta mer än dedikerad server.

Jag vet inte.... vad kostar 4 VPS konton hos dig? 150:-/mån x 4 = 600:- samt startavgift 2000:-.
Dedikerad server med måttlig prestanda? 1250 - 1500:-/mån. Startavgift på 2000:-. Ska jag dessutom köra VMWare så kostar väl det en slant också? 500 USD eller nåt?

Citat:

Men om du vet att du blir placerad på flera fysiska VPS servrar så kan prestandan öka självklart.
Men själv brukar jag köra en fysisk lastbalanserare.

Fysisk lastbalanserare? En sån där multilayer switch? Eller är det någonting annat? Hur mycket kostar inte en sådan? Klart att du har det men för mig handlar det ju om relationen mellan ekonomi och prestanda.
Är det ingen som utnyttjar flera VPS-konton på det sätt som jag har beskrivit?

Har mycket svårt svara på det utan det skulle ses som reklam, dock så står ju priser att läsa på internet. Kan dock säga att man inte tar 2000:- i startavgift för VPS :P Fast det är väl lite logiskt.

Men om man ser på dedikerad server så kan du få dedikerad server med 2-4core och mycket minne för billigare än VPS. Alla fall om du har tänkt köra flera VPS med 256-512MB minne.

Finns Vmware Server som är helt gratis att köra om du inte vill köra ESX för runt $500

En Fysisk lastbalanserare är normalt lite mer än en multilayer switch, och kostnad brukar vara några nollor. Dock så bör ju vettiga leverantörer kunna erbjuda dig en sådan tjänst på sina egna sådana.

Tror inte det är så många som köper flera VPS konton för få ut mer prestanda utan då kör dom en dedikerad server.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson