![]() |
Vad säger ni, ska vi inte göra en protestlista där det står regler på vad annonsernas annonser får innehålla :P
|
Citat:
Du räknas som en unik besökare på varje sida du besöker. Om du tänker såhär, site: www.1.se www.2.se kör med ett annonseringsnätverk, där jag som annonsör måste ersätta alla webmasters där min annons exponeras. Du besöker båda dessa sajter per dag då skall jag enligt Dojo´s mening ersätta båda webmastrarna på 1.se och 2.se för att de har exponerat annonsen för dig. Helt meningslöst. Det är ju samma besökare (du) som besöker båda sajterna. Ungefär som att jag skulle sätta in 2 exakta annonser i aftonbladet. Först ser man den första annonsen i tidningen, sen den andra. Helt meningslöst att folk ser den andra då de redan har sett den första. Hehe, kanske blev lite konstigt skrivet... :P |
Citat:
Angående åhlens, annonsnätverken i sig blir inte särbehandlad om du tror det. Kolla i t.ex. i en papperstidning så skriver dem exakt samma sak där. Men från en logisk synpunkt, så är nog inte Åhlens annonser de bästa. Jag menar, de tar rätt bra betalt för vad de säljer. Lika bra att lägga upp reklam för affiliate program. Hör med NetOnNet, hörde att de skulle fixa upp ett nu. Alla varumärken, BOL, NetOnNet m.fl. är HELT värdelösa utan domännamnen. Om du har ett val: Äga NetOnNet.se eller varumärket NetOnNet så vore du en idiot om du tog varumärket. Du kan inte tjäna en krona utan domänen, men du kan däremot tjäna en massa kronor med domänen och vara utan varumärket. Den skalan som kommer ihåg Boxman namnet kommer förmodligen skriva Boxman.se och komma till MIN domän. Det är inte många som klarar utav den där biten att komma ihåg namnet. Kolla med Lastbryggan så får du se, Mats som driver Lastbryggan vet t.ex. hur det är när folk söker på sökmotorerna. Jag lovar dig han ger dig infon så får du se hur dumma människor egentligen är. Men visst, de som avancerat sig mer då det gäller IT kommer nog komma ihåg det. Men fortfarnade, det är så pass få att det är inget att grubbla över. :D |
Citat:
Tilläggas kan väl också att det är "svårt att missa lastbryggan" eftersom jag har dom viktigaste namnen .se, .com, .net, .nu och .org Som Pekay säger folk é dumma :D // Mats |
Citat:
Jag kan dessutom säga att jag har väldigt bra placeringar på vissa specifika ord (som folk söker mycket på). |
Ja, du ser...
Skulle jag ha tag på en sida som jag visste heter snabbstart så börjar jag naturligtvis med att skriva in adressen i adressfältet, funkar inte det så hoppar jag på sökmotorn. // Mats |
Doje om jag får be.
Japp, Åhléns gör samma sak i tidningarna - de arbetar på sitt varumärke. Men som sagt, i tidningsannonser är det inbyggt en ersättning för den branding som görs. Också som sagt, det är det inte i annonsnätverken. I tidningen betalar man en fast avgift, oberoende av hur många köp som uppstår. Alltså är allt inräknat - branding OCH ekonomiskt utfall. Problemet med "unika" besökare är precis som föregående talare har sagt. För den som ägnar sig åt branding är det naturligtvis bra om annonsen syns på flera webplatser av kvalitet eftersom samma person utsätts för samma budskap mer än en gång, vilket naturligtvis bidrar till att stärka varumärket hos den personen. Branding pågår varje gång en person ser en annons där ett varumärke med budskap exponeras. Därför är kanske inte ersättning per impression så långsökt ändå - även om jag och andra i den här tråden redan avfärdat det. Även om man ser annonsen flera gånger på varje sajt man besöker så pågår branding utan att dessa webplatser får betalt för det. Vad vore boxman.se värd om inte boxman redan hade stärkt sitt varumärke genom branding? |
Citat:
Med lite tur så är det någon bannerskapare som upptäcker att man får bättre spridning om man följer rekommendationerna. Skräckexemplet är väl när dvdon.com i sina banners gjorde reklam för en tävling (utan köptvång) där man kunde vinna dvd-filmer. Och affiliaten skulle få 5% på det som såldes... |
Citat:
|
Kanske skulle svenska webmasters tillsammans kunna sätta ihop ett dokument om god praxis (document of good practice) som annonsnätverk och annonsörer kan använda sig av. Vi är superaffiliates till några program på Tradedoubler, de annonsörerna skulle verkligen behöva tänka på vad de gör.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:49. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson